Private Banking|Professional Solutions|Investment Management|Investment Banking|Over ons
Contact
Inloggen
  • Oplossingen
  • Voor wie
  • Kennis & Inspiratie

Voorkom oplichting via sociale media en telefoon

Via e-mail, sms en app-berichten zijn steeds vaker oplichters actief die zich voordoen als vrienden of familie. Zij proberen uw vertrouwen te winnen en zeggen dat zij een nieuw telefoonnummer hebben, om u geld te ontfutselen.

 

Wees op uw hoede en hanteer onderstaande regels om te voorkomen dat u slachtoffer wordt van deze vorm van oplichting.

Bekende in nood? Bedrieger op schoot!

Wees op uw hoede zodra een bekende u via een tekstbericht vraagt om iets te betalen of over te boeken, zelfs als dat tekstbericht vanaf een bekend e-mailadres of mobiel nummer is verzonden. Oplichters kunnen soms het bestaande e-mailadres of mobiele nummer van een bekende overnemen (hacken).

Bekende in nood? Bedrieger op schoot!

Vraagt een zoon, dochter of andere dierbare u via een tekstbericht om iets te betalen of over te boeken, doe dat dan uitsluitend nadat u hem of haar persoonlijk mondeling hebt gesproken én herkend. Dat kan in de meeste chat apps, zoals WhatsApp, simpelweg via de knop voor een directe spraak- of videoverbinding.

Laat u niet afschepen!

Een oplichter verzint uiteenlopende smoezen waarom hij of zij u niet mondeling te woord zou kunnen staan; dat de telefoon in het water zou zijn gevallen; dat het nieuwe nummer nog niet zou zijn aangesloten voor spraakverbindingen; dat hij of zij in de trein in een stiltecoupé zou zitten; dat hij of zij wél goed bereikbaar zou zijn en dat het inderdaad heel gek is dat uw telefoontje niet binnenkomt.

Wat kunt u nog meer doen?

Op de website veiligbankieren.nl vindt u veel informatie over hoe oplichters te werk gaan als zij zogenaamd om uw hulp vragen.
Tips tegen WhatsApp-fraude

Vermoedt u fraude?

Hebt u een bericht ontvangen van een oplichter met daarin een betaallink of IBAN waarnaar u moet overboeken? Stuur dit dan naar valse-email@vanlanschot.com of neem contact op met Van Lanschot Client Services. Om oplichting tegen te gaan proberen wij dit soort mails, -sms-berichten en -websites te traceren en de sites zo snel mogelijk uit de lucht te (laten) halen.
Verdacht bericht doorsturen

Volledig gefocust op uw toekomst

Private Banking
  • Kantoren
  • Ondernemers
  • Medici
  • Executives
  • Business Professionals
  • Vermogensregie
  • Filantropie Services
  • Voorwaarden
  • Private Banking - België
  • Private Banking - Zwitserland

PROFESSIONAL SOLUTIONS
Investment Management
INVESTMENT BANKING

© Van Lanschot Kempen NV 2024Over onsVeilig bankierenPrivacy & cookiesDisclaimer