Wanneer verandert een ondernemer van koers? Uitslag poll Cornelis

theo timmers - van lanschot
Theo Timmers
Business advisor
  1. Inspiratie
  2. Vermogensregie
  3. Wanneer verandert een ondernemer van koers - Uitslag poll Cornelis
Blog
22 juni 2018

Wanneer verandert een ondernemer van koers? Uitslag poll Cornelis

Als ondernemer weet u als geen ander dat u soms van koers moeten veranderen. Wat is daarbij belangrijk voor u?

‘Ondernemen brengt met zich mee dat je soms van koers moet veranderen. Wat is daarbij belangrijk voor u?’

Deze vraag stelden we in april 2018 in ons online magazine Cornelis. De mogelijke antwoorden waren:

  1. Waarborgen continuïteit
  2. Groei
  3. Vernieuwen/innoveren
  4. Duurzaam/maatschappelijk verantwoord ondernemen
  5. Opstellen overdrachtsplan
  6. Verbeteren werk-privébalans
  7. Talentontwikkeling
31% kiest continuïteit
uitslag poll
31
Familie-ondernemers investeren in relaties met personeel, leveranciers en klanten. Ook als dat op korte termijn rendement kost.

Wat antwoordden de lezers van Cornelis?

Van oudsher zijn familiebedrijven bij Van Lanschot goed vertegenwoordigd. Zowel bij het bedienen van het familiebedrijf als in het beheer van het familievermogen. Het verbaast ons dan ook niet dat 31% van de respondenten het waarborgen van de continuïteit het belangrijkste vindt.

Deze score bevestigt het beeld dat wij in de gesprekken met familie-ondernemers ervaren. Planperiodes omvatten eerder generaties dan boekjaren, er wordt conservatief gefinancierd en gezorgd dat er stevige financiële buffers voor mindere tijden zijn. Daarnaast investeren familie-ondernemers in langetermijnrelaties met klanten, personeel en leveranciers. Ook als die loyaliteit ten koste gaat van het rendement op korte termijn. Overigens zien wij de laatste jaren dat de nieuwe generatie familie-ondernemers een zakelijker beleid voert, onder andere ingegeven door de economische crisis. Loyaliteit is nog steeds belangrijker dan binnen een niet-familiebedrijf, maar de verschillen nemen af.

De korte beslislijnen en royale financiële buffers zorgen voor snelle marktintroducties

In het verlengde van de continuïteit is vernieuwen/innoveren met 24% een goede tweede. Wij zien dat familiebedrijven bovengemiddeld veel kapitaal en tijd investeren in innovatie, zodat zij zich van de concurrentie kunnen blijven onderscheiden. De doorgaans korte beslislijnen en de royale financiële buffers zorgen er bovendien voor dat familiebedrijven hun innovaties vaak sneller naar de markt kunnen brengen dan de concurrentie.  

Duurzaam/maatschappelijk verantwoord ondernemen scoort met 18% van de stemmen een derde plaats. Aangezien bij familiebedrijven de blik over generaties heen gaat, is dit niet verwonderlijk.

Veel koplopers op het gebied van MVO zijn familiebedrijven, juist omdat zij kiezen voor duurzame oplossingen die bedrijven met een oriëntatie op de korte termijn links laten liggen. Meer dan elders heersen bij familiebedrijven dan ook een cultuur en het besef dat winst op de lange termijn een middel is om waarde te kunnen toevoegen aan waar het bedrijf voor staat.

Meer weten?

Bent u benieuwd hoe Van Lanschot Ondernemers of hoe andere ondernemers dat doen? Wij gaan graag met u in gesprek en bieden u slimme oplossingen op maat voor u en uw onderneming. Neem contact op met een van onze business advisors. 

theo timmers - van lanschot
Theo Timmers
Business advisor