‘Ondernemen is een MBA in de praktijk’
Met een eigen bedrijf kun je snel miljonair worden, is een veelgehoorde opmerking. En uit het onderzoek Vermogend Nederland 2016 blijkt ook dat meer dan de helft van de ondervraagden vermogend is geworden door het hebben van een eigen onderneming. Maar is het allemaal zo simpel, en speelt geld zo’n belangrijke rol bij ondernemen? We praten met een jongere en oudere ondernemer over hun ervaringen, dilemma’s en doelstellingen.
We ontmoeten de twee ondernemers in Amsterdam. Michiel Muller (1964) is succesvol geworden met Tango en Route Mobiel en tegenwoordig onder meer mede-initiatiefnemer van de online supermarkt Picnic. Lieke Pijpers (1984) is eigenaar van online modeplatform TheNextCloset.com. Hoewel er verschil is in leeftijd en ervaring zijn de gelijkenissen tussen beide entrepreneurs direct duidelijk.
Met veel enthousiasme praten Muller en Pijpers over hun plannen en hun eigen ondernemingen. De reden om voor zichzelf te beginnen was voor allebei dezelfde: ze hadden ideeën die ze niet kwijt konden in hun baan. Nadat ze ‘min of meer per toeval’ eenmaal gestart waren met ondernemen was er geen weg meer terug. ‘Het is het leukste wat er is’, aldus Muller.
Alternatieve financiering werkt
Toch is het begin niet makkelijk. Bijvoorbeeld als het gaat om financiële middelen om je idee vleugels te geven. ‘Banken zijn nu eenmaal niet erg toeschietelijk in het verstrekken van financiering aan startende bedrijven’, merkte Pijpers, een ervaring die Muller uit het verleden deelt. Je zult sowieso een deel eigen geld moeten inbrengen. De huidige tijd biedt op het vlak van alternatieve financieringen echter meer mogelijkheden dan voorheen.
Zo is crowdfunding volgens beiden een manier om geld op te halen die nog teveel mensen onderschatten. ‘Veel mensen denken dat het alleen bedoeld is voor de kleine, coole en duurzame dingen, zoals bijvoorbeeld het Wakawaka-solarlampje, maar tegenwoordig kun je het platform ook prima voor ‘saaiere’ dingen gebruiken zoals bijvoorbeeld het opzetten van een accountantskantoor’, zegt Muller.
You don't get what you expect, but what you inspect.
Andere kant van de tafel
Muller, ooit begonnen als ondernemer, zit als investeerder inmiddels
ook soms aan de andere kant van de tafel. Hij steekt geld in bedrijven
en ideeën die hem aanspreken en waarin consumenten centraal staan. ‘De
huidige tijd vraagt om innovaties waar de consument echt wat aan heeft.
Het is niet langer een aanbodgedreven economie’, aldus Muller. Ook zijn
initiatief Picnic, de nieuwe online supermarkt, neemt de vraag van
consumenten als uitgangspunt. Muller: ‘Sterker nog: Picnic maken we
samen met onze klanten.’
In zijn selectie voor investeringen houdt Muller verschillende zaken in
de gaten. ‘Ik kijk vooral naar wat het bedrijf onderscheidend maakt,
maar het is ook van groot belang dat ik een klik heb met de mensen die
achter een bedrijf zitten. Ik probeer er achter te komen wat hun
talenten zijn, wat hun drive is en hoe ze in elkaar zitten,’ aldus
Muller. ‘Ondernemen is vechtend de heuvel op, en als je iemand voor je
hebt die bij de eerste hobbel de handdoek al in de ring gooit, is het
een verloren zaak.’
Muller adviseert ook een aantal jongere ondernemers en ziet ze met enige
regelmaat. Maar dan is het niet een kwestie van ‘een beetje
brainstormen’. ‘Dat schiet niet op. Mensen moeten al wel zelf hebben
nagedacht en een goed plan in de steigers hebben staan.’
Obstakels
De praktijk van het ondernemen blijkt soms weerbarstig. ‘You don't
get what you expect, but what you inspect’, stelt Pijpers. ‘In het begin
vertrouwden we blind op beloftes van anderen en werden we achteraf
regelmatig teleurgesteld dat het resultaat niet aansloot bij onze
verwachtingen, of in het ergste geval, geheel uitbleef.’ ‘Je werkt als ondernemer met veel verschillende mensen, bijvoorbeeld
collega’s, leveranciers of andere relaties, maar je bent zelf
uiteindelijk verantwoordelijk voor de output. Het is daarom belangrijk
om regelmatig te monitoren of je wensen/ideeën nog wel aansluiten bij
wat er in de praktijk gebeurt en om korte lijntjes met alle aspecten van
de business te houden’, stelt Pijpers.
Muller bevestigt dat: ‘Als ondernemer loop je dagelijks tegen dingen aan
die anders lopen dan verwacht. Ik kijk altijd of ik er iets aan kan
veranderen of niet. Kan ik het niet veranderen, dan accepteer ik de
situatie heel snel en ga dan kijken naar mogelijkheden vanaf dat punt.
Toen de huizenmarkt instortte en we net met onze huizenveilingsite
gestart waren hebben we onze hele strategie in korte tijd omgegooid.’
Het leert je om ‘flexibel en open’ te blijven, stelt Muller. ‘Niet koste
wat kost vasthouden aan drie- of vijfjarenplannen. Je moet wel
vooruitkijken, maar daarnaast flexibel zijn.’
Ondernemen is vechtend de heuvel op.
Michiel Muller studeerde economie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Hij begon zijn carrière in 1990 bij Esso waar hij elf jaar werkte. Vanaf 2001 bouwde hij samen met oprichter Marc Schröder de onbemande tankstations Tango uit tot een internationaal succes. Na de verkoop van Tango aan Q8 startten Muller en Schröder in 2004 de pechhulpservice Route Mobiel, die in 2006 werd overgedaan aan SNS.
Samen met drie andere ondernemers is Muller eind 2015 online supermarkt Picnic begonnen. Hij is verder onder meer lid van de Raad van Commissarissen van de FD Mediagroep, betrokken bij InnovationQuarter en bij het Erasmus Centre for Entrepreneurship. Muller woont in Rotterdam, is getrouwd en heeft drie kinderen.
Bijdragen aan de samenleving
Ondernemingskansen zitten volgens Pijpers en Muller op dit moment
vooral in ideeën die bijdragen aan een betere wereld en een betere
samenleving. Impact creëren is een duidelijk trend, en is ook de
belangrijkste drijfveer van henzelf. Geld is dat niet per se, stellen
ze.
Ondernemen gewoon om het ondernemen, omdat je dan zelf je tijd in kunt
delen, of ondernemen om de zaak binnen enkele jaren weer te kunnen
verkopen is geen goede manier om te beginnen, stelt Muller. ‘Hoewel, als
er geïnteresseerde partijen aankloppen, is het natuurlijk altijd de
moeite waard om een kop koffie te drinken.’ Ook Pijpers is niet begonnen
om snel veel geld te verdienen. ‘Ik heb gewoon veel ideeën die ik
verder wil ontwikkelen.’
Het ondernemen brengt ze veel meer dan geld alleen. Pijpers: ‘Ik heb in
relatief korte tijd op diverse gebieden veel geleerd door
praktijkervaring, een MBA in de praktijk noem ik het soms. Maar het
mooiste is dat je echt zelf aan iets aan het bouwen bent en gaandeweg
steeds leuke, uitdagende én gekke dingen meemaakt die de ervaring
bijzonder en uniek maken.’
Muller stelt dat hij dankzij het ondernemerschap nieuwe zaken in de wereld kan zetten. ‘Het is fijn om samen te werken en slimme dingen te verzinnen om consumenten verder te helpen. Zowel het samenwerken met collega’s als klanten vind ik mooi. Ondernemerschap kan je ook buiten het zakelijk leven verder helpen.’
Gewoon beginnen
Voor mensen die overwegen te gaan ondernemen of net begonnen zijn, hebben de ondernemers een duidelijk en eensgezind advies. ‘Doe het gewoon’, aldus Pijpers. ‘En denk niet te lang na over alle problemen die je onderweg tegenkomt’, vult Muller aan. ‘Want als je voordat je start eerst alle problemen in kaart brengt en oplossingen bedenkt, zul je als je eenmaal begonnen bent merken dat de problemen uit een totale andere hoek blijken te komen.’