senior specialist cyber security
Betaalfraude: trap er niet in!
1. Phishing en smishing
U krijgt een e-mailtje van de bank, met de waarschuwing dat uw bankpas verloopt of dat er iets op uw rekening moet worden gecheckt. In de e-mail zit een link om dat te regelen. Maar via die link wordt u naar een website van oplichters gestuurd, waar ze uw betaalgegevens binnen weten te hengelen: daarom heet deze manier van bankfraude phishing. De phishing-mails zien er bedrieglijk echt uit, met logo’s en zelfs een handtekening van uw contactpersoon of de directeur. U kunt zien dat het niet klopt door het e-mailadres van de afzender te bekijken, of door in de e-mail te bekijken naar welke website de link u stuurt.Oplichters proberen uw gegevens 'binnen te hengelen'
2. Spoofing (klantenservice-fraude)
De klantenservice van de bank aan de telefoon: er is fraude geconstateerd, u moet snel uw geld naar een andere rekening overboeken om het veilig te stellen. Fijn dat u wordt gewaarschuwd! Maar: dit is de klantenservice van uw bank helemaal niet en de rekening waar uw tegoed naartoe gaat, staat op naam van de fraudeurs. Zelfs als u in uw telefoon het nummer van de bank ziet staan, kan het gaan om fraudeurs. Via een technische truc bootsen zij dit nummer na. Twijfelt u of u spreekt met iemand van uw bank? Hang dan op en bel zelf met uw bank, via het nummer dat u vindt op de website of het telefoonnummer van uw vaste contactpersoon. Dan weet u zeker dat u met uw bank spreekt.
De keurige instructie laat zogenaamd zien hoe u uw pas correct doorknipt
3. Bankpas opsturen
Criminelen sturen een e-mail of een brief met de mededeling dat u een nieuwe bankpas krijgt, of dat er iets mis is met uw oude pasje. U moet uw pas doorknippen en opsturen, net als de pincode. De keurige instructie laat zien hoe u uw pas moet doorknippen, maar laat stiekem de ‘chip’ intact. Zo krijgen criminelen uw bankpas én pincode in handen. Uw bank zal u nooit vragen een oude bankpas terug te sturen, en uw pincode zal uw bank al helemaal niet vragen.
4. Betaalverzoek-fraude
Via sociale media, zoals Facebook Messenger of WhatsApp, krijgt u een bericht van een familielid of een vriend. Hij heeft een nieuwe telefoon, dus is niet meer bereikbaar op het oude nummer. En er zijn problemen, kunt u helpen door wat geld over te boeken of een rekening te betalen? Deze vorm van fraude – want daar gaat het om – is sterk in opkomst. U appt niet met een bekende, maar met een oplichter die het account heeft gehackt of zich met persoonlijke gegevens probeert uit te geven voor mensen die u kent. De berichtjes zijn niet van echt te onderscheiden, soms staan ze zelfs in de reeks berichten die u afgelopen tijd écht heeft gevoerd met familie of vrienden.
Trap er niet in!
Deze criminelen zijn gewiekst. Betaalfraude is een professionele criminele industrie geworden waar miljoenen in omgaan. Hoe kunt u zich wapenen? Weet dat Van Lanschot u nooit om uw inlogcodes of uw pincode zal vragen. Voer deze alleen in op onze website als u daar zélf naar toe bent gegaan. Belangrijke berichten ontvangt u altijd per brief of via Mijn Van Lanschot. U krijgt daar een melding van per e-mail. Wij zetten bewust geen link in die melding, zodat een fraudeur deze niet kan namaken. Door zelf naar onze website te gaan, weet u dat u goed zit.
Wordt u gebeld door uw bank, maar twijfelt u aan de goede bedoelingen van de beller? Zeg dan dat u terugbelt. Gebruik het algemene telefoonnummer van uw bank en niet het zogenaamde directe doorkiesnummer dat u van de oplichters krijgt. En neem bedenktijd, bijvoorbeeld om te overleggen met uw partner of familie.
Webinar: hoe gaat een oplichter te werk?
Hoe voorzichtig u ook bent, oplichters worden steeds professioneler en bedenken steeds nieuwe manieren om u op te lichten. Wij laten op een interactieve manier zien hoe online oplichters te werk gaan en geven u handvatten om u weerbaar te maken tegen cybercriminaliteit: volg het webinar.
Meer lezen?
In een serie artikelen besteden we aandacht aan betaalfraude. Dit is het eerste in een reeks van vier. In twee interviews leest u wat Van Lanschot doet om betaalfraude te voorkomen en u te beschermen. In deel vier sluit ik af met een voorbeeld uit de praktijk.