1. Veilig bankieren
  2. Fraude herkennen
veilig bankieren

Fraude herkennen

Criminelen gebruiken allerlei vormen van fraude. Bijvoorbeeld oplichting via e-mail, telefoon, WhatsApp, sms en Marktplaats. Lees hoe oplichters te werk gaan, zodat u fraude beter kunt herkennen.

Phishing is de verzamelnaam voor allerlei digitale activiteiten waarmee criminelen u proberen persoonlijke informatie te ontfutselen. Met deze informatie kunnen zij fraude met internetbankieren, pinpassen, creditcards of uw identiteit plegen. Lees Phishing: hoe werkt het en wat kunt u ertegen doen?

De volgende methodes van phishing komen momenteel vaak voor.

Oplichting door 'bekenden' via sociale media en telefoon

Via e-mail, sms en app-berichten zijn steeds vaker oplichters actief die zich voordoen als vrienden of familie. Zij proberen uw vertrouwen te winnen en zeggen dat zij een nieuw telefoonnummer hebben, om u geld te ontfutselen. Lees Voorkom oplichting via sociale media en telefoon.

Oplichting door nep-bankmedewerkers

Via de telefoon zijn oplichters actief die zich voordoen als een medewerker van Van Lanschot of SOS International. Zij proberen u ertoe te bewegen geld over te boeken of uw beveiligingscodes te geven.  Lees Voorkom telefonische oplichting door nep-bankmedewerkers.

Oplichting via valse e-mails en sms-berichten

In dit artikel ziet u een aantal voorbeelden van nep-berichten over Van Lanschot. Lees Let op! Valse e-mails en sms in omloop.

Wat kunt u nog meer doen?

Op de website van veiligbankieren.nl vindt u uitleg over nog meer vormen van fraude, zoals oplichting via 'geldezels', identiteitsfraude en 'pas-opstuurfraude'. Lees deze informatie en blijf scherp.

Vermoedt u fraude?

Hebt u een bericht ontvangen dat u niet vertrouwt? Stuur dit dan naar valse-email@vanlanschot.com of neem contact op met Van Lanschot Client Services. Om oplichting tegen te gaan proberen wij dit soort mails, -sms-berichten en -websites te traceren en sites zo snel mogelijk uit de lucht te (laten) halen.
Login page tracking pixel