Patholoog Ronald de Krijger: 'Bij Van Lanschot ben je een klant met een naam en een gezicht’
Ronald de Krijger is patholoog bij het Prinses Máxima Centrum en het UMC Utrecht. Hij begon zijn medische carrière aan het Erasmus MC waar hij verschillende functies vervulde, van assistent en staflid tot medisch coördinator en hoogleraar kinderpathologie. Toen hem eenmaal ter ore kwam dat het Prinses Máxima Centrum gebouwd zou worden, had dit direct zijn interesse.
‘Ik heb altijd een passie gehad voor oncologie. Daarnaast ben ik natuurlijk patholoog. Het Prinses Máxima Centrum is een kinderoncologisch centrum, waar het mooi samenkwam. Het was voor mij echt mijn droombaan en dat vind ik na vijf jaar hier nog steeds. Het is een unieke plek door de verhouding tussen patiëntenzorg en onderzoek. Dat vind je maar op weinig plaatsen.’
Je werkt zowel voor het UMC Utrecht als voor het Prinses Máxima Centrum. Hoe kwam dit tot stand?
‘Dat kwam eigenlijk heel organisch tot stand. Toen ik solliciteerde bij het Prinses Máxima Centrum had ik al flink wat jaren bij het Erasmus MC gewerkt en was ik nog maar kort daarvoor overgestapt naar het Reinier de Graaf Gasthuis in Delft. Het Prinses Máxima Centrum opende toen net de deuren en ze zochten een patholoog. Aangezien ik pas was gestart in Delft, begon ik parttime in het Prinses Máxima Centrum voor één dag in de week.’
‘In 2017 was het Máxima bijna klaar en moest ik kiezen: ‘ga ik fulltime naar Utrecht of blijf ik in Delft?’. Ik koos voor Utrecht. Het hoofd Pathologie van het UMC Utrecht gaf toen aan dat hij het fijn zou vinden als ik ook een dag in week bij hem aan de slag zou gaan voor endocriene pathologie en zo geschiedde. Nu werk ik één dag in de week voor het UMC en de overige tijd voor het Prinses Máxima Centrum’.
Hoe verschilt het werk als patholoog voor het UMC Utrecht en het Prinses Máxima Centrum?
‘Het UMC Utrecht is sowieso veel groter dan het Máxima. Er werken pak ‘m beet zo’n 15.000 mensen, terwijl dat bij het Prinses Maxima Centrum er maar zo’n 1.500 zijn. Ook is bij het UMC een veel groter deel van de werkzaamheden patiëntenzorg en bestaat het uit allerlei afdelingen, met elk hun eigen belangen. Daarnaast is het een universitair medisch centrum, dus er wordt ook lesgegeven aan studenten.’
Alles is natuurlijk ingericht op ‘hoe zorgen we dat een kind zich zo lekker mogelijk voelt?’. Dat zorgt voor een unieke inrichting van dit ziekenhuis.
‘Het Prinses Maxima Centrum is juist ingericht op één heel specifieke patiëntenpopulatie: kinderen met kanker. Het aantal patiënten in het Máxima is veel kleiner en er werken ook minder mensen. Daardoor is er naast de patiëntenzorg meer ruimte voor bijvoorbeeld research. Daarnaast leer je de mensen sneller kennen, wat het Máxima meer een familiegevoel geeft. En alles is natuurlijk ingericht op ‘hoe zorgen we dat een kind zich zo lekker mogelijk voelt?’. Dat zorgt voor een unieke inrichting van dit ziekenhuis, met bijvoorbeeld een sportgedeelte, muziekstudio en een school.’
Zet je je naast je werk ook op andere manieren in voor het Prinses Máxima Centrum?
‘Ik ben fanatiek racefietser. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik onder andere een paar keer meereed tijdens de Giro di Kika. Keer op keer een fantastisch avontuur. In 2021 kwam één van m’n collega’s, die ook meereed met Giro di Kika, naar me toe met de vraag of ik mee wilde doen met een nieuwe sponsorrit. Eentje speciaal georganiseerd voor het Prinses Máxima Centrum: DreamRides. Daar zei ik natuurlijk geen ‘nee’ tegen.’
‘In 2022 gingen we voor ’t eerst op weg en fietsten we een mooi bedrag bij elkaar voor de ouder-kind-kamers in het Máxima. Van Lanschot Healthcare was één van onze sponsors, in ruil voor een rondleiding van het Healthcare-team door het Máxima. Zo konden zij direct meer kennis opdoen over de gang van zaken in het centrum. Dit jaar halen we geld op voor het Maximaal Bewegen-programma, wat de kinderen in het ziekenhuis helpt om in de beweging te komen en te blijven. Uiteraard hopen we de € 30.000 die we vorig jaar ophaalden te overtreffen. We zijn ondertussen al aardig op weg!’
Daarnaast ben ik erg voorstander van persoonlijk contact en dat gebeurt bij Van Lanschot Healthcare nog steeds.
Hoe ervaar je bankieren bij Van Lanschot Healthcare als medisch professional?
‘Zo’n dertig jaar geleden hadden mijn vrouw en ik een hypotheek nodig voor de aankoop van een nieuwe woning. Een vriend van ons met een financieel adviesbureau beval ons aan bij Van Lanschot. Inmiddels hebben we meerdere keren gebruik gemaakt van hun diensten. Bijvoorbeeld toen we een huis gingen bouwen of een huis wilden kopen in het buitenland. Ook hebben we er onze betaalrekeningen en kijken we nu naar de mogelijkheden rondom beleggen.’
‘Ik vind het fijn om klant te zijn bij Van Lanschot Healthcare. Het is geen heel standaard bank, dat vind ik leuk. Daarnaast ben ik erg voorstander van persoonlijk contact en dat gebeurt bij Van Lanschot Healthcare nog steeds. Esther Kok-Baars is al jaren mijn vaste bankier en kent mijn hele financiële situatie. We hebben ook periodiek contact. Je bent echt een klant met een naam en een gezicht, in plaats van een nummer. Dat vind ik belangrijk en waardeer ik daarom ook zeker.’
Hoe bereid je je als medisch professional financieel voor op de toekomst?
‘Mijn vrouw en ik werken beide in loondienst en hebben een goed pensioen. Daarnaast hebben we via onze financieel adviseur verschillende pensioenproducten afgesloten, zoals een lijfrenteverzekering. Ook sloten we bij Van Lanschot een paar spaarproducten af. We hebben dus een aantal potjes waar geld uitkomt als we eenmaal stoppen met werken.’
We houden natuurlijk wel onze financiën in de gaten, maar we zitten er niet meer zo bovenop als dertig jaar geleden toen we een huis bouwden.
‘Qua financiële planning hebben we even geleden onze pensioenstatus gecheckt via Mijnpensioenoverzicht.nl en hebben we met Esther gezeten om onze financiële positie door te nemen. Daaruit kwam naar voren dat er geen aanvullende maatregelen nodig zijn. Toch een fijn idee. We houden natuurlijk wel onze financiën in de gaten, maar we zitten er niet meer zo bovenop als dertig jaar geleden toen we een huis bouwden. De noodzaak is nu minder, dus ik heb het wat losgelaten.’
Op het gebied van vermogensgroei voor medici: wat wil je de volgende generatie meegeven?
‘Het belangrijkste: begin vroeg. Denk niet ‘ik ben 25, ik heb nog een heel leven voor me’. Zorg dat je op tijd je financiële zaken op orde hebt en denk bij elke stap die je neemt na over de consequenties. Voorkom ook dat je onwetend blijft op financieel gebied. Lees je in, zodat je weet waar je mee bezig bent. Het is prima als je een gokje wilt wagen met je geld, maar zorg dat je weet wáár je het gokje mee waagt. Je kunt altijd informatie inwinnen bij een bank of een goede adviseur. Ook als het gaat om de stappen in je carrière, zoals de voor- en nadelen van loondienst versus een maatschap.’