Veelgestelde vragen

Hebt u een vraag over Van Lanschot? Misschien is die al eerder gesteld. Kijk daarvoor in de lijst hieronder. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.

Kies een onderwerp:
De 10 meest gestelde vragen
  • De 5 meest gestelde vragen (5)
  • Online Bankieren (26)
  • Betalen (20)
  • Belastingaangifte (3)
  • Contactloos betalen (6)
  • Beleggen (7)
  • Feestdagen (2)
  • Financieren (5)
  • Hypotheken (12)
  • Niet tevreden (3)
  • Overlijden (2)
  • Van Lanschot Personal Service (5)
  • Sparen (5)
  • Uw geldzaken op orde houden (1)
  • Vermogensbeheer-app (21)
  • Verzekeren (1)
Kan ik contactloos betalen met mijn Van Lanschot Wereldpas?

Met de nieuwe Van Lanschot Wereldpas kunt u betalen en geld opnemen zoals u gewend bent en contactloos betalen. U herkent de nieuwe Wereldpas aan het logo voor contactloos betalen op de achterkant van de pas:

logo contactloos betalen 

Is uw Van Lanschot Wereldpas nog niet geschikt voor contactloos betalen en wilt u de nieuwe contactloze Wereldpas graag ontvangen? Dan kunt u deze aanvragen via Van Lanschot Client Services.

Meer vragen en antwoorden over contactloos betalen met uw Wereldpas.

Hoe ga ik goed voorbereid op reis?

Of u nu in Nederland blijft of naar het buitenland gaat, het is belangrijk om goed voorbereid te zijn. Neem op reis daarom naast een Van Lanschot Wereldpas ook een creditcard (Van Lanschot CreditCard Gold en/of een kaart van American Express) mee. Dat is veiliger en gemakkelijker dan contant geld. En bij verlies of diefstal hebt u nog een alternatief.

Van Lanschot Wereldpas

Met de Van Lanschot Wereldpas kunt u wereldwijd betalen in winkels en contant geld opnemen bij geldautomaten, als u het Maestro-logo ziet.

De Wereldpas van Van Lanschot is niet geblokkeerd voor gebruik in het buitenland.

Van Lanschot Creditcard Gold

Met de Van Lanschot Creditcard Gold kunt u wereldwijd betalen in winkels en contant geld opnemen bij geldautomaten, als u het Mastercard-logo ziet. Ook kunt u via 'Mijn ICS' of de ICS App op elk moment van de dag uw transacties en informatie over uw bestedingslimiet zien. Informatie over Mijn ICS en de ICS App vindt u op de website van International Card Services, icscards.nl.

Zorgeloos en veilig op vakantie: tips

Wilt u informatie en tips over veilig gebruik van uw passen in het buitenland? Kijk dan op www.betaalgemakopreis.nl.

Een kaart van American Express

U kunt ook kiezen voor het comfort en gemak van de Reizen zonder zorgen-service van American Express. Geniet van een onbezorgde vakantie in Nederland en het buitenland, dankzij de verzekeringen en service van American Express. U kunt in het buitenland 24/7 rekenen op hulp en advies van Global Assist. En bij verlies of diefstal van uw kaart krijgt u een vervangende kaart. Zo kunt u gewoon van uw vakantie blijven genieten. Lees meer over de voordelen op de website van American Express.

Verlies of diefstal

Op de pagina Noodnummers vindt u de nummers die u kunt bellen om uw passen direct te laten blokkeren. De nummers vindt u ook op de Vakantiechecklist (pdf) om mee te nemen.

Maakt u gebruik van Personal Service? Zorg er dan, voordat u op reis gaat, voor dat de gegevens die Bij Personal Service zijn geregistreerd up-to-date zijn. Wijzigingen kunt u doorgeven via het overzicht dat u jaarlijks ontvangt of via het wijzigingsformulier.

Een creditcard aanvragen

Hebt u nog geen Van Lanschot Creditcard Gold of Van Lanschot Wereldpas? Neemt u dan contact op met een adviseur bij Van Lanschot. Hij vertelt u graag meer.

Houders van een betaalrekening bij Van Lanschot kunnen met korting een creditcard van American Express aanschaffen: de Van Lanschot Green, Gold of Platinum Card. Op de pagina Creditcards leest u meer over de voordelen van een American Express-kaart en de mogelijkheid om een kaart aan te vragen.

Waar vind ik een IBAN?

Klanten van Van Lanschot vinden hun IBAN*:

  • in Van Lanschot Online Bankieren (in de module Betalen, menuoptie Mutaties)
  • op de papieren rekeningafschriften
  • op de Van Lanschot Wereldpas (onder het Van Lanschot-logo)

Het IBAN van iemand anders vindt u bijvoorbeeld op een factuur of kunt u opvragen bij de persoon aan wie u wilt betalen.

U kunt ook de IBAN-Omnummertool gebruiken. Daarvoor hebt u het oude, Nederlandse bankrekeningnummer en de naam van de bijbehorende bank nodig. De omnummertool geeft vervolgens het juiste, nieuwe, bankrekeningnummer. De omnummertool is een initiatief van Betaalvereniging Nederland en De Nederlandsche Bank.

* IBAN staat voor International Bank Account Number. Sinds 1 augustus 2014 maakt iedereen in Europa alleen nog gebruik van IBAN als rekeningnummer voor het overschrijven van euro’s.

Wat is de BIC van Van Lanschot?

De BIC van Van Lanschot is FVLBNL22. BIC staat voor Bank Identifier Code.

Hoe kan ik mijn SEPA-incasso Zakelijke machtiging registreren, wijzigen of verwijderen?

Machtiging registreren

Vul het registratieformulier in om bij Van Lanschot een SEPA incasso Zakelijke machtiging te laten registreren.

Machtiging wijzigen/verwijderen

Vul het wijzigingsformulier in als u een SEPA incasso Zakelijke machtiging hebt opgegeven bij Van Lanschot en deze wilt wijzigen of verwijderen.

Formulier opsturen

U kunt de formulieren digitaal invullen, printen en ondertekenen of, als dat niet mogelijk is, eerst printen en dan invullen en ondertekenen. Stuur het formulier naar het onderstaande adres en wij passen de machtiging zo snel mogelijk voor u aan: 

Van Lanschot Bankiers
Afdeling SC Operations (T.10)
Postbus 1021
5200 HC  's-Hertogenbosch

 

Mijn Wereldpas is gestolen of vermist. Wat moet ik doen?

Meld diefstal, verlies, misbruik of vervalsing van uw Wereldpas en/of pincode zo snel mogelijk.

Bent u lid van Van Lanschot Personal Service?

Bel dan het alarmnummer: +31 (0)20 651 59 05. Dit nummer is 24 uur per dag bereikbaar, 7 dagen per week. Personal Service brengt voor u Van Lanschot en de Bankpassenmeldcentrale op de hoogte. Uw Wereldpas wordt direct geblokkeerd.

Bent u geen lid van Van Lanschot Personal Service?

- Dan kunt u contact opnemen met Van Lanschot Client Services, telefoon 0800 1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 18 97). Wij zorgen ervoor dat de Wereldpas direct wordt geblokkeerd. U kunt ook een nieuwe pas aanvragen.

- U kunt ook contact opnemen met de Bankpassenmeldcentrale, telefoon 0800 0313 (vanuit het buitenland +31 88 385 53 72). Zij zorgen voor blokkade van de pas. Wilt u vervolgens een nieuwe pas aanvragen, neemt u dan contact op met Van Lanschot Client Services.

Hoe blokkeer ik mijn betaalpas (Wereldpas) of creditcard?

Telefoonnummers om uw betaalpas (Wereldpas), Van Lanschot Creditcard Gold (MasterCard) of American Express Creditcard te laten blokkeren in geval van vermissing of diefstal, vindt u op de pagina Noodnummers.

Mijn Wereldpas is geblokkeerd (n.a.v. foutieve pincode bij een betaal- of geldautomaat). Hoe kan ik de pas deblokkeren?

Wanneer u uw bankpas hebt geblokkeerd kunt u de bankpas helaas niet zelf deblokkeren. Neem contact op met onze afdeling Client Services op telefoonnummer 0800-1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 1897).

Hoeveel geld kan ik opnemen en betalen met mijn Wereldpas?

Met de Van Lanschot Wereldpas kunt u wereldwijd betalen in winkels en contant geld opnemen bij geldautomaten, als u het Maestro-logo ziet. De Wereldpas is niet geblokkeerd voor gebruik in het buitenland.

Opnamemogelijkheden Wereldpas

Betalen bij betaalautomaat 

Nederland 99 transacties per dag Maximaal periodelimiet 
Buitenland 99 transacties per dag Periodelimiet € 1.000,- per dag 

Geld opnemen bij geldautomaat

Nederland gastgebruik  5 transacties per dag  € 250,- per dag 
Rabobank  99 transacties per dag  Periodelimiet € 5.000,- per dag 
Buitenland  2 transacties per dag  Periodelimiet € 1.000,- per dag

 

Ik wil (een groot bedrag) pinnen. Bij welke geldautomaten kan ik terecht?

U kunt als gastgebruiker bij een geldautomaat van een andere bank vijf keer per dag een bedrag pinnen. Het maximum bedrag per dag is € 250,-. De uitzondering hierop zijn de automaten van de Rabobank: bij de Rabobank-automaten kunt u tot aan de weeklimiet op uw pas een opname doen (met een maximum van  € 5000,- per dag). Deze bedragen kunt u in meerdere transacties opnemen.

Kan ik een kopie van een rekeningafschrift ontvangen?

Ja, dat is mogelijk. Neem contact op met Van Lanschot Client Services om een kopie van een rekeningafschrift aan te vragen. Per kopie betaalt u € 2,00, met een minimum van € 5,00. Wilt u de kopie digitaal ontvangen? Dan kunnen wij dit verzorgen via uw berichtenbox in Mijn Van Lanschot. Helaas is het niet veilig om afschriften per e-mail te verzenden.

Kopieën vanaf juli 2014

In Mijn Van Lanschot vindt u onder Mijn Documenten alle rekeningafschriften vanaf juli 2014. Deze afschriften kunt u eventueel zelf opslaan of printen.

Hoe boek ik een afgeschreven incasso-opdracht terug?

Wanneer u het niet eens bent met een afschrijving van een SEPA-incasso, kunt u het bedrag via Online Bankieren terugboeken (storneren). Hiervoor hebt u 55 dagen de tijd.

In Online Bankieren ziet u in het Mutatieoverzicht van uw rekening alle opdrachten staan. Bij de incasso-opdrachten staat het icoon ‘Terugboeken incasso’ Icoon incasso terugboeken

Klikt u hierop, dan controleren wij of het mogelijk is de opdracht terug te boeken. Vervolgens moet u voor deze terugboeking nog een digitale handtekening plaatsen.

Als het niet mogelijk is om het bedrag terug te boeken, krijgt u hiervan een melding op het moment dat u op het betreffende icoon klikt.

 

Hoe kan ik een incassomachtiging afgeven of intrekken?

Hieronder kunt u machtigingskaarten downloaden. Met deze kaarten geeft u een bedrijf toestemming om automatisch geld van uw rekening af te laten schrijven. Of trekt u deze toestemming in. Print de kaart, vul hem in en stuur hem in een envelop naar het bedrijf of de instelling waaraan u de betaling doet.

Hoe laat ik eenvoudig (via de Overstapservice) al mijn betalingen lopen via Van Lanschot?

Als u als particulier of ondernemer een rekening opent bij Van Lanschot, kunt u de Overstapservice aanvragen. Daarmee helpen wij u om uw betalingsverkeer efficiënt over te zetten naar Van Lanschot. Natuurlijk zonder dat uw betalingen hier hinder van ondervinden. De Overstapservice is een gezamenlijk initiatief van de banken in Nederland. Hoe service werkt, wat wij voor u regelen en wat u zelf moet regelen leest u op www.overstapservice.nl. Hier vindt u ook een brochure met de voorwaarden.

Overstapservice aanvragen

Met de onderstaande formulieren vraagt u de Overstapservice bij Van Lanschot aan.

Zelf bedrijven informeren

Het is belangrijk dat u bedrijven en instellingen waarvan u betalingen ontvangt zelf informeert over uw nieuwe rekeningnummer. Denk bijvoorbeeld aan uw salaris, pensioen of uitkering. Dat kan bijvoorbeeld met het formulier hieronder.

Waarom moet ik wijzigingen voor mijn American Express Creditcard voortaan zelf doorgeven aan American Express?

Klanten van Van Lanschot met een American Express Creditcard kunnen sinds mei 2014 een aantal wijzigingen rechtstreeks doorgeven aan de Ledenservice van American Express, in plaats van aan hun bankier bij Van Lanschot. Het gaat om:

  • het aanvragen van extra cards
  • het doorgeven van een (adres)wijziging
  • het wijzigen van het type card
  • het blokkeren of beëindigen van de card

Het rechtstreekse contact heeft enkele belangrijke voordelen:

  • nieuwe cards ontvangt u sneller
  • u krijgt beter antwoord op specifieke vragen
  • wijzigingen worden sneller doorgevoerd

Verandert de korting op de kaartbijdrage ook?

Uw korting op de jaarlijkse kaartbijdrage, die u ontvangt via Van Lanschot, blijft gehandhaafd.

Hoe bereik ik American Express?

Neem contact op met de American Express Ledenservice op telefoonnummer + 31 20 504 80 00, van maandag t/m vrijdag van 08.00 uur tot 20.00 uur (voor verloren of gestolen kaarten 24 uur per dag bereikbaar).

Waar vind ik machtigingskaarten voor incasso's?

Hieronder kunt u machtigingskaarten downloaden. Met deze kaarten geeft u een bedrijf toestemming om automatisch geld van uw rekening af te laten schrijven. Of trekt u deze toestemming in. Print de kaart, vul hem in en stuur hem in een envelop naar het bedrijf of de instelling waaraan u de betaling doet.

Hoe hef ik mijn zakelijke rekening op?

Met dit formulier kunt u uw zakelijke rekening(en) bij Van Lanschot opheffen:
Opheffen zakelijke rekening (pdf)

Het ingevulde formulier dient rechtsgeldig ondertekend te worden door de bestuurder(s) conform de opgave in het handelsregister van de Kamer van Koophandel.

Stuur het formulier vervolgens naar:

Van Lanschot Bankiers
Afdeling Corporate Banking
Postbus 1021
5200 HC  's-Hertogenbosch

 

Consumentenbeschermende maatregelen voor SEPA-incasso’s: hoe vraag ik ze aan?

CBM zijn mogelijkheden die u hebt om beperkingen in te stellen voor de verwerking van incassotransacties. De CBM gelden voor eenmalige en doorlopende SEPA-incasso’s. Er bestonden al verschillende beschermende maatregelen. Met de invoering van SEPA is dit voor consumenten verder uitgebreid.

Welke Consumentenbeschermende maatregelen zijn er?

Bestaande CBM:
  • Alertering 5 dagen voor de eerste afboeking van een nieuwe incassomachtiging.
  • Het weigeren van een vooraf aangekondigde incasso.
  • Mogelijkheid tot storneren van iedere incassotransactie tot 8 weken na de incassodatum.
  • Het melden van een onterechte incasso tot 13 maanden na de incassodatum.
  • Mogelijkheid tot blokkeren van uw rekening voor een bepaalde incassant of incassomachtiging.
  • Mogelijkheid tot volledig blokkeren van uw rekening voor alle incasso’s.
Nieuwe CBM:
  • Bepalen van de maximale frequentie per incassomachtiging per jaar.
  • Bepalen van het maximum bedrag per incassomachtiging.
  • Een combinatie van bovengenoemde twee maatregelen.
  • Instellen van de Goedkeuringslijst.

Wilt u gebruikmaken van Consumentenbeschermende maatregelen?

Neemt u dan contact op met Van Lanschot Client Services.

De Goedkeuringslijst voor incasso’s: hoe geef ik een aanvraag of wijziging door?

De Goedkeuringslijst is een zogeheten consumentenbeschermende maatregel. Met behulp van de Goedkeuringslijst kunt u aan ons opgeven aan welke incassanten u goedkeuring geeft om via een SEPA-incasso bedragen van uw betaalrekening af te boeken. Afboekingen van incassanten die niet op deze lijst staan, worden dan door uw bank geweigerd.

Met het gebruik van de Goedkeuringslijst stopt de overeenkomst die u met een incassant hebt, niet. Wilt u een incasso stopzetten? Neem hiervoor dan contact op met de incassant.

Voor wie?

De Goedkeuringslijst is voor consumenten (particuliere klanten).

Wilt u gebruikmaken van de Goedkeuringslijst?

Neemt u dan contact op met Van Lanschot Client Services.

Hoe wijzig ik de Goedkeuringslijst?

Als klant bent u zelf verantwoordelijk voor het onderhouden van de Goedkeuringslijst. Met dit formulier kunt u een (nieuwe) incassant toevoegen of iets wijzigen in een bestaande incasso: Mutatieformulieren SEPA-incasso op Goedkeuringslijst (pdf)

Meer informatie

In de Veelgestelde vragen Goedkeuringslijst consumenten (pdf) vindt u meer informatie over de Goedkeuringslijst.

 

Ik verwacht dat ik mijn financiële verplichtingen niet meer kan nakomen. Wat moet ik doen?

Bij het aangaan van een financiering gaan we ervan uit dat u de rente- en aflossingsverplichtingen kunt nakomen. Maar in de praktijk komt het voor dat omstandigheden veranderen waardoor het nakomen van die verplichtingen niet meer zo vanzelfsprekend is. U leest er meer over op de pagina Uw geldzaken op orde.

Hebt u nog vragen?

Bel ons dan gerust of neem via e-mail contact met ons op

Contact

Van Lanschot maakt gebruik van cookies voor een goede werking van de site, voor tracking en voor het bijhouden van statistieken. Gaat u verder op de site? Dan stemt u erin toe dat wij cookies plaatsen. Lees meer over cookies bij Van Lanschot