‘Ondernemen is een MBA in de praktijk’

Met een eigen bedrijf kun je snel miljonair worden, is een veelgehoorde opmerking. En uit het onderzoek Vermogend Nederland 2016 blijkt ook dat meer dan de helft van de ondervraagden vermogend is geworden door het hebben van een eigen onderneming. Maar is het allemaal zo simpel, en speelt geld zo’n belangrijke rol bij ondernemen? We praten met een jongere en oudere ondernemer over hun ervaringen, dilemma’s en doelstellingen.

We ontmoeten de twee ondernemers in Amsterdam. Michiel Muller (1964) is succesvol geworden met Tango en Route Mobiel en tegenwoordig onder meer mede-initiatiefnemer van de online supermarkt Picnic. Lieke Pijpers (1984) is eigenaar van online modeplatform TheNextCloset.com. Hoewel er verschil is in leeftijd en ervaring zijn de gelijkenissen tussen beide entrepreneurs direct duidelijk.

Met veel enthousiasme praten Muller en Pijpers over hun plannen en hun eigen ondernemingen. De reden om voor zichzelf te beginnen was voor allebei dezelfde: ze hadden ideeën die ze niet kwijt konden in hun baan. Nadat ze ‘min of meer per toeval’ eenmaal gestart waren met ondernemen was er geen weg meer terug. ‘Het is het leukste wat er is’, aldus Muller.

Alternatieve financiering werkt

Toch is het begin niet makkelijk. Bijvoorbeeld als het gaat om financiële middelen om je idee vleugels te geven. ‘Banken zijn nu eenmaal niet erg toeschietelijk in het verstrekken van financiering aan startende bedrijven’, merkte Pijpers, een ervaring die Muller uit het verleden deelt. Je zult sowieso een deel eigen geld moeten inbrengen. De huidige tijd biedt op het vlak van alternatieve financieringen echter meer mogelijkheden dan voorheen.  

Zo is crowdfunding volgens beiden een manier om geld op te halen die nog teveel mensen onderschatten. ‘Veel mensen denken dat het alleen bedoeld is voor de kleine, coole en duurzame  dingen, zoals bijvoorbeeld het Wakawaka-solarlampje, maar tegenwoordig kun je het platform ook prima voor ‘saaiere’ dingen gebruiken zoals bijvoorbeeld het opzetten van een accountantskantoor’, zegt Muller.

Voor TheNextCloset heeft Pijpers dankbaar gebruik gemaakt van een crowdfunding platform. Ze haalde € 35.000 op. ‘Het lijkt een klein bedrag, maar voor ons was het in die fase heel nuttig. We konden een nieuwe technische service ontwikkelen en meer mensen bereiken. Bovendien was het een belangrijke stap voorwaarts. Je krijgt er ambassadeurs bij en het helpt bij je geloofwaardigheid.’

Recent heeft The Next Closet € 1 miljoen aan groeikapitaal opgehaald via een nieuwe investeringsronde waarmee de onderneming een nieuwe fase ingaat. Wayne Parker Kent, de grootste online uitgeverij in Nederland, en onder anderen ‘business angel’ Maarten Beucker Andreae waren bereid Pijpers’ bedrijf verder op weg te helpen.

Andere kant van de tafel

Muller, ooit begonnen als ondernemer, zit als investeerder inmiddels ook soms aan de andere kant van de tafel. Hij steekt geld in bedrijven en ideeën die hem aanspreken en waarin consumenten centraal staan. ‘De huidige tijd vraagt om innovaties waar de consument echt wat aan heeft. Het is niet langer een aanbodgedreven economie’, aldus Muller. Ook zijn initiatief Picnic, de nieuwe online supermarkt, neemt de vraag van consumenten als uitgangspunt. Muller: ‘Sterker nog: Picnic maken we samen met onze klanten.’

In zijn selectie voor investeringen houdt Muller verschillende zaken in de gaten. ‘Ik kijk vooral naar wat het bedrijf onderscheidend maakt, maar het is ook van groot belang dat ik een klik heb met de mensen die achter een bedrijf zitten. Ik probeer er achter te komen wat hun talenten zijn, wat hun drive is en hoe ze in elkaar zitten,’ aldus Muller. ‘Ondernemen is vechtend de heuvel op, en als je iemand voor je hebt die bij de eerste hobbel de handdoek al in de ring gooit, is het een verloren zaak.’

Muller adviseert ook een aantal jongere ondernemers en ziet ze met enige regelmaat. Maar dan is het niet een kwestie van ‘een beetje brainstormen’. ‘Dat schiet niet op. Mensen moeten al wel zelf hebben nagedacht en een goed plan in de steigers hebben staan.’

Obstakels

De praktijk van het ondernemen blijkt soms weerbarstig. ‘You don't get what you expect, but what you inspect’, stelt Pijpers. ‘In het begin vertrouwden we blind op beloftes van anderen en werden we achteraf regelmatig teleurgesteld dat het resultaat niet aansloot bij onze verwachtingen, of in het ergste geval, geheel uitbleef.’

‘Je werkt als ondernemer met veel verschillende mensen, bijvoorbeeld collega’s, leveranciers of andere relaties, maar je bent zelf uiteindelijk verantwoordelijk voor de output. Het is daarom belangrijk om regelmatig te monitoren of je wensen/ideeën nog wel aansluiten bij wat er in de praktijk gebeurt en om korte lijntjes met alle aspecten van de business te houden’, stelt Pijpers.

Muller bevestigt dat: ‘Als ondernemer loop je dagelijks tegen dingen aan die anders lopen dan verwacht. Ik kijk altijd of ik er iets aan kan veranderen of niet. Kan ik het niet veranderen, dan accepteer ik de situatie heel snel en ga dan kijken naar mogelijkheden vanaf dat punt. Toen de huizenmarkt instortte en we net met onze huizenveilingsite gestart waren hebben we onze hele strategie in korte tijd omgegooid.’

Het leert je om ‘flexibel en open’ te blijven, stelt Muller. ‘Niet koste wat kost vasthouden aan drie- of vijfjarenplannen. Je moet wel vooruitkijken, maar daarnaast flexibel zijn.’

Bijdragen aan de samenleving

Ondernemingskansen zitten volgens Pijpers en Muller op dit moment vooral in ideeën die bijdragen aan een betere wereld en een betere samenleving. Impact creëren is een duidelijk trend, en is ook de belangrijkste drijfveer van henzelf. Geld is dat niet per se, stellen ze.

Ondernemen gewoon om het ondernemen, omdat je dan zelf je tijd in kunt delen, of ondernemen om de zaak binnen enkele jaren weer te kunnen verkopen is geen goede manier om te beginnen, stelt Muller. ‘Hoewel, als er geïnteresseerde partijen aankloppen, is het natuurlijk altijd de moeite waard om een kop koffie te drinken.’ Ook Pijpers is niet begonnen om snel veel geld te verdienen. ‘Ik heb gewoon veel ideeën die ik verder wil ontwikkelen.’

Het ondernemen brengt ze veel meer dan geld alleen. Pijpers: ‘Ik heb in relatief korte tijd op diverse gebieden veel geleerd door praktijkervaring, een MBA in de praktijk noem ik het soms. Maar het mooiste is dat je echt zelf aan iets aan het bouwen bent en gaandeweg steeds leuke, uitdagende én gekke dingen meemaakt die de ervaring bijzonder en uniek maken.’

Muller stelt dat hij dankzij het ondernemerschap nieuwe zaken in de wereld kan zetten. ‘Het is fijn om samen te werken en slimme dingen te verzinnen om consumenten verder te helpen. Zowel het samenwerken met collega’s als klanten vind ik mooi. Ondernemerschap kan je ook buiten het zakelijk leven verder helpen.’

Gewoon beginnen

Voor mensen die overwegen te gaan ondernemen of net begonnen zijn, hebben de ondernemers een duidelijk en eensgezind advies. ‘Doe het gewoon’, aldus Pijpers. ‘En denk niet te lang na over alle problemen die je onderweg tegenkomt’, vult Muller aan. ‘Want als je voordat je start eerst alle problemen in kaart brengt en oplossingen bedenkt, zul je als je eenmaal begonnen bent merken dat de problemen uit een totale andere hoek blijken te komen.’  

Van Lanschot maakt gebruik van cookies voor een goede werking van de site, voor tracking en voor het bijhouden van statistieken. Gaat u verder op de site? Dan stemt u erin toe dat wij cookies plaatsen. Lees meer over cookies bij Van Lanschot