Voorkom oplichting via sociale media en telefoon

  1. Nieuws
  2. 2020
  3. Voorkom fraude via sociale media en telefoon
Hulpvraagoplichting campagnebanner Betaalvereniging Nederland

Voorkom oplichting via sociale media en telefoon

Service
13 oktober 2020
Via e-mail, sms en app-berichten zijn steeds vaker oplichters actief die zich voordoen als vrienden of familie. Zij proberen uw vertrouwen te winnen en zeggen dat zij een nieuw telefoonnummer hebben, om u geld te ontfutselen.

Wees op uw hoede en hanteer onderstaande regels om te voorkomen dat u slachtoffer wordt van deze vorm van oplichting.

Bekende in nood? Bedrieger op schoot! 

Wees op uw hoede zodra een bekende u via een tekstbericht vraagt om iets te betalen of over te boeken, zelfs als dat tekstbericht vanaf een bekend e-mailadres of mobiel nummer is verzonden. Oplichters kunnen soms het bestaande e-mailadres of mobiele nummer van een bekende overnemen (hacken).

Niet gesproken? Niet betalen! 

Vraagt een zoon, dochter of andere dierbare u via een tekstbericht om iets te betalen of over te boeken, doe dat dan uitsluitend nadat u hem of haar persoonlijk mondeling hebt gesproken én herkend. Dat kan in de meeste chat apps, zoals WhatsApp, simpelweg via de knop voor een directe spraak- of videoverbinding.

Laat u niet afschepen! 

Een oplichter verzint uiteenlopende smoezen waarom hij of zij u niet mondeling te woord zou kunnen staan; dat de telefoon in het water zou zijn gevallen; dat het nieuwe nummer nog niet zou zijn aangesloten voor spraakverbindingen; dat hij of zij in de trein in een stiltecoupé zou zitten; dat hij of zij wél goed bereikbaar zou zijn en dat het inderdaad heel gek is dat uw telefoontje niet binnenkomt.

Wat kunt u nog meer doen?

Op de website veiligbankieren.nl vindt u veel informatie over hoe oplichters te werk gaan als zij zogenaamd om uw hulp vragen. Marc van Veilig Bankieren TV legt uit welke trucs zij gebruiken en wat u ertegen kunt doen. Pas op uzelf en laat u niet oplichten!

Vermoedt u fraude?

Hebt u een bericht ontvangen van een oplichter met daarin een betaallink of IBAN waarnaar u moet overboeken? Stuur dit dan naar valse-email@vanlanschot.com of neem contact op met Van Lanschot Client Services. Om oplichting tegen te gaan proberen wij dit soort mails, -sms-berichten en -websites te traceren en de sites zo snel mogelijk uit de lucht te (laten) halen.