Zó ziet de toekomst van leren en werken eruit

annuska wolff - van lanschot
Annuska Wolff
Segmentmanager Ondernemers
  1. Inspiratie
  2. Vermogensregie
  3. 2020
  4. Zó ziet de toekomst van leren en werken eruit
blog
18 september 2020

Zó ziet de toekomst van leren en werken eruit

Deze week leerde ik samen met honderd ‘Nextgenners’ in de leeftijd van 18 tot 25 jaar welke impact exponentiële ontwikkelingen hebben op de toekomst. 

Een tijdje geleden schreef ik over Generatie Z en schetste ik hoe opvolgers in het familiebedrijf zich voorbereiden op hun toekomstige rol. Een toekomst waarin hun bijdrage zonder twijfel het traditionele familiebedrijf zal omturnen tot toekomstbestendige familiebedrijven, waarin het familie-erfgoed verweven zal worden met innovatieve concepten en nieuwe business- en verdienmodellen.

Deze week organiseerde Van Lanschot samen met SingularityU Benelux een webinar met het thema Exponential Thinking: Drivers of Change. Samen met honderd ‘Nextgenners’ in de leeftijd van 18 tot 25 jaar, leerde ik welke impact exponentiële ontwikkelingen hebben op de toekomst van leren en werken.

Slechts een derde van de afgestudeerden vindt zichzelf voorbereid op de toekomst

Bas Verkaik, oprichter van SPIKE technologies en zelf net Generatie Z af, liet ons zien hoe de toekomst van leren eruit ziet en dat het heel goed is om je de 21st century skills toe te eigenen. Dat dit nodig is blijkt: slechts een derde van het aantal afgestudeerden vindt dat hij goed is voorbereid op de toekomst en werkgevers ervaren dit ook zo. Werk aan de winkel dus.  

De toekomst van leren

Hoe doe je dat, welke skills heb je dan nodig? Bas liet ons zien hoe je door ‘de peuter in jezelf’ weer op te roepen, terugkomt bij je roots: de eigenschappen die je van nature al hebt, zoals creativiteit, samenwerken, nieuwsgierigheid en initiatief. Elke kind is een artiest en juist die eigenschappen helpen om jezelf te ontplooien. Door buiten de lijntjes te kleuren, kom je op nieuwe ideeën en innovaties in een wereld waarin robots het overnemen.

Creativiteit, samenwerken, nieuwsgierigheid en initiatief heb je van nature

De leermethode die daar heel goed op aansluit, is challenge-based learning, een innovatieve manier van leren die onderwijsinstellingen steeds meer omarmen. Het werken aan open-einde-uitdagingen die een grote impact hebben op onze wereld, betekent dat studenten eigenaar worden van hun eigen leerproces. Door zich te verdiepen in complexe en open-eindeprocessen, leren studenten samen te werken, om te gaan met verschillende stakeholders en tegelijkertijd hun theoretische kennis en vaardigheden toe te passen. De natuurlijke eigenschappen helpen hen dan juist vooruit: niet het doel staat centraal, maar de weg ernaartoe. 

De toekomst van werken

Bas schetste ons dat het best lastig is om te voorspellen hoe de banen er in de toekomst uitzien. Keynes, toch een gerenommeerde wetenschapper uit de jaren dertig, voorspelde dat we in 2030 (let wel, dat is al over tien jaar!) nog maar vijftien uur in de week zouden werken. Maar wat is de realiteit? We werken juist meer uren, zeker de afgelopen tien jaar.

Niet alleen techbedrijven hebben deze nieuwe generatie werkenden nodig

Gelukkig is ook een andere trend zichtbaar. Waar in de jaren dertig werken een bittere noodzaak was en het werken ons nu vooral status en identiteit geeft, zal de volgende generatie steeds meer vanuit passie werken en een betekenisvolle bijdrage aan de maatschappij willen leveren. Het is ook niet voor niets dat er meer start-ups zijn dan ooit en dat ruim 80% daarvan ook groeit. Dat betekent niet dat deze allemaal succesvol zullen zijn, maar de nieuwe generatie werkenden start wel op de derde laag van de Maslow-piramide en is meer dan andere generaties bezig met zingeving. Het is dus heel belangrijk om hier als werkgever op voorbereid te zijn: het zijn immers niet alleen de techbedrijven die deze nieuwe generatie werkenden nodig hebben!   

Van Lanschot inspireert haar relaties op verschillende manieren. Wilt u weten wie wij zijn en wat wij doen? Kijk dan op Waarom Van Lanschot.