Veelgestelde vragen

Hebt u een vraag over Van Lanschot? Misschien is die al eerder gesteld. Kijk daarvoor in de lijst hieronder. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.

Kies een onderwerp:
Hoe kan ik mijn hypotheekrente verlagen?

U wilt een lagere hypotheekrente. Tijdens de rentelooptijd van uw huidige hypotheeklening kunt u wellicht kiezen voor een andere rentelooptijd met een lagere hypotheekrente.

Daarbij is rentemiddeling misschien wel interessant voor u. Rentemiddeling is het samenvoegen van een lagere nieuwe hypotheekrente met de vergoeding die u aan Van Lanschot betaalt voor het wijzigen van uw hypotheekrente. Meer over de vergoeding en rentemiddeling leest u in de veelgestelde vragen over hypotheken. Daar vindt u ook voorbeeldberekeningen.

Wilt u meer weten? Uw adviseur bij Van Lanschot helpt u graag.

Wat is de actuele hypotheekrente?

De actuele hypotheekrentes vindt u op de pagina Tarieven hypotheken.

Wordt mijn krediet bij Bureau Krediet Registratie (BKR) geregistreerd?

Ja, net als andere banken en geldverstrekkers is Van Lanschot verplicht om uw krediet vanaf € 250,- te registreren bij BKR (vanaf 1 december 2016). BKR kent een zogeheten positieve en negatieve registratie. Bij een positieve registratie kunnen kredietverstrekkers zien welke kredieten u al hebt lopen. Er is sprake van een negatieve registratie bij een betalingsachterstand.

Geregistreerd worden: uw naam, adres, geboortedatum, soort krediet, kredietbedrag, contractnummer, looptijd, aflos- en vervaldatum en eventuele betalingsachterstanden. BKR behandelt uw gegevens vertrouwelijk.

Kan ik contactloos betalen met mijn Van Lanschot Wereldpas?

Met de nieuwe Van Lanschot Wereldpas kunt u betalen en geld opnemen zoals u gewend bent en contactloos betalen. U herkent de nieuwe Wereldpas aan het logo voor contactloos betalen op de achterkant van de pas:

logo contactloos betalen 

Is uw Van Lanschot Wereldpas nog niet geschikt voor contactloos betalen en wilt u de nieuwe contactloze Wereldpas graag ontvangen? Dan kunt u deze aanvragen via Van Lanschot Client Services.

Meer vragen en antwoorden over contactloos betalen met uw Wereldpas.

 

Hoe ga ik goed voorbereid op reis?

Of u nu in Nederland blijft of naar het buitenland gaat, het is belangrijk om goed voorbereid te zijn. Neem op reis daarom naast een Van Lanschot Wereldpas ook een creditcard (Van Lanschot CreditCard Gold en/of een kaart van American Express) mee. Dat is veiliger en gemakkelijker dan contant geld. En bij verlies of diefstal hebt u nog een alternatief.

Van Lanschot Wereldpas

Met de Van Lanschot Wereldpas kunt u wereldwijd betalen in winkels en contant geld opnemen bij geldautomaten, als u het Maestro-logo ziet.

De Wereldpas van Van Lanschot is niet geblokkeerd voor gebruik in het buitenland.

Van Lanschot Creditcard Gold

Met de Van Lanschot Creditcard Gold kunt u wereldwijd betalen in winkels en contant geld opnemen bij geldautomaten, als u het Mastercard-logo ziet. Ook kunt u via ‘Mijn ICS’ of de ICS App op elk moment van de dag uw transacties en informatie over uw bestedingslimiet zien. Informatie over Mijn ICS en de ICS App vindt u op de website van International Card Services.

Zorgeloos en veilig op vakantie: tips

Wilt u informatie en tips over veilig gebruik van uw passen in het buitenland? Kijk dan op www.betaalgemakopreis.nl.

Een kaart van American Express

U kunt ook kiezen voor het comfort en gemak van de Reizen zonder zorgen-service van American Express. Geniet van een onbezorgde vakantie in Nederland en het buitenland, dankzij de verzekeringen en service van American Express. U kunt in het buitenland 24/7 rekenen op hulp en advies van Global Assist. En bij verlies of diefstal van uw kaart krijgt u een vervangende kaart. Zo kunt u gewoon van uw vakantie blijven genieten. Lees meer over de voordelen op de website van American Express.

Verlies of diefstal

Op de pagina Noodnummers vindt u de nummers die u kunt bellen om uw passen direct te laten blokkeren. De nummers vindt u ook op de Vakantiechecklist (pdf) om mee te nemen.

Maakt u gebruik van Personal Service? Zorg er dan, voordat u op reis gaat, voor dat de gegevens die Bij Personal Service zijn geregistreerd up-to-date zijn. Wijzigingen kunt u doorgeven via het overzicht dat u jaarlijks ontvangt of via het wijzigingsformulier.

Een creditcard aanvragen

Hebt u nog geen Van Lanschot Creditcard Gold of Van Lanschot Wereldpas? Neemt u dan contact op met een adviseur bij Van Lanschot. Hij vertelt u graag meer.

Houders van een betaalrekening bij Van Lanschot kunnen met korting een creditcard van American Express aanschaffen: de Van Lanschot Green, Gold of Platinum Card. Op de pagina Creditcards leest u meer over de voordelen van een American Express-kaart en de mogelijkheid om een kaart aan te vragen.

Ik wil Online Bankieren Particulier aanvragen of wijzigen. Hoe doe ik dat?

Bent u klant van Van Lanschot en geïnteresseerd in Online Bankieren? Of wilt u een wijziging doorgeven - bijvoorbeeld extra toegang aanvragen voor uw partner of gemachtigde(n)? Neem dan contact op met uw adviseur of laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

Voorwaarden

De voorwaarden voor onze online diensten leest u in de Voorwaarden voor private banking bij Van Lanschot.

Ik wil Online Bankieren Zakelijk aanvragen of wijzigen. Hoe doe ik dat?

Aanvragen

Bent u klant van Van Lanschot en geïnteresseerd in Van Lanschot Online Bankieren Zakelijk? Download dan hier de aanvraagformulieren voor de modules Betalen & Sparen en Beleggingsportefeuille, en de voorwaarden.

Voorwaarden en kenmerken

Wijzigen

Beschikt u al over Online Bankieren Zakelijk? Dan kunt u wijzigingen in rekeningnummers of abonnees aan ons doorgeven met deze formulieren.

 

 

Mijn Wereldpas is gestolen of vermist. Wat moet ik doen?

Bij diefstal, verlies, misbruik of vervalsing van uw Wereldpas en/of pincode dient u dit zo snel mogelijk te melden aan Van Lanschot Client Services, telefoon 0800-1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 18 97), en aan de Bankpassenmeldcentrale, telefoon 0800-0313 (vanuit het buitenland +31 88 385 53 72).

Maakt u gebruik van Van Lanschot Personal Service, dan is het voldoende daar zo spoedig mogelijk contact mee op te nemen, telefoon (020) 592 91 11. Personal Service brengt voor u Van Lanschot en de Bankpassenmeldcentrale op de hoogte. Uw Wereldpas wordt direct geblokkeerd.

Mijn Wereldpas is geblokkeerd (n.a.v. foutieve pincode in Webber). Hoe kan ik de pas deblokkeren?

Deblokkeren bankpas

Wanneer u uw Wereldpas hebt geblokkeerd via de Webber, kunt u uw pas zelf deblokkeren. Dit doet u door bij een willekeurige geldautomaat een transactie te doen met de juiste pincode.

Pincode vergeten?

Neem dan contact op met onze afdeling Client Services op 0800-1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 1897). U kunt dan een herinnering van uw pincode aanvragen.

Wat is mijn digipasnummer?

Het nummer van uw digipas vindt u achter op uw digipas.

Mijn digipas is gestolen of vermist. Wat moet ik doen?

Bij diefstal, verlies of misbruik van de digipas en/of pincode dient u zo snel mogelijk contact op te nemen met Van Lanschot Client Services, telefoon 0800-1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 18 97).

Mijn digipas toont ‘FAIL 1’ / ‘FAIL 2’ / 'LOCK FAIL 3'


FAIL 1 OF FAIL 2

U hebt eenmaal of tweemaal achter elkaar een pincode ingetoetst die niet bij deze digipas hoort. Druk op de ► knop van uw digipas om opnieuw de pincode in te toetsen.

LOCK FAIL 3

U hebt driemaal achter elkaar een verkeerde pincode ingetoetst. Als gevolg daarvan is uw digipas geblokkeerd. Om weer gebruik te kunnen maken van Online Bankieren dient u contact op te nemen met Van Lanschot Client Services, telefoon 0800-1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 18 97).

Mijn digipas is geblokkeerd. Wat moet ik doen?

Wij kunnen uw digipas deblokkeren. Neem daarvoor contact op met onze afdeling Client Services op 0800-1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 1897). Wij verzoeken u uw digipas bij de hand te houden.

Hoe kan ik mijn digipas of Webber vervangen?

Werkt uw digipas of Webber niet goed? Neem dan contact op met Van Lanschot Client Services, telefoon 0800-1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 18 97), elke werkdag bereikbaar van 08:30 tot 21:00 uur.

NB Per 4 april 2016 geven wij geen Webbers meer uit. In plaats van een nieuwe Webber ontvangt u een nieuwe digipas.

 

Mijn Webber toont PIN ERROR / WARNING LAST PIN / CARD BLOCKED CONTACT BANK / BATTERY WARNING / CARD ERROR


PIN ERROR

U hebt een pincode ingetoetst die niet bij de Wereldpas hoort. Druk op OK en toets de juiste pincode in.

WARNING LAST PIN

U hebt tweemaal achter elkaar een verkeerde pincode ingetoetst. Toetst u wederom een verkeerde pincode in? Dan wordt de Wereldpas geblokkeerd voor Online Bankieren.

CARD BLOCKED CONTACT BANK

De Webber wordt geactiveerd met de pincode van uw Wereldpas. Als u hierbij driemaal achter elkaar een verkeerde pincode intoetst, wordt uw Wereldpas direct geblokkeerd. U kunt dan niet meer inloggen in Online Bankieren. Wel kunt u met uw Wereldpas nog geld opnemen bij de geldautomaat. Om weer gebruik te kunnen maken van Online Bankieren moet u de Wereldpas deblokkeren. Dit doet u door bij een geldautomaat een transactie te doen met de juiste pincode.

BATTERY WARNING

Wanneer de Webber deze melding geeft, is de batterij op. U kunt contact opnemen met Van Lanschot Client Services, telefoon 0800-1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 18 97). NB Per 4 april 2016 geven wij geen Webbers meer uit. In plaats van een nieuwe Webber ontvangt u een nieuwe digipas.

CARD ERROR

De Webber toont "CARD ERROR" in de volgende gevallen:

  • De Wereldpas is niet correct in de Webber geplaatst. Plaats de Wereldpas met de chip naar u toe in de Webber.
  • De chip van de Wereldpas is beschadigd. Neem contact op met Van Lanschot Client Services, telefoon 0800-1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 18 97).
Mijn Webber is gestolen of vermist. Wat moet ik doen?

Neem contact op met Van Lanschot Cliënt Services: 0800-1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 18 97), bereikbaar op werkdagen van 08.30 tot 21.00 uur. Belt u na 21.00 uur, dan wordt u automatisch doorverbonden, zodat u kunt melden dat uw Webber is gestolen of vermist geraakt.

Na het invoeren van mijn rekening- en pasnummer in Online Bankieren krijg ik de melding “De inloggegevens zijn niet correct”.

Controleer de combinatie rekeningnummer/pasnummer of gebruikersnaam/digipasnummer op uw scherm met de middelen die u gebruikt. Voer de stappen nogmaals uit door de instructies op het scherm te volgen en controleer goed uw responsecode.

Hoe ververs ik een scherm in Online Bankieren?

Soms ververst een scherm niet automatisch. U kunt de pagina vernieuwen door de cache van uw browser te legen. Hoe u dit doet, verschilt per systeem.

  • Gebruikt u Windows? Houd de Ctrl-toets ingedrukt en druk tegelijk op de toets F5.
  • Gebruikt u Mac OS? Houd de Command-toets (de toets met het symbool of appeltje) ingedrukt en druk tegelijk op de toetsen Shift en R.
  • Gebruikt u een tablet? U vindt de mogelijkheden onder Menu of Instellingen.

Of raadpleeg de helpfunctie van uw browser.

Ik zie niet al mijn rekeningen in Online Bankieren. Hoe kan dat?

Bij uw aanvraag voor Online Bankieren hebt u wellicht niet al uw rekeningnummers opgegeven. Deze rekeningen kunnen wij alsnog voor u toevoegen. Het is ook mogelijk rekeningen toe te laten voegen met een andere tenaamstelling dan uw eigen rekeningen. U hebt hiervoor dan wel toestemming nodig van de betrokken rekeninghouders. Deze toestemming wordt verkregen door medeondertekening van uw wijzigingsaanvraag voor Online Bankieren.

Kan ik rekeningen van mijn kind of een andere rekeninghouder toevoegen in Online Bankieren?

Dat is mogelijk. Rekeningen die op naam staan van uw kind of van een andere rekeninghouder dan uzelf, kunt u laten toevoegen aan uw Online Bankieren-overeenkomst. U hebt hiervoor dan wel toestemming nodig van de betreffende rekeninghouder(s). Deze toestemming wordt verkregen door medeondertekening van uw wijzigingsaanvraag voor Online Bankieren.

Hoe boek ik een afgeschreven incasso-opdracht terug?

Wanneer u het niet eens bent met een afschrijving van een SEPA-incasso, kunt u het bedrag via Online Bankieren terugboeken (storneren). Hiervoor hebt u 55 dagen de tijd.

In Online Bankieren ziet u in het Mutatieoverzicht van uw rekening alle opdrachten staan. Bij de incasso-opdrachten staat het icoon ‘Terugboeken incasso’ Icoon incasso terugboeken

Klikt u hierop, dan controleren wij of het mogelijk is de opdracht terug te boeken. Vervolgens moet u voor deze terugboeking nog een digitale handtekening plaatsen.

Als het niet mogelijk is om het bedrag terug te boeken, krijgt u hiervan een melding op het moment dat u op het betreffende icoon klikt.

 

Hoe wijzig of verwijder ik een periodieke overboeking in Online Bankieren?
  1. Log in in Online Bankieren, ga naar het tabblad 'Betalen' en kies voor de optie 'Raadplegen Overboekingen'.
  2. Selecteer de periodiek door het vakje voor de periodiek aan te vinken.
  3. Klik op de button [Opnieuw].
  4. Volg de stappen in het handtekeningscherm voor het plaatsen van uw digitale handtekening.
  5. De periodiek wordt teruggezet onder de menuoptie 'Verzenden overboekingen', waar u de periodiek vervolgens kunt wijzigen of verwijderen.
  6. Verzend de gewijzigde periodiek door het vakje voor de periodiek aan te vinken en te klikken op de button [Verzenden].
Welke soorten betalingsopdrachten kan ik via Online Bankieren doen?

In Online Bankieren kunt u de volgende opdrachten invoeren:

Betalingen SEPA

  • overboeking
  • IBAN-acceptgiro
  • periodieke overboeking
  • spoed

Betalingen eigen rekening

  • overboeking
  • periodieke overboekingen

Betalingen buitenland

  • Worldtransfer in EUR binnen EER (uitvoer met spoed mogelijk)
  • Worldtransfer (uitvoer met spoed mogelijk)
Wat zijn de uiterste aanlevertijden voor betalingsopdrachten via Online Bankieren?

Betaalopdrachten die vóór de onderstaande tijdstippen binnen zijn, worden dezelfde werkdag nog verwerkt.

SEPA

 
  • Overboeking
15.25 uur
  • Spoed
15.55 uur
Betaling eigen rekening 15.25 uur
Buitenland 
  • Worldtransfer in EUR binnen EER
14.25 uur
  • Worldtransfer
14.25 uur
  • Uitvoer spoed
15.55 uur

 

Hoe werkt de Spaar & DepositoRekening?

Hoe schrijft u geld over naar uw spaarrekening? Hoe opent u een nieuw deposito? Waar vindt u het rentepercentage van uw rekening? In elf korte instructievideo's ziet u hoe u de Spaar & DepositoRekening in Van Lanschot Online Bankieren kunt gebruiken.

Wilt u meer weten over de voordelen van de Spaar & DepositoRekening? Kijk dan op de pagina Sparen.

Hoe kan ik veilig online bankieren?

We vinden het cruciaal dat u veilig gebruik kunt maken van de website van Van Lanschot. Elke dag werken onze specialisten aan het verbeteren van systemen en processen, zodat de gegevens van onze klanten beschermd worden tegen misbruik. U kunt ook zelf maatregelen nemen om te voorkomen dat u het slachtoffer wordt van bankfraude. Lees de vijf veiligheidsregels en weet wat u zelf kunt doen.

 

Wat is phishing?

Phishing is de verzamelnaam voor alle digitale activiteiten waarmee criminelen u proberen persoonlijke informatie te ontfutselen. Met deze informatie kunnen zij fraude met internetbankieren, pinpassen, creditcards of uw identiteit plegen. Lees hoe u phishing kunt herkennen en wat u ertegen kunt doen.

Wat zijn de systeemvereisten voor Online Bankieren?

Om gebruik te kunnen maken van Online Bankieren beschikt u over een pc met internetaansluiting. De vereiste versies voor besturingssysteem en browser vindt u hieronder.

Besturingssysteem Browser
Windows 8 en hoger Internet Explorer 10.0 of hoger, Edge 13.0 of hoger, Mozilla Firefox 48.0 of hoger, Google Chrome 52.0 of hoger
Mac OS X 10.11 El Capitan of hoger Safari 9.0 of hoger, Mozilla Firefox 48.0 of hoger, Google Chrome 52.0 of hoger

Het is mogelijk dat Online Bankieren ook werkt met andere systemen en browserversies. Van Lanschot kan dan echter geen goede werking garanderen.

Adobe Acrobat Reader

Voor het lezen van documenten hebt u Adobe Acrobat Reader nodig.

Schermresolutie

De minimale schermresolutie voor Online Bankieren is 1024 x 768 pixels.

Kan ik betalen met iDEAL?

Ja, Van Lanschot biedt deze service aan. iDEAL gebruikt u in Van Lanschot Online Bankieren. Beschikt u over Van Lanschot Online Bankieren? Dan kunt u direct en kosteloos gebruikmaken van iDEAL. U hoeft zich niet apart aan te melden.

Waar kan ik betalen met iDEAL?

U kunt met iDEAL betalen bij een groot aantal webshops. De meeste geven dit aan met het iDEAL-logo op de betaalpagina.

Hoe werkt iDEAL?

Hoe de betaling plaatsvindt, van winkelwagentje tot en met betaalbevestiging, ziet u in de demo op de iDEAL.nl.

Beschikbaarheid van iDEAL

Op de beschikbaarheidspagina op iDEAL.nl ziet u of iDEAL beschikbaar is om betalingen uit te voeren. Naast de actuele informatie bevat de pagina ook de historische informatie over de beschikbaarheid van de aangesloten banken.

 

Maakt Van Lanschot gebruik van FiNBOX?

Nee, Van Lanschot maakt geen gebruik van FiNBOX en heeft geen plannen om dit op korte termijn te gaan doen.

Welke bestandsformaten (import en export) zijn er in Online Bankieren?


Formaten voor import betaalbestanden

SEPA

Voor SEPA Credit Transfers gebruikt u het XML-formaat PAIN.001 en voor SEPA Direct Debits gebruikt u PAIN.008.

Specificaties van PAIN

Overige

Voor buitenlandse betalingen wordt gebruikgemaakt van het BTL91-formaat. Dit bestand wordt alleen gebruikt voor betalingen buiten Europa of betalingen in vreemde valuta

Formaten voor export rekeninginformatie

De SEPA-betalingen en -ontvangsten vindt u op uw rekeningafschrift. Als u echter uw rekeningafschrift elektronisch inleest in uw financiële software, bijvoorbeeld in de vorm van een .CSV-bestand of een MT940-bestand, moet uw software hiervoor geschikt zijn. Van Lanschot biedt u de mogelijkheid om uw mutaties te exporteren naar:

CAMT.053
MT940 SEPA

Naast de MT940-SEPA zijn tijdelijk ook nog de varianten MT940 FvL en MT940 CE beschikbaar.

Diverse tekstformaten

Onder deze tekst-exportformaten worden naast CSV SEPA ook nog “oude” exportformaten ondersteund, die op termijn komen te vervallen. Dit zijn formaten die geen ondersteuning bieden aan IBANs. Over de termijn waarop deze komen te vervallen informeren wij u tijdig via Online Bankieren.

Meer weten?

Wij beantwoorden uw vragen graag. Neem contact op met Van Lanschot Client Services op 0800-1737.

Wat is de BIC van Van Lanschot?

De BIC van Van Lanschot is FVLBNL22. BIC staat voor Bank Identifier Code.

Waar vind ik een IBAN?

Klanten van Van Lanschot vinden hun IBAN*:

  • in Van Lanschot Online Bankieren (in de module Betalen, menuoptie Mutaties)
  • op de papieren rekeningafschriften
  • op de Van Lanschot Wereldpas (onder het Van Lanschot-logo)

Het IBAN van iemand anders vindt u bijvoorbeeld op een factuur of kunt u opvragen bij de persoon aan wie u wilt betalen.

U kunt ook de IBAN-Omnummertool gebruiken. Daarvoor hebt u het oude, Nederlandse bankrekeningnummer en de naam van de bijbehorende bank nodig. De omnummertool geeft vervolgens het juiste, nieuwe, bankrekeningnummer. De omnummertool is een initiatief van Betaalvereniging Nederland en De Nederlandsche Bank.

* IBAN staat voor International Bank Account Number. Sinds 1 augustus 2014 maakt iedereen in Europa alleen nog gebruik van IBAN als rekeningnummer voor het overschrijven van euro’s.

 

Kan ik contactloos betalen met mijn Van Lanschot Wereldpas?

Met de nieuwe Van Lanschot Wereldpas kunt u betalen en geld opnemen zoals u gewend bent en contactloos betalen. U herkent de nieuwe Wereldpas aan het logo voor contactloos betalen op de achterkant van de pas:

logo contactloos betalen 

Is uw Van Lanschot Wereldpas nog niet geschikt voor contactloos betalen en wilt u de nieuwe contactloze Wereldpas graag ontvangen? Dan kunt u deze aanvragen via Van Lanschot Client Services.

Meer vragen en antwoorden over contactloos betalen met uw Wereldpas.

Hoe ga ik goed voorbereid op reis?

Of u nu in Nederland blijft of naar het buitenland gaat, het is belangrijk om goed voorbereid te zijn. Neem op reis daarom naast een Van Lanschot Wereldpas ook een creditcard (Van Lanschot CreditCard Gold en/of een kaart van American Express) mee. Dat is veiliger en gemakkelijker dan contant geld. En bij verlies of diefstal hebt u nog een alternatief.

Van Lanschot Wereldpas

Met de Van Lanschot Wereldpas kunt u wereldwijd betalen in winkels en contant geld opnemen bij geldautomaten, als u het Maestro-logo ziet.

De Wereldpas van Van Lanschot is niet geblokkeerd voor gebruik in het buitenland.

Van Lanschot Creditcard Gold

Met de Van Lanschot Creditcard Gold kunt u wereldwijd betalen in winkels en contant geld opnemen bij geldautomaten, als u het Mastercard-logo ziet. Ook kunt u via ‘Mijn ICS’ of de ICS App op elk moment van de dag uw transacties en informatie over uw bestedingslimiet zien. Informatie over Mijn ICS en de ICS App vindt u op de website van International Card Services.

Zorgeloos en veilig op vakantie: tips

Wilt u informatie en tips over veilig gebruik van uw passen in het buitenland? Kijk dan op www.betaalgemakopreis.nl.

Een kaart van American Express

U kunt ook kiezen voor het comfort en gemak van de Reizen zonder zorgen-service van American Express. Geniet van een onbezorgde vakantie in Nederland en het buitenland, dankzij de verzekeringen en service van American Express. U kunt in het buitenland 24/7 rekenen op hulp en advies van Global Assist. En bij verlies of diefstal van uw kaart krijgt u een vervangende kaart. Zo kunt u gewoon van uw vakantie blijven genieten. Lees meer over de voordelen op de website van American Express.

Verlies of diefstal

Op de pagina Noodnummers vindt u de nummers die u kunt bellen om uw passen direct te laten blokkeren. De nummers vindt u ook op de Vakantiechecklist (pdf) om mee te nemen.

Maakt u gebruik van Personal Service? Zorg er dan, voordat u op reis gaat, voor dat de gegevens die Bij Personal Service zijn geregistreerd up-to-date zijn. Wijzigingen kunt u doorgeven via het overzicht dat u jaarlijks ontvangt of via het wijzigingsformulier.

Een creditcard aanvragen

Hebt u nog geen Van Lanschot Creditcard Gold of Van Lanschot Wereldpas? Neemt u dan contact op met een adviseur bij Van Lanschot. Hij vertelt u graag meer.

Houders van een betaalrekening bij Van Lanschot kunnen met korting een creditcard van American Express aanschaffen: de Van Lanschot Green, Gold of Platinum Card. Op de pagina Creditcards leest u meer over de voordelen van een American Express-kaart en de mogelijkheid om een kaart aan te vragen.

Waar vind ik een IBAN?

Klanten van Van Lanschot vinden hun IBAN*:

  • in Van Lanschot Online Bankieren (in de module Betalen, menuoptie Mutaties)
  • op de papieren rekeningafschriften
  • op de Van Lanschot Wereldpas (onder het Van Lanschot-logo)

Het IBAN van iemand anders vindt u bijvoorbeeld op een factuur of kunt u opvragen bij de persoon aan wie u wilt betalen.

U kunt ook de IBAN-Omnummertool gebruiken. Daarvoor hebt u het oude, Nederlandse bankrekeningnummer en de naam van de bijbehorende bank nodig. De omnummertool geeft vervolgens het juiste, nieuwe, bankrekeningnummer. De omnummertool is een initiatief van Betaalvereniging Nederland en De Nederlandsche Bank.

* IBAN staat voor International Bank Account Number. Sinds 1 augustus 2014 maakt iedereen in Europa alleen nog gebruik van IBAN als rekeningnummer voor het overschrijven van euro’s.

Wat is de BIC van Van Lanschot?

De BIC van Van Lanschot is FVLBNL22. BIC staat voor Bank Identifier Code.

Hoe kan ik mijn SEPA-incasso Zakelijke machtiging registreren, wijzigen of verwijderen?

Machtiging registreren

Vul het registratieformulier in om bij Van Lanschot een SEPA incasso Zakelijke machtiging te laten registreren.

Machtiging wijzigen/verwijderen

Vul het wijzigingsformulier in als u een SEPA incasso Zakelijke machtiging hebt opgegeven bij Van Lanschot en deze wilt wijzigen of verwijderen.

Formulier opsturen

U kunt de formulieren digitaal invullen, printen en ondertekenen of, als dat niet mogelijk is, eerst printen en dan invullen en ondertekenen. Stuur het formulier naar het onderstaande adres en wij passen de machtiging zo snel mogelijk voor u aan: 

Van Lanschot Bankiers
Afdeling SC Operations (T.10)
Postbus 1021
5200 HC  's-Hertogenbosch

 

Mijn Wereldpas is gestolen of vermist. Wat moet ik doen?

Bij diefstal, verlies, misbruik of vervalsing van uw Wereldpas en/of pincode dient u dit zo snel mogelijk te melden aan Van Lanschot Client Services, telefoon 0800-1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 18 97), en aan de Bankpassenmeldcentrale, telefoon 0800-0313 (vanuit het buitenland +31 88 385 53 72).

Maakt u gebruik van Van Lanschot Personal Service, dan is het voldoende daar zo spoedig mogelijk contact mee op te nemen, telefoon (020) 592 91 11. Personal Service brengt voor u Van Lanschot en de Bankpassenmeldcentrale op de hoogte. Uw Wereldpas wordt direct geblokkeerd.

Hoe blokkeer ik mijn betaalpas (Wereldpas) of creditcard?

Telefoonnummers om uw betaalpas (Wereldpas), Van Lanschot Creditcard Gold (MasterCard) of American Express Creditcard te laten blokkeren in geval van vermissing of diefstal, vindt u op de pagina Noodnummers.

Mijn Wereldpas is geblokkeerd (n.a.v. foutieve pincode bij een betaal- of geldautomaat). Hoe kan ik de pas deblokkeren?

Foutieve pincode bij betaalautomaat

Wanneer u uw bankpas hebt geblokkeerd via een betaalautomaat (bijvoorbeeld bij het betalen in een winkel) kunt u uw bankpas zelf deblokkeren. Dit kunt u doen door naar een willekeurige geldautomaat te gaan en daar een transactie te doen met de juiste pincode. Uw pincode vergeten? Neem dan contact op met onze afdeling Client Services op 0800-1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 1897). U kunt dan een herinnering van uw pincode aanvragen.

Foutieve pincode bij geldautomaat

Wanneer u uw bankpas hebt geblokkeerd via een geldautomaat kunt u uw bankpas niet zelf deblokkeren. Neem contact op met onze afdeling Client Services op 0800-1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 1897). Daar kunt u het verzoek indienen om uw bankpas te deblokkeren. Het deblokkeren van uw bankpas neemt drie werkdagen in beslag.

Hoeveel geld kan ik opnemen en betalen met mijn Wereldpas?

Met de Van Lanschot Wereldpas kunt u wereldwijd betalen in winkels en contant geld opnemen bij geldautomaten, als u het Maestro-logo ziet. De Wereldpas is niet geblokkeerd voor gebruik in het buitenland.

Opnamemogelijkheden Wereldpas

Betalen bij betaalautomaat 

Nederland 99 transacties per dag Maximaal periodelimiet 
Buitenland 99 transacties per dag Periodelimiet € 1.000,- per dag 

Geld opnemen bij geldautomaat

Nederland gastgebruik  5 transacties per dag  € 250,- per dag 
Rabobank  99 transacties per dag  Periodelimiet € 5.000,- per dag 
Buitenland  2 transacties per dag  Periodelimiet € 1.000,- per dag

 

Waar kan ik contant geld opnemen en storten?

Sinds 14 juli 2014 kunnen particuliere en zakelijke klanten van Van Lanschot voor contante opnames en stortingen in euro’s terecht bij meer dan 120 vestigingen en servicepunten van GWK Travelex in Nederland.

Geld storten

U kunt contant (brief)geld, afhankelijk van de grootte van het bedrag,  bij verschillende vestigingen storten. GWK schrijft het bedrag over naar de Van Lanschot-rekening die u opgeeft. Binnen drie werkdagen staat het bedrag op uw rekening.

Maximale bedragen voor stortingen bij GWK
  • Tot € 1.500,- bij alle GWK-vestigingen en -subagenten.
  • Tot € 10.000,- bij alle GWK-vestigingen.
  • Tot € 50.000,- bij de grotere vestigingen van GWK.

Bij stortingen boven € 2.000,- kan GWK u vragen naar de herkomst en bestemming van het te storten bedrag. Dit is GWK wettelijk verplicht. Bijvoorbeeld door de Wet ter voorkoming van Witwassen en Financieren van Terrorisme. Vanaf € 7.500,- is het noodzakelijk dat u de storting van tevoren aanmeldt via Van Lanschot Client Services (telefoonnummer 0800 -1737). En moet u onderliggende documenten als bewijs meenemen.

Tarief storten bij GWK

Het storten van contant geld op een Van Lanschot-rekening kost 0,3% van het transactiebedrag met een minimum van € 10,- en een maximum van € 75,-.

Geld opnemen

U kunt tot € 250,- per dag bij geldautomaten van andere banken opnemen. Tot € 5.000,- per dag kunt u terecht bij de geldautomaten van de Rabobank (deze bedragen kunt u in meerdere transacties opnemen).

Voor hogere bedragen kunt u naar GWK. Neem hiervoor eerst contact op met onze afdeling Client Services (telefoonnummer 0800-1737). Het bedrag kunt u in de meeste gevallen binnen drie werkdagen ophalen bij de gewenste GWK-vestiging op vertoon van een geldig legitimatiebewijs.

Maximale bedragen voor opnames bij GWK
  • Tot € 10.000,- bij alle GWK-kantoren.
  • Van € 10.000,- tot en met € 50.000,- bij de grotere vestigingen van GWK. 

Bij opnames boven € 7.500,- kan GWK u vragen naar documenten die de bestemming van de gelden ondersteunen. Bij opnames boven € 15.000,- zal uw bankier een aantal aanvullende controles met u vastleggen.

Tarieven opnemen bij GWK
  • Voor particuliere relaties van Van Lanschot is dit gratis.
  • Voor zakelijke relaties zijn de kosten 0,3% van het transactiebedrag met een minimum van € 50,- en een maximum van € 75,-.

Waar vindt u de vestigingen van GWK?

Via de vestigingzoeker ziet u welk kantoor van GWK het dichtst bij u in de buurt is.

Hebt u vragen?

Neem contact op met Van Lanschot Client Services op nummer 0800-1737. Wij helpen u graag verder.

Ik wil een groot bedrag pinnen. Bij welke geldautomaten kan ik terecht?

U kunt als gastgebruiker bij een geldautomaat van een andere bank vijf keer per dag een bedrag pinnen. Het maximum bedrag per dag is € 250,-. De uitzondering hierop zijn de automaten van de Rabobank: bij de Rabobank-automaten kunt u tot aan de weeklimiet op uw pas een opname doen (met een maximum van  € 5000,- per dag). Deze bedragen kunt u in meerdere transacties opnemen.

Kan ik een duplicaat van een rekeningafschrift ontvangen?

Ja, dat is mogelijk. Neem contact op met Van Lanschot Client Services om een duplicaat van een rekeningafschrift aan te vragen. Per kopie betaalt u € 2,00, met een minimum van € 5,00. Wilt u het duplicaat digitaal ontvangen? Dan kunnen wij dit verzorgen via uw berichtenbox in Online Bankieren. Helaas is het niet veilig om afschriften per e-mail te verzenden.

Hoe boek ik een afgeschreven incasso-opdracht terug?

Wanneer u het niet eens bent met een afschrijving van een SEPA-incasso, kunt u het bedrag via Online Bankieren terugboeken (storneren). Hiervoor hebt u 55 dagen de tijd.

In Online Bankieren ziet u in het Mutatieoverzicht van uw rekening alle opdrachten staan. Bij de incasso-opdrachten staat het icoon ‘Terugboeken incasso’ Icoon incasso terugboeken

Klikt u hierop, dan controleren wij of het mogelijk is de opdracht terug te boeken. Vervolgens moet u voor deze terugboeking nog een digitale handtekening plaatsen.

Als het niet mogelijk is om het bedrag terug te boeken, krijgt u hiervan een melding op het moment dat u op het betreffende icoon klikt.

 

Hoe laat ik eenvoudig (via de Overstapservice) al mijn betalingen lopen via Van Lanschot?

Als u als particulier of ondernemer een rekening opent bij Van Lanschot, kunt u de Overstapservice aanvragen. Daarmee helpen wij u om uw betalingsverkeer efficiënt over te zetten naar Van Lanschot. Natuurlijk zonder dat uw betalingen hier hinder van ondervinden. De Overstapservice is een gezamenlijk initiatief van de banken in Nederland. Hoe service werkt, wat wij voor u regelen en wat u zelf moet regelen leest u op www.overstapservice.nl en in de brochure (inclusief voorwaarden).

Overstapservice aanvragen

Met de onderstaande formulieren vraagt u de Overstapservice bij Van Lanschot aan.

Zelf bedrijven informeren

Het is belangrijk dat u bedrijven en instellingen waarvan u betalingen ontvangt zelf informeert over uw nieuwe rekeningnummer. Denk bijvoorbeeld aan uw salaris, pensioen of uitkering. Dat kan bijvoorbeeld met het formulier hieronder.

Van Lanschot Personal Service: hoe geef ik een lidmaatschap, wijziging of bestelling door?

Van Lanschot Personal Service is een dienst die hoort bij de particuliere betaalrekeningen van Van Lanschot.

Wat houdt het lidmaatschap in?

  • Documenten, zoals rijbewijs en betaalpassen, kunt u laten registeren bij Personal Service. Ook passen die onder een ander rekeningnummer geregistreerd staan of bij een andere bank.
  • Via Personal Service kunt u uw betaalpassen en creditcards laten blokkeren in geval van verlies, diefstal of fraude. U belt naar het centrale alarmnummer om te zorgen dat alle documenten als ‘vermist’ worden geregistreerd, dat creditcards en passen worden geblokkeerd en zo snel mogelijk worden vervangen.
  • Beschikt u na verlies of diefstal in het buitenland niet meer over passen of contant geld? Dan kan ter plekke een voorschot worden verstrekt tot € 2.500,- (‘emergency cash’). Van Lanschot Personal Service brengt hiervoor administratiekosten in rekening.
  • Essentiële gegevens over identiteitsdocumenten, medische gegevens etcetera zijn direct beschikbaar (indien u deze heeft geregistreerd).
  • De dienst voorziet in een herinneringsservice voor vernieuwing van identiteitspapieren.
  • U kunt gebruikmaken van de sleutelretourservice en bagageopsporingsservice. U ontvangt een sleutelhanger en een bagagelabel met een uniek nummer (gegevens als naam, adres en woonplaats hoeven dan niet meer ingevuld te worden). Beide zijn voorzien van het alarmnummer van Personal Service.

Personal Service is inbegrepen bij de KroonRekening. De PrivéRekening kunt u uitbreiden met deze dienst; het actuele tarief vindt u op de pagina Tarieven - Betalen

Hoe word ik lid?

Om lid te worden neemt u contact op met uw adviseur bij Van Lanschot of Van Lanschot Client Services. Zij helpen u graag verder. U vult het inschrijfformulier in dat u ontvangt, waarna Personal Service de gegevens registreert en u lid bent.

Hoe wijzig ik mijn gegevens?

Jaarlijks ontvangt u van Van Lanschot Personal Service een overzicht van alle documenten en gegevens die u hebt geregistreerd. U kunt uw wijzigingen op dit overzicht aangeven en opsturen. U kunt ook bellen naar de Helpdesk, telefoonnummer (010) 264 60 70, en uw wijzigingen telefonisch doorgeven.

Wilt u uw gegevens tussendoor wijzigen en doet u dit graag schriftelijk, dan kunt u ook het wijzigingsformulier gebruiken:

  1. Open het formulier: Wijzigingsformulier Personal Service (pdf)
  2. Vul het volledig in. Dat kan op uw computer, smartphone of ander device.
  3. Print het uit en onderteken het.
  4. Stuur het naar het adres op het formulier.

Hoe doe ik een bestelling?

Bagagelabels, sleutelhangers en stickers voor de sleutelretourservice en bagageopsporingsservice bestelt u als volgt bij:

  1. Open het formulier: Bestelformulier Personal Service (pdf)
  2. Vul het volledig in. Dat kan digitaal op uw computer, smartphone of ander apparaat. 
  3. Print het uit en onderteken het.
  4. Stuur het naar het adres op het formulier.

Hebt u vragen? Bel dan de Helpdesk van Personal Service: telefoon (010) 264 60 70.

Waarom moet ik wijzigingen voor mijn American Express Creditcard voortaan zelf doorgeven aan American Express?

Klanten van Van Lanschot met een American Express Creditcard kunnen sinds mei 2014 een aantal wijzigingen rechtstreeks doorgeven aan de Ledenservice van American Express, in plaats van aan hun bankier bij Van Lanschot. Het gaat om:

  • het aanvragen van extra cards
  • het doorgeven van een (adres)wijziging
  • het wijzigen van het type card
  • het blokkeren of beëindigen van de card

Het rechtstreekse contact heeft enkele belangrijke voordelen:

  • nieuwe cards ontvangt u sneller
  • u krijgt beter antwoord op specifieke vragen
  • wijzigingen worden sneller doorgevoerd

Verandert de korting op de kaartbijdrage ook?

Uw korting op de jaarlijkse kaartbijdrage, die u ontvangt via Van Lanschot, blijft gehandhaafd.

Hoe bereik ik American Express?

Neem contact op met de American Express Ledenservice op telefoonnummer + 31 20 504 80 00, van maandag t/m vrijdag van 08.00 uur tot 20.00 uur (voor verloren of gestolen kaarten 24 uur per dag bereikbaar).

Waar vind ik machtigingskaarten voor incasso's?

Hieronder kunt u machtigingskaarten downloaden. Met deze kaarten geeft u een bedrijf toestemming om automatisch geld van uw rekening af te laten schrijven. Of trekt u deze toestemming in. Print de kaart, vul hem in en stuur hem in een envelop naar het bedrijf of de instelling waaraan u de betaling doet.

Hoe hef ik mijn zakelijke rekening op?

Met dit formulier kunt u uw zakelijke rekening(en) bij Van Lanschot opheffen:
Opheffen zakelijke rekening (pdf)

Het ingevulde formulier dient rechtsgeldig ondertekend te worden door de bestuurder(s) conform de opgave in het handelsregister van de Kamer van Koophandel.

Stuur het formulier vervolgens naar:

Van Lanschot Bankiers
Afdeling Corporate Banking
Postbus 1021
5200 HC  's-Hertogenbosch

 

Consumentenbeschermende maatregelen voor SEPA-incasso’s: hoe vraag ik ze aan?

CBM zijn mogelijkheden die u hebt om beperkingen in te stellen voor de verwerking van incassotransacties. De CBM gelden voor eenmalige en doorlopende SEPA-incasso’s. Er bestonden al verschillende beschermende maatregelen. Met de invoering van SEPA is dit voor consumenten verder uitgebreid.

Welke Consumentenbeschermende maatregelen zijn er?

Bestaande CBM:
  • Alertering 5 dagen voor de eerste afboeking van een nieuwe incassomachtiging.
  • Het weigeren van een vooraf aangekondigde incasso.
  • Mogelijkheid tot storneren van iedere incassotransactie tot 8 weken na de incassodatum.
  • Het melden van een onterechte incasso tot 13 maanden na de incassodatum.
  • Mogelijkheid tot blokkeren van uw rekening voor een bepaalde incassant of incassomachtiging.
  • Mogelijkheid tot volledig blokkeren van uw rekening voor alle incasso’s.
Nieuwe CBM:
  • Bepalen van de maximale frequentie per incassomachtiging per jaar.
  • Bepalen van het maximum bedrag per incassomachtiging.
  • Een combinatie van bovengenoemde twee maatregelen.
  • Instellen van de Goedkeuringslijst.

Wilt u gebruikmaken van Consumentenbeschermende maatregelen?

Neemt u dan contact op met Van Lanschot Client Services.

De Goedkeuringslijst voor incasso’s: hoe geef ik een aanvraag of wijziging door?

De Goedkeuringslijst is een zogeheten consumentenbeschermende maatregel. Met behulp van de Goedkeuringslijst kunt u aan ons opgeven aan welke incassanten u goedkeuring geeft om via een SEPA-incasso bedragen van uw betaalrekening af te boeken. Afboekingen van incassanten die niet op deze lijst staan, worden dan door uw bank geweigerd.

Met het gebruik van de Goedkeuringslijst stopt de overeenkomst die u met een incassant hebt, niet. Wilt u een incasso stopzetten? Neem hiervoor dan contact op met de incassant.

Voor wie?

De Goedkeuringslijst is voor consumenten (particuliere klanten).

Wilt u gebruikmaken van de Goedkeuringslijst?

Neemt u dan contact op met Van Lanschot Client Services.

Hoe wijzig ik de Goedkeuringslijst?

Als klant bent u zelf verantwoordelijk voor het onderhouden van de Goedkeuringslijst. Met dit formulier kunt u een (nieuwe) incassant toevoegen of iets wijzigen in een bestaande incasso: Mutatieformulieren SEPA-incasso op Goedkeuringslijst (pdf)

Meer informatie

In de Veelgestelde vragen Goedkeuringslijst consumenten (pdf) vindt u meer informatie over de Goedkeuringslijst.

 

Ik verwacht dat ik mijn financiële verplichtingen niet meer kan nakomen. Wat moet ik doen?

Bij het aangaan van een financiering gaat u ervan uit dat u de rente- en aflossingsverplichtingen kunt nakomen. Maar in de praktijk komt het voor dat omstandigheden veranderen waardoor het nakomen van die verplichtingen niet meer zo vanzelfsprekend is. U leest er meer over op de pagina Betalingsproblemen voorkomen en oplossen.

Kan ik contactloos betalen met mijn Van Lanschot Wereldpas?

Met de nieuwe Van Lanschot Wereldpas kunt u betalen en geld opnemen zoals u gewend bent en contactloos betalen. U herkent de nieuwe Wereldpas aan het logo voor contactloos betalen op de achterkant van de pas:

logo contactloos betalen 

Is uw Van Lanschot Wereldpas nog niet geschikt voor contactloos betalen en wilt u de nieuwe contactloze Wereldpas graag ontvangen? Dan kunt u deze aanvragen via Van Lanschot Client Services.

Hoe activeer ik contactloos betalen?

Contactloos betalen activeert u door eerst een keer een ‘gewone’ transactie met uw pincode te doen in een geld- of betaalautomaat.

Hoe werkt contactloos betalen?

Met uw nieuwe Van Lanschot Wereldpas kunt u kleine bedragen snel en gemakkelijk afrekenen via contactloos betalen.

  • Houd de pas tegen de betaalautomaat aan. Insteken is niet nodig.
  • Voor bedragen tot en met € 25,- hebt u geen pincode nodig.
  • Er geldt een bedrag van maximaal € 50,- dat u achtereenvolgens contactloos kunt betalen. Hebt u dit betaalbedrag bereikt? Dan vraagt de betaalautomaat om uw pincode.
Kan ik contactloos betalen uitzetten?

Contactloos betalen staat standaard aan op elke nieuwe Van Lanschot Wereldpas. Wilt u geen gebruikmaken van contactloos betalen? Dan kunnen wij dit voor u uitzetten. Neemt u hiervoor contact op met Van Lanschot Client Services.

Waar kan ik contactloos betalen?

De betaalautomaten waar u contactloos kunt betalen herkent u aan het logo hieronder. U kunt in steeds meer winkels contactloos betalen, bijvoorbeeld op alle NS-stations en ook in veel winkels in het buitenland. Het aantal winkels waar u contactloos kunt betalen wordt de komende jaren in Nederland steeds uitgebreider.

          logo contactloos betalen

Is contactloos betalen veilig?

Contactloos betalen met de Van Lanschot Wereldpas is veilig. Is uw Wereldpas gestolen of hebt u uw pas verloren? Laat ons dit dan altijd direct weten (bel Van Lanschot Client Services), zodat wij uw pas kunnen blokkeren. Of blokkeer uw pas zelf via de Bankpassen meldcentrale of Van Lanschot Personal Service. Zie ook: Noodnummers

Is uw pas in de tussentijd toch gebruikt voor contactloze betalingen? Dat vergoeden wij het bedrag dat is afgeboekt, zonder eigen risico. Alleen in bijzondere gevallen vergoeden wij niet. Bijvoorbeeld als u wist dat u uw pas kwijt was, maar deze niet direct hebt laten blokkeren.

Waar vind ik de Essentiële Beleggersinformatie (EBI) van een fonds?

De EBI (Essentiële Beleggersinformatie) wordt opgesteld door de aanbieder van het beleggingsfonds. U vindt de EBI op de website van deze aanbieder of op de website van Morningstar. Van Lanschot verstrekt de EBI ook aan u voordat u uw order plaatst. Zorg ervoor dat u, voordat u in een beleggingsfonds gaat beleggen, zowel de EBI hebt ontvangen als kennis hebt genomen van de inhoud van deze EBI.

Een EBI geeft beleggers essentiële informatie over een beleggingsfonds. Bijvoorbeeld over de doelstellingen, het beleggingsbeleid, het risicoprofiel, de kosten en de resultaten van het fonds. Het doel van de EBI is dat u met kennis van zaken een beleggingsbeslissing kunt nemen en, als u dat wilt, uw order in het beleggingsfonds kunt plaatsen.

Waar vind ik het beleggingsnieuws?

Beleggingsnieuws vindt u op de pagina Beleggingsnieuws.

Website en nieuwsbrief

Bent u een actieve Beleggingsadvies-klant? Dan kunt u zich aanmelden voor de website Beleggingsinformatie. Wij plaatsen hier gedurende de dag nieuwsberichten, opinies en researchrapporten. Bent u een Vermogensbeheer-klant en wilt u inzicht hebben in de keuzes die gemaakt worden binnen Vermogensbeheer en het resultaat hiervan? Dan kunt u ook terecht op de website Beleggingsinformatie.

Voor toegang tot de website en de mogelijkheid om per e-mail een nieuwsbrief te ontvangen, neem contact op met Client Services via 0800-1737 of uw persoonlijke adviseur.

Wat zijn retrocessies en hoe gaat Van Lanschot daarmee om?

Retrocessies over beleggingsfondsen

Een retrocessie is een vergoeding die een fondsbeheerder betaalt aan de verdeler van een fonds, bijvoorbeeld een bank. Ook Van Lanschot heeft in het verleden afspraken gemaakt met fondsbeheerders over het ontvangen van retrocessies. Vanwege de invoering van het provisieverbod mogen banken geen retrocessies meer ontvangen. Sinds 1 januari 2015 ontvangen wij daarom geen retrocessies meer.

Retrocessies over gestructureerde producten

In de uitgiftekoers van een gestructureerd product zijn kosten opgenomen voor structurering, plaatsingsrisico, marketing en winstopslag. De hoogte van deze kosten vindt u onder meer in de brochure en/of final terms. Van Lanschot kan éénmalig bij introductie of jaarlijks, gedurende de looptijd van het gestructureerde product uit deze kosten een vergoeding ontvangen in de vorm van retrocessies. Retrocessies worden berekend als een percentage over het (nominaal) belegd vermogen in het gestructureerde product. Retrocessies kunnen, afhankelijk van de gemaakte afspraak, per product verschillen. In het Overzicht retrocessies gestructureerde producten (pdf) ziet u wat Van Lanschot aan retrocessies ontvangt. Dit overzicht bestaat slechts uit acht producten die gestructureerd zijn door Kempen en voor 2013 zijn geïntroduceerd.

Wat houdt het provisieverbod in?

Per 1 januari 2014 is het provisieverbod ingegaan met een overgangsperiode van een jaar. Nederlandse beleggingsondernemingen, zoals banken, mogen geen provisies meer ontvangen van aanbieders van beleggingsfondsen (fondshuizen). Dit zijn onder andere distributievergoedingen, ook wel retrocessies genoemd. Het doel van het provisieverbod is het versterken van de onafhankelijkheid en transparantie van de beleggingsdienstverlening. Wij vinden dit een goede ontwikkeling en hebben het provisieverbod vanaf 1 januari 2014 jaar uitgevoerd. Dat betekent dat wij in Nederland géén vergoedingen meer ontvangen van fondshuizen over uw beleggingen in 2015.

Waar vind ik informatie over de huisfondsen van Van Lanschot?

Onze beleggingsfondsen worden beheerd door Kempen Capital Management (KCM). Op de website van KCM vindt u alles over deze fondsen.

Hoe werkt Zelf Beleggen in Online Bankieren?

Kijk in de handleiding Zelf Beleggen of lees de veelgestelde vragen over Zelf Beleggen.

Hoe werkt Samen Beleggen in Online Bankieren?

We hebben de meestgestelde vragen over Samen Beleggen voor u op een rij gezet op de pagina Veelgestelde vragen.

De registratiecode die in de app is weergegeven werkt niet, wat moet ik doen?

De registratiecode is maximaal 10 minuten geldig. Als deze 10 minuten voorbij zijn, werkt de code niet meer. Een melding wordt getoond met toelichting dat de registratiecode is verlopen. Klik vervolgens op de button ‘Herstart registratie’ om een nieuwe registratiecode te genereren.

Wat kan ik doen met de vermogensbeheer-app?

De Van Lanschot Vermogensbeheer App geeft u op elk moment toegang tot uw Vermogensbeheerportefeuille. U kunt uw rendement inzien en de verdeling over de beleggingen en regio’s bekijken. Ook leest u meer over de achtergrond van relevante beleggingsbeslissingen.

Meer informatie over de functionaliteiten van onze vermogensbeheer-app zijn te vinden op de pagina Van Lanschot Vermogensbeheer App.

Voor wie is de vermogensbeheer-app?

De vermogensbeheer-app is voor alle Van Lanschot-klanten met een actieve Vermogensbeheer A la Carte-rekening die ook Online Bankieren.

Welke toestellen en versies worden ondersteund?

De vermogensbeheer-app is te downloaden via de App Store (iOS 8.3 of hoger vereist) of Google Play (Android 4.4 of hoger). De app is niet beschikbaar voor de Windows Phone en/of tablet.

Welke rekeningen zijn beschikbaar in de vermogensbeheer-app?

U ziet uw Vermogensbeheer A la Carte-rekening(en) zoals die ook opgenomen zijn in Online Bankieren. Als u meerdere rekeningen hebt, dan kunt u ze desgewenst in de app van een eigen naam voorzien.

Wat kan ik niet doen met de app?

Wilt u bijstorten, onttrekken of uw risicoprofiel wijzigen? Neem dan contact op met uw private banker.  

Voor uw vermogensbeheerrapportages en voor inzicht in uw overige rekeningen bij Van Lanschot raadpleegt u Online Bankieren.

Is de app veilig?

Met de Van Lanschot Vermogensbeheer App bekijkt u uw portefeuille via een beveiligde verbinding. U logt u in met uw persoonlijke toegangscode. Er wordt geen persoonlijke informatie opgeslagen op uw mobiele telefoon. Het eenmalig registreren van uw toestel is een verplicht onderdeel in de beveiliging van de app. We herkennen u niet alleen aan uw toegangscode, maar ook aan het toestel dat u gebruikt. U kunt de app alleen gebruiken als beide gegevens kloppen. We raden u aan altijd de nieuwste versie van de app te gebruiken; zo heeft u voortdurend de nieuwste functionaliteiten en voldoet de app aan alle veiligheidsnormen.

Hoe ga ik veilig om met de app?

Van Lanschot doet er alles aan om het gebruik van de app veilig te houden. Daarnaast kunt u zelf maatregelen nemen om te voorkomen dat u het slachtoffer wordt van bankfraude. Lees hier Vijf adviezen voor veilig bankieren.

Waar kan ik de app downloaden?

Download de vermogensbeheer-app alleen via de officiële Apple Store of Google Play.

Om een eerste indruk te krijgen van de mogelijkheden van de vermogensbeheer-app kunt u deze video bekijken op de pagina Van Lanschot Vermogensbeheer App.  

Als u de app hebt gedownload kunt u eerst kennis maken met de app via de ‘walkthrough’. Hier ziet u via een aantal afbeeldingen de belangrijkste kenmerken van de app. Om de app te kunnen gebruiken, moet u de app aan uw vermogensbeheerportefeuille koppelen.

Hoe koppel ik de app aan mijn portefeuille?

Djt doet u via Van Lanschot Online Bankieren. In de video ziet u welke 4 stappen u moet zetten. U leest de stappen ook hieronder.

 

Stap 1: Download de App

Download de App op uw telefoon en klik op 'Registreren'. Klik daarna op ‘Start de registratie’.

Stap 2: Ga naar Online Bankieren

Log in bij Online Bankieren met uw Webber of digipas. Onder aan de homepage, in het onderdeel ‘Direct naar’, klikt u op ‘App registratie’.

Stap 3: Registreer de app

In de app verschijnt nu een registratiecode. Gebruik deze registratiecode in Online Bankieren bij het onderdeel ‘App registratie’. Klik vervolgens op 'Genereer bevestigingscode'. Ga nu terug naar de app, klik op ‘Stap 2’ en gebruik de bevestigingscode uit Online Bankieren om u te registreren.

Stap 4: Accepteer de voorwaarden en kies uw inlogcode

Om de app te gebruiken, moet u eerst akkoord gaan met de algemene voorwaarden. Daarna kunt u uw persoonlijke 5-cijferige toegangscode kiezen.

 

De vermogensbeheer-app is nu klaar voor gebruik.

Hoe log ik in?

Bij de installatie van de app hebt u een persoonlijke toegangscode gekozen. Met deze code logt u voortaan in als u de app wilt gebruiken.

Moet ik altijd uitloggen?

Wij adviseren u om na gebruik van de app altijd uit te loggen.

Ik word automatisch uitgelogd, klopt dat?

U wordt uitgelogd als u dit zelf aangeeft in de app of via de time-out van uw smartphone. Vanuit veiligheidsoogpunt raden wij u aan om de app na gebruik zelf actief af te sluiten.

Kan ik de app op meerdere toestellen installeren?

Ja, dat kan. Per toestel doorloopt u de registratieprocedure voor de app.

Ik ben mijn toegangscode vergeten/ik heb een verkeerde toegangscode gebruikt. Wat nu?

Als u de toegangscode bent vergeten, kunt u de app niet meer gebruiken. U kiest dan op het inlogscherm van de app voor de functie ‘Pincode vergeten?’ Vervolgens wordt u gevraagd of u de app-registratie wilt opheffen. U kiest voor deze optie, de registratie wordt opgeheven en u komt in het introductiescherm van de app. Daar kiest u voor ‘App registreren’ en start daarmee een nieuw registratieproces.

Als u een verkeerde toegangscode hebt gebruikt, geeft de app dat aan met het aantal pogingen dat nog resteert. Als u het maximale aantal van 3 pogingen hebt gebruikt, wordt de registratie automatisch opgeheven. U komt dan in het introductiescherm van de app waar u kunt kiezen voor ‘Registreren’.

Ik ben mijn telefoon verloren/mijn telefoon is gestolen. Wat moet ik doen?

U kunt de registratie van de app opheffen in Online Bankieren. Na het inloggen in Online Bankieren scrollt u naar beneden en kiest voor ‘Apps registreren’. Op deze pagina kunt u in het overzicht ‘Geregistreerde apps’ de app(s)op de verloren telefoon verwijderen. Als u geen toegang hebt tot Online Bankieren kunt u op werkdagen van 08.30 tot 21.00 uur contact met ons opnemen via 0800-1737 (vanuit buitenland +3173 687 18 97).

Ik vermoed misbruik van de app. Wat kan ik doen?

Als u vermoedt dat de app wordt misbruikt, is het verstandig de registratie op te heffen. Dit kunt u regelen via Online Bankieren. Na het inloggen in Online Bankieren scrollt u naar beneden en kiest voor ‘Apps registreren’. Op deze pagina kunt u in het overzicht ‘Geregistreerde apps’ de app(s) verwijderen waarvan u vermoedt dat er misbruik van wordt gemaakt. Als u geen toegang hebt tot Online Bankieren kunt u op werkdagen van 08.30 tot 21.00 uur contact opnemen met ons opnemen via 0800-1737 (vanuit buitenland +3173 687 18 97).

Ik heb een nieuw toestel, hoe werkt de registratie?

Als u de app wilt gebruiken op een nieuwe smartphone, dan moet u de app opnieuw downloaden uit de App Store of Google Play. U doorloopt vervolgens weer het registratieproces.

Wat doe ik met de app op mijn oude telefoon?

We raden u aan de registratie van de app op uw oude telefoon op te heffen als u die telefoon niet meer actief gebruikt. U kunt dit doen door bij Instellingen op ‘Deregistreer app’ te klikken.

Wat gebeurt er als ik een nieuwe SIM-kaart installeer (op mijn toestel)?

Als u op uw smartphone een nieuwe/andere SIM-kaart installeert, heeft dat geen invloed op de registratie of op het gebruik van de vermogensbeheer-app op uw smartphone.

Hoe switch ik tussen Mijn portefeuille, Nieuws, Instellingen, Informatie en Contact?

Om in de app te wisselen tussen de verschillende tabbladen klikt u in de linkerbovenhoek op de horizontale streepjes. Dit is het menu. In het menu kunt u kiezen uit Portefeuille, Nieuws en Instellingen.

Wat is de actuele hypotheekrente?

De actuele hypotheekrentes vindt u op de pagina Tarieven hypotheken.

Ik ga verbouwen. Waar vind ik de formulieren voor mijn bouwdepot?

U hebt een hypotheek bij Van Lanschot en gaat uw woning (ver)bouwen. Deze formulieren hebt u nodig als wij een bouwdepot voor u inrichten.

Bouwbegroting

Met dit formulier geeft u ons voor uw hypotheeklening een opgave van de kosten die u maakt voor de (ver)bouw van uw woning.

Betalingsverzoek bouwdepot

Met dit formulier verzoekt u ons om één of meer rekening(en) voor de (ver)bouw van uw woning uit uw bouwdepot te betalen.

Werkwijze

  1. Open het formulier
  2. Vul het formulier volledig in. Dat kan op uw computer, smartphone of ander apparaat.
  3. Print het uit en onderteken het.
  4. Stuur het naar het adres op het formulier.

Hulp nodig?

Hebt u hulp nodig bij het invullen? Neemt u dan contact op met het Van Lanschot Hypotheekcentrum via hypotheken@vanlanschot.com of bel (073) 548 38 00 (tijdens kantooruren).

 

 

Waarom betaal ik een vergoeding als ik een lagere hypotheekrente wil?

U wilt een lagere hypotheekrente. Daarom kiest u tijdens de rentelooptijd van uw hypotheeklening voor een lagere hypotheekrente met een nieuwe rentelooptijd. Wij ontvangen dan het rentebedrag van de oorspronkelijke hogere hypotheekrente niet meer. Hierdoor missen wij rente-inkomsten. Bij aanvang van uw huidige rentelooptijd hebben wij wel rekening gehouden met de ontvangst van die rentebedragen. Voor de misgelopen rente-inkomsten, betaalt u een vergoeding.

In de Algemene Voorwaarden voor Hypothecaire Geldleningen en de Bijlage en toelichting hypotheekofferte staan welke voorwaarden er gelden voor het wijzigen van de hypotheekrente van uw hypotheeklening. Deze hebt u van ons gekregen toen u met ons de overeenkomst voor de hypotheeklening sloot. Hebt u tussentijds een nieuwe rentelooptijd gekozen? Dan gelden de voorwaarden die horen bij de begindatum van de nieuwe rentelooptijd.

Hebt u deze voorwaarden niet meer? U vindt deze op de pagina Productvoorwaarden Hypotheken of u kunt deze opvragen bij uw private banker.

Hoe berekent Van Lanschot de vergoeding (voorheen boeterente) voor de wijziging van mijn hypotheekrente?

De berekening van de vergoeding bij een aflossingsvrije lening bestaat uit twee stappen. Eerst berekenen we de misgelopen rente-inkomsten. Vervolgens maken we de misgelopen rente-inkomsten contant met behulp van de contante waarde-methode.

In de berekening maken we gebruik van de volgende gegevens van uw lening:

  • Oorspronkelijke hoofdsom
  • Restant hoofdsom
  • Bedrag aflossing
  • Huidig rentepercentage
  • Overeengekomen standaardrente
  • Vergelijkingsrente
  • Resterende rentelooptijd

De overeengekomen standaardrente van uw lening is het huidig rentepercentage van uw lening zonder individuele risico-opslagen en kortingen. De overeengekomen standaardrente leggen wij vast op de ingangsdatum van de rentelooptijd in ons hypotheeksysteem.

Voor de vergelijkingsrente gebruiken wij de actuele standaardrente voor hypotheekleningen. De rentelooptijd van de actuele standaardrente is gelijk aan de resterende rentelooptijd van uw hypotheeklening op het moment van de wijziging van de hypotheekrente. Dit rentepercentage is zonder persoonlijke opslagen en/of kortingen. Bieden wij de resterende rentelooptijd niet standaard aan? Dan berekenen wij de vergelijkingsrente zo nauwkeurig mogelijk met de rentepercentages van de dichtstbijzijnde rentelooptijden.

Hebt u een lening met een lineaire of annuïteiten aflossing? Dan berekenen we de maandelijkse lineaire aflossing of annuïteit opnieuw over het verschil tussen de restant hoofdsom en het bedrag dat u in het lopende jaar zonder vergoeding nog mag aflossen. In de berekening van de misgelopen rente-inkomsten verrekenen we de nieuw berekende maandelijkse lineaire aflossing of annuïteit.

Voorbeeldberekening vergoeding hypotheekrente verlagen

Op 1 mei besluit u een lagere hypotheekrente voor uw aflossingsvrije hypotheeklening te kiezen. Op dat moment is uw hypotheeklening € 500.000,-.

Oorspronkelijke hoofdsom € 500.000,-
Restant hoofdsom € 500.000,-
Bedrag aflossing € 500.000,-
Huidig rentepercentage 2,30 %
Overeengekomen standaardrente 2,10 %
Vergelijkingsrente per 1 mei 1,60 %
Resterende rentelooptijd 36 maanden


De vergoeding berekenen wij over het verschil tussen € 500.000,- en het bedrag waarmee u per jaar zonder vergoeding mag aflossen. Dit percentage is standaard 20% van de oorspronkelijke hoofdsom per jaar.

Stap 1: Berekenen misgelopen rente-inkomsten

De misgelopen rente is het verschil tussen de overeengekomen standaardrente en de vergelijkingsrente (= de actuele standaardrente). Dit is voor uw lening:
Overeengekomen standaardrente (2,10 %) – vergelijkingsrente (1,60 %) = 0,50 %.

De misgelopen rente-inkomsten berekenen we met de volgende formule: (Resterende hoofdsom – vergoedingsvrij bedrag) x (misgelopen rente / 12).

Dit is voor uw lening:
Resterende hoofdsom (€ 500.000,-) – vergoedingsvrij bedrag (€ 100.000,-) =
€ 400.000,-.

De misgelopen rente-inkomsten per jaar zijn € 400.000,- x 0,50 % = € 2.000,-. Per maand is dit € 166,666667. Voor de resterende rentelooptijd van 36 maanden zijn de totaal misgelopen rente-inkomsten voor de bank: € 6.000,-.

Stap 2: Contant maken van de misgelopen rente-inkomsten

De misgelopen rente-inkomsten maken we contant omdat u de misgelopen rente-inkomsten in één keer betaalt in plaats van over de resterende maanden van de rentelooptijd. Hierdoor zijn onze misgelopen rente-inkomsten lager, waardoor de vergoeding lager is.

De uiteindelijke vergoeding stellen we vast door de misgelopen rente-inkomsten per maand contant te maken tegen de vergelijkingsrente met de volgende formule:

Misgelopen rente-inkomsten per maand / (1 + vergelijkingsrente per maand)x.

Waarbij x de maand is waarover de vergoeding wordt berekend. De misgelopen rente-inkomsten per maand zijn € 166,666667 en de vergelijkingsrente per maand berekenen wij als volgt: 1,60 % / 12 = 0,1333 %.

De berekening voeren we net zo vaak uit als het aantal maanden van de resterende rentelooptijd.
Maand 1: € 166,666667 / (1+ (0,1333/100))1 = € 166,44
Maand 2: € 166,666667 / (1+ (0,1333/100))2 = € 166,22
Etc.
Maand 36: € 166,666667 / (1+ (0,1333/100))36 = € 158,86

De contant gemaakte vergoedingen per maand tellen we bij elkaar op. Hiermee komen we op de door u te betalen vergoeding van € 5.854,47.

Wat is rentemiddeling?

Rentemiddeling is het samenvoegen van de lagere nieuwe hypotheekrente met de vergoeding voor het wijzigen van de hypotheekrente. U betaalt de vergoeding gespreid in de vorm van een rentemiddelingsopslag tijdens de nieuwe rentelooptijd van uw hypotheeklening. Bij de berekening van de rentemiddelingsopslag houden we rekening met rente over de vergoeding. Dit doen wij omdat u de vergoeding niet in één keer betaalt, maar gespreid tijdens de nieuwe rentelooptijd. Hierdoor hebben wij meer misgelopen rente-inkomsten dan als u de vergoeding in één keer zou betalen.

Als u de rente van uw hypotheeklening wilt middelen dan betaalt u € 250,- aan behandelingskosten.

Hoe berekent Van Lanschot de rentemiddelingsopslag?

De berekening van de rentemiddelingsopslag bestaat uit drie stappen. Eerst berekenen we de contante waarde van de misgelopen rente-inkomsten. Dit is de vergoeding die u zou betalen als u niet voor rentemiddeling kiest. Vervolgens berekenen we rente over de misgelopen rente-inkomsten. Als laatste berekenen we de rentemiddelingsopslag.

Voorbeeldberekening rentemiddelingsopslag

Per 1 mei wilt u de hypotheekrente van uw hypotheeklening wijzigen naar een lagere hypotheekrente met een rentelooptijd van 5 jaar.

  • De actuele standaardrente van deze rentelooptijd is 1,65%.
  • De restant hoofdsom is € 500.000,-.

Stap 1: Berekening vergoeding over de misgelopen rente-inkomsten

De vergoeding over de misgelopen rente-inkomsten is € 5.854,47. Zie voor de berekening veelgestelde vraag 'Hoe berekent Van Lanschot de vergoeding (voorheen boeterente) voor de wijziging van mijn hypotheekrente?’

Stap 2: Berekening rente over de vergoeding

De rente over de vergoeding berekenen we met de volgende formule:
Vergoeding per maand x (1 + actuele standaardrente per maand %)x

Waarbij x de maand is waarover de rente wordt berekend. De vergoeding per maand voor de nieuwe rentelooptijd is: € 5.854,47/ 60 = € 97,57. De actuele standaardrente per maand berekenen wij als volgt: 1,65 % / 12 = 0,1375 %.

De berekening voeren we net zo vaak uit als het aantal maanden van de nieuwe rentelooptijd.
Maand 1: zonder rente over de vergoeding = € 97,57
Maand 2: € 97,57/ (1 + 0,1375 %)2 = € 97,84
Etc.
Maand 60: € 97,57/ (1 + 0,1375 %)59 = € 105,96

De opnieuw berekende vergoedingen per maand tellen we bij elkaar op. Hiermee komen we op een totale vergoeding van € 6.106,63.

Stap 3: Berekening rentemiddelingsopslag

De rentemiddelingsopslag berekenen wij met de volgende formule:
((Totale vergoeding / aantal jaren nieuwe rentelooptijd) / restant hoofdsom) x 100

Voor uw lening is dit:
((6.106,63 / 5) / € 500.000,-) x 100 = 0,2442 % afgerond in veelvouden van 0,05% naar boven = 0,25 %.

De nieuwe hypotheekrente voor uw lening is dan 1,65 % + 0,25 % = 1,90 % voor een rentelooptijd van 5 jaar.

Wanneer betaal ik een opslag op de standaardrente (individuele risico-opslag)?

Sluit u een hypotheeklening bij Van Lanschot af of continueert u uw bestaande hypotheeklening? Dan is het mogelijk dat u een extra opslag betaalt op de standaardrente. Bijvoorbeeld omdat uw hypotheeklening hoger is dan de waarde van uw woning. We noemen deze opslag ‘individuele risico-opslag’. De hoogte van de individuele risico-opslag is afhankelijk van de hoogte van uw hypotheeklening ten opzichte van de marktwaarde van uw woning.

De marktwaarde is:

  • de waarde die staat vermeld in het door NWWI of de Taxateursunie goedgekeurde taxatierapport van de woning die u wilt kopen of verbouwen
  • de koop-/aanneemsom van uw nieuwbouwwoning, eventueel vermeerderd met de grondprijs, de bouwkosten, meerwerk, bouwrente of de aansluiting van nutsvoorzieningen

Op www.vanlanschot.nl/tarieven vindt u de individuele risico-opslag die u betaalt op basis van de marktwaarde van uw woning.

Wanneer brengen wij de individuele risico-opslag in rekening?

Wij brengen de individuele risico-opslag in rekening in de volgende gevallen:

  • bij bestaande woningen
  • bij nieuwbouwwoningen
  • als u een nieuwe hypotheeklening bij ons afsluit
  • bij een nieuwe rentelooptijd van een bestaande hypotheeklening
Voorbeeld

U koopt een woning van € 500.000,-. De koopprijs is de marktwaarde van de woning. U wilt een hypotheeklening van € 400.000,-. U financiert 80% van de marktwaarde van uw woning. U kiest een rentevaste periode van vijf jaar. De standaardrente is 3,85%. Uw individuele risico-opslag is 0,20%. De rente die u betaalt is dan 4,05% (de standaardrente 3,85% verhoogd met de individuele risico-opslag van 0,20%).

Wanneer worden de risico-opslagen van mijn hypotheeklening aangepast?

Hebt u risico-opslagen op de rente van uw hypotheeklening? Aan het begin van een nieuwe rentelooptijd berekenen we de risico-opslagen voor uw hypotheeklening opnieuw. Hierdoor kan het zijn dat de risico-opslag van uw hypotheeklening wordt aangepast.

Wat kunt u doen als u de individuele risico-opslag wilt laten vervallen?

Wilt u de individuele risico-opslag laten vervallen? Maak dit dan zelf bij Van Lanschot kenbaar. Dit doet u met een schriftelijk verzoek. Wij kunnen de individuele risico-opslag alleen aanpassen op de dag dat de nieuwe rentelooptijd van uw hypotheeklening begint. De marktwaarde van uw woning moet staan in een door het NWWI of de TaxateursUnie goedgekeurd taxatierapport. Het taxatierapport mag niet ouder zijn dan zes maanden. Uit het taxatierapport kan blijken dat de verhouding tussen de hoogte van uw hypotheeklening en de marktwaarde van de woning zodanig is veranderd, dat wij de individuele risico-opslag kunnen aanpassen.

Productopslag bij een aflossingsvrije hypotheeklening

Hebt u een aflossingsvrije hypotheeklening dan betaalt u naast een eventuele individuele risico-opslag ook een productopslag bovenop de standaardrente.

Wilt u meer weten?

Neemt u dan contact op met uw private banker. We helpen u graag verder.

Wat is het jaarlijks kostenpercentage en hoe berekenen we het jaarlijks kostenpercentage?


Wat is het jaarlijks kostenpercentage?

Het jaarlijks kostenpercentage (JKP) heeft betrekking op de daadwerkelijke kostprijs van de hypotheeklening. Dit is het rentepercentage inclusief de eventuele kosten verbonden aan uw hypotheeklening. Hierbij houden wij rekening met de behandelingskosten, het nominale rentepercentage, het betaalmoment en het aantal betalingen per jaar. 

De nominale rente is het rentepercentage dat u betaalt. In tegensteling tot het jaarlijks kostenpercentage is in de nominale rente geen rekening gehouden met eventuele kosten en met het voor- of achteraf betalen van rente.

De kosten die u betaalt voor uw hypotheekleningen kunnen worden onderverdeeld in eenmalige kosten en terugkerende kosten.

Eenmalige kosten die onderdeel kunnen zijn van het JKP:

  • Taxatiekosten
  • Advieskosten
  • Behandelingskosten
  • Kosten aankoopgarantie

Terugkerende kosten die onderdeel kunnen zijn van het JKP:

  • Overlijdensrisicoverzekering
  • Opstalverzekering
  • Werkloosheidsverzekering (Inkomensbeschermer)
  • Arbeidsongeschiktheidsverzekering

Het jaarlijks kostenpercentage vind u terug in uw hypotheekofferte en het bijgevoegde informatieblad. Met het jaarlijks kostenpercentage kunt u informatiebladen van verschillende aanbieders beter met elkaar vergelijken.

Hoe berekenen we het jaarlijks kostenpercentage?

Onderstaande berekening is een voorbeeld.

Stel de hoofdsom van uw Aflossingsvrije hypotheek is € 150.000.
Looptijd van het krediet is 360 maanden.
Nominale rente voor 5 jaar Variabel is 3,014 % per jaar.

Eenmalige kosten:

  • Taxatiekosten  € 350,00
  • Hypotheekadvieskosten  € 2.150,00
  • Behandelingskosten  € 850,00

Terugkerende kosten zijn niet bekend.

Het jaarlijks kostenpercentage op basis van deze gegevens bedraagt 3,1%.

Het jaarlijks kostenpercentage wordt berekend door aannames te doen over de rente tijdens de hele looptijd van de lening. In dit voorbeeld zijn we bij de berekening ervan uitgegaan dat het rentepercentage tijdens de hele looptijd van de lening niet wijzigt.

Wat moet ik doen als ik de maandlasten van mijn hypotheeklening niet meer kan betalen?

Het is mogelijk dat uw persoonlijke of financiële omstandigheden veranderen en dat uw besteedbaar inkomen daalt. Bijvoorbeeld door een echtscheiding, arbeidsongeschiktheid of werkeloosheid. Dit kan gevolgen hebben voor uw hypotheeklening. Wij verwachten dat u dan meteen contact opneemt met uw private banker. U kunt samen met ons bekijken wat de wijziging betekent voor uw hypotheeklening.

Voorkom betalingsproblemen

Er kan zich een situatie voordoen waarbij het u niet meer lukt om de maandelijkse lasten van uw hypotheeklening te betalen. Bijvoorbeeld:

  • u verliest uw baan, waardoor uw inkomen daalt terwijl u wel de lasten van uw hypotheeklening moet blijven betalen.
  • u hebt een nieuwe woning gekocht, maar u verkoopt uw oude woning niet binnen de verwachte termijn. U moet dan langer dan u dacht dubbele lasten betalen.

In deze situaties moet u altijd contact met ons opnemen. Dat geldt ook als u denkt dat u de lasten van uw hypotheeklening in de nabije toekomst niet meer kunt betalen. Wij zoeken dan samen met u naar een oplossing.

Als u meer uitgaven hebt dan inkomsten, moet u uw uitgavenpatroon aanpassen. Om betalingsproblemen te voorkomen is het belangrijk dat u grip hebt op uw inkomsten en uitgaven. Het NIBUD heeft een stappenplan opgesteld waarmee u uw financiën weer op orde kunt krijgen. Dit stappenplan vindt u op zelfjeschuldenregelen.nl.

Hebt u betalingsproblemen of verwacht u in betalingsproblemen te komen? Dan kunt ook u samen met ons zoeken naar een oplossing voor uw situatie. Kunt u tijdelijk de rentebedragen en aflossing van uw hypotheeklening niet betalen omdat uw inkomen is gedaald? Dan kan bijvoorbeeld het aanpassen van uw hypotheeklening een oplossing zijn. In een persoonlijk gesprek geven wij u inzicht in wat er in uw situatie mogelijk is.

U wilt uw woning verkopen en verwacht een restschuld

Als u uw woning verkoopt, dan kan het zijn dat de verkoop niet genoeg opbrengt om uw hele hypotheeklening af te lossen. U houdt dan een restschuld. Vóórdat u uw huis verkoopt, is het belangrijk om te weten hoe u een eventuele restschuld aflost. Als u voldoende vermogen hebt, kunt u de restschuld daarmee aflossen. Soms kunt u de restschuld financieren met een lening. Verwacht u dat u na de verkoop van uw woning een restschuld overhoudt? Neem dan contact op met uw private banker.

Wanneer nemen wij het initiatief?

Betaalt u de maandlasten van uw hypotheeklening niet of hebt u een betalingsachterstand? Dan kunnen wij uw hypotheeklening opeisen. Het gevolg daarvan kan zijn dat wij u dwingen uw woning te verkopen. Dat doen we alleen als er volgens ons geen andere oplossing meer mogelijk is. Wij kunnen u dwingen de woning zelf te verkopen via een makelaar. Als dat niet lukt, dan verkopen wij uw woning op een executieveiling. Dit levert vaak minder op dan wanneer u de woning zelf verkoopt via een makelaar. Hierdoor is de kans op een restschuld groter.

Wilt u meer weten?

Neemt u dan contact op met uw private banker. We helpen u graag verder.

Wat mag ik van Van Lanschot verwachten als ik te maken krijg met Bijzonder Beheer?

In de Handreiking Bijzonder Beheer hebben de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en de banken verwoord wat u als klant van Bijzonder Beheer mag verwachten. U leest er meer over op de pagina Bijzonder Beheer.

Waar vind ik informatie over de Van Lanschot BeursHypotheek?

Sinds 1 december 2010 moet u beleggen in een van de Kempen Profielfondsen. Informatie over deze fondsen, waaronder de Essentiële Beleggersinformatie, EBI, vindt u op de website van Kempen Capital Management.

Hoe werkt de Van Lanschot Spaar & DepositoRekening?

Met de Spaar & DepositoRekening kunt u sparen. U kunt uw spaargeld altijd opnemen en tegelijkertijd het spaargeld dat u voorlopig niet nodig hebt, langer vastzetten. Op de spaarrekening spaart u, waarbij u altijd uw spaargeld kunt opnemen. Op het deposito spaart u door uw spaargeld vast te zetten voor een langere periode. Tijdens deze periode kunt u uw spaargeld niet opnemen. Op dezelfde Spaar & DepositoRekening kunt u meer dan één deposito hebben.

Direct naar:

 

 

Hoe neem ik het tegoed op mijn rekening Van Lanschot LevensloopBeleggen op?

Sinds 1 januari 2013 kunt u het tegoed op uw rekening LevensloopBeleggen bestedingsvrij opnemen. Dat betekent dat u uw levenslooptegoed voor elk doel kunt opnemen. U neemt het tegoed als volgt op:

  1. Download het Opnameformulier LevensloopBeleggen (pdf).
  2. Vul het formulier in, samen met uw werkgever.
  3. Stuur het formulier naar Van Lanschot.

Wij maken het tegoed vervolgens over naar uw werkgever. Daarna maakt uw werkgever het tegoed aan u over.

Tot wanneer mag u doorsparen op uw rekening LevensloopBeleggen?

Doorsparen mag tot en met 31 december 2021. Uiterlijk op deze datum wordt het tegoed dat u dan niet hebt opgenomen, belast als loon. De levensloopregeling vervalt daarna. U bouwt geen levensloopverlofkorting op over de inleg die u vanaf 1 januari 2012 hebt gedaan of gaat doen. U houdt de rechten op levensloopverlofkorting die u hebt opgebouwd uit de periode 2006 tot en met 2011.

Depositogarantie- en beleggerscompensatiestelsel

Van Lanschot Bankiers valt onder het depositogarantie- en beleggerscompensatiestelsel. Dit betekent dat u bij faillissement van Van Lanschot Bankiers mogelijk in aanmerking komt voor een vergoeding tot een bepaald maximum. Niet elke (rechts)persoon of vordering komt in aanmerking voor een vergoeding.

Hoe draag ik mijn lijfrentekapitaal over?

Hebt u lijfrentekapitaal opgebouwd op uw Van Lanschot-rekening LijfrenteSparen? Dan kunt u hiermee verder sparen bij een andere bank of verzekeraar.

Wat moet ik doen om verder te kunnen sparen bij een andere bank of verzekeraar?

U geeft minimaal één maand vooraf schriftelijk aan Van Lanschot door dat u verder wilt sparen bij een andere bank of verzekeraar. U stuurt een kopie mee van een document waaruit blijkt dat u een lijfrentespaarrekening of –verzekering bij de andere bank of verzekeraar heeft afgesloten, bijvoorbeeld een bevestigingsbrief.

Wat doet Van Lanschot daarna?

Zodra wij alle benodigde documenten hebben ontvangen, beëindigen wij uw rekening LijfrenteSparen. Wij schrijven het rentebedrag vanaf 1 januari tot aan de beëindigingsdatum op uw rekening LijfrenteSparen bij. Wij passen daarna marktrenteverrekening toe en wij brengen € 150,- opnamekosten in rekening. De uitleg van marktrenteverrekening vindt u in de Voorwaarden voor Van Lanschot LijfrenteSparen (pagina Gesloten rekeningen). U ontvangt van ons een brief waarin het lijfrentekapitaal staat vermeld dat wij gaan overdragen aan de andere bank of verzekeraar. Wij stellen een overdrachtsformulier op met de gegevens van uw rekening LijfrenteSparen. Daarna dragen wij binnen 14 dagen uw lijfrentekapitaal over aan de andere bank of verzekeraar samen met het formulier. De andere bank of verzekeraar zorgt er voor dat uw lijfrentekapitaal naar uw nieuwe rekening wordt overgemaakt.

Protocol Nederlandse Vereniging van Banken/Verbond van Verzekeraars

Aan het proces van overdracht van lijfrentekapitalen zijn voorwaarden verbonden door de Nederlandse Vereniging van Banken en het Verbond van Verzekeraars. Deze voorwaarden zijn opgenomen in het Protocol Stroomlijning Kapitaaloverdrachten (PSK). Dit Protocol kunt u nalezen op de website van de Nederlandse Vereniging van Banken.

Wat zijn de actuele rentes van de spaarrekeningen?

Kijk voor de actuele spaarrentes op de pagina Tarieven, onderwerp Sparen.

De rente van spaarrekeningen die u niet meer kunt openen, vindt u op de pagina Rente gesloten spaarrekeningen.

Waarom moet ik een tegenrekening opgeven voor mijn spaarrekening?

Sinds 2009 is het wettelijk verplicht om aan elke zogeheten Niet-Betaalrekening, waaronder een spaarrekening, een tegenrekening te koppelen.

Wordt mijn krediet bij Bureau Krediet Registratie (BKR) geregistreerd?

Ja, net als andere banken en geldverstrekkers is Van Lanschot verplicht om uw krediet vanaf € 250,- te registreren bij BKR (vanaf 1 december 2016). BKR kent een zogeheten positieve en negatieve registratie. Bij een positieve registratie kunnen kredietverstrekkers zien welke kredieten u al hebt lopen. Er is sprake van een negatieve registratie bij een betalingsachterstand.

Geregistreerd worden: uw naam, adres, geboortedatum, soort krediet, kredietbedrag, contractnummer, looptijd, aflos- en vervaldatum en eventuele betalingsachterstanden. BKR behandelt uw gegevens vertrouwelijk.

Hoe lang blijft een registratie bij Bureau Krediet Registratie (BKR) geldig?

Nadat u een krediet hebt afgelost of opgezegd, bewaart BKR uw gegevens maximal vijf jaar. Het maakt hierbij niet uit of u uw krediet binnen de afgesproken looptijd hebt afgelost.

Wat is een BKR-toetsing?

Als u een nieuw krediet aanvraagt, toetsen wij bij Bureau Krediet Registratie (BKR) welke kredieten u al hebt. Zo kunnen wij beter inschatten hoe u er financieel voor staat. Op deze manier leent u niet meer dan in uw financiële situatie verantwoord is. Dit helpt voorkomen dat u later in financiële problemen komt omdat u te veel hebt geleend.

Wat is Bureau Krediet Registratie (BKR)?

Bureau Krediet Registratie (BKR) is een onafhankelijke stichting die leengegevens registreert bij het afsluiten van een lening. Kredietverstrekkers, zoals Van Lanschot, geven dit door aan het Centraal Krediet Informatiesysteem van BKR. Dit is een wettelijke plicht. Kredietverstrekkers kunnen zo zien welke leningen u al hebt lopen en of u betalingsachterstanden hebt. Meer informatie over BKR vindt u op www.bkr.nl.

Ik verwacht dat ik mijn financiële verplichtingen niet meer kan nakomen. Wat moet ik doen?

Bij het aangaan van een financiering gaat u ervan uit dat u de rente- en aflossingsverplichtingen kunt nakomen. Maar in de praktijk komt het voor dat omstandigheden veranderen waardoor het nakomen van die verplichtingen niet meer zo vanzelfsprekend is. U leest er meer over op de pagina Betalingsproblemen voorkomen en oplossen.

Waar meld ik schade?

Telefoonnummers om schade te melden bij uw reisverzekering, Van Lanschot Summum of andere schadeverzekeringen vindt u op de pagina Noodnummers.

 

Hoe verlopen het betalingsverkeer en de effectenhandel in 2016?

Op de pagina Feestdagen vindt u de mogelijkheden van het betalingsverkeer en effectenhandel Euronext op feestdagen, en informatie over het versturen van uw betalingsopdrachten en effectenorders.

Wat zijn de openingstijden van Client Services tijdens de feestdagen?

Op de pagina Feestdagen vindt u de openingstijden van Client Services.

Wanneer en hoe ontvang ik mijn Financieel Jaaroverzicht over 2015?

Bent u klant van Van Lanschot, dan ontvangt u in februari 2016 het Financieel Jaaroverzicht over 2015.

Het jaaroverzicht kunt u gebruiken bij uw belastingaangifte. In het jaaroverzicht ziet u wat de tegoeden, schulden en opbrengsten waren op uw betaal-, spaar- en effectenrekeningen op 1 januari en 31 december 2015. Ook ziet u welke producten u bij ons hebt en op welke naam het product staat.

Hoe ontvangt u het Financieel Jaaroverzicht?

Uw jaaroverzicht in Online Bankieren

Maakt u als particuliere klant actief* gebruik van Van Lanschot Online Bankieren, en bent u Nederlands ingezetene? Dan staat het Financieel Jaaroverzicht voor u klaar in Online Bankieren onder ‘Documenten’. U kunt het overzicht eenvoudig downloaden in pdf-formaat en printen voor uw administratie.

Uw jaaroverzicht per post

Maakt u niet actief gebruik van Online Bankieren (d.w.z. hebt u in 2015 niet ingelogd in Online Bankieren)? Dan ontvangt u het Financieel Jaaroverzicht per post. Ook niet-Nederlands ingezetenen en bedrijven ontvangen het jaaroverzicht per post.

Let op: het is dus mogelijk dat u het jaaroverzicht voor uw bedrijf per post ontvangt en uw overzicht als particulier digitaal. Een soortgelijke situatie geldt voor houders van een en/of-rekening: het is mogelijk dat de ene rekeninghouder het overzicht per post ontvangt (omdat hij of zij Online Bankieren niet actief gebruikt), en de andere rekeninghouder digitaal (omdat hij of zij Online Bankieren wel actief gebruikt).

Hebt u vragen over uw Financieel Jaaroverzicht?

Uw adviseur helpt u graag. U kunt ook bellen naar Van Lanschot Client Services, telefoon 0800-1737 (vanuit Nederland) en +31 73 687 18 97 (vanuit het buitenland). Deze afdeling is bereikbaar op werkdagen van 8.30 uur tot 21.00 uur. Of mail uw vraag naar financieeljaaroverzicht@vanlanschot.com.

* U vindt uw Financieel Jaaroverzicht in Online Bankieren wanneer u in 2015 ingelogd hebt in Online Bankieren.

NB Bent u klant van Evi van Lanschot, dan ontvangt u hierover een apart Financieel Jaaroverzicht.

Waarom vraagt Van Lanschot mij naar mijn fiscale woon- of vestigingsplaats?

De Nederlandse overheid gaat vanaf 2017 met meer dan negentig landen automatisch financiële gegevens van bedrijven en personen uitwisselen om belastingontduiking tegen te gaan. Per 1 januari 2016 zijn alle financiële instellingen in Nederland daarom wettelijk verplicht om voor nieuwe klanten vast te stellen waar hun fiscale woon- of vestigingsplaats is.

Bent u een nieuwe klant, opent u een nieuwe rekening of geeft u een wijziging aan ons door? Dan kan dat betekenen dat Van Lanschot u vraagt om een formulier in te vullen waaruit blijkt waar uw fiscale woon- of vestigingsplaats is. Wij geven uw  gegevens door aan de Belastingdienst. Is sprake van een buitenlandse woon- of vestigingsplaats, dan geeft de Belastingdienst uw gegevens door aan het betreffende land.

Wat is Common Reporting Standard (CRS)?

Het systeem waarmee banken en belastingdiensten automatisch financiële gegevens van bedrijven en personen uitwisselen heet CRS: Common Reporting Standard.

Wat is het verschil tussen CRS en FATCA?

CRS is geënt op het Amerikaanse FATCA. De doelgroep waarop CRS van toepassing is, is aanzienlijk breder. De FATCA-wetgeving vraagt financiële instellingen om Amerikaanse klanten te identificeren. De CRS-wetgeving vraagt financiële instellingen om klanten die belastingplichtig zijn in ruim negentig andere landen te identificeren.

Meer lezen

De brochure ‘Uw fiscale woon- of vestigingsplaats: Waarom vraagt uw bank er naar?’ van de Nederlandse Vereniging van Banken vertelt u wat banken doen om de wettelijk vereiste gegevens voor CRS te verzamelen en wat dit voor klanten betekent.

 

Waarom vraagt Van Lanschot mij of ik een Amerikaans belastingplichtige ben?

Sinds 1 juli 2014 zijn financiële instellingen verplicht om voor nieuwe klanten vast te stellen of ze belastingplichtig zijn in de VS. Bent u een nieuwe klant? Dan kan dat betekenen dat Van Lanschot u vraagt om een formulier in te vullen waaruit blijkt of u een 'US-person' - ofwel Amerikaans belastingplichtige - bent. Als dat zo is, dan moeten we uw gegevens verstrekken aan de Nederlandse belastingdienst, die deze zal doorgeven aan haar Amerikaanse evenknie, de IRS. Bestaande klanten die een connectie met de VS hebben, zullen we later in 2014 benaderen.

Overeenkomst

De plicht om dit te doen is onderdeel van nieuwe wetgeving. In december 2013 heeft het ministerie van Financiën een overeenkomst gesloten met de Amerikaanse overheid over de uitwisseling van gegevens. Aanleiding hiervoor is de Amerikaanse belastingwet, Foreign Account Tax Compliance Act (FATCA). Deze wetgeving is bedoeld om ervoor te zorgen dat Amerikaans belastingplichtigen die buiten de Verenigde Staten tegoeden aanhouden, correct belastingaangifte doen bij de IRS.

Wanneer bent u een US-person?

Als u belastingplichtig bent, betekent dit dat u aangifte moet doen. Of u belasting moet betalen in de VS is onder meer afhankelijk van het belastingverdrag tussen Nederland en de VS. Aanvullende informatie kunt u vinden op de website van de Nederlandse Vereniging van Banken. 

Waarom FATCA?

Volgens de IRS lopen de VS jaarlijks veel geld aan belastinginkomsten mis doordat belastingplichtigen geen of onvolledig aangifte doen. Een groot deel daarvan schrijft de Amerikaanse belastingdienst toe aan Amerikanen die buiten de VS wonen of daar bezittingen hebben. Daarom is de Amerikaanse wet FATCA in het leven geroepen.

Hoe meld ik het overlijden van een klant van Van Lanschot?

Neem contact op met de medewerkers van Client Services. Zij helpen u verder.

Vanuit Nederland: 0800-1737  (kosteloos)
Vanuit het buitenland: +31 73 687 18 97
E-mail: vanlanschot@vanlanschot.com

Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 8:30 tot 21:00 uur (uitzonderingen).

Hoe regel ik de bankzaken van de overledene?

Ook bij een overlijden helpen wij u graag de bankzaken zorgvuldig te regelen. Op de pagina Bankzaken regelen na een overlijden leest u van ons kunt verwachten en wat wij van u nodig hebben.

Wat mag u van Van Lanschot verwachten als u te maken krijgt met Bijzonder Beheer?

In de Handreiking Bijzonder Beheer hebben de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en de banken verwoord wat u als klant van Bijzonder Beheer mag verwachten. U leest er meer over op de pagina Bijzonder Beheer.

Aan wie richt ik mijn klacht of suggestie?

Wij streven ernaar onze klanten kwalitatief hoogwaardige dienstverlening en persoonlijke aandacht te bieden. Bent u toch niet tevreden? Laat het ons weten! Wij stellen uw klacht, vraag of suggestie zeer op prijs.

U kunt uw klacht, vraag of suggestie het beste richten aan uw bankier. De contactgegevens kunt u opvragen bij Van Lanschot Client Services, telefoon 0800-1737, e-mail vanlanschot@vanlanschot.com.

Hoe dien ik mijn klacht in?

U kunt uw klacht mondeling of schriftelijk indienen. Bij voorkeur schriftelijk met kopieën van alle relevante documenten. Goed gedocumenteerde klachten kunnen wij sneller beantwoorden.

Binnen een week ontvangt u een ontvangstbevestiging van uw klacht. Wij informeren u dan ook wanneer u een antwoord kunt verwachten.

U kunt uw klacht indienen binnen één jaar nadat het feit waarover u klaagt zich heeft voorgedaan of u er redelijkerwijs van op de hoogte had kunnen zijn. Hoe eerder u een klacht indient, hoe makkelijker het is om de benodigde informatie te achterhalen.

Ik ben niet tevreden over de behandeling van mijn klacht. Wat nu?

Bent u niet tevreden over de behandeling van uw klacht? Of stuurt u uw klacht liever niet naar het kantoor waar u bankiert? Neem dan contact op met de afdeling Klachtenmanagement:

  • digitaal via het contactformulier
  • per post aan: Van Lanschot, t.a.v. Klachtenmanagement, Postbus 1021, 5200 HC ’s-Hertogenbosch.

Indien wij door uw klacht een situatie opmerken die identiek is voor andere klanten, is ons streven hen op dezelfde manier tegemoet te treden.

Onafhankelijke bemiddeling

Als u het niet eens bent met de uitkomst van de afhandeling van uw klacht, dan kunt u zich binnen drie maanden wenden tot het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD). Dit onafhankelijke instituut is speciaal in het leven geroepen om klachten van consumenten over financiële dienstverleners te behandelen.

Hebt u 6 weken na dagtekening van onze ontvangstbevestiging nog geen inhoudelijke reactie van ons ontvangen? Dan kunt u uw klacht indienen bij het KiFiD. U hoeft dan niet langer te wachten op het standpunt van de bank. Hebt u onverhoopt geen ontvangstbevestiging ontvangen? Dan komt de termijn waarop u zonder standpunt van de bank uw klacht bij het KiFiD kunt indienen, neer op 8 weken na dagtekening van uw brief.

Als wij u bij de behandeling van uw klacht om extra informatie vragen, worden voorstaande termijnen verlengd met de termijn waarop u ons deze informatie verstrekt.

In eerste instantie kijkt de Ombudsman van het KiFiD of hij kan bemiddelen. Als dat niet mogelijk is, kunt u binnen drie maanden na de aanbeveling van de Ombudsman uw klacht voorleggen aan de Geschillencommissie van het KiFiD. De uitspraken van de Geschillencommissie zijn in principe bindend. Voor meer informatie verwijzen we naar www.kifid.nl.

Uiteraard kunt u uw klacht ook voorleggen aan de bevoegde civiele rechter. Indien deze instantie uw klacht behandelt, is het niet meer mogelijk om uw klacht bij het KiFiD aanhangig te maken. Andersom bestaat deze mogelijkheid wel.

Hebt u nog vragen?

Bel ons dan gerust of neem via e-mail contact met ons op

Contact

Van Lanschot maakt gebruik van cookies voor een goede werking van de site, voor tracking en voor het bijhouden van statistieken. Gaat u verder op de site? Dan stemt u erin toe dat wij cookies plaatsen. Lees meer over cookies bij Van Lanschot