Veelgestelde vragen

Hebt u een vraag over Van Lanschot? Misschien is die al eerder gesteld. Kijk daarvoor in de lijst hieronder. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.

Kies een onderwerp:
De 10 meest gestelde vragen
  • De 5 meest gestelde vragen (5)
  • Online Bankieren (26)
  • Betalen (20)
  • Belastingaangifte (3)
  • Contactloos betalen (6)
  • Beleggen (7)
  • Feestdagen (2)
  • Financieren (5)
  • Hypotheken (13)
  • Niet tevreden (3)
  • Overlijden (2)
  • Van Lanschot Personal Service (5)
  • Sparen (5)
  • Uw geldzaken op orde houden (1)
  • Vermogensbeheer-app (21)
  • Verzekeren (1)
Wat is de actuele hypotheekrente?

De actuele hypotheekrentes vindt u op de pagina Tarieven hypotheken.

Hoe boek ik geld over naar een ander land dan Nederland? (met demovideo)

Standaard staat alleen Nederland open als land waarbinnen u kunt overboeken. In Mijn Van Lanschot kunt u zelf een ander land toevoegen. Bij het toevoegen van een land kunt u een termijn van maximaal één jaar instellen.

In de video ziet u stap voor stap hoe u dit doet. U kunt dit ook nalezen in:
Mijn Van Lanschot - Hoe stel ik een land in (pdf)

Let op: na het tekenen van uw wijziging duurt het altijd één uur voordat de instellingen actief zijn.

Hoe pas ik een geagendeerde of periodieke overboeking aan? (met demovideo)

In de video ziet u hoe u een geagendeerde of periodieke overboeking aanpast in Mijn Van Lanschot. U kunt dit ook nalezen in:
Mijn Van Lanschot - Hoe pas ik een geagendeerde of periodieke overboeking aan? (pdf)

Waarom vraagt Van Lanschot mij naar mijn fiscale woon- of vestigingsplaats?

De Nederlandse overheid wisselt sinds 2017 met meer dan negentig landen automatisch financiële gegevens van bedrijven en personen uit om belastingontduiking tegen te gaan. Per 1 januari 2016 zijn alle financiële instellingen in Nederland daarom wettelijk verplicht om voor nieuwe klanten vast te stellen waar hun fiscale woon- of vestigingsplaats is.

Bent u een nieuwe klant, opent u een nieuwe rekening of geeft u een wijziging aan ons door? Dan kan dat betekenen dat Van Lanschot u vraagt om een formulier in te vullen waaruit blijkt waar uw fiscale woon- of vestigingsplaats is. Het is ook mogelijk dat we  u dit vragen als we een bestaande indicatie hebben dat u mogelijk in het buitenland fiscaal woonachtig/gevestigd bent.

Wij geven uw  gegevens door aan de Belastingdienst. Is sprake van een buitenlandse woon- of vestigingsplaats binnen Europa of in een land waarmee Nederland een verdrag heeft gesloten om gegevens uit te wisselen, dan geeft de Belastingdienst uw gegevens door aan het betreffende land.

Wat is Common Reporting Standard (CRS)?

De wettelijke verplichting op basis waarvan banken en belastingdiensten automatisch financiële gegevens van bedrijven en personen uitwisselen heet CRS: Common Reporting Standard.

Wat is het verschil tussen CRS en FATCA?

CRS is geënt op het Amerikaanse FATCA. De doelgroep waarop CRS van toepassing is, is aanzienlijk breder. De FATCA-wetgeving vraagt financiële instellingen om Amerikaanse klanten te identificeren. De CRS-wetgeving vraagt financiële instellingen om klanten die belastingplichtig zijn in ruim negentig andere landen te identificeren.

CRS-formulieren

Hebt u van ons een brief ontvangen met het verzoek om het bijgesloten CRS-formulier in te vullen, en hebt u het niet meer in uw bezit? Dan kunt u het formulier ook hier downloaden. Wij verzoeken u het formulier uit te printen, te ondertekenen en vervolgens een scan te sturen naar fatca.crs@vanlanschot.com.

Meer lezen

De brochure ‘Uw fiscale woon- of vestigingsplaats: Waarom vraagt uw bank er naar?’ van de Nederlandse Vereniging van Banken vertelt u wat banken doen om de wettelijk vereiste gegevens voor CRS te verzamelen en wat dit voor klanten betekent.

 

Hoe incasseert Van Lanschot mijn hypotheekrente?

De rente-en aflossingsbedragen van uw leningen worden elke maand in één totaalbedrag geïncasseerd. De incasso vindt plaats via rekeningnummer NL86ABNA0487037952 ten name van F. van Lanschot Bankiers NV te ’s-Hertogenbosch met omschrijving “Verschuldigde bedragen periode”.

Hebt u nog vragen?

Bel ons dan gerust of neem via e-mail contact met ons op

Contact

Van Lanschot maakt gebruik van cookies voor een goede werking van de site, voor tracking en voor het bijhouden van statistieken. Gaat u verder op de site? Dan stemt u erin toe dat wij cookies plaatsen. Lees meer over cookies bij Van Lanschot