Betaalfraude: zo proberen we criminelen voor te blijven

  1. Veilig bankieren
  2. artikelen
  3. Betaalfraude: zo proberen we criminelen voor te blijven
interview
07 april 2021

Betaalfraude: zo proberen we criminelen voor te blijven

Betaalfraude komt steeds meer voor, en de criminelen worden steeds gewiekster. Bij Van Lanschot werken diverse teams aan het achterhalen en voorkomen van betaalfraude. Hoe werkt dat? ‘We proberen te denken als criminele hackers. Zo kunnen we zwakke plekken in de beveiliging voorkomen.’
Man en vrouw in koffietent
Fred Jekel is hoofd van de afdeling Cyber Security. Zijn team monitort voortdurend de nieuwste trucs van online fraudeurs. Samen met de ontwikkelaars van Mijn Van Lanschot en de teams Client Services en Transactiemonitoring houden zij de bank veilig. ‘Vroeger was betaalfraude nogal amateuristisch, met e-mailberichten vol spelfouten. Maar tegenwoordig lijken de nep-mails net echt. Er worden ook belacties gedaan door klantenservice-afdelingen die precies lijken op die van een echte bank. Betaalfraude is een grote criminele industrie, waar wereldwijd miljarden in omgaan. Wij houden die ontwikkelingen nauwlettend in de gaten.’

Doorgewinterde criminelen

Hoe ziet die criminele industrie eruit? Het zijn geen slimme nerds die proberen te hacken, maar doorgewinterde criminelen, weet Jekel. ‘De grote jongens kopen online persoonsgegevens van consumenten en toegang tot programma’s waarmee ze bankgegevens kunnen ontfutselen. Ze misbruiken kleine criminelen of kwetsbare mensen, om rekeningen te openen waar het afgetroggelde geld op kan worden gestort. Dat gaat niet zachtzinnig, het is absoluut geen witteboordencriminaliteit.’
blijf criminelen voor

Nep lijkt heel vaak echt

Regelmatig krijgt de afdeling Client Services telefoontjes van mensen die met betaalfraude te maken hebben. ‘Het valt niet mee om nep van echt te onderscheiden’, zegt Jekel, ‘dus bij twijfel moeten mensen altijd contact opnemen met hun bank. Ook een poging tot oplichting willen we graag weten. Dan zetten we bijvoorbeeld een waarschuwing op onze website om zo andere klanten op de hoogte te brengen.’ De telefoontjes die bij Client Services binnenkomen zijn een belangrijke indicator hoeveel frauduleuze e-mails er in omloop zijn. Jekel: ‘Op basis van die berichten kan het team dat de betaaltransacties monitort, extra alert naar de betalingen kijken.’

Met de blik van een oplichter

Om betaalfraude te voorkomen en de online applicaties van Van Lanschot zo veilig mogelijk te houden, analyseren medewerkers van het team Cyber Security elke nieuwe online toepassing. ‘We proberen ons dan te verplaatsen in het brein van een crimineel en met de blik van een oplichter te kijken. Zo ontdekken we zwakke plekken, die door onze ontwikkelaars kunnen worden gerepareerd voordat een applicatie in gebruik wordt genomen. Zo zijn we fraudeurs meestal een stap voor.’

Dit is het tweede artikel in onze serie over betaalfraude. In het derde artikel staan we stil bij de maatregelen die we nemen om u te beschermen en we sluiten af met een praktijkvoorbeeld in blog vier.

Bent u het slachtoffer van betaalfraude?

Bel dan zo snel mogelijk met 0800 1737 (of vanuit het buitenland: +31 73 687 1897). Ook mislukte pogingen tot online oplichting krijgen we graag door, zodat we andere klanten kunnen waarschuwen.
Login page tracking pixel