Persoonlijke begeleiding bij elk financieel kruispunt
Waar help jij ondernemers mee?
‘Het hele financiële leven, zo zien wij dat. Uitgangspunt is altijd: wat is het belang van onze klant. Die klanten zijn succesvolle ondernemers en vermogende families. We geven ze advies op maat, op het gebied van complexe vermogensvraagstukken. Dat kan gaan om advies bij bedrijfsoverdracht en om fiscale en juridische analyses, samen met de accountant, fiscalist en notaris. We zorgen voor structurering van het vermogen, zowel het huidige vermogen als het toekomstige vermogen.
Klanten hoeven zelf geen wet- en regelgeving uit te pluizen, dat doe ik voor ze.
Wat bedoel je met ‘het financiële leven’?
‘Als ondernemer kom je op verschillende momenten in je loopbaan voor keuzes te staan. Startende ondernemers zijn bezig met financiering, ze hebben soms kapitaal nodig. Groeit het kapitaal, dan komen vragen over huwelijkse voorwaarden, een tweede woning of een testament en levenstestament. Allemaal belangrijke momenten, waarbij ik advies geef over de financiële kant van de zaak. Als private bankers kennen we onze klanten goed, we werken voor een beperkt aantal klanten. Dat zorgt ervoor dat ik bijvoorbeeld bij veranderingen in wet- en regelgeving direct weet voor wie dat relevant is. Ik kan ze dan op de hoogte houden van de laatste wijzigingen. Op dit moment spelen bijvoorbeeld ontwikkelingen rond de vermogensrendementsheffing. Dat volgen wij op de voet, we weten welke rechterlijke uitspraken er zijn gedaan en bespreken die met klanten waar dit speelt. Zij hoeven zelf niks uit te pluizen, dat doen wij voor ze.’
Privacy speelt een grote rol bij financieel advies. Hoe werkt dat?
‘Meestal beginnen we met het anonimiseren van het vermogen. Mensen willen meestal niet in de Quote 500 staan, je kunt je wel voorstellen wat er dan allemaal op je afkomt. Dus zorgen wij ervoor dat niet overal bekend is welk vermogen er is en wat daarmee gebeurt. Maar het komt voor dat wij net zo’n anonimiseringstraject hebben afgerond, en dochterlief een trotse foto van het tweede huis in Spanje met de nieuwe auto op de oprit op sociale media zet. Dat moeten mensen zich realiseren: bescherming van privacy heb je voor een groot deel zelf in de hand.’
Tijd voor een goed gesprek met de kinderen. Hoe gaat dat?
‘Niemand wil dat z’n kinderen opgroeien met het idee dat het niet uitmaakt wat ze doen of laten. Ik merk bij onze klanten dat ze zich daar soms zorgen over maken. Ze willen graag dat kinderen zichzelf ontwikkelen, hun eigen weg vinden, een studie volgen die ze leuk vinden en zelf een carrière opbouwen. Hoe voorkom je dat ze achterover leunen en vertrouwen op het vermogen van pa en ma? Het oprichten van een familiefonds, waar alle gezinsleden bij betrokken zijn, kan dan een verstandige keuze zijn. Zo leert iedereen stap voor stap wat het inhoudt om vermogen te beheren. Vaak begint dat als kinderen na de middelbare school naar een vervolgopleiding gaan. Nog zo’n onderwerp: de erfenis. Wat laat je na aan je kinderen, op welke manier? Dat ligt natuurlijk aan de leeftijd van je kinderen, maar ook aan hun karakter. Gaan ze verstandig om met het geld, of geven ze het direct uit aan spullen die ze niet nodig hebben?’
Een bedrijfsovername lijkt op een marathon: het is een zwaar traject, dat je niet in je eentje aflegt.
Persoonlijke gesprekken, waarschijnlijk?
‘Het zijn mooie gesprekken over gevoelige onderwerpen. Praten over geld, erfenis, testament en vermogensbeheer is niet makkelijk, zeker niet met een buitenstaander. Liefst leer ik klanten al kennen voordat ze een grote stap gaan zetten, dus voor een overname of de verkoop van hun bedrijf. Wij hebben ervaring met dat soort trajecten, dus ik kan iemand dan vanaf het begin begeleiden in dat proces. Als enthousiast hardloper vergelijk ik zo’n overnameproces wel eens met een marathon, het kan een lang en inspannend traject zijn. Niet alleen zakelijk, ook emotioneel is het een rollercoaster. Wie neemt je bedrijf over? Wat gebeurt er met het personeel? Wat betekent het voor je identiteit als je geen ondernemer meer bent? Toch fijn als je samen met een vertrouwenspersoon die finish haalt, een marathon loop je tenslotte ook niet in je eentje.’
Waar komt jouw belangstelling voor private banking eigenlijk vandaan?
‘Als kind van een ondernemersfamilie weet ik zo’n beetje waar mijn klanten mee te maken hebben. Aan de keukentafel hoorde ik als klein jochie al gesprekken over alle ups en downs van het ondernemerschap. Ook hoorde ik toen vaak gemopper op de bank: die wilde niet meedenken, die stelde zich star op. Ik ben blij dat ik bij een wealth manager werk waar ik wél dat verschil kan maken. Ik ken mijn klanten, ik weet wat ze beweegt en juist in onzekere tijden kunnen wij maatwerk leveren voor onze klanten.’