Veelgestelde vragen

Hebt u een vraag over Van Lanschot? Misschien is die al eerder gesteld. Kijk daarvoor in de lijst hieronder. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.

Kies een onderwerp:
Kan ik contactloos betalen met mijn Van Lanschot Wereldpas?

Met de nieuwe Van Lanschot Wereldpas kunt u betalen en geld opnemen zoals u gewend bent en contactloos betalen. U herkent de nieuwe Wereldpas aan het logo voor contactloos betalen op de achterkant van de pas:

logo contactloos betalen 

Is uw Van Lanschot Wereldpas nog niet geschikt voor contactloos betalen en wilt u de nieuwe contactloze Wereldpas graag ontvangen? Dan kunt u deze aanvragen via Van Lanschot Client Services.

Meer vragen en antwoorden over contactloos betalen met uw Wereldpas.

Hoe ga ik goed voorbereid op reis?

Of u nu in Nederland blijft of naar het buitenland gaat, het is belangrijk om goed voorbereid te zijn. Neem op reis daarom naast een Van Lanschot Wereldpas ook een creditcard (Van Lanschot CreditCard Gold en/of een kaart van American Express) mee. Dat is veiliger en gemakkelijker dan contant geld. En bij verlies of diefstal hebt u nog een alternatief.

Van Lanschot Wereldpas

Met de Van Lanschot Wereldpas kunt u wereldwijd betalen in winkels en contant geld opnemen bij geldautomaten, als u het Maestro-logo ziet.

De Wereldpas van Van Lanschot is niet geblokkeerd voor gebruik in het buitenland.

Van Lanschot Creditcard Gold

Met de Van Lanschot Creditcard Gold kunt u wereldwijd betalen in winkels en contant geld opnemen bij geldautomaten, als u het Mastercard-logo ziet. Ook kunt u via ‘Mijn ICS’ of de ICS App op elk moment van de dag uw transacties en informatie over uw bestedingslimiet zien. Informatie over Mijn ICS en de ICS App vindt u op de website van International Card Services.

Zorgeloos en veilig op vakantie: tips

Wilt u informatie en tips over veilig gebruik van uw passen in het buitenland? Kijk dan op www.betaalgemakopreis.nl.

Een kaart van American Express

U kunt ook kiezen voor het comfort en gemak van de Reizen zonder zorgen-service van American Express. Geniet van een onbezorgde vakantie in Nederland en het buitenland, dankzij de verzekeringen en service van American Express. U kunt in het buitenland 24/7 rekenen op hulp en advies van Global Assist. En bij verlies of diefstal van uw kaart krijgt u een vervangende kaart. Zo kunt u gewoon van uw vakantie blijven genieten. Lees meer over de voordelen op de website van American Express.

Verlies of diefstal

Op de pagina Noodnummers vindt u de nummers die u kunt bellen om uw passen direct te laten blokkeren. De nummers vindt u ook op de Vakantiechecklist (pdf) om mee te nemen.

Maakt u gebruik van Personal Service? Zorg er dan, voordat u op reis gaat, voor dat de gegevens die Bij Personal Service zijn geregistreerd up-to-date zijn. Wijzigingen kunt u doorgeven via het overzicht dat u jaarlijks ontvangt of via het wijzigingsformulier.

Een creditcard aanvragen

Hebt u nog geen Van Lanschot Creditcard Gold of Van Lanschot Wereldpas? Neemt u dan contact op met een adviseur bij Van Lanschot. Hij vertelt u graag meer.

Houders van een betaalrekening bij Van Lanschot kunnen met korting een creditcard van American Express aanschaffen: de Van Lanschot Green, Gold of Platinum Card. Op de pagina Creditcards leest u meer over de voordelen van een American Express-kaart en de mogelijkheid om een kaart aan te vragen.

Waar vind ik een IBAN?

Klanten van Van Lanschot vinden hun IBAN*:

  • in Van Lanschot Online Bankieren (in de module Betalen, menuoptie Mutaties)
  • op de papieren rekeningafschriften
  • op de Van Lanschot Wereldpas (onder het Van Lanschot-logo)

Het IBAN van iemand anders vindt u bijvoorbeeld op een factuur of kunt u opvragen bij de persoon aan wie u wilt betalen.

U kunt ook de IBAN-Omnummertool gebruiken. Daarvoor hebt u het oude, Nederlandse bankrekeningnummer en de naam van de bijbehorende bank nodig. De omnummertool geeft vervolgens het juiste, nieuwe, bankrekeningnummer. De omnummertool is een initiatief van Betaalvereniging Nederland en De Nederlandsche Bank.

* IBAN staat voor International Bank Account Number. Sinds 1 augustus 2014 maakt iedereen in Europa alleen nog gebruik van IBAN als rekeningnummer voor het overschrijven van euro’s.

Wat is de BIC van Van Lanschot?

De BIC van Van Lanschot is FVLBNL22. BIC staat voor Bank Identifier Code.

Hoe kan ik mijn SEPA-incasso Zakelijke machtiging registreren, wijzigen of verwijderen?

Machtiging registreren

Vul het registratieformulier in om bij Van Lanschot een SEPA incasso Zakelijke machtiging te laten registreren.

Machtiging wijzigen/verwijderen

Vul het wijzigingsformulier in als u een SEPA incasso Zakelijke machtiging hebt opgegeven bij Van Lanschot en deze wilt wijzigen of verwijderen.

Formulier opsturen

U kunt de formulieren digitaal invullen, printen en ondertekenen of, als dat niet mogelijk is, eerst printen en dan invullen en ondertekenen. Stuur het formulier naar het onderstaande adres en wij passen de machtiging zo snel mogelijk voor u aan: 

Van Lanschot Bankiers
Afdeling SC Operations (T.10)
Postbus 1021
5200 HC  's-Hertogenbosch

 

Mijn Wereldpas is gestolen of vermist. Wat moet ik doen?

Bij diefstal, verlies, misbruik of vervalsing van uw Wereldpas en/of pincode dient u dit zo snel mogelijk te melden aan Van Lanschot Client Services, telefoon 0800-1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 18 97), en aan de Bankpassenmeldcentrale, telefoon 0800-0313 (vanuit het buitenland +31 88 385 53 72).

Maakt u gebruik van Van Lanschot Personal Service, dan is het voldoende daar zo spoedig mogelijk contact mee op te nemen, telefoon +31 (0)20 651 59 05. Personal Service brengt voor u Van Lanschot en de Bankpassenmeldcentrale op de hoogte. Uw Wereldpas wordt direct geblokkeerd.

Hoe blokkeer ik mijn betaalpas (Wereldpas) of creditcard?

Telefoonnummers om uw betaalpas (Wereldpas), Van Lanschot Creditcard Gold (MasterCard) of American Express Creditcard te laten blokkeren in geval van vermissing of diefstal, vindt u op de pagina Noodnummers.

Mijn Wereldpas is geblokkeerd (n.a.v. foutieve pincode bij een betaal- of geldautomaat). Hoe kan ik de pas deblokkeren?

Foutieve pincode bij betaalautomaat

Wanneer u uw bankpas hebt geblokkeerd via een betaalautomaat (bijvoorbeeld bij het betalen in een winkel) kunt u uw bankpas zelf deblokkeren. Dit kunt u doen door naar een willekeurige geldautomaat te gaan en daar een transactie te doen met de juiste pincode. Uw pincode vergeten? Neem dan contact op met onze afdeling Client Services op 0800-1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 1897). U kunt dan een herinnering van uw pincode aanvragen.

Foutieve pincode bij geldautomaat

Wanneer u uw bankpas hebt geblokkeerd via een geldautomaat kunt u uw bankpas niet zelf deblokkeren. Neem contact op met onze afdeling Client Services op 0800-1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 1897). Daar kunt u het verzoek indienen om uw bankpas te deblokkeren. Het deblokkeren van uw bankpas neemt drie werkdagen in beslag.

Hoeveel geld kan ik opnemen en betalen met mijn Wereldpas?

Met de Van Lanschot Wereldpas kunt u wereldwijd betalen in winkels en contant geld opnemen bij geldautomaten, als u het Maestro-logo ziet. De Wereldpas is niet geblokkeerd voor gebruik in het buitenland.

Opnamemogelijkheden Wereldpas

Betalen bij betaalautomaat 

Nederland 99 transacties per dag Maximaal periodelimiet 
Buitenland 99 transacties per dag Periodelimiet € 1.000,- per dag 

Geld opnemen bij geldautomaat

Nederland gastgebruik  5 transacties per dag  € 250,- per dag 
Rabobank  99 transacties per dag  Periodelimiet € 5.000,- per dag 
Buitenland  2 transacties per dag  Periodelimiet € 1.000,- per dag

 

Waar kan ik contant geld opnemen en storten?

Particuliere en zakelijke klanten van Van Lanschot kunnen voor contante stortingen in euro’s terecht bij meer dan 120 vestigingen en servicepunten van GWK Travelex in Nederland.

Geld storten

U kunt contant (brief)geld, afhankelijk van de grootte van het bedrag,  bij verschillende vestigingen storten. GWK schrijft het bedrag over naar de Van Lanschot-rekening die u opgeeft. Binnen drie werkdagen staat het bedrag op uw rekening.

Maximale bedragen voor stortingen bij GWK
  • Tot € 1.500,- bij alle GWK-vestigingen en -subagenten.
  • Tot € 10.000,- bij alle GWK-vestigingen.
  • Tot € 50.000,- bij de grotere vestigingen van GWK.

Bij stortingen boven € 2.000,- kan GWK u vragen naar de herkomst en bestemming van het te storten bedrag. Dit is GWK wettelijk verplicht. Bijvoorbeeld door de Wet ter voorkoming van Witwassen en Financieren van Terrorisme. Vanaf € 7.500,- is het noodzakelijk dat u de storting van tevoren aanmeldt via Van Lanschot Client Services (telefoonnummer 0800 -1737). En moet u onderliggende documenten als bewijs meenemen.

Tarief storten bij GWK

Het storten van contant geld op een Van Lanschot-rekening kost 0,3% van het transactiebedrag met een minimum van € 10,- en een maximum van € 75,-.

Geld opnemen

U kunt tot € 250,- per dag bij geldautomaten van andere banken opnemen. Tot € 5.000,- per dag kunt u terecht bij de geldautomaten van de Rabobank (deze bedragen kunt u in meerdere transacties opnemen).

Waar vindt u de vestigingen van GWK?

Via de vestigingzoeker ziet u welk kantoor van GWK het dichtst bij u in de buurt is.

Hebt u vragen?

Neem contact op met Van Lanschot Client Services op nummer 0800-1737. Wij helpen u graag verder.

Ik wil een groot bedrag pinnen. Bij welke geldautomaten kan ik terecht?

U kunt als gastgebruiker bij een geldautomaat van een andere bank vijf keer per dag een bedrag pinnen. Het maximum bedrag per dag is € 250,-. De uitzondering hierop zijn de automaten van de Rabobank: bij de Rabobank-automaten kunt u tot aan de weeklimiet op uw pas een opname doen (met een maximum van  € 5000,- per dag). Deze bedragen kunt u in meerdere transacties opnemen.

Kan ik een duplicaat van een rekeningafschrift ontvangen?

Ja, dat is mogelijk. Neem contact op met Van Lanschot Client Services om een duplicaat van een rekeningafschrift aan te vragen. Per kopie betaalt u € 2,00, met een minimum van € 5,00. Wilt u het duplicaat digitaal ontvangen? Dan kunnen wij dit verzorgen via uw berichtenbox in Online Bankieren. Helaas is het niet veilig om afschriften per e-mail te verzenden.

Hoe boek ik een afgeschreven incasso-opdracht terug?

Wanneer u het niet eens bent met een afschrijving van een SEPA-incasso, kunt u het bedrag via Online Bankieren terugboeken (storneren). Hiervoor hebt u 55 dagen de tijd.

In Online Bankieren ziet u in het Mutatieoverzicht van uw rekening alle opdrachten staan. Bij de incasso-opdrachten staat het icoon ‘Terugboeken incasso’ Icoon incasso terugboeken

Klikt u hierop, dan controleren wij of het mogelijk is de opdracht terug te boeken. Vervolgens moet u voor deze terugboeking nog een digitale handtekening plaatsen.

Als het niet mogelijk is om het bedrag terug te boeken, krijgt u hiervan een melding op het moment dat u op het betreffende icoon klikt.

 

Hoe laat ik eenvoudig (via de Overstapservice) al mijn betalingen lopen via Van Lanschot?

Als u als particulier of ondernemer een rekening opent bij Van Lanschot, kunt u de Overstapservice aanvragen. Daarmee helpen wij u om uw betalingsverkeer efficiënt over te zetten naar Van Lanschot. Natuurlijk zonder dat uw betalingen hier hinder van ondervinden. De Overstapservice is een gezamenlijk initiatief van de banken in Nederland. Hoe service werkt, wat wij voor u regelen en wat u zelf moet regelen leest u op www.overstapservice.nl en in de brochure (inclusief voorwaarden).

Overstapservice aanvragen

Met de onderstaande formulieren vraagt u de Overstapservice bij Van Lanschot aan.

Zelf bedrijven informeren

Het is belangrijk dat u bedrijven en instellingen waarvan u betalingen ontvangt zelf informeert over uw nieuwe rekeningnummer. Denk bijvoorbeeld aan uw salaris, pensioen of uitkering. Dat kan bijvoorbeeld met het formulier hieronder.

Van Lanschot Personal Service: hoe geef ik een lidmaatschap, wijziging of bestelling door?

Van Lanschot Personal Service is een dienst die hoort bij de particuliere betaalrekeningen van Van Lanschot.

Wat houdt het lidmaatschap in?

  • Documenten, zoals rijbewijs en betaalpassen, kunt u laten registeren bij Personal Service. Ook passen die onder een ander rekeningnummer geregistreerd staan of bij een andere bank.
  • Via Personal Service kunt u uw betaalpassen en creditcards laten blokkeren in geval van verlies, diefstal of fraude. U belt naar het centrale alarmnummer om te zorgen dat alle documenten als ‘vermist’ worden geregistreerd, dat creditcards en passen worden geblokkeerd en zo snel mogelijk worden vervangen.
  • Beschikt u na verlies of diefstal in het buitenland niet meer over passen of contant geld? Dan kan ter plekke een voorschot worden verstrekt tot € 2.500,- (‘emergency cash’). Van Lanschot Personal Service brengt hiervoor administratiekosten in rekening.
  • Essentiële gegevens over identiteitsdocumenten, medische gegevens etcetera zijn direct beschikbaar (indien u deze heeft geregistreerd).
  • De dienst voorziet in een herinneringsservice voor vernieuwing van identiteitspapieren.
  • U kunt gebruikmaken van de sleutelretourservice en bagageopsporingsservice. U ontvangt een sleutelhanger en een bagagelabel met een uniek nummer (gegevens als naam, adres en woonplaats hoeven dan niet meer ingevuld te worden). Beide zijn voorzien van het alarmnummer van Personal Service.

Personal Service is inbegrepen bij de KroonRekening. De PrivéRekening kunt u uitbreiden met deze dienst; het actuele tarief vindt u op de pagina Tarieven - Betalen

Hoe word ik lid?

Om lid te worden neemt u contact op met uw adviseur bij Van Lanschot of Van Lanschot Client Services. Zij helpen u graag verder. U vult het inschrijfformulier in dat u ontvangt, waarna Personal Service de gegevens registreert en u lid bent.

Hoe wijzig ik mijn gegevens?

Jaarlijks ontvangt u van Van Lanschot Personal Service een overzicht van alle documenten en gegevens die u hebt geregistreerd. U kunt uw wijzigingen op dit overzicht aangeven en opsturen. U kunt ook bellen naar de Helpdesk, telefoonnummer (010) 264 60 70, en uw wijzigingen telefonisch doorgeven.

Wilt u uw gegevens tussendoor wijzigen en doet u dit graag schriftelijk, dan kunt u ook het wijzigingsformulier gebruiken:

  1. Open het formulier: Wijzigingsformulier Personal Service (pdf)
  2. Vul het volledig in. Dat kan op uw computer, smartphone of ander device.
  3. Print het uit en onderteken het.
  4. Stuur het naar het adres op het formulier.

Hoe doe ik een bestelling?

Bagagelabels, sleutelhangers en stickers voor de sleutelretourservice en bagageopsporingsservice bestelt u als volgt bij:

  1. Open het formulier: Bestelformulier Personal Service (pdf)
  2. Vul het volledig in. Dat kan digitaal op uw computer, smartphone of ander apparaat. 
  3. Print het uit en onderteken het.
  4. Stuur het naar het adres op het formulier.

Hebt u vragen? Bel dan de Helpdesk van Personal Service: telefoon (010) 264 60 70.

Waarom moet ik wijzigingen voor mijn American Express Creditcard voortaan zelf doorgeven aan American Express?

Klanten van Van Lanschot met een American Express Creditcard kunnen sinds mei 2014 een aantal wijzigingen rechtstreeks doorgeven aan de Ledenservice van American Express, in plaats van aan hun bankier bij Van Lanschot. Het gaat om:

  • het aanvragen van extra cards
  • het doorgeven van een (adres)wijziging
  • het wijzigen van het type card
  • het blokkeren of beëindigen van de card

Het rechtstreekse contact heeft enkele belangrijke voordelen:

  • nieuwe cards ontvangt u sneller
  • u krijgt beter antwoord op specifieke vragen
  • wijzigingen worden sneller doorgevoerd

Verandert de korting op de kaartbijdrage ook?

Uw korting op de jaarlijkse kaartbijdrage, die u ontvangt via Van Lanschot, blijft gehandhaafd.

Hoe bereik ik American Express?

Neem contact op met de American Express Ledenservice op telefoonnummer + 31 20 504 80 00, van maandag t/m vrijdag van 08.00 uur tot 20.00 uur (voor verloren of gestolen kaarten 24 uur per dag bereikbaar).

Waar vind ik machtigingskaarten voor incasso's?

Hieronder kunt u machtigingskaarten downloaden. Met deze kaarten geeft u een bedrijf toestemming om automatisch geld van uw rekening af te laten schrijven. Of trekt u deze toestemming in. Print de kaart, vul hem in en stuur hem in een envelop naar het bedrijf of de instelling waaraan u de betaling doet.

Hoe hef ik mijn zakelijke rekening op?

Met dit formulier kunt u uw zakelijke rekening(en) bij Van Lanschot opheffen:
Opheffen zakelijke rekening (pdf)

Het ingevulde formulier dient rechtsgeldig ondertekend te worden door de bestuurder(s) conform de opgave in het handelsregister van de Kamer van Koophandel.

Stuur het formulier vervolgens naar:

Van Lanschot Bankiers
Afdeling Corporate Banking
Postbus 1021
5200 HC  's-Hertogenbosch

 

Consumentenbeschermende maatregelen voor SEPA-incasso’s: hoe vraag ik ze aan?

CBM zijn mogelijkheden die u hebt om beperkingen in te stellen voor de verwerking van incassotransacties. De CBM gelden voor eenmalige en doorlopende SEPA-incasso’s. Er bestonden al verschillende beschermende maatregelen. Met de invoering van SEPA is dit voor consumenten verder uitgebreid.

Welke Consumentenbeschermende maatregelen zijn er?

Bestaande CBM:
  • Alertering 5 dagen voor de eerste afboeking van een nieuwe incassomachtiging.
  • Het weigeren van een vooraf aangekondigde incasso.
  • Mogelijkheid tot storneren van iedere incassotransactie tot 8 weken na de incassodatum.
  • Het melden van een onterechte incasso tot 13 maanden na de incassodatum.
  • Mogelijkheid tot blokkeren van uw rekening voor een bepaalde incassant of incassomachtiging.
  • Mogelijkheid tot volledig blokkeren van uw rekening voor alle incasso’s.
Nieuwe CBM:
  • Bepalen van de maximale frequentie per incassomachtiging per jaar.
  • Bepalen van het maximum bedrag per incassomachtiging.
  • Een combinatie van bovengenoemde twee maatregelen.
  • Instellen van de Goedkeuringslijst.

Wilt u gebruikmaken van Consumentenbeschermende maatregelen?

Neemt u dan contact op met Van Lanschot Client Services.

De Goedkeuringslijst voor incasso’s: hoe geef ik een aanvraag of wijziging door?

De Goedkeuringslijst is een zogeheten consumentenbeschermende maatregel. Met behulp van de Goedkeuringslijst kunt u aan ons opgeven aan welke incassanten u goedkeuring geeft om via een SEPA-incasso bedragen van uw betaalrekening af te boeken. Afboekingen van incassanten die niet op deze lijst staan, worden dan door uw bank geweigerd.

Met het gebruik van de Goedkeuringslijst stopt de overeenkomst die u met een incassant hebt, niet. Wilt u een incasso stopzetten? Neem hiervoor dan contact op met de incassant.

Voor wie?

De Goedkeuringslijst is voor consumenten (particuliere klanten).

Wilt u gebruikmaken van de Goedkeuringslijst?

Neemt u dan contact op met Van Lanschot Client Services.

Hoe wijzig ik de Goedkeuringslijst?

Als klant bent u zelf verantwoordelijk voor het onderhouden van de Goedkeuringslijst. Met dit formulier kunt u een (nieuwe) incassant toevoegen of iets wijzigen in een bestaande incasso: Mutatieformulieren SEPA-incasso op Goedkeuringslijst (pdf)

Meer informatie

In de Veelgestelde vragen Goedkeuringslijst consumenten (pdf) vindt u meer informatie over de Goedkeuringslijst.

 

Ik verwacht dat ik mijn financiële verplichtingen niet meer kan nakomen. Wat moet ik doen?

Bij het aangaan van een financiering gaat u ervan uit dat u de rente- en aflossingsverplichtingen kunt nakomen. Maar in de praktijk komt het voor dat omstandigheden veranderen waardoor het nakomen van die verplichtingen niet meer zo vanzelfsprekend is. U leest er meer over op de pagina Betalingsproblemen voorkomen en oplossen.

Hebt u nog vragen?

Bel ons dan gerust of neem via e-mail contact met ons op

Contact

Van Lanschot maakt gebruik van cookies voor een goede werking van de site, voor tracking en voor het bijhouden van statistieken. Gaat u verder op de site? Dan stemt u erin toe dat wij cookies plaatsen. Lees meer over cookies bij Van Lanschot