Betaalfraude voorkomen: dit moet u weten

  1. Veilig bankieren
  2. artikelen
  3. Betaalfraude voorkomen: dit moet u weten
interview
08 april 2021

Betaalfraude voorkomen: dit moet u weten

Betaalfraude is een groeiend probleem. Hoe kan Van Lanschot zich tegen deze vorm van criminaliteit verweren? Hoofd Cyber Security Fred Jekel: ‘Hoe meer onze klanten weten over betaalfraude, hoe kleiner de kans is dat ze worden opgelicht.’
‘Een bank vraagt haar klanten nooit om via een e-mail in te loggen’, vertelt Jekel. ‘Ook vragen wij nooit om een bankpas op te sturen, of om inloggegevens via e-mail of telefonisch door te geven. Als mensen twijfelen of een e-mail of telefoongesprek wel echt van hun bank afkomstig is, dan adviseer ik: neem contact op. En nooit via het telefoonnummer of e-mailadres dat wordt genoemd in de e-mail of aan de telefoon, maar via de contactgegevens op onze website. Dan weet je zeker dat je goed zit.’

Wachttijd

‘We nemen ingrijpende maatregelen om betaalfraude tegen te gaan. Zo hebben we bijvoorbeeld een vertraging ingebouwd bij het verhogen van de online transactielimiet. Mensen moeten nu een uur wachten voordat die hogere limiet actief is. We hopen dat ze in die tijd even rustig nadenken of de transactie die ze willen uitvoeren, wel vertrouwd is. Bovendien weten wij uit ervaring dat een internetoplichter niet zó lang aan de lijn blijft. Daarbij is het natuurlijk wel belangrijk dat klanten de limiet over het algemeen zo laag mogelijk instellen. Dat voorkomt dat ze zich laten verleiden een groot bedrag ineens over te boeken.’

Kennis over fraude

Een andere maatregel is het uitgebreid voorlichten van klanten. ‘Het valt niet altijd mee om een poging tot fraude te herkennen’, weet Jekel. ‘Hoe meer mensen weten over betaalfraude, hoe kleiner de kans is dat ze erin trappen. Dat betekent dat wij onze klanten moeten waarschuwen. Dat doen we zo veel en zo vaak als nodig, bijvoorbeeld via Mijn Van Lanschot.’

Onverwacht sms’je

Jekel vraagt iedereen extra alert te zijn op onverwachte sms-berichten. ‘Als klanten een login-app op hun telefoon installeren, dan sturen wij een sms ter bevestiging. Mochten klanten dus spontaan zo’n sms ontvangen, terwijl ze niks op de telefoon hebben geïnstalleerd, dan is het zaak om zo snel mogelijk contact met ons op te nemen. Zo’n sms-bericht kan namelijk betekenen dat een crimineel via phishing een login-app heeft geregistreerd.’

Transactiemonitoring

Automatisering helpt ook. Een geavanceerd systeem bij de bank monitort alle betalingen, vertelt Jekel. ‘Verdachte transacties komen daarbij automatisch naar boven. Wij nemen vervolgens contact op om te verifiëren of zo’n transactie echt door de klant is gedaan. Klanten stellen deze controle erg op prijs.’

Dit is het derde artikel in onze serie over betaalfraude. In het laatste artikel bespreken we een praktijkvoorbeeld. Lees ook de eerste en tweede blog uit deze serie. 

Bent u het slachtoffer van betaalfraude?

Bent u het slachtoffer van betaalfraude? Bel dan zo snel mogelijk met 0800 1737 (of vanuit het buitenland: +31 73 687 1897). Ook mislukte pogingen tot online oplichting krijgen we graag door, zodat we andere klanten kunnen waarschuwen.