Nieuwe betaaldiensten door nieuwe regelgeving (PSD2)

Nieuws
19 november 2018

Nieuwe betaaldiensten door nieuwe regelgeving (PSD2)

De Europese richtlijn PSD2 maakt het mogelijk om gebruik te maken van nieuwe betaaldiensten. Met deze nieuwe diensten kunt u uw rekeninggegevens beschikbaar stellen aan andere partijen en u kunt via de nieuwe diensten betalingen doen ten laste van uw betaalrekening. U bepaalt zelf of u hiervan gebruik wilt maken.

Welke nieuwe betaaldiensten komen erbij?

De nieuwe wetgeving wordt waarschijnlijk per 1 januari 2019 in Nederland ingevoerd. Vanaf dat moment zijn er twee nieuwe betaaldiensten, die u kunt afnemen bij een bedrijf van uw keuze:

  • Rekeninginformatiediensten
    Hiermee geeft u bedrijven van uw keuze inzage in het saldo en/of de transacties van uw betaalrekening in Mijn Van Lanschot. Het bedrijf krijgt deze toegang alleen wanneer u hen hiervoor zélf expliciet toestemming geeft. Dit bedrijf  kan u bijvoorbeeld in één overzicht een beeld van al uw betaalrekeningen bij verschillende banken geven.
  • Betaalinitiatiediensten
    Hiermee kunt u een door u gekozen bedrijf toestemming geven om namens u betalingen te doen ten laste van uw betaalrekening. U moet voor elke opdracht apart toestemming geven. Denkt u bijvoorbeeld aan webwinkels of andere banken die met uw toestemming een betaling vanaf uw betaalrekening doen.

Waar moet u rekening mee houden bij het selecteren van een aanbieder van deze diensten?

Wilt u gebruikmaken van een van deze nieuwe diensten, kiest u dan zorgvuldig het bedrijf bij wie u een dienst wilt afnemen. U deelt namelijk uw eigen persoonsgegevens en rekeninginformatie met anderen. Het is dus van belang dat u het bedrijf vertrouwt en dat u weet wat dit bedrijf gaat doen met de informatie die zij krijgt, ook in de situatie wanneer u besluit geen gebruik meer te maken van hun diensten. Daarom is het noodzakelijk dat u de voorwaarden van het bedrijf goed leest voordat u uw toestemming geeft. Zolang u geen toestemming geeft, krijgt geen enkel bedrijf inzage in of toegang tot uw betaalrekening.

Wanneer kunt u gebruikmaken van deze diensten?

Als u een betaalrekening hebt en online bankieren gebruikt, kunt u van deze nieuwe diensten van andere bedrijven gebruikmaken. U bepaalt zelf of u dat doet of niet. Als u dat doet, dan moet dat uiteraard op een veilige manier plaatsvinden. Vanuit Europa zijn daarvoor regels opgesteld. Alle financiële instellingen moeten daar uiterlijk op 14 september 2019 aan voldoen. Zodra wij de toegang volgens de Europese regels gereed hebben, brengen wij u hiervan op de hoogte. Tot die tijd kunt u de nieuwe diensten nog niet via de beveiligde manier gebruiken.

Van Lanschot voor opbouw en behoud van vermogen
Dat betekent niet dat u geen toegang kunt of mag geven aan bedrijven die deze nieuwe diensten aanbieden. Wilt u ná inwerkingtreding van de Nederlandse wet en vóór 14 september 2019 een dienstverlener toegang geven tot uw betaalrekeningen bij Van Lanschot voor het doen van een betaling of voor het verkrijgen van uw betaalrekeninggegevens?  Dan kan dat bijvoorbeeld door in te loggen op online bankieren (‘Mijn Van Lanschot’) via een website of app van de dienstverlener zodat deze met u kan ‘meekijken’. Dit wordt ook wel ‘screenscraping’ genoemd.

U bepaalt altijd zelf of u gebruik wilt maken van deze diensten of niet. Dat geldt ook tijdens de hierboven genoemde periode.

Let op: zolang de toegang voor deze nieuwe dienstverleners nog niet door middel van een specifieke en beveiligde toegangsinterface kan plaatsvinden, zijn hier risico’s aan verbonden.

Deze risico’s zijn onder meer:

  • Na inwerkingtreding van de Nederlandse wet is het alleen aan geautoriseerde partijen toegestaan om toegang te krijgen tot een betaalrekening. Van Lanschot is tot 14 september 2019 – of zoveel eerder als de beveiligde interface gereed is -  niet in staat om dit te controleren. U moet dus zelf nagaan bij de dienstverlener of deze beschikt over een vergunning;
  • Uiteraard mogen de dienstverleners niet méér doen of méér informatie krijgen dan waarvoor u expliciet toestemming hebt gegeven. Door een dienstverlener op deze manier toegang te geven tot  ‘Mijn Van Lanschot’ wordt die beperking niet afgedwongen en krijgt dit bedrijf mogelijk (ongewild) toegang tot meer gegevens dan waarvoor u expliciet toestemming hebt gegeven.

Maakt het bedrijf dat u op deze manier toegang hebt gegeven daar misbruik van? Dan kunt u ons niet aanspreken voor de eventuele schade die u daardoor lijdt.

Kunnen zonder uw toestemming uw transactiegegevens toch bij andere bedrijven bekend zijn?

Ja, dat kan voorkomen. Als iemand aan wie u geld overmaakt of van wie u geld ontvangt een bedrijf inzage heeft gegeven in zijn eigen rekeninggegevens, dan worden voor die transactie uw naam, IBAN, omschrijving en het overgemaakte bedrag zichtbaar voor dat bedrijf.

Meer informatie

meer weten
Hebt u een vraag over de nieuwe diensten? Uw private banker of Client Services helpt u graag. Client Services is bereikbaar op werkdagen van 8.30 uur tot 21.00 uur via 0800 1737. Of kijk op de website van De Nederlandsche Bank.