Phishing

Hoe werkt het en wat kunt u ertegen doen?

Phishing is de verzamelnaam voor alle digitale activiteiten waarmee criminelen u proberen persoonlijke informatie te ontfutselen. Met deze informatie kunnen zij fraude met internetbankieren, pinpassen, creditcards of uw identiteit plegen.

Werkwijze

Phishing gebeurt meestal per e-mail. Hierbij doet de crimineel zich voor als betrouwbare instantie. Zo kunt u een e-mail krijgen die van Van Lanschot afkomstig lijkt met het verzoek om voor controle persoonlijke gegevens (zoals uw naam, adres, telefoonnummer, rekeningnummers en beveiligingscodes) in te voeren op een website. Of u wordt gevraagd een telefoonnummer te bellen, omdat anders uw rekening geblokkeerd wordt.

Het komt ook voor dat er een pop up-scherm verschijnt terwijl u internetbankiert waarin om persoonlijke gegevens wordt gevraagd. Met de verkregen informatie kan de crimineel u later bellen en zich voordoen als bankmedewerker. Hij of zij vraagt dan bijvoorbeeld om uw beveiligingscodes. Omdat er problemen zouden zijn met uw rekening, wil hij/zij zogenaamd verifiëren of alles in orde is.

U kunt ook gebeld worden door personen die zich voordoen als medewerker van een softwarebedrijf. Zij beweren bijvoorbeeld dat uw computer een beveiligingsprobleem heeft dat verholpen kan worden door een programma op de computer te downloaden of de ‘medewerker’ toegang te geven tot uw computer. Dit is niet waar. De 'medewerker' verschaft zich zo toegang tot al uw computergegevens, met alle gevolgen van dien.

Wat doet Van Lanschot?

Om phishing tegen te gaan, probeert Van Lanschot net als de andere banken phishingmails en -websites te traceren en deze sites zo snel mogelijk uit de lucht te (laten) halen. Van Lanschot doet er alles aan om u zo goed mogelijk te informeren en waarschuwen.

Wat kunt u zelf doen?

Wees u ervan bewust dat criminelen op uw gegevens uit kunnen zijn. Ga daarom altijd eerst na of de beveiliging klopt, of de betaling klopt en of de website klopt. Bedenk dat Van Lanschot u nooit en ook niet op onverwachte momenten en locaties zal vragen om beveiligingscodes. Daarnaast is het verstandig dat u gebruikmaakt van een spamfilter en dat u e-mails waarover u twijfelt meteen verwijdert. Lees ook deze vijf praktische adviezen om veilig te bankieren.

Zo kunt u phishing onder meer herkennen

  • Onverwachte e-mail of telefoon van uw eigen of een andere bank
  • Taalkundig slecht geschreven e-mail of gebrekkig gesproken Nederlands
  • E-mail die niet aan u persoonlijk is gericht
  • In de e-mail vraagt de beveiligingsafdeling van uw bank u iets te doen
  • Er wordt gedreigd met gevolgen als u niet direct reageert
  • U wordt gevraagd op een link te klikken naar een vreemde website
  • U wordt gevraagd om persoonlijke gegevens te sturen
  • Uw e-mailprovider of spamfilter heeft een indicatie van ‘spam’ gegeven

Hebt u een phishingbericht ontvangen?

U helpt ons de schade van phishing te beperken door het bericht door te sturen naar valse-email@vanlanschot.com.

Test uzelf

Op de website www.veiligbankieren.nl van de Nederlandse Vereniging van Banken vindt u meer informatie over internetcriminaliteit en krijgt u praktische tips en test over veilig internetbankieren. Dit wordt regelmatig ondersteund door nationale campagnes om de kennis over internetcriminaliteit te vergroten.

Twijfels?

Hebt u vragen of twijfels bij een ontvangen e-mail of telefoontje? Of hebt u onverhoopt toch persoonlijke gegevens gegeven aan een phisher? Neem dan contact op met uw adviseur of Van Lanschot Client Services, telefoon 0800-1737.

 

Van Lanschot maakt gebruik van cookies voor een goede werking van de site, voor tracking en voor het bijhouden van statistieken. Gaat u verder op de site? Dan stemt u erin toe dat wij cookies plaatsen. Lees meer over cookies bij Van Lanschot