Veelgestelde vragen

Hebt u een vraag over Van Lanschot? Misschien is die al eerder gesteld. Kijk daarvoor in de lijst hieronder. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.

Kies een onderwerp:
Hoe kan ik mijn hypotheekrente verlagen?

U wilt een lagere hypotheekrente. Tijdens de rentelooptijd van uw huidige hypotheeklening kunt u wellicht kiezen voor een andere rentelooptijd met een lagere hypotheekrente.

Daarbij is rentemiddeling misschien wel interessant voor u. Rentemiddeling is het samenvoegen van een lagere nieuwe hypotheekrente met de vergoeding die u aan Van Lanschot betaalt voor het wijzigen van uw hypotheekrente. Meer over de vergoeding en rentemiddeling leest u in de veelgestelde vragen over hypotheken. Daar vindt u ook voorbeeldberekeningen.

Wilt u meer weten? Uw adviseur bij Van Lanschot helpt u graag.

Wat is de actuele hypotheekrente?

De actuele hypotheekrentes vindt u op de pagina Tarieven hypotheken.

Kan ik contactloos betalen met mijn Van Lanschot Wereldpas?

Met de nieuwe Van Lanschot Wereldpas kunt u betalen en geld opnemen zoals u gewend bent en contactloos betalen. U herkent de nieuwe Wereldpas aan het logo voor contactloos betalen op de achterkant van de pas:

logo contactloos betalen 

Is uw Van Lanschot Wereldpas nog niet geschikt voor contactloos betalen en wilt u de nieuwe contactloze Wereldpas graag ontvangen? Dan kunt u deze aanvragen via Van Lanschot Client Services.

Meer vragen en antwoorden over contactloos betalen met uw Wereldpas.

 

Hoe ga ik goed voorbereid op reis?

Of u nu in Nederland blijft of naar het buitenland gaat, het is belangrijk om goed voorbereid te zijn. Neem op reis daarom naast een Van Lanschot Wereldpas ook een creditcard (Van Lanschot CreditCard Gold en/of een kaart van American Express) mee. Dat is veiliger en gemakkelijker dan contant geld. En bij verlies of diefstal hebt u nog een alternatief.

Van Lanschot Wereldpas

Met de Van Lanschot Wereldpas kunt u wereldwijd betalen in winkels en contant geld opnemen bij geldautomaten, als u het Maestro-logo ziet.

De Wereldpas van Van Lanschot is niet geblokkeerd voor gebruik in het buitenland.

Van Lanschot Creditcard Gold

Met de Van Lanschot Creditcard Gold kunt u wereldwijd betalen in winkels en contant geld opnemen bij geldautomaten, als u het Mastercard-logo ziet. Ook kunt u via ‘Mijn ICS’ of de ICS App op elk moment van de dag uw transacties en informatie over uw bestedingslimiet zien. Informatie over Mijn ICS en de ICS App vindt u op de website van International Card Services.

Zorgeloos en veilig op vakantie: tips

Wilt u informatie en tips over veilig gebruik van uw passen in het buitenland? Kijk dan op www.betaalgemakopreis.nl.

Een kaart van American Express

U kunt ook kiezen voor het comfort en gemak van de Reizen zonder zorgen-service van American Express. Geniet van een onbezorgde vakantie in Nederland en het buitenland, dankzij de verzekeringen en service van American Express. U kunt in het buitenland 24/7 rekenen op hulp en advies van Global Assist. En bij verlies of diefstal van uw kaart krijgt u een vervangende kaart. Zo kunt u gewoon van uw vakantie blijven genieten. Lees meer over de voordelen op de website van American Express.

Verlies of diefstal

Op de pagina Noodnummers vindt u de nummers die u kunt bellen om uw passen direct te laten blokkeren. De nummers vindt u ook op de Vakantiechecklist (pdf) om mee te nemen.

Maakt u gebruik van Personal Service? Zorg er dan, voordat u op reis gaat, voor dat de gegevens die Bij Personal Service zijn geregistreerd up-to-date zijn. Wijzigingen kunt u doorgeven via het overzicht dat u jaarlijks ontvangt of via het wijzigingsformulier.

Een creditcard aanvragen

Hebt u nog geen Van Lanschot Creditcard Gold of Van Lanschot Wereldpas? Neemt u dan contact op met een adviseur bij Van Lanschot. Hij vertelt u graag meer.

Houders van een betaalrekening bij Van Lanschot kunnen met korting een creditcard van American Express aanschaffen: de Van Lanschot Green, Gold of Platinum Card. Op de pagina Creditcards leest u meer over de voordelen van een American Express-kaart en de mogelijkheid om een kaart aan te vragen.

Waarom vraagt Van Lanschot mij naar mijn fiscale woon- of vestigingsplaats?

De Nederlandse overheid gaat vanaf 2017 met meer dan negentig landen automatisch financiële gegevens van bedrijven en personen uitwisselen om belastingontduiking tegen te gaan. Per 1 januari 2016 zijn alle financiële instellingen in Nederland daarom wettelijk verplicht om voor nieuwe klanten vast te stellen waar hun fiscale woon- of vestigingsplaats is.

Bent u een nieuwe klant, opent u een nieuwe rekening of geeft u een wijziging aan ons door? Dan kan dat betekenen dat Van Lanschot u vraagt om een formulier in te vullen waaruit blijkt waar uw fiscale woon- of vestigingsplaats is. Wij geven uw  gegevens door aan de Belastingdienst. Is sprake van een buitenlandse woon- of vestigingsplaats, dan geeft de Belastingdienst uw gegevens door aan het betreffende land.

Wat is Common Reporting Standard (CRS)?

Het systeem waarmee banken en belastingdiensten automatisch financiële gegevens van bedrijven en personen uitwisselen heet CRS: Common Reporting Standard.

Wat is het verschil tussen CRS en FATCA?

CRS is geënt op het Amerikaanse FATCA. De doelgroep waarop CRS van toepassing is, is aanzienlijk breder. De FATCA-wetgeving vraagt financiële instellingen om Amerikaanse klanten te identificeren. De CRS-wetgeving vraagt financiële instellingen om klanten die belastingplichtig zijn in ruim negentig andere landen te identificeren.

Meer lezen

De brochure ‘Uw fiscale woon- of vestigingsplaats: Waarom vraagt uw bank er naar?’ van de Nederlandse Vereniging van Banken vertelt u wat banken doen om de wettelijk vereiste gegevens voor CRS te verzamelen en wat dit voor klanten betekent.

 

Hoe werkt de Spaar & DepositoRekening?

Hoe schrijft u geld over naar uw spaarrekening? Hoe opent u een nieuw deposito? Waar vindt u het rentepercentage van uw rekening? In elf korte instructievideo's ziet u hoe u de Spaar & DepositoRekening in Van Lanschot Online Bankieren kunt gebruiken.

Wilt u meer weten over de voordelen van de Spaar & DepositoRekening? Kijk dan op de pagina Sparen.

Ik wil Online Bankieren Particulier aanvragen of wijzigen. Hoe doe ik dat?

Bent u klant van Van Lanschot en geïnteresseerd in Online Bankieren? Of wilt u een wijziging doorgeven - bijvoorbeeld extra toegang aanvragen voor uw partner of gemachtigde(n)? Neem dan contact op met uw adviseur of laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

Voorwaarden

De voorwaarden voor onze online diensten leest u in de Voorwaarden voor private banking bij Van Lanschot.

Ik wil Online Bankieren Zakelijk aanvragen of wijzigen. Hoe doe ik dat?

Aanvragen

Bent u klant van Van Lanschot en geïnteresseerd in Van Lanschot Online Bankieren Zakelijk? Download dan hier de aanvraagformulieren voor de modules Betalen & Sparen en Beleggingsportefeuille, en de voorwaarden.

Voorwaarden en kenmerken

Wijzigen

Beschikt u al over Online Bankieren Zakelijk? Dan kunt u wijzigingen in rekeningnummers of abonnees aan ons doorgeven met deze formulieren.

 

 

Mijn Wereldpas is gestolen of vermist. Wat moet ik doen?

Bij diefstal, verlies, misbruik of vervalsing van uw Wereldpas en/of pincode dient u dit zo snel mogelijk te melden aan Van Lanschot Client Services, telefoon 0800-1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 18 97), en aan de Bankpassenmeldcentrale, telefoon 0800-0313 (vanuit het buitenland +31 88 385 53 72).

Maakt u gebruik van Van Lanschot Personal Service, dan is het voldoende daar zo spoedig mogelijk contact mee op te nemen, telefoon (020) 592 91 11. Personal Service brengt voor u Van Lanschot en de Bankpassenmeldcentrale op de hoogte. Uw Wereldpas wordt direct geblokkeerd.

Mijn Wereldpas is geblokkeerd (n.a.v. foutieve pincode in Webber). Hoe kan ik de pas deblokkeren?

Deblokkeren bankpas

Wanneer u uw Wereldpas hebt geblokkeerd via de Webber, kunt u uw pas zelf deblokkeren. Dit doet u door bij een willekeurige geldautomaat een transactie te doen met de juiste pincode.

Pincode vergeten?

Neem dan contact op met onze afdeling Client Services op 0800-1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 1897). U kunt dan een herinnering van uw pincode aanvragen.

Hoe kan ik mijn digipas of Webber vervangen?

Werkt uw digipas of Webber niet goed? Neem dan contact op met Van Lanschot Client Services, telefoon 0800-1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 18 97), elke werkdag bereikbaar van 08:30 tot 21:00 uur.

NB Per 4 april 2016 geven wij geen Webbers meer uit. In plaats van een nieuwe Webber ontvangt u een nieuwe digipas.

 

Mijn Webber is gestolen of vermist. Wat moet ik doen?

Neem contact op met Van Lanschot Cliënt Services: 0800-1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 18 97), bereikbaar op werkdagen van 08.30 tot 21.00 uur. Belt u na 21.00 uur, dan wordt u automatisch doorverbonden, zodat u kunt melden dat uw Webber is gestolen of vermist geraakt.

Mijn Webber toont PIN ERROR / WARNING LAST PIN / CARD BLOCKED CONTACT BANK / BATTERY WARNING / CARD ERROR


PIN ERROR

U hebt een pincode ingetoetst die niet bij de Wereldpas hoort. Druk op OK en toets de juiste pincode in.

WARNING LAST PIN

U hebt tweemaal achter elkaar een verkeerde pincode ingetoetst. Toetst u wederom een verkeerde pincode in? Dan wordt de Wereldpas geblokkeerd voor Online Bankieren.

CARD BLOCKED CONTACT BANK

De Webber wordt geactiveerd met de pincode van uw Wereldpas. Als u hierbij driemaal achter elkaar een verkeerde pincode intoetst, wordt uw Wereldpas direct geblokkeerd. U kunt dan niet meer inloggen in Online Bankieren en uw Chipknip opladen. Wel kunt u met uw Wereldpas nog geld opnemen bij de geldautomaat en afrekenen met de Chipknip. Om weer gebruik te kunnen maken van Online Bankieren moet u de Wereldpas deblokkeren. Dit doet u door bij een geldautomaat een transactie te doen met de juiste pincode.

BATTERY WARNING

Wanneer de Webber deze melding geeft, is de batterij op. U kunt contact opnemen met Van Lanschot Client Services, telefoon 0800-1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 18 97).

CARD ERROR

De Webber toont "CARD ERROR" in de volgende gevallen:

  • De Wereldpas is niet correct in de Webber geplaatst. Plaats de Wereldpas met de chip naar u toe in de Webber.
  • De chip van de Wereldpas is beschadigd. Neem contact op met Van Lanschot Client Services, telefoon 0800-1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 18 97).
Wat is mijn digipasnummer?

Het nummer van uw digipas vindt u achter op uw digipas.

Mijn digipas is gestolen of vermist. Wat moet ik doen?

Bij diefstal, verlies of misbruik van de digipas en/of pincode dient u zo snel mogelijk contact op te nemen met Van Lanschot Client Services, telefoon 0800-1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 18 97).

Mijn digipas toont ‘FAIL 1’ / ‘FAIL 2’ / 'LOCK FAIL 3'


FAIL 1 OF FAIL 2

U hebt eenmaal of tweemaal achter elkaar een pincode ingetoetst die niet bij deze digipas hoort. Druk op de ► knop van uw digipas om opnieuw de pincode in te toetsen.

LOCK FAIL 3

U hebt driemaal achter elkaar een verkeerde pincode ingetoetst. Als gevolg daarvan is uw digipas geblokkeerd. Om weer gebruik te kunnen maken van Online Bankieren dient u contact op te nemen met Van Lanschot Client Services, telefoon 0800-1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 18 97).

Mijn digipas is geblokkeerd. Wat moet ik doen?

Wij kunnen uw digipas deblokkeren. Neem daarvoor contact op met onze afdeling Client Services op 0800-1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 1897). Wij verzoeken u uw digipas bij de hand te houden.

Na het invoeren van mijn rekening- en pasnummer in Online Bankieren krijg ik de melding “De inloggegevens zijn niet correct”.

Controleer de combinatie rekeningnummer/pasnummer of gebruikersnaam/digipasnummer op uw scherm met de middelen die u gebruikt. Voer de stappen nogmaals uit door de instructies op het scherm te volgen en controleer goed uw responsecode.

Hoe ververs ik een scherm in Online Bankieren?

Soms ververst een scherm niet automatisch. U kunt de pagina vernieuwen door de cache van uw browser te legen. Hoe u dit doet, verschilt per systeem.

  • Gebruikt u Windows? Houd de Ctrl-toets ingedrukt en druk tegelijk op de toets F5.
  • Gebruikt u Mac OS? Houd de Command-toets (de toets met het symbool of appeltje) ingedrukt en druk tegelijk op de toetsen Shift en R.
  • Gebruikt u een tablet? U vindt de mogelijkheden onder Menu of Instellingen.

Of raadpleeg de helpfunctie van uw browser.

Ik zie niet al mijn rekeningen in Online Bankieren. Hoe kan dat?

Bij uw aanvraag voor Online Bankieren hebt u wellicht niet al uw rekeningnummers opgegeven. Deze rekeningen kunnen wij alsnog voor u toevoegen. Het is ook mogelijk rekeningen toe te laten voegen met een andere tenaamstelling dan uw eigen rekeningen. U hebt hiervoor dan wel toestemming nodig van de betrokken rekeninghouders. Deze toestemming wordt verkregen door medeondertekening van uw wijzigingsaanvraag voor Online Bankieren.

Kan ik rekeningen van mijn kind of een andere rekeninghouder toevoegen in Online Bankieren?

Dat is mogelijk. Rekeningen die op naam staan van uw kind of van een andere rekeninghouder dan uzelf, kunt u laten toevoegen aan uw Online Bankieren-overeenkomst. U hebt hiervoor dan wel toestemming nodig van de betreffende rekeninghouder(s). Deze toestemming wordt verkregen door medeondertekening van uw wijzigingsaanvraag voor Online Bankieren.

Hoe wijzig of verwijder ik een periodieke overboeking in Online Bankieren?
  1. Log in in Online Bankieren, ga naar het tabblad 'Betalen' en kies voor de optie 'Raadplegen Overboekingen'.
  2. Selecteer de periodiek door het vakje voor de periodiek aan te vinken.
  3. Klik op de button [Opnieuw].
  4. Volg de stappen in het handtekeningscherm voor het plaatsen van uw digitale handtekening.
  5. De periodiek wordt teruggezet onder de menuoptie 'Verzenden overboekingen', waar u de periodiek vervolgens kunt wijzigen of verwijderen.
  6. Verzend de gewijzigde periodiek door het vakje voor de periodiek aan te vinken en te klikken op de button [Verzenden].
Welke soorten betalingsopdrachten kan ik via Online Bankieren doen?

In Online Bankieren kunt u de volgende opdrachten invoeren:

Betalingen SEPA

  • overboeking
  • IBAN-acceptgiro
  • periodieke overboeking
  • spoed

Betalingen eigen rekening

  • overboeking
  • periodieke overboekingen

Betalingen buitenland

  • Worldtransfer in EUR binnen EER (uitvoer met spoed mogelijk)
  • Worldtransfer (uitvoer met spoed mogelijk)
Wat zijn de uiterste aanlevertijden voor betalingsopdrachten via Online Bankieren?

Betaalopdrachten die vóór de onderstaande tijdstippen binnen zijn, worden dezelfde werkdag nog verwerkt.

SEPA

 
  • Overboeking
15.25 uur
  • Spoed
15.55 uur
Betaling eigen rekening 15.25 uur
Buitenland 
  • Worldtransfer in EUR binnen EER
14.25 uur
  • Worldtransfer
14.25 uur
  • Uitvoer spoed
15.55 uur

 

Hoe kan ik veilig online bankieren?

We vinden het cruciaal dat u veilig gebruik kunt maken van de website van Van Lanschot. Elke dag werken onze specialisten aan het verbeteren van systemen en processen, zodat de gegevens van onze klanten beschermd worden tegen misbruik. U kunt ook zelf maatregelen nemen om te voorkomen dat u het slachtoffer wordt van bankfraude. Lees de vijf veiligheidsregels en weet wat u zelf kunt doen.

 

Wat is phishing?

Phishing is de verzamelnaam voor alle digitale activiteiten waarmee criminelen u proberen persoonlijke informatie te ontfutselen. Met deze informatie kunnen zij fraude met internetbankieren, pinpassen, creditcards of uw identiteit plegen. Lees hoe u phishing kunt herkennen en wat u ertegen kunt doen.

Wat zijn de systeemvereisten voor Online Bankieren?

Om gebruik te kunnen maken van Online Bankieren beschikt u over een pc met internetaansluiting. De vereiste versies voor besturingssysteem en browser vindt u hieronder.

Besturingssysteem Browser
Windows 8 en hoger Internet Explorer 10.0 of hoger, Mozilla Firefox 42.0 of hoger, Google Chrome 46.0 of hoger, Edge
Mac OS X 10.10 (Yosemite) en OS X 10.11 (El Capitan) Safari 8.0 of hoger, Mozilla Firefox 42.0 of hoger, Google Chrome 46.0 of hoger

Het is mogelijk dat Online Bankieren ook werkt met andere systemen en browserversies. Van Lanschot kan dan echter geen goede werking garanderen.

Adobe Acrobat Reader

Voor het lezen van documenten hebt u Adobe Acrobat Reader nodig.

Schermresolutie

De minimale schermresolutie voor Online Bankieren is 1024 x 768 pixels.

Gebruikt u Windows XP?

Dan raden wij u aan om over te stappen naar een nieuwer besturingssysteem om veilig online te blijven bankieren. Computers die Windows XP gebruiken zijn kwetsbaar voor aanvallen van internetcriminelen. (Meer informatie). Het is mogelijk dat u, mocht veilig online bankieren in gevaar komen, geen toegang meer krijgt tot Van Lanschot Online Bankieren met een computer waarop Windows XP is geïnstalleerd. Er bestaan meerdere goede alternatieven voor Windows XP. Hierboven ziet u met welke systemen Online Bankieren het beste werkt.

Kan ik Online Bankieren met Windows XP?

Als u Windows XP gebruikt, raden wij u aan om over te stappen naar een nieuwer besturingssysteem om veilig online te blijven bankieren. Windows XP stamt uit 2001. Microsoft is op 8 april 2014 gestopt met het uitbrengen van beveiligingsupdates voor dit besturingssysteem. Daardoor zijn computers die Windows XP gebruiken kwetsbaar voor aanvallen van internetcriminelen. (Meer informatie). Het is mogelijk dat u, mocht veilig online bankieren in gevaar komen, geen toegang meer krijgt tot Van Lanschot Online Bankieren met een computer waarop Windows XP is geïnstalleerd. Er bestaan meerdere goede alternatieven voor Windows XP. In de vraag 'Wat zijn de systeemvereisten voor Online Bankieren?' ziet u met welke systemen Online Bankieren het beste werkt.

Kan ik betalen met iDEAL?

Ja, Van Lanschot biedt deze service aan. iDEAL gebruikt u in Van Lanschot Online Bankieren. Beschikt u over Van Lanschot Online Bankieren? Dan kunt u direct en kosteloos gebruikmaken van iDEAL. U hoeft zich niet apart aan te melden.

Waar kan ik betalen met iDEAL?

U kunt met iDEAL betalen bij een groot aantal webshops. De meeste geven dit aan met het iDEAL-logo op de betaalpagina.

Hoe werkt iDEAL?

Hoe de betaling plaatsvindt, van winkelwagentje tot en met betaalbevestiging, ziet u in de demo op de iDEAL.nl.

Beschikbaarheid van iDEAL

Op de beschikbaarheidspagina op iDEAL.nl ziet u of iDEAL beschikbaar is om betalingen uit te voeren. Naast de actuele informatie bevat de pagina ook de historische informatie over de beschikbaarheid van de aangesloten banken.

 

Maakt Van Lanschot gebruik van FiNBOX?

Nee, Van Lanschot maakt geen gebruik van FiNBOX en heeft geen plannen om dit op korte termijn te gaan doen.

Welke bestandsformaten (import en export) zijn er in Online Bankieren?


Formaten voor import betaalbestanden

SEPA

Voor SEPA Credit Transfers gebruikt u het XML-formaat PAIN.001 en voor SEPA Direct Debits gebruikt u PAIN.008.

Specificaties van PAIN

Overige

Voor buitenlandse betalingen wordt gebruikgemaakt van het BTL91-formaat. Dit bestand wordt alleen gebruikt voor betalingen buiten Europa of betalingen in vreemde valuta

Formaten voor export rekeninginformatie

De SEPA-betalingen en -ontvangsten vindt u op uw rekeningafschrift. Als u echter uw rekeningafschrift elektronisch inleest in uw financiële software, bijvoorbeeld in de vorm van een .CSV-bestand of een MT940-bestand, moet uw software hiervoor geschikt zijn. Van Lanschot biedt u de mogelijkheid om uw mutaties te exporteren naar:

CAMT.053
MT940 SEPA

Naast de MT940-SEPA zijn tijdelijk ook nog de varianten MT940 FvL en MT940 CE beschikbaar.

Diverse tekstformaten

Onder deze tekst-exportformaten worden naast CSV SEPA ook nog “oude” exportformaten ondersteund, die op termijn komen te vervallen. Dit zijn formaten die geen ondersteuning bieden aan IBANs. Over de termijn waarop deze komen te vervallen informeren wij u tijdig via Online Bankieren.

Meer weten?

Wij beantwoorden uw vragen graag. Neem contact op met Van Lanschot Client Services op 0800-1737.

Wat is de BIC van Van Lanschot?

De BIC van Van Lanschot is FVLBNL22. BIC staat voor Bank Identifier Code.

Waar vind ik een IBAN?

Klanten van Van Lanschot vinden hun IBAN*:

  • in Van Lanschot Online Bankieren (in de module Betalen, menuoptie Mutaties)
  • op de papieren rekeningafschriften
  • op de Van Lanschot Wereldpas (onder het Van Lanschot-logo)

Het IBAN van iemand anders vindt u bijvoorbeeld op een factuur of kunt u opvragen bij de persoon aan wie u wilt betalen.

U kunt ook de IBAN-Omnummertool gebruiken. Daarvoor hebt u het oude, Nederlandse bankrekeningnummer en de naam van de bijbehorende bank nodig. De omnummertool geeft vervolgens het juiste, nieuwe, bankrekeningnummer. De omnummertool is een initiatief van Betaalvereniging Nederland en De Nederlandsche Bank.

* IBAN staat voor International Bank Account Number. Sinds 1 augustus 2014 maakt iedereen in Europa alleen nog gebruik van IBAN als rekeningnummer voor het overschrijven van euro’s.

 

Kan ik contactloos betalen met mijn Van Lanschot Wereldpas?

Met de nieuwe Van Lanschot Wereldpas kunt u betalen en geld opnemen zoals u gewend bent en contactloos betalen. U herkent de nieuwe Wereldpas aan het logo voor contactloos betalen op de achterkant van de pas:

logo contactloos betalen 

Is uw Van Lanschot Wereldpas nog niet geschikt voor contactloos betalen en wilt u de nieuwe contactloze Wereldpas graag ontvangen? Dan kunt u deze aanvragen via Van Lanschot Client Services.

Meer vragen en antwoorden over contactloos betalen met uw Wereldpas.

Hoe ga ik goed voorbereid op reis?

Of u nu in Nederland blijft of naar het buitenland gaat, het is belangrijk om goed voorbereid te zijn. Neem op reis daarom naast een Van Lanschot Wereldpas ook een creditcard (Van Lanschot CreditCard Gold en/of een kaart van American Express) mee. Dat is veiliger en gemakkelijker dan contant geld. En bij verlies of diefstal hebt u nog een alternatief.

Van Lanschot Wereldpas

Met de Van Lanschot Wereldpas kunt u wereldwijd betalen in winkels en contant geld opnemen bij geldautomaten, als u het Maestro-logo ziet.

De Wereldpas van Van Lanschot is niet geblokkeerd voor gebruik in het buitenland.

Van Lanschot Creditcard Gold

Met de Van Lanschot Creditcard Gold kunt u wereldwijd betalen in winkels en contant geld opnemen bij geldautomaten, als u het Mastercard-logo ziet. Ook kunt u via ‘Mijn ICS’ of de ICS App op elk moment van de dag uw transacties en informatie over uw bestedingslimiet zien. Informatie over Mijn ICS en de ICS App vindt u op de website van International Card Services.

Zorgeloos en veilig op vakantie: tips

Wilt u informatie en tips over veilig gebruik van uw passen in het buitenland? Kijk dan op www.betaalgemakopreis.nl.

Een kaart van American Express

U kunt ook kiezen voor het comfort en gemak van de Reizen zonder zorgen-service van American Express. Geniet van een onbezorgde vakantie in Nederland en het buitenland, dankzij de verzekeringen en service van American Express. U kunt in het buitenland 24/7 rekenen op hulp en advies van Global Assist. En bij verlies of diefstal van uw kaart krijgt u een vervangende kaart. Zo kunt u gewoon van uw vakantie blijven genieten. Lees meer over de voordelen op de website van American Express.

Verlies of diefstal

Op de pagina Noodnummers vindt u de nummers die u kunt bellen om uw passen direct te laten blokkeren. De nummers vindt u ook op de Vakantiechecklist (pdf) om mee te nemen.

Maakt u gebruik van Personal Service? Zorg er dan, voordat u op reis gaat, voor dat de gegevens die Bij Personal Service zijn geregistreerd up-to-date zijn. Wijzigingen kunt u doorgeven via het overzicht dat u jaarlijks ontvangt of via het wijzigingsformulier.

Een creditcard aanvragen

Hebt u nog geen Van Lanschot Creditcard Gold of Van Lanschot Wereldpas? Neemt u dan contact op met een adviseur bij Van Lanschot. Hij vertelt u graag meer.

Houders van een betaalrekening bij Van Lanschot kunnen met korting een creditcard van American Express aanschaffen: de Van Lanschot Green, Gold of Platinum Card. Op de pagina Creditcards leest u meer over de voordelen van een American Express-kaart en de mogelijkheid om een kaart aan te vragen.

Waar vind ik een IBAN?

Klanten van Van Lanschot vinden hun IBAN*:

  • in Van Lanschot Online Bankieren (in de module Betalen, menuoptie Mutaties)
  • op de papieren rekeningafschriften
  • op de Van Lanschot Wereldpas (onder het Van Lanschot-logo)

Het IBAN van iemand anders vindt u bijvoorbeeld op een factuur of kunt u opvragen bij de persoon aan wie u wilt betalen.

U kunt ook de IBAN-Omnummertool gebruiken. Daarvoor hebt u het oude, Nederlandse bankrekeningnummer en de naam van de bijbehorende bank nodig. De omnummertool geeft vervolgens het juiste, nieuwe, bankrekeningnummer. De omnummertool is een initiatief van Betaalvereniging Nederland en De Nederlandsche Bank.

* IBAN staat voor International Bank Account Number. Sinds 1 augustus 2014 maakt iedereen in Europa alleen nog gebruik van IBAN als rekeningnummer voor het overschrijven van euro’s.

Wat is de BIC van Van Lanschot?

De BIC van Van Lanschot is FVLBNL22. BIC staat voor Bank Identifier Code.

Hoe kan ik mijn SEPA-incasso Zakelijke machtiging registreren, wijzigen of verwijderen?

Machtiging registreren

Vul het registratieformulier in om bij Van Lanschot een SEPA incasso Zakelijke machtiging te laten registreren.

Machtiging wijzigen/verwijderen

Vul het wijzigingsformulier in als u een SEPA incasso Zakelijke machtiging hebt opgegeven bij Van Lanschot en deze wilt wijzigen of verwijderen.

Formulier opsturen

U kunt de formulieren digitaal invullen, printen en ondertekenen of, als dat niet mogelijk is, eerst printen en dan invullen en ondertekenen. Stuur het formulier naar het onderstaande adres en wij passen de machtiging zo snel mogelijk voor u aan: 

Van Lanschot Bankiers
Afdeling SC Operations (T.10)
Postbus 1021
5200 HC  's-Hertogenbosch

 

Hoe laat ik eenvoudig (via de Overstapservice) al mijn betalingen lopen via Van Lanschot?

Als u als particulier of ondernemer een rekening opent bij Van Lanschot, kunt u de Overstapservice aanvragen. Daarmee helpen wij u om uw betalingsverkeer efficiënt over te zetten naar Van Lanschot. Natuurlijk zonder dat uw betalingen hier hinder van ondervinden. De Overstapservice is een gezamenlijk initiatief van de banken in Nederland. Hoe service werkt, wat wij voor u regelen en wat u zelf moet regelen leest u op www.overstapservice.nl en in de brochure (inclusief voorwaarden).

Overstapservice aanvragen

Met de onderstaande formulieren vraagt u de Overstapservice bij Van Lanschot aan.

Zelf bedrijven informeren

Het is belangrijk dat u bedrijven en instellingen waarvan u betalingen ontvangt zelf informeert over uw nieuwe rekeningnummer. Denk bijvoorbeeld aan uw salaris, pensioen of uitkering. Dat kan bijvoorbeeld met het formulier hieronder.

Van Lanschot Personal Service: wat houdt het lidmaatschap in?

Van Lanschot Personal Service is een dienst die hoort bij de particuliere betaalrekeningen van Van Lanschot. Wat houdt het lidmaatschap in?

  • Documenten, zoals rijbewijs en betaalpassen, kunt u laten registeren bij Personal Service. Ook passen die onder een ander rekeningnummer geregistreerd staan of bij een andere bank.
  • Via Personal Service kunt u uw betaalpassen en creditcards laten blokkeren in geval van verlies, diefstal of fraude. U belt naar het centrale alarmnummer om te zorgen dat alle documenten als ‘vermist’ worden geregistreerd, dat creditcards en passen worden geblokkeerd en zo snel mogelijk worden vervangen.
  • Beschikt u na verlies of diefstal in het buitenland niet meer over passen of contant geld? Dan kan ter plekke een voorschot worden verstrekt tot € 2.500,- (‘emergency cash’). Van Lanschot Personal Service brengt hiervoor administratiekosten in rekening.
  • Essentiële gegevens over identiteitsdocumenten, medische gegevens etcetera zijn direct beschikbaar (indien u deze heeft geregistreerd).
  • De dienst voorziet in een herinneringsservice voor vernieuwing van identiteitspapieren.
  • U kunt gebruikmaken van de sleutelretourservice en bagageopsporingsservice. U ontvangt een sleutelhanger en een bagagelabel met een uniek nummer (gegevens als naam, adres en woonplaats hoeven dan niet meer ingevuld te worden). Beide zijn voorzien van het alarmnummer van Personal Service.

Personal Service is inbegrepen bij de KroonRekening. De PrivéRekening kunt u uitbreiden met deze dienst; het actuele tarief vindt u op de pagina Tarieven - Betalen

Van Lanschot Personal Service: hoe word ik lid?

Om lid te worden neemt u contact op met uw adviseur bij Van Lanschot of Van Lanschot Client Services. Zij helpen u graag verder. U vult het inschrijfformulier in dat u ontvangt, waarna Personal Service de gegevens registreert en u lid bent.

 

 

Van Lanschot Personal Service: hoe wijzig ik mijn gegevens?

Jaarlijks ontvangt u van Van Lanschot Personal Service een overzicht van alle documenten en gegevens die u hebt geregistreerd. U kunt uw wijzigingen op dit overzicht aangeven en opsturen. U kunt ook bellen naar de Helpdesk, telefoonnummer (010) 264 60 70, en uw wijzigingen telefonisch doorgeven.

Wilt u uw gegevens tussendoor wijzigen en doet u dit graag schriftelijk, dan kunt u ook het wijzigingsformulier gebruiken:

  1. Open het formulier: Wijzigingsformulier Personal Service (pdf)
  2. Vul het volledig in. Dat kan op uw computer, smartphone of ander device.
  3. Print het uit en onderteken het.
  4. Stuur het naar het adres op het formulier.

 

 

Van Lanschot Personal Service: hoe bestel ik bagagelabels etc. bij?

Bagagelabels, sleutelhangers en stickers voor de sleutelretourservice en bagageopsporingsservice bestelt u als volgt bij:

  1. Open het formulier: Bestelformulier Personal Service (pdf)
  2. Vul het volledig in. Dat kan digitaal op uw computer, smartphone of ander apparaat. 
  3. Print het uit en onderteken het.
  4. Stuur het naar het adres op het formulier.

Hebt u vragen? Bel dan de Helpdesk van Personal Service: telefoon (010) 264 60 70.

 

Mijn Wereldpas is gestolen of vermist. Wat moet ik doen?

Bij diefstal, verlies, misbruik of vervalsing van uw Wereldpas en/of pincode dient u dit zo snel mogelijk te melden aan Van Lanschot Client Services, telefoon 0800-1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 18 97), en aan de Bankpassenmeldcentrale, telefoon 0800-0313 (vanuit het buitenland +31 88 385 53 72).

Maakt u gebruik van Van Lanschot Personal Service, dan is het voldoende daar zo spoedig mogelijk contact mee op te nemen, telefoon (020) 592 91 11. Personal Service brengt voor u Van Lanschot en de Bankpassenmeldcentrale op de hoogte. Uw Wereldpas wordt direct geblokkeerd.

Hoeveel geld kan ik opnemen en betalen met mijn Wereldpas?

Met de Van Lanschot Wereldpas kunt u wereldwijd betalen in winkels en contant geld opnemen bij geldautomaten, als u het Maestro-logo ziet. De Wereldpas is niet geblokkeerd voor gebruik in het buitenland.

Opnamemogelijkheden Wereldpas

Betalen bij betaalautomaat 

Nederland 99 transacties per dag Maximaal periodelimiet 
Buitenland 99 transacties per dag Periodelimiet € 1.000,- per dag 

Geld opnemen bij geldautomaat

Nederland gastgebruik  5 transacties per dag  € 250,- per dag 
Rabobank  99 transacties per dag  Periodelimiet € 5.000,- per dag 
Buitenland  2 transacties per dag  Periodelimiet € 1.000,- per dag

 

Hoe blokkeer ik mijn betaalpas (Wereldpas) of creditcard?

Telefoonnummers om uw betaalpas (Wereldpas), Van Lanschot Creditcard Gold (MasterCard) of American Express Creditcard te laten blokkeren in geval van vermissing of diefstal, vindt u op de pagina Noodnummers.

Mijn Wereldpas is geblokkeerd (n.a.v. foutieve pincode bij een betaal- of geldautomaat). Hoe kan ik de pas deblokkeren?

Foutieve pincode bij betaalautomaat

Wanneer u uw bankpas hebt geblokkeerd via een betaalautomaat (bijvoorbeeld bij het betalen in een winkel) kunt u uw bankpas zelf deblokkeren. Dit kunt u doen door naar een willekeurige geldautomaat te gaan en daar een transactie te doen met de juiste pincode. Uw pincode vergeten? Neem dan contact op met onze afdeling Client Services op 0800-1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 1897). U kunt dan een herinnering van uw pincode aanvragen.

Foutieve pincode bij geldautomaat

Wanneer u uw bankpas hebt geblokkeerd via een geldautomaat kunt u uw bankpas niet zelf deblokkeren. Neem contact op met onze afdeling Client Services op 0800-1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 1897). Daar kunt u het verzoek indienen om uw bankpas te deblokkeren. Het deblokkeren van uw bankpas neemt drie werkdagen in beslag.

Waar kan ik contant geld opnemen en storten?

Sinds 14 juli 2014 kunnen particuliere en zakelijke klanten van Van Lanschot voor contante opnames en stortingen in euro’s terecht bij meer dan 120 vestigingen en servicepunten van GWK Travelex in Nederland.

Geld storten

U kunt contant (brief)geld, afhankelijk van de grootte van het bedrag,  bij verschillende vestigingen storten. GWK schrijft het bedrag over naar de Van Lanschot-rekening die u opgeeft. Binnen drie werkdagen staat het bedrag op uw rekening.

Maximale bedragen voor stortingen bij GWK
  • Tot € 1.500,- bij alle GWK-vestigingen en -subagenten.
  • Tot € 10.000,- bij alle GWK-vestigingen.
  • Tot € 50.000,- bij de grotere vestigingen van GWK.

Bij stortingen boven € 2.000,- kan GWK u vragen naar de herkomst en bestemming van het te storten bedrag. Dit is GWK wettelijk verplicht. Bijvoorbeeld door de Wet ter voorkoming van Witwassen en Financieren van Terrorisme. Vanaf € 7.500,- is het noodzakelijk dat u de storting van tevoren aanmeldt via Van Lanschot Client Services (telefoonnummer 0800 -1737). En moet u onderliggende documenten als bewijs meenemen.

Tarief storten bij GWK

Het storten van contant geld op een Van Lanschot-rekening kost 0,3% van het transactiebedrag met een minimum van € 10,- en een maximum van € 75,-.

Geld opnemen

U kunt tot € 250,- per dag bij geldautomaten van andere banken opnemen. Tot € 5.000,- per dag kunt u terecht bij de geldautomaten van de Rabobank (deze bedragen kunt u in meerdere transacties opnemen).

Voor hogere bedragen kunt u naar GWK. Neem hiervoor eerst contact op met onze afdeling Client Services (telefoonnummer 0800-1737). Het bedrag kunt u in de meeste gevallen binnen drie werkdagen ophalen bij de gewenste GWK-vestiging op vertoon van een geldig legitimatiebewijs.

Maximale bedragen voor opnames bij GWK
  • Tot € 10.000,- bij alle GWK-kantoren.
  • Van € 10.000,- tot en met € 50.000,- bij de grotere vestigingen van GWK. 

Bij opnames boven € 7.500,- kan GWK u vragen naar documenten die de bestemming van de gelden ondersteunen. Bij opnames boven € 15.000,- zal uw bankier een aantal aanvullende controles met u vastleggen.

Tarieven opnemen bij GWK
  • Voor particuliere relaties van Van Lanschot is dit gratis.
  • Voor zakelijke relaties zijn de kosten 0,3% van het transactiebedrag met een minimum van € 50,- en een maximum van € 75,-.

Waar vindt u de vestigingen van GWK?

Via de vestigingzoeker ziet u welk kantoor van GWK het dichtst bij u in de buurt is.

Hebt u vragen?

Neem contact op met Van Lanschot Client Services op nummer 0800-1737. Wij helpen u graag verder.

Ik wil een groot bedrag pinnen. Bij welke geldautomaten kan ik terecht?

U kunt als gastgebruiker bij een geldautomaat van een andere bank vijf keer per dag een bedrag pinnen. Het maximum bedrag per dag is € 250,-. De uitzondering hierop zijn de automaten van de Rabobank: bij de Rabobank-automaten kunt u tot aan de weeklimiet op uw pas een opname doen (met een maximum van  € 5000,- per dag). Deze bedragen kunt u in meerdere transacties opnemen.

Waarom moet ik wijzigingen voor mijn American Express Creditcard voortaan zelf doorgeven aan American Express?

Klanten van Van Lanschot met een American Express Creditcard kunnen sinds mei 2014 een aantal wijzigingen rechtstreeks doorgeven aan de Ledenservice van American Express, in plaats van aan hun bankier bij Van Lanschot. Het gaat om:

  • het aanvragen van extra cards
  • het doorgeven van een (adres)wijziging
  • het wijzigen van het type card
  • het blokkeren of beëindigen van de card

Het rechtstreekse contact heeft enkele belangrijke voordelen:

  • nieuwe cards ontvangt u sneller
  • u krijgt beter antwoord op specifieke vragen
  • wijzigingen worden sneller doorgevoerd

Verandert de korting op de kaartbijdrage ook?

Uw korting op de jaarlijkse kaartbijdrage, die u ontvangt via Van Lanschot, blijft gehandhaafd.

Hoe bereik ik American Express?

Neem contact op met de American Express Ledenservice op telefoonnummer + 31 20 504 80 00, van maandag t/m vrijdag van 08.00 uur tot 20.00 uur (voor verloren of gestolen kaarten 24 uur per dag bereikbaar).

Kan ik een duplicaat van een rekeningafschrift ontvangen?

Ja, dat is mogelijk. Neem contact op met Van Lanschot Client Services om een duplicaat van een rekeningafschrift aan te vragen. Per kopie betaalt u € 2,00, met een minimum van € 5,00. Wilt u het duplicaat digitaal ontvangen? Dan kunnen wij dit verzorgen via uw berichtenbox in Online Bankieren. Helaas is het niet veilig om afschriften per e-mail te verzenden.

Waar vind ik machtigingskaarten voor incasso's?

Hieronder kunt u machtigingskaarten downloaden. Met deze kaarten geeft u een bedrijf toestemming om automatisch geld van uw rekening af te laten schrijven. Of trekt u deze toestemming in. Print de kaart, vul hem in en stuur hem in een envelop naar het bedrijf of de instelling waaraan u de betaling doet.

Hoe hef ik mijn zakelijke rekening op?

Met dit formulier kunt u uw zakelijke rekening(en) bij Van Lanschot opheffen:

Opheffen zakelijke rekening

Het ingevulde formulier dient rechtsgeldig ondertekend te worden door de bestuurder(s) conform de opgave in het handelsregister van de Kamer van Koophandel.

Stuur het formulier vervolgens naar:

Van Lanschot Bankiers
Afdeling Corporate Banking
Postbus 1021
5200 HC  's-Hertogenbosch

 

 

Wat zijn consumentenbeschermende maatregelen (CBM) voor SEPA-incasso’s?

CBM zijn mogelijkheden die u hebt om beperkingen in te stellen voor de verwerking van incassotransacties. De CBM gelden voor eenmalige en doorlopende SEPA-incasso’s. Er bestonden al verschillende beschermende maatregelen. Met de invoering van SEPA is dit voor consumenten verder uitgebreid.

Welke consumentenbeschermende maatregelen (CBM) voor SEPA-incasso’s zijn er?

Bestaande CBM:

  • Alertering 5 dagen voor de eerste afboeking van een nieuwe incassomachtiging.
  • Het weigeren van een vooraf aangekondigde incasso.
  • Mogelijkheid tot storneren van iedere incassotransactie tot 8 weken na de incassodatum.
  • Het melden van een onterechte incasso tot 13 maanden na de incassodatum.
  • Mogelijkheid tot blokkeren van uw rekening voor een bepaalde incassant of incassomachtiging.
  • Mogelijkheid tot volledig blokkeren van uw rekening voor alle incasso’s.

Nieuwe CBM:

  • Bepalen van de maximale frequentie per incassomachtiging per jaar.
  • Bepalen van het maximum bedrag per incassomachtiging.
  • Een combinatie van bovengenoemde twee maatregelen.
  • Instellen van de Goedkeuringslijst.
Hoe vraag ik consumentbeschermende maatregelen (CBM) aan?

Wilt u gebruik maken van CBM? Neemt u dan contact op met Van Lanschot Client Services.

Wat is de Goedkeuringslijst voor incasso’s?

De Goedkeuringslijst is een zogeheten consumentenbeschermende maatregel. Met behulp van de Goedkeuringslijst kunt u aan ons opgeven aan welke incassanten u goedkeuring geeft om via een SEPA-incasso bedragen van uw betaalrekening af te boeken. Afboekingen van incassanten die niet op deze lijst staan, worden dan door uw bank geweigerd.

Met het gebruik van de Goedkeuringslijst stopt de overeenkomst die u met een incassant hebt, niet. Wilt u een incasso stopzetten? Neem hiervoor dan contact op met de incassant.

Wilt u gebruikmaken van de Goedkeuringslijst? Neemt u dan contact op met Van Lanschot Client Services.

Voor wie is de Goedkeuringslijst?

De Goedkeuringslijst is voor consumenten (particuliere klanten).

Waar vind ik meer informatie over de Goedkeuringslijst?

In de Veelgestelde vragen Goedkeuringslijst consumenten (pdf) vindt u meer informatie over de Goedkeuringslijst.

Hoe wijzig ik de Goedkeuringslijst voor incasso’s?

Als klant bent u zelf verantwoordelijk voor het onderhouden van de Goedkeuringslijst. Met dit formulier kunt u een (nieuwe) incassant toevoegen of iets wijzigen in een bestaande incasso:

Mutatieformulieren SEPA-incasso op Goedkeuringslijst (pdf)

 

Wanneer ontvang ik het saldo van mijn oude Chipknip?

Sinds 1 januari 2015 kunt u niet meer betalen met de Chipknip. U kunt het geld ook niet meer zelf terugstorten bij een Chipknip-apparaat. Veel consumenten in Nederland hadden op 1 januari nog wel saldo op hun Chipknip staan. Banken hebben daarom besloten het saldo van Chipknip-passen actief terug te storten aan hun klanten. Stond er nog Chipknipsaldo op uw Van Lanschot Wereldpas, dan hebt u dit bedrag vóór 7 februari 2015 terug ontvangen op uw betaalrekening bij Van Lanschot. Ook het tegoed op oude, reeds vervangen Wereldpassen hebt u teruggekregen.

Hebt u geen saldo ontvangen?

In sommige gevallen konden wij het saldo niet automatisch terugstorten. Bijvoorbeeld omdat de bijbehorende rekening niet meer bestaat. Hebt u na 7 februari 2015 geen Chipknipsaldo van ons ontvangen, maar had u dit wel verwacht? Neem contact op met Van Lanschot Client Services, telefoon 0800-1737 vanuit Nederland, +31 73 687 18 97 vanuit het buitenland. Deze afdeling is bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 21.00 uur. Wij helpen u graag.

Meer weten over Chipknip?

Kijk op www.chipknip.nl.

 

Kan ik contactloos betalen met mijn Van Lanschot Wereldpas?

Met de nieuwe Van Lanschot Wereldpas kunt u betalen en geld opnemen zoals u gewend bent en contactloos betalen. U herkent de nieuwe Wereldpas aan het logo voor contactloos betalen op de achterkant van de pas:

logo contactloos betalen 

Is uw Van Lanschot Wereldpas nog niet geschikt voor contactloos betalen en wilt u de nieuwe contactloze Wereldpas graag ontvangen? Dan kunt u deze aanvragen via Van Lanschot Client Services.

Hoe activeer ik contactloos betalen?

Contactloos betalen activeert u door eerst een keer een ‘gewone’ transactie met uw pincode te doen in een geld- of betaalautomaat.

Hoe werkt contactloos betalen?

Met uw nieuwe Van Lanschot Wereldpas kunt u kleine bedragen snel en gemakkelijk afrekenen via contactloos betalen.

  • Houd de pas tegen de betaalautomaat aan. Insteken is niet nodig.
  • Voor bedragen tot en met € 25,- hebt u geen pincode nodig.
  • Er geldt een bedrag van maximaal € 50,- dat u achtereenvolgens contactloos kunt betalen. Hebt u dit betaalbedrag bereikt? Dan vraagt de betaalautomaat om uw pincode.
Kan ik contactloos betalen uitzetten?

Contactloos betalen staat standaard aan op elke nieuwe Van Lanschot Wereldpas. Wilt u geen gebruikmaken van contactloos betalen? Dan kunnen wij dit voor u uitzetten. Neemt u hiervoor contact op met Van Lanschot Client Services.

Waar kan ik contactloos betalen?

De betaalautomaten waar u contactloos kunt betalen herkent u aan het logo hieronder. U kunt in steeds meer winkels contactloos betalen, bijvoorbeeld op alle NS-stations en ook in veel winkels in het buitenland. Het aantal winkels waar u contactloos kunt betalen wordt de komende jaren in Nederland steeds uitgebreider.

          logo contactloos betalen

Is contactloos betalen veilig?

Contactloos betalen met de Van Lanschot Wereldpas is veilig. Is uw Wereldpas gestolen of hebt u uw pas verloren? Laat ons dit dan altijd direct weten (bel Van Lanschot Client Services), zodat wij uw pas kunnen blokkeren. Of blokkeer uw pas zelf via de Bankpassen meldcentrale of Van Lanschot Personal Service. Zie ook: Noodnummers

Is uw pas in de tussentijd toch gebruikt voor contactloze betalingen? Dat vergoeden wij het bedrag dat is afgeboekt, zonder eigen risico. Alleen in bijzondere gevallen vergoeden wij niet. Bijvoorbeeld als u wist dat u uw pas kwijt was, maar deze niet direct hebt laten blokkeren.

Waar vind ik de Essentiële Beleggersinformatie (EBI) van een fonds?

De EBI (Essentiële Beleggersinformatie) wordt opgesteld door de aanbieder van het beleggingsfonds. U vindt de EBI op de website van deze aanbieder of op de website van Morningstar. Van Lanschot verstrekt de EBI ook aan u voordat u uw order plaatst. Zorg ervoor dat u, voordat u in een beleggingsfonds gaat beleggen, zowel de EBI hebt ontvangen als kennis hebt genomen van de inhoud van deze EBI.

Een EBI geeft beleggers essentiële informatie over een beleggingsfonds. Bijvoorbeeld over de doelstellingen, het beleggingsbeleid, het risicoprofiel, de kosten en de resultaten van het fonds. Het doel van de EBI is dat u met kennis van zaken een beleggingsbeslissing kunt nemen en, als u dat wilt, uw order in het beleggingsfonds kunt plaatsen.

Waar vind ik het beleggingsnieuws?

Beleggingsnieuws vindt u op de pagina Beleggingsnieuws.

Website en nieuwsbrief

Bent u een actieve Beleggingsadvies-klant? Dan kunt u zich aanmelden voor de website Beleggingsinformatie. Wij plaatsen hier gedurende de dag nieuwsberichten, opinies en researchrapporten. Bent u een Vermogensbeheer-klant en wilt u inzicht hebben in de keuzes die gemaakt worden binnen Vermogensbeheer en het resultaat hiervan? Dan kunt u ook terecht op de website Beleggingsinformatie.

Voor toegang tot de website en de mogelijkheid om per e-mail een nieuwsbrief te ontvangen, neem contact op met Client Services via 0800-1737 of uw persoonlijke adviseur.

Wat zijn retrocessies en hoe gaat Van Lanschot daarmee om?

Retrocessies over beleggingsfondsen

Een retrocessie is een vergoeding die een fondsbeheerder betaalt aan de verdeler van een fonds, bijvoorbeeld een bank. Ook Van Lanschot heeft in het verleden afspraken gemaakt met fondsbeheerders over het ontvangen van retrocessies. Vanwege de invoering van het provisieverbod mogen banken geen retrocessies meer ontvangen. Sinds 1 januari 2015 ontvangen wij daarom geen retrocessies meer.

Retrocessies over gestructureerde producten

In de uitgiftekoers van een gestructureerd product zijn kosten opgenomen voor structurering, plaatsingsrisico, marketing en winstopslag. De hoogte van deze kosten vindt u onder meer in de brochure en/of final terms. Van Lanschot kan éénmalig bij introductie of jaarlijks, gedurende de looptijd van het gestructureerde product uit deze kosten een vergoeding ontvangen in de vorm van retrocessies. Retrocessies worden berekend als een percentage over het (nominaal) belegd vermogen in het gestructureerde product. Retrocessies kunnen, afhankelijk van de gemaakte afspraak, per product verschillen. In het Overzicht retrocessies gestructureerde producten (pdf) ziet u wat Van Lanschot aan retrocessies ontvangt. Dit overzicht bestaat slechts uit acht producten die gestructureerd zijn door Kempen en voor 2013 zijn geïntroduceerd.

Wat houdt het provisieverbod in?

Per 1 januari 2014 is het provisieverbod ingegaan met een overgangsperiode van een jaar. Nederlandse beleggingsondernemingen, zoals banken, mogen geen provisies meer ontvangen van aanbieders van beleggingsfondsen (fondshuizen). Dit zijn onder andere distributievergoedingen, ook wel retrocessies genoemd. Het doel van het provisieverbod is het versterken van de onafhankelijkheid en transparantie van de beleggingsdienstverlening. Wij vinden dit een goede ontwikkeling en hebben het provisieverbod vanaf 1 januari 2014 jaar uitgevoerd. Dat betekent dat wij in Nederland géén vergoedingen meer ontvangen van fondshuizen over uw beleggingen in 2015.

Waar vind ik informatie over de huisfondsen van Van Lanschot?

Onze beleggingsfondsen worden beheerd door Kempen Capital Management (KCM). Op de website van KCM vindt u alles over deze fondsen.

Hoe werkt Zelf Beleggen in Online Bankieren?

Kijk in de handleiding Zelf Beleggen of lees de veelgestelde vragen over Zelf Beleggen.

Hoe werkt Samen Beleggen in Online Bankieren?

We hebben de meestgestelde vragen over Samen Beleggen voor u op een rij gezet op de pagina Veelgestelde vragen.

Hoe werkt de Van Lanschot Spaar & DepositoRekening?

Met de Spaar & DepositoRekening kunt u sparen. U kunt uw spaargeld altijd opnemen en tegelijkertijd het spaargeld dat u voorlopig niet nodig hebt, langer vastzetten. Op de spaarrekening spaart u, waarbij u altijd uw spaargeld kunt opnemen. Op het deposito spaart u door uw spaargeld vast te zetten voor een langere periode. Tijdens deze periode kunt u uw spaargeld niet opnemen. Op dezelfde Spaar & DepositoRekening kunt u meer dan één deposito hebben.

Direct naar:

 

 

Hoe neem ik het tegoed op mijn rekening Van Lanschot LevensloopBeleggen op?

Sinds 1 januari 2013 kunt u het tegoed op uw rekening LevensloopBeleggen bestedingsvrij opnemen. Dat betekent dat u uw levenslooptegoed voor elk doel kunt opnemen. U neemt het tegoed als volgt op:

  1. Download het Opnameformulier LevensloopBeleggen (pdf).
  2. Vul het formulier in, samen met uw werkgever.
  3. Stuur het formulier naar Van Lanschot.

Wij maken het tegoed vervolgens over naar uw werkgever. Daarna maakt uw werkgever het tegoed aan u over.

Tot wanneer mag u doorsparen op uw rekening LevensloopBeleggen?

Doorsparen mag tot en met 31 december 2021. Uiterlijk op deze datum wordt het tegoed dat u dan niet hebt opgenomen, belast als loon. De levensloopregeling vervalt daarna. U bouwt geen levensloopverlofkorting op over de inleg die u vanaf 1 januari 2012 hebt gedaan of gaat doen. U houdt de rechten op levensloopverlofkorting die u hebt opgebouwd uit de periode 2006 tot en met 2011.

Depositogarantie- en beleggerscompensatiestelsel

Van Lanschot Bankiers valt onder het depositogarantie- en beleggerscompensatiestelsel. Dit betekent dat u bij faillissement van Van Lanschot Bankiers mogelijk in aanmerking komt voor een vergoeding tot een bepaald maximum. Niet elke (rechts)persoon of vordering komt in aanmerking voor een vergoeding.

Hoe draag ik mijn lijfrentekapitaal over?

Hebt u lijfrentekapitaal opgebouwd op uw Van Lanschot-rekening LijfrenteSparen? Dan kunt u hiermee verder sparen bij een andere bank of verzekeraar.

Wat moet ik doen om verder te kunnen sparen bij een andere bank of verzekeraar?

U geeft minimaal één maand vooraf schriftelijk aan Van Lanschot door dat u verder wilt sparen bij een andere bank of verzekeraar. U stuurt een kopie mee van een document waaruit blijkt dat u een lijfrentespaarrekening of –verzekering bij de andere bank of verzekeraar heeft afgesloten, bijvoorbeeld een bevestigingsbrief.

Wat doet Van Lanschot daarna?

Zodra wij alle benodigde documenten hebben ontvangen, beëindigen wij uw rekening LijfrenteSparen. Wij schrijven het rentebedrag vanaf 1 januari tot aan de beëindigingsdatum op uw rekening LijfrenteSparen bij. Wij passen daarna marktrenteverrekening toe en wij brengen € 150,- opnamekosten in rekening. De uitleg van marktrenteverrekening vindt u in de Voorwaarden voor Van Lanschot LijfrenteSparen (pagina Gesloten rekeningen). U ontvangt van ons een brief waarin het lijfrentekapitaal staat vermeld dat wij gaan overdragen aan de andere bank of verzekeraar. Wij stellen een overdrachtsformulier op met de gegevens van uw rekening LijfrenteSparen. Daarna dragen wij binnen 14 dagen uw lijfrentekapitaal over aan de andere bank of verzekeraar samen met het formulier. De andere bank of verzekeraar zorgt er voor dat uw lijfrentekapitaal naar uw nieuwe rekening wordt overgemaakt.

Protocol Nederlandse Vereniging van Banken/Verbond van Verzekeraars

Aan het proces van overdracht van lijfrentekapitalen zijn voorwaarden verbonden door de Nederlandse Vereniging van Banken en het Verbond van Verzekeraars. Deze voorwaarden zijn opgenomen in het Protocol Stroomlijning Kapitaaloverdrachten (PSK). Dit Protocol kunt u nalezen op de website van de Nederlandse Vereniging van Banken.

Wat zijn de actuele rentes van de spaarrekeningen?

Kijk voor de actuele spaarrentes op de pagina Tarieven, onderwerp Sparen.

De rente van spaarrekeningen die u niet meer kunt openen, vindt u op de pagina Rente gesloten spaarrekeningen.

Waarom moet ik een tegenrekening opgeven voor mijn spaarrekening?

Sinds 2009 is het wettelijk verplicht om aan elke zogeheten Niet-Betaalrekening, waaronder een spaarrekening, een tegenrekening te koppelen.

Wat is de actuele hypotheekrente?

De actuele hypotheekrentes vindt u op de pagina Tarieven hypotheken.

Ik ga verbouwen. Waar vind ik de formulieren voor mijn bouwdepot?

U hebt een hypotheek bij Van Lanschot en gaat uw woning (ver)bouwen. Deze formulieren hebt u nodig als wij een bouwdepot voor u inrichten.

Bouwbegroting

Met dit formulier geeft u ons voor uw hypotheeklening een opgave van de kosten die u maakt voor de (ver)bouw van uw woning.

Betalingsverzoek bouwdepot

Met dit formulier verzoekt u ons om één of meer rekening(en) voor de (ver)bouw van uw woning uit uw bouwdepot te betalen.

Werkwijze

  1. Open het formulier
  2. Vul het formulier volledig in. Dat kan op uw computer, smartphone of ander apparaat.
  3. Print het uit en onderteken het.
  4. Stuur het naar het adres op het formulier.

Hulp nodig?

Hebt u hulp nodig bij het invullen? Neemt u dan contact op met het Van Lanschot Hypotheekcentrum via hypotheken@vanlanschot.com of bel (073) 548 38 00 (tijdens kantooruren).

 

 

Waarom betaal ik een vergoeding als ik een lagere hypotheekrente wil?

U wilt een lagere hypotheekrente. Daarom kiest u tijdens de rentelooptijd van uw huidige hypotheeklening voor een andere rentelooptijd met een lagere hypotheekrente.

Wij ontvangen dan het rentebedrag van de oorspronkelijke hogere hypotheekrente niet meer. Hierdoor hebben wij een renteverlies. Bij aanvang van uw huidige rentelooptijd hebben wij wel rekening gehouden met de ontvangst van die rentebedragen. Voor de rentebedragen die wij niet ontvangen, betaalt u een vergoeding.

Hoe berekent Van Lanschot de vergoeding voor de wijziging van mijn hypotheekrente?

Wij gebruiken bij het berekenen van de vergoeding de netto contante waarde-berekening. Hierbij berekenen wij het rentebedrag dat u nog zou moeten betalen over de resterende rentelooptijd, rekening houdend met het verschil tussen uw standaardrente en de vergelijkingsrente. Het rentebedrag dat u nog zou moeten betalen, maken wij contant en betaalt u als vergoeding.

In de berekening gaan wij uit van de standaardrente van uw hypotheeklening zonder individuele risico-opslagen en kortingen. De standaardrente leggen wij vast op de ingangsdatum van de rentelooptijd in ons hypotheeksysteem. Voor de vergelijkingsrente gebruiken wij de actuele standaardrente voor hypotheekleningen. De rentelooptijd van de actuele standaardrente is gelijk aan de resterende rentelooptijd van uw hypotheeklening op het moment van de wijziging van de hypotheekrente.

Voorbeeldberekening vergoeding hypotheekrente verlagen

Op 1 mei besluit u een lagere hypotheekrente voor uw hypotheeklening te kiezen. Op dat moment is uw hypotheeklening € 450.000,-. Uw rentelooptijd is ingegaan op 1 mei twee jaar eerder en deze is 5 jaar vast gezet. De standaardrente daarvan is 5,0%. De resterende rentelooptijd van uw hypotheeklening is nog 3 jaar. De vergelijkingsrente voor 3 jaar vast is per 1 mei 2,30%. De vergoeding berekenen wij over € 450.000,- minus het percentage waarmee u zonder vergoeding mag aflossen. Dit percentage is standaard 20%.

  • De vergelijkingsrente die wij gebruiken voor de resterende rentelooptijd is 2,30%. Het verschil tussen deze vergelijkingsrente en uw standaardrente van 5,0% is daardoor 2,70%. Wij hebben hierdoor renteverlies.

  • € 450.000,- minus 20% dat zonder vergoeding afgelost mag worden = € 360.000,-

  • Het renteverlies berekenen wij als volgt: € 360.000,- x 2,70% = € 9.720,- per jaar. Per maand is dit € 810,-. Voor de resterende rentelooptijd van 36 maanden is het totale renteverlies
    36 x € 810,- = € 29.160,-.

  • Wij stellen de vergoeding vast door het renteverlies contant te maken tegen de vergelijkingsrente van 2,30%. Dit doen wij door de vergoeding te berekenen over het renteverlies per maand. Hierdoor is de vergoeding die u aan ons dient te betalen lager dan het totale renteverlies.

  • Bij het berekenen van de vergoeding gebruiken wij het renteverlies per maand en de vergelijkingsrente per maand. Het renteverlies per maand is € 810,- en de vergelijkingsrente per maand is: 2,30% / 12 = 0,917%.

  • Vervolgens berekenen wij de vergoeding over het renteverlies per maand met de volgende formule: renteverlies per maand / (1 + (vergelijkingsrente per maand/100) ^x ).

  • De vergoeding komt uit op een bedrag van € 28.150,68.

    Maand

    Berekening

    Vergoeding met rente

    Maand 1

    € 810,- / (1 + (0,1917/100)1)

    € 808,45

    Maand 2

    € 810,- / (1 + (0,1917/100)2)

    € 806,90

    Maand 3

    € 810,- / (1 + (0,1917/100)3)

    € 805,36

    Maand 4

    € 810,- / (1 + (0,1917/100)4)

    € 803,82

    Maand 34

    € 810,- / (1 + (0,1917/100)34)

    € 758,95

    Maand 35

    € 810,- / (1 + (0,1917/100)35)

    € 757,49

    Maand 36

    € 810,- / (1 + (0,1917/100)36)

    € 756,04

    Totale vergoeding

    € 28.150,68

Waar vind ik de voorwaarden voor het wijzigen van mijn hypotheekrente?

In de Algemene Voorwaarden voor Hypothecaire Geldleningen en de Bijlage en toelichting hypotheekofferte staan welke voorwaarden er gelden voor het wijzigen van de hypotheekrente van uw hypotheeklening. Deze hebt u van ons gekregen toen u met ons de overeenkomst voor de hypotheeklening sloot. Hebt u tussentijds een nieuwe rente gekozen? Dan gelden de voorwaarden die horen bij de aanvangsdatum van de nieuwe rente.

Hebt u deze voorwaarden niet meer? U vindt deze op de pagina productvoorwaarden hypotheken of opvragen bij uw banker.

Wat is rentemiddeling?

Rentemiddeling is het samenvoegen van de lagere nieuwe hypotheekrente met de vergoeding voor het wijzigen van de hypotheekrente. U betaalt die in de vorm van een rentemiddelingsopslag. Bij de berekening van de rentemiddelingsopslag wordt ook rekening gehouden met rente over de vergoeding. De vergoeding betaalt u gespreid in de vorm van een rentemiddelingsopslag tijdens de nieuwe rentelooptijd van uw hypotheeklening.

Waarom zou ik kiezen voor rentemiddeling?

U kiest voor rentemiddeling wanneer u de vergoeding voor het wijzigen van de hypotheekrente niet ineens kunt of wilt betalen, maar gespreid wilt meenemen in de nieuwe hypotheekrente met een nieuwe rentelooptijd. Op de lagere hypotheekrente wordt daarom de rentemiddelingsopslag berekend. In de rentemiddelingsopslag zit ook de rente verwerkt over de vergoeding. Dit doen wij omdat u de vergoeding niet in een keer betaalt, maar gespreid tijdens de nieuwe rentelooptijd. Hierdoor hebben wij meer renteverlies dan wanneer u de vergoeding in een keer zou betalen.

Hoe berekent Van Lanschot de rentemiddelingsopslag?

Wij bepalen eerst de vergoeding per maand over de nieuwe rentelooptijd. Over dit bedrag berekenen wij rente. Dit doen wij met de actuele standaardrente van de nieuwe rentelooptijd. De opnieuw berekende vergoedingsbedragen per maand tellen wij bij elkaar op. Op deze manier bepalen wij de totale vergoeding over de nieuwe rentelooptijd. De totale vergoeding delen wij door het aantal jaren van de nieuwe rentelooptijd. Daarna berekenen wij het nieuwe rentebedrag per jaar. Met het rentebedrag per jaar berekenen wij de rentemiddelingsopslag.

Hoe berekent Van Lanschot de nieuwe hypotheekrente bij rentemiddeling?

De nieuwe hypotheekrente wordt berekend door de actuele standaardrente van de nieuwe rentelooptijd met de rentemiddelingsopslag en eventuele individuele risico-opslagen bij elkaar op te tellen.

In het voorbeeld is de actuele standaardrente van de nieuwe rentelooptijd 2,35% en de rentemiddelingsopslag is 1,35%.

De nieuwe hypotheekrente is dan 2,35% + 1,35% = 3,70% voor een rentelooptijd van 5 jaar.

Voorbeeldberekening rentemiddelingsopslag en nieuwe hypotheekrente

Per 1 mei wilt u de hypotheekrente van uw hypotheeklening wijzigen naar een lagere hypotheekrente van 5 jaar. De actuele standaardrente van deze rentelooptijd is 2,35%. Het restant kredietbedrag is € 450.000,- en de vergoeding die u meeneemt in de nieuwe hypotheekrente is € 28.150,68 (Zie veelgestelde vraag 'Hypotheekrente verlagen: Voorbeeldberekening van de vergoeding').

Voorbeeldberekening

  • De vergoeding delen wij door het aantal maanden van de nieuwe rentelooptijd. € 28.150,68 / 60 = € 469,18 per maand aan vergoeding.

  • De actuele standaardrente delen wij door 12. 2,35% / 12 = 0,19583% per maand.

  • Daarna berekenen wij de rente over de vergoeding per maand met de volgende formule: vergoeding per maand x ( 1 + (actuele standaardrente per maand/100) ^x ).

    Maand

    Berekening

    Vergoeding met rente

    Maand 1

    Boete per maand (zonder rente over de vergoeding)

    € 469,18

    Maand 2

    € 84,04 x (1 + (0,19583/100))

    (met rente over de vergoeding)

    € 471,02

    Maand 3

    € 84,04 x (1 + (0,19583/100)2)

    € 471,94

    Maand 4

    € 84,04 x (1 + (0,19583/100)3)

    € 472,86

    Maand 58

    € 84,04 x (1 + (0,19583/100)57)

    € 525,55

    Maand 59

    € 84,04 x (1 + (0,19583/100)58)

    € 526,58

    Maand 60

    € 84,04 x (1 + (0,19583/100)59)

    € 527,62

    Totale boete

    € 29.897,82

  • Wij tellen alle vergoedingsbedragen inclusief rente bij elkaar op en delen dit bedrag door het aantal jaren van de nieuwe rentelooptijd. De totale vergoeding per jaar is € 29.897,82 / 5 jaar = € 5.979,56.

  • De rentemiddelingsopslag berekenen wij door de totale vergoeding per jaar te delen door het restant kredietbedrag. € 5.979,56 / € 450.000 x 100 = 1,329% afgerond op 0,05% naar boven = 1,35%.

  • De nieuwe hypotheekrente is dan 2,35% + 1,35% = 3,70% voor een rentelooptijd van 5 jaar.
Wanneer worden de risico-opslagen van mijn hypotheeklening aangepast?

Hebt u risico-opslagen op de rente van uw hypotheeklening? Dan worden deze aangepast aan het begin van een nieuwe rentelooptijd van uw hypotheeklening.

 

Wanneer betaal ik een opslag op de standaardrente (individuele risico-opslag)?

Sluit u een hypotheeklening bij Van Lanschot af voor een of continueert u uw bestaande hypotheeklening? Dan is het mogelijk dat u een extra opslag betaalt op de standaardrente. Bijvoorbeeld omdat uw hypotheeklening hoger is dan de waarde van uw woning. We noemen deze opslag ‘individuele risico-opslag’. De hoogte van de individuele risico-opslag is afhankelijk van de hoogte van uw hypotheeklening ten opzichte van de marktwaarde van uw woning.

De marktwaarde is:
– de waarde die staat vermeld in het gevalideerde taxatierapport van de woning die u wilt kopen of verbouwen
– de koop-/aanneemsom van uw nieuwbouwwoning, eventueel vermeerderd met de grondprijs, de bouwkosten, meerwerk, bouwrente of de aansluiting van nutsvoorzieningen
Op www.vanlanschot.nl/tarieven vindt u de individuele risico-opslag die u betaalt op basis van de marktwaarde van uw woning.

Wanneer brengen wij de individuele risico-opslag in rekening?

Wij brengen de individuele risico-opslag in rekening in de volgende gevallen:

  • bij bestaande woningen
  • bij nieuwbouwwoningen
  • als u een nieuwe hypotheeklening bij ons afsluit
  • bij een rentecontinuatie van een bestaande hypotheeklening
Voorbeeld

Een voorbeeld van de berekening van de marktwaarde van een woning en het rentepercentage: u koopt een woning van € 500.000,-. De koopprijs is de marktwaarde van de woning. U wilt een hypotheeklening van € 400.000,-. U financiert 80% van de marktwaarde van uw woning. U kiest een rentevaste periode van vijf jaar. De standaardrente is 3,85%. Uw individuele risico-opslag is 0,20%. Uw totale rentepercentage is dan 4,05% (de standaardrente 3,85% verhoogd met de individuele risico-opslag van 0,20%).

Wat moet u doen als u de individuele risico-opslag wilt laten vervallen?

Wilt u de individuele risico-opslag laten vervallen? Maak dit dan zelf bij Van Lanschot kenbaar. Dit doet u met een schriftelijk verzoek. Wij kunnen de individuele risico-opslag alleen aanpassen op de dag dat de rentevaste periode van uw hypotheeklening vervalt. De marktwaarde van uw woning moet in een taxatierapport staan. Het taxatierapport mag niet ouder zijn dan zes maanden. Uit het taxatierapport kan blijken dat de verhouding tussen de hoogte van uw hypotheeklening en de marktwaarde van de woning zodanig is veranderd, dat wij de individuele risico-opslag kunnen aanpassen.

Wilt u meer weten?

Neemt u dan contact op met uw private banker. We helpen u graag verder.

Wat betekenen ‘jaarlijks kostenpercentage’ en ‘effectieve rente’?

Wat is het jaarlijks kostenpercentage?

Het jaarlijks kostenpercentage geeft aan wat u jaarlijks aan kosten betaalt voor uw kredietfaciliteit als percentage van het totale kredietbedrag. Om het jaarlijks kostenpercentage te berekenen, worden de totale kosten van het krediet bepaald.

Onder kosten worden de volgende zaken verstaan:

  • Kosten voor een betaalrekening. Deze kosten zijn gebaseerd op de eenvoudigste betaalrekening die de bank aanbiedt. De kosten kunt u terugvinden in de ‘Tarieven betaaldiensten en -instrumenten Consumenten’. De bank kan deze kosten wijzigen.
  • Rentekosten.
  • Afsluitprovisie.
  • Kosten voor een verzekering. Deze kosten worden niet meegenomen in de berekening, omdat de bank geen aanbieder is van verzekeringsproducten. Als u een verzekering afsluit voor uw kredietfaciliteit, betaalt u hier kosten voor.

Voor hypotheekleningen gebruiken we de term ’effectieve rente’.

Welke hypothesen gebruiken we voor de berekening van het jaarlijks kostenpercentage?

Voor de berekening van het jaarlijkse kostenpercentage gaat de bank ervan uit dat:

  • de debetrentevoet en de overige kosten van de kredietfaciliteit gelijk blijven,
  • het totale kredietbedrag in één keer wordt opgenomen,
  • er tussentijds geen extra aflossingen plaatsvinden,
  • het totale kredietbedrag tegen de hoogste kosten en de hoogste debetrentevoet wordt opgenomen,
  • het totale kredietbedrag overeenkomstig eventuele afgesproken kredietopnemingsbeperkingen wordt opgenomen,
  • als er een aflossingsschema is vastgesteld, wordt ervan uitgegaan dat:
  • elke aflossing de laagste aflossing is die is afgesproken en
  • het krediet op de eerst genoemde aflosdatum afgelost wordt,

Als er geen aflossingsschema is vastgesteld, wordt ervan uitgegaan dat:

  • het krediet wordt verleend voor een periode van één jaar en
  • het krediet in twaalf gelijke maandelijkse termijnen wordt afgelost.

Wat is de effectieve rente?

De effectieve rente heeft betrekking op de daadwerkelijke kostprijs van de hypotheeklening. Er wordt bij de berekening van de effectieve rente rekening gehouden met de behandelingskosten, de nominale rente, het betaalmoment en het aantal betalingen per jaar.

Wat moet ik doen als ik de maandlasten van mijn hypotheeklening niet meer kan betalen?

Het is mogelijk dat uw persoonlijke of financiële omstandigheden veranderen en dat uw besteedbaar inkomen daalt. Bijvoorbeeld door een echtscheiding, arbeidsongeschiktheid of werkeloosheid. Dit kan gevolgen hebben voor uw hypotheeklening. Wij verwachten dat u dan meteen contact opneemt met uw private banker. U kunt samen met ons bekijken wat de wijziging betekent voor uw hypotheeklening.

Voorkom betalingsproblemen

Er kan zich een situatie voordoen waarbij het u niet meer lukt om de maandelijkse lasten van uw hypotheeklening te betalen. Bijvoorbeeld:

  • u verliest uw baan, waardoor uw inkomen daalt terwijl u wel de lasten van uw hypotheeklening moet blijven betalen.
  • u hebt een nieuwe woning gekocht, maar u verkoopt uw oude woning niet binnen de verwachte termijn. U moet dan langer dan u dacht dubbele lasten betalen.

In deze situaties moet u altijd contact met ons opnemen. Dat geldt ook als u denkt dat u de lasten van uw hypotheeklening in de nabije toekomst niet meer kunt betalen. Wij zoeken dan samen met u naar een oplossing.

Als u meer uitgaven hebt dan inkomsten, moet u uw uitgavenpatroon aanpassen. Om betalingsproblemen te voorkomen is het belangrijk dat u grip hebt op uw inkomsten en uitgaven. Het NIBUD heeft een stappenplan opgesteld waarmee u uw financiën weer op orde kunt krijgen. Dit stappenplan vindt u op zelfjeschuldenregelen.nl.

Hebt u betalingsproblemen of verwacht u in betalingsproblemen te komen? Dan kunt ook u samen met ons zoeken naar een oplossing voor uw situatie. Kunt u tijdelijk de rentebedragen en aflossing van uw hypotheeklening niet betalen omdat uw inkomen is gedaald? Dan kan bijvoorbeeld het aanpassen van uw hypotheeklening een oplossing zijn. In een persoonlijk gesprek geven wij u inzicht in wat er in uw situatie mogelijk is.

U wilt uw woning verkopen en verwacht een restschuld

Als u uw woning verkoopt, dan kan het zijn dat de verkoop niet genoeg opbrengt om uw hele hypotheeklening af te lossen. U houdt dan een restschuld. Vóórdat u uw huis verkoopt, is het belangrijk om te weten hoe u een eventuele restschuld aflost. Als u voldoende vermogen hebt, kunt u de restschuld daarmee aflossen. Soms kunt u de restschuld financieren met een lening. Verwacht u dat u na de verkoop van uw woning een restschuld overhoudt? Neem dan contact op met uw private banker.

Wanneer nemen wij het initiatief?

Betaalt u de maandlasten van uw hypotheeklening niet of hebt u een betalingsachterstand? Dan kunnen wij uw hypotheeklening opeisen. Het gevolg daarvan kan zijn dat wij u dwingen uw woning te verkopen. Dat doen we alleen als er volgens ons geen andere oplossing meer mogelijk is. Wij kunnen u dwingen de woning zelf te verkopen via een makelaar. Als dat niet lukt, dan verkopen wij uw woning op een executieveiling. Dit levert vaak minder op dan wanneer u de woning zelf verkoopt via een makelaar. Hierdoor is de kans op een restschuld groter.

Wilt u meer weten?

Neemt u dan contact op met uw private banker. We helpen u graag verder.

Wat mag ik van Van Lanschot verwachten als ik te maken krijg met Bijzonder Beheer?

In de Handreiking Bijzonder Beheer hebben de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en de banken verwoord wat u als klant van Bijzonder Beheer mag verwachten. U leest er meer over op de pagina Bijzonder Beheer.

Waar vind ik informatie over de Van Lanschot BeursHypotheek?

Sinds 1 december 2010 moet u beleggen in een van de Kempen Profielfondsen. Informatie over deze fondsen, waaronder de Essentiële Beleggersinformatie, EBI, vindt u op de website van Kempen Capital Management.

Waar meld ik schade?

Telefoonnummers om schade te melden bij uw reisverzekering, Van Lanschot Summum of andere schadeverzekeringen vindt u op de pagina Noodnummers.

 

Wat mag u van Van Lanschot verwachten als u te maken krijgt met Bijzonder Beheer?

In de Handreiking Bijzonder Beheer hebben de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en de banken verwoord wat u als klant van Bijzonder Beheer mag verwachten. U leest er meer over op de pagina Bijzonder Beheer.

Hoe verlopen het betalingsverkeer en de effectenhandel in 2016?

Hieronder vindt u de mogelijkheden van het betalingsverkeer en effectenhandel Euronext op feestdagen, en informatie over het versturen van uw betalingsopdrachten en effectenorders.

Bank holidays in 2016

Datum

Feestdag

Betalingsverkeer mogelijk?

Euronext Amsterdam geopend?

Van Lanschot Client Services geopend?

Vrij. 1 januari

Nieuwjaarsdag

Nee

Nee

Nee

Vrij. 25 maart

Goede Vrijdag

Nee

Nee

Nee

Ma. 28 maart

Tweede paasdag

Nee

Nee

Nee

Woe. 27 april

Koningsdag

Beperkt*

Ja**

Nee

Do. 5 mei

Hemelvaartsdag / Bevrijdingsdag

Beperkt*

Ja**

Nee

Ma. 16 mei

Tweede pinksterdag

Beperkt*

Ja**

Nee

Ma. 26 december

Tweede kerstdag

Nee

Nee

Nee

 
* De systemen van Equens en DNB zijn opengesteld op deze feestdagen, waardoor betalingsverkeer mogelijk is. Net als de andere banken in Nederland verwerkt Van Lanschot Bankiers op deze dagen elektronisch aangeleverde betaalopdrachten (Online Bankieren) mits deze automatisch gefiatteerd kunnen worden. 

** Euronext is geopend. Voor het telefonisch opgeven van effectenorders kunt u terecht bij de Centrale Orderdesk van Van Lanschot Bankiers, via telefoonnummer +31 73 548 37 38.

Hebt u vragen?

Van Lanschot Client Services helpt u graag verder. U bereikt deze afdeling op werkdagen van 08.30 tot 21.00 uur, telefoon 0800-1737 vanuit Nederland, +31 73 687 18 97 vanuit het buitenland. 

 

 

Wanneer en hoe ontvang ik mijn Financieel Jaaroverzicht over 2015?

Bent u klant van Van Lanschot, dan ontvangt u in februari 2016 het Financieel Jaaroverzicht over 2015.

Het jaaroverzicht kunt u gebruiken bij uw belastingaangifte. In het jaaroverzicht ziet u wat de tegoeden, schulden en opbrengsten waren op uw betaal-, spaar- en effectenrekeningen op 1 januari en 31 december 2015. Ook ziet u welke producten u bij ons hebt en op welke naam het product staat.

Hoe ontvangt u het Financieel Jaaroverzicht?

Uw jaaroverzicht in Online Bankieren

Maakt u als particuliere klant actief* gebruik van Van Lanschot Online Bankieren, en bent u Nederlands ingezetene? Dan staat het Financieel Jaaroverzicht voor u klaar in Online Bankieren onder ‘Documenten’. U kunt het overzicht eenvoudig downloaden in pdf-formaat en printen voor uw administratie.

Uw jaaroverzicht per post

Maakt u niet actief gebruik van Online Bankieren (d.w.z. hebt u in 2015 niet ingelogd in Online Bankieren)? Dan ontvangt u het Financieel Jaaroverzicht per post. Ook niet-Nederlands ingezetenen en bedrijven ontvangen het jaaroverzicht per post.

Let op: het is dus mogelijk dat u het jaaroverzicht voor uw bedrijf per post ontvangt en uw overzicht als particulier digitaal. Een soortgelijke situatie geldt voor houders van een en/of-rekening: het is mogelijk dat de ene rekeninghouder het overzicht per post ontvangt (omdat hij of zij Online Bankieren niet actief gebruikt), en de andere rekeninghouder digitaal (omdat hij of zij Online Bankieren wel actief gebruikt).

Hebt u vragen over uw Financieel Jaaroverzicht?

Uw adviseur helpt u graag. U kunt ook bellen naar Van Lanschot Client Services, telefoon 0800-1737 (vanuit Nederland) en +31 73 687 18 97 (vanuit het buitenland). Deze afdeling is bereikbaar op werkdagen van 8.30 uur tot 21.00 uur. Of mail uw vraag naar financieeljaaroverzicht@vanlanschot.com.

* U vindt uw Financieel Jaaroverzicht in Online Bankieren wanneer u in 2015 ingelogd hebt in Online Bankieren.

NB Bent u klant van Evi van Lanschot, dan ontvangt u hierover een apart Financieel Jaaroverzicht.

Waarom vraagt Van Lanschot mij naar mijn fiscale woon- of vestigingsplaats?

De Nederlandse overheid gaat vanaf 2017 met meer dan negentig landen automatisch financiële gegevens van bedrijven en personen uitwisselen om belastingontduiking tegen te gaan. Per 1 januari 2016 zijn alle financiële instellingen in Nederland daarom wettelijk verplicht om voor nieuwe klanten vast te stellen waar hun fiscale woon- of vestigingsplaats is.

Bent u een nieuwe klant, opent u een nieuwe rekening of geeft u een wijziging aan ons door? Dan kan dat betekenen dat Van Lanschot u vraagt om een formulier in te vullen waaruit blijkt waar uw fiscale woon- of vestigingsplaats is. Wij geven uw  gegevens door aan de Belastingdienst. Is sprake van een buitenlandse woon- of vestigingsplaats, dan geeft de Belastingdienst uw gegevens door aan het betreffende land.

Wat is Common Reporting Standard (CRS)?

Het systeem waarmee banken en belastingdiensten automatisch financiële gegevens van bedrijven en personen uitwisselen heet CRS: Common Reporting Standard.

Wat is het verschil tussen CRS en FATCA?

CRS is geënt op het Amerikaanse FATCA. De doelgroep waarop CRS van toepassing is, is aanzienlijk breder. De FATCA-wetgeving vraagt financiële instellingen om Amerikaanse klanten te identificeren. De CRS-wetgeving vraagt financiële instellingen om klanten die belastingplichtig zijn in ruim negentig andere landen te identificeren.

Meer lezen

De brochure ‘Uw fiscale woon- of vestigingsplaats: Waarom vraagt uw bank er naar?’ van de Nederlandse Vereniging van Banken vertelt u wat banken doen om de wettelijk vereiste gegevens voor CRS te verzamelen en wat dit voor klanten betekent.

 

Waarom vraagt Van Lanschot mij of ik een Amerikaans belastingplichtige ben?

Sinds 1 juli 2014 zijn financiële instellingen verplicht om voor nieuwe klanten vast te stellen of ze belastingplichtig zijn in de VS. Bent u een nieuwe klant? Dan kan dat betekenen dat Van Lanschot u vraagt om een formulier in te vullen waaruit blijkt of u een 'US-person' - ofwel Amerikaans belastingplichtige - bent. Als dat zo is, dan moeten we uw gegevens verstrekken aan de Nederlandse belastingdienst, die deze zal doorgeven aan haar Amerikaanse evenknie, de IRS. Bestaande klanten die een connectie met de VS hebben, zullen we later in 2014 benaderen.

Overeenkomst

De plicht om dit te doen is onderdeel van nieuwe wetgeving. In december 2013 heeft het ministerie van Financiën een overeenkomst gesloten met de Amerikaanse overheid over de uitwisseling van gegevens. Aanleiding hiervoor is de Amerikaanse belastingwet, Foreign Account Tax Compliance Act (FATCA). Deze wetgeving is bedoeld om ervoor te zorgen dat Amerikaans belastingplichtigen die buiten de Verenigde Staten tegoeden aanhouden, correct belastingaangifte doen bij de IRS.

Wanneer bent u een US-person?

Als u belastingplichtig bent, betekent dit dat u aangifte moet doen. Of u belasting moet betalen in de VS is onder meer afhankelijk van het belastingverdrag tussen Nederland en de VS. Aanvullende informatie kunt u vinden op de website van de Nederlandse Vereniging van Banken. 

Waarom FATCA?

Volgens de IRS lopen de VS jaarlijks veel geld aan belastinginkomsten mis doordat belastingplichtigen geen of onvolledig aangifte doen. Een groot deel daarvan schrijft de Amerikaanse belastingdienst toe aan Amerikanen die buiten de VS wonen of daar bezittingen hebben. Daarom is de Amerikaanse wet FATCA in het leven geroepen.

Wat mag u van Van Lanschot verwachten als u te maken krijgt met Bijzonder Beheer?

In de Handreiking Bijzonder Beheer hebben de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en de banken verwoord wat u als klant van Bijzonder Beheer mag verwachten. U leest er meer over op de pagina Bijzonder Beheer.

Aan wie richt ik mijn klacht of suggestie?

Wij streven ernaar onze klanten kwalitatief hoogwaardige dienstverlening en persoonlijke aandacht te bieden. Bent u toch niet tevreden? Laat het ons weten! Wij stellen uw klacht, vraag of suggestie zeer op prijs.

U kunt uw klacht, vraag of suggestie het beste richten aan uw bankier. De contactgegevens kunt u opvragen bij Van Lanschot Client Services, telefoon 0800-1737, e-mail vanlanschot@vanlanschot.com.

Hoe dien ik mijn klacht in?

U kunt uw klacht mondeling of schriftelijk indienen. Bij voorkeur schriftelijk met kopieën van alle relevante documenten. Goed gedocumenteerde klachten kunnen wij sneller beantwoorden.

Binnen een week ontvangt u een ontvangstbevestiging van uw klacht. Wij informeren u dan ook wanneer u een antwoord kunt verwachten.

U kunt uw klacht indienen binnen één jaar nadat het feit waarover u klaagt zich heeft voorgedaan of u er redelijkerwijs van op de hoogte had kunnen zijn. Hoe eerder u een klacht indient, hoe makkelijker het is om de benodigde informatie te achterhalen.

Ik ben niet tevreden over de behandeling van mijn klacht. Wat nu?

Bent u niet tevreden over de behandeling van uw klacht? Of stuurt u uw klacht liever niet naar het kantoor waar u bankiert? Neem dan contact op met de afdeling Klachtenmanagement:

  • digitaal via het contactformulier
  • per post aan: Van Lanschot, t.a.v. Klachtenmanagement, Postbus 1021, 5200 HC ’s-Hertogenbosch.

Indien wij door uw klacht een situatie opmerken die identiek is voor andere klanten, is ons streven hen op dezelfde manier tegemoet te treden.

Onafhankelijke bemiddeling

Als u het niet eens bent met de uitkomst van de afhandeling van uw klacht, dan kunt u zich binnen drie maanden wenden tot het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD). Dit onafhankelijke instituut is speciaal in het leven geroepen om klachten van consumenten over financiële dienstverleners te behandelen.

Hebt u 6 weken na dagtekening van onze ontvangstbevestiging nog geen inhoudelijke reactie van ons ontvangen? Dan kunt u uw klacht indienen bij het KiFiD. U hoeft dan niet langer te wachten op het standpunt van de bank. Hebt u onverhoopt geen ontvangstbevestiging ontvangen? Dan komt de termijn waarop u zonder standpunt van de bank uw klacht bij het KiFiD kunt indienen, neer op 8 weken na dagtekening van uw brief.

Als wij u bij de behandeling van uw klacht om extra informatie vragen, worden voorstaande termijnen verlengd met de termijn waarop u ons deze informatie verstrekt.

In eerste instantie kijkt de Ombudsman van het KiFiD of hij kan bemiddelen. Als dat niet mogelijk is, kunt u binnen drie maanden na de aanbeveling van de Ombudsman uw klacht voorleggen aan de Geschillencommissie van het KiFiD. De uitspraken van de Geschillencommissie zijn in principe bindend. Voor meer informatie verwijzen we naar www.kifid.nl.

Uiteraard kunt u uw klacht ook voorleggen aan de bevoegde civiele rechter. Indien deze instantie uw klacht behandelt, is het niet meer mogelijk om uw klacht bij het KiFiD aanhangig te maken. Andersom bestaat deze mogelijkheid wel.

Wat zijn de url en inlogprocedure?
  1. De url voor de keuzepagina is www.vanlanschot.nl/rekeningafschrift.
  2. Op de keuzepagina kunt u inloggen met het rekeningnummer en de toegangscode die in de brief* staan.
  3. Daarna kunt u uw keuze aangeven.

* De brief 'Wilt u in het vervolg digitale afschriften en overzichten?' hebt u ontvangen in november of december 2015. Beschikt u niet meer over de brief? Bel dan Client Services: (073) 687 18 84 (bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 18.00 uur.)

Ik heb twee brieven ontvangen. Moet ik dan twee keer inloggen?

Als u zowel een privé als een zakelijke rekening hebt, dan kan het voorkomen dat u meerdere brieven ontvangt.

Als u andere keuzes wilt maken dan die in de brief worden toegelicht, dan kunt u per brief inloggen op www.vanlanschot.nl/rekeningafschrift om uw keuzes kenbaar te maken.

Wat gebeurt er als ik niet reageer op de brief?

Dan wordt de standaardinstelling geactiveerd zoals in de brief wordt toegelicht. Deze instelling is afhankelijk van uw instellingen van de Betaalrekening en of wij een geldig e-mailadres van u hebben.

Ik kan niet inloggen. Wat kan ik doen?

Bij inlogproblemen kunt u bellen met Client Services: (073) 687 18 84 (bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 18.00 uur).

Met welk rekeningnummer kan ik inloggen?

Als in de brief staat dat u kunt inloggen met uw effectenrekening en u hebt drie effectenrekeningen, dan geeft elk rekeningnummer in combinatie met de toegangscode toegang tot de keuzepagina. Indien u zowel een effectenrekening als een betaal- en/of spaarrekening hebt, dan staat in de brief vermeld met welke rekening u kunt inloggen. De keuze die u maakt, geldt voor al uw rekeningen.

Welke keuzes kan ik maken op de keuzepagina?

Op de keuzepagina staan de volgende vragen:

  1. Wilt u papieren of digitale afschriften en nota’s ontvangen van de effecten-/spaar-/betaalrekening?
  2. Wilt u papieren of digitale rapportages van de Beleggingsportefeuille ontvangen en met welke frequentie? (alleen voor effectenrekeningen)
  3. Uw-mailadres invullen of wijzigen?

 

Ik heb de keuzepagina ingevuld en verstuurd. Kan ik nog wijzigen?

Nee, als het formulier eenmaal is verstuurd kunt u niet nogmaals inloggen. Client Services kan uw keuze aanpassen. Hiervoor kunt u bellen met (073) 687 18 84 (bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 18.00 uur).

Wat is een e-mailnotificatie?

Een e-mailnotificatie is een e-mail die u erop wijst dat er een nieuw document beschikbaar is in Online Bankieren. Zo kunnen wij u tijdig informeren dat er een transactie is uitgevoerd (bijvoorbeeld een aan- of verkoop) of dat er een nieuwe effectenrapportage beschikbaar is. 

Wanneer ontvang ik een e-mailnotificatie?

U ontvangt alleen een e-mailnotificatie als u hebt gekozen voor papierloos bankieren, als wij een geldig e-mailadres van u hebben en als er een transactie is uitgevoerd of als er een nieuwe rapportage klaarstaat.

E-mailnotificaties worden alleen verstuurd voor een effectenrekening en spaarrekening.

Hoe vaak ontvang ik een e-mailnotificatie?

U ontvangt maximaal 1 e-mail per dag. Als er meerdere transacties op 1 dag zijn uitgevoerd, dan worden deze gebundeld in 1 e-mail.

Kan ik online bankieren en toch papieren afschriften ontvangen?

Ja, dat kan.

Als ik kies voor digitale afschriften/rapportages, krijg ik dan geen Financieel Jaaroverzicht meer op papier?

Niet per se: de verzending van de Financieel Jaaroverzichten staat los van de keuze die u maakt voor papieren of digitale afschriften/rapportages.

Hoe ontvangt u het Financieel Jaaroverzicht?

Uw jaaroverzicht in Online Bankieren

Maakt u als particuliere klant gebruik van Van Lanschot Online Bankieren, en bent u Nederlands ingezetene? Dan staat het Financieel Jaaroverzicht voor u klaar in Online Bankieren onder het tabblad ‘Documenten’.

Uw jaaroverzicht per post

Maakt u niet actief gebruik van Online Bankieren? (u hebt niet ingelogd in het afgelopen jaar)? Dan ontvangt u het Financieel Jaaroverzicht daarnaast ook per post.

Ook niet-Nederlands ingezetenen en bedrijven ontvangen het jaaroverzicht per post.

Wat zijn de kosten voor dag- en maandafschriften? (particulier/zakelijk)

De kosten voor afschriften van een betaalrekening blijven ongewijzigd. De tarieven staan op de pagina Tarieven betalen. U betaalt per kwartaal (vooruit).

  • Particulier: Het tarief is alleen van toepassing op de KroonRekening, PrivéRekening en Rekening-Courant Particulieren.
  • Zakelijk: Het tarief is alleen van toepassing op de Rekening-Courant.
Kan ik de pdf van het rekeningafschrift per e-mail ontvangen?

Nee, dat kan niet. Van Lanschot verstuurt in principe geen financiële gegevens via e-mail. De veiligheid van e-mailverkeer is onvoldoende gewaarborgd.

Welke keuzes zijn er voor de effectenrapportages?

Voor de effectenrapportages kunt u een combinatie maken tussen papieren en digitale rapportages. Bijvoorbeeld een keer per jaar op papier en elke maand digitaal.

Van elk rapport is online een PDF beschikbaar. Van Lanschot is verplicht minimaal vier keer per jaar een rapportage te verstrekken. De keuze van digitale en papieren rapporten samen moet dus minimaal vier zijn. 

Welke frequenties zijn er voor de effectenrapportages?

Voor de effectenrapportages zijn de volgende keuzes mogelijk:

M= elke maand
K= elk kwartaal
J= elk jaar

Rapportages worden altijd in de week volgend op de periode geproduceerd. In casu:

M: Januari in 1e week februari, februari in 1e week maart etc.
K: Kwartaal: 1 = 1e week april, 2 = 1e week juli, 3 = 1e week oktober 4 = 1e week januari
J: Jaar = 1e week januari

Zijn er kosten verbonden aan papieren effectennota’s en -rapportages?

Nee, voor de effectennota’s en -rapportages brengen wij geen kosten in rekening.

Hebt u nog vragen?

Bel ons dan gerust of neem via e-mail contact met ons op

Contact

Van Lanschot maakt gebruik van cookies voor een goede werking van de site, voor tracking en voor het bijhouden van statistieken. Gaat u verder op de site? Dan stemt u erin toe dat wij cookies plaatsen. Lees meer over cookies bij Van Lanschot