Winnaars

Hieronder ziet u de winnaars van de Van Lanschot Kempen Kunstprijs in 2016 en 2015. De kunstenaars vertellen waarom juist dit werk voor hen de tijdgeest weergaf. De kunstprijs is in 2015 geïntroduceerd.
Mirjam Offringa - Het Contact

Mirjam Offringa

het contact | winaar 2016
Conceptueel kunstenaar Mirjam Offringa (Groningen) is de winnaar van de Van Lanschot Kunstprijs 2016. Zij werkt daarnaast onder andere als professioneel fotograaf, fotografiecoach en copywriter.

Het Contact

'Het 'contact' met elkaar is door de eeuwen heen enorm veranderd. Eerst zorgde de industrialisatie voor meer contact met dingen en minder contact met mensen. Nu is het de verstedelijking en digitalisering en met name de mobiele telefonie en het mobiele internet. Het leidt in veel gevallen tot minder fysiek en verbaal contact, laat staan het contact met de omgeving en daardoor tot meer eenzaamheid en een overbelasting van onze hersenen. Waar we vroeger nog bij ouders op bezoek gingen, hebben we het nu te druk in deze 80-uurs werkeconomie en moeten de ouders het doen met het contact via WhatsApp. En wat voor voorbeeld geeft de nieuwe generatie ouders zelf nu eigenlijk?

Wie goed op de details let in deze video, zal zien hoe goed de kleuren van de kleding passen bij de omgeving. En wie Piet Mondriaan en de Stijl kent, zal die kleuren herkennen. Daarmee is dit werk een knipoog naar een van de laatste werken van deze kunstenaar (de Victory Boogie Boogie), vertaald naar een nieuwe situatie in een andere stad (Amsterdam), bijna zestig jaren later.'

Annemarie Busschers

ageing | winnaar 2015

Annemarie Busschers ('s-Hertogenbosch, 1970) is de winnaar van 2015. Grafiet vormt de basis van haar portretten. Daarna gebruikt zij verschillende materialen, soorten verf en combinaties om de huid structuur te geven.

Ageing

'De verandering, die men bij het ouder worden onvermijdelijk gaat zien, houdt veel mensen dagelijks bezig. Iedereen wil oud worden, maar veel mensen voelen angst voor het werkelijk ouder worden.

Binnen de portretkunst, een opdrachtcultuur, gaat het meestal om status, verfraaiing en camoufleren van imperfectie. Ik haal mijn portretten uit dat stramien door de focus te leggen op het persoonlijke / kenmerkende waarbij imperfectie een positieve rol speelt. Ik vraag vaak familieleden als model omdat ze mijn visie kennen en weten dat misbruik maken van kwetsbaarheid niet aan de orde is. Op dit portret is mijn schoonvader afgebeeld die veertien jaar geleden getroffen werd door een hersenbloeding. Na een zware revalidatie wist hij een deel van zijn functies over te brengen naar zijn linkerzijde. Hij heeft nog vele jaren kwaliteit van leven gekend. Voor mij is deze man een symbool van kracht.'

Ageing
Grafiet, acrylverf op katoen, 200 x 240 cm, 2015