Hartstichting: ‘We willen niet de Don Quichot van de gezonde leefstijl worden’

  1. Inspiratie
  2. Ons cultureel en maatschappelijk vermogen
  3. Goed doen: vermogen in dienst van de maatschappij
  4. Hartstichting: ‘We willen niet de Don Quichot van de gezonde leefstijl worden’
personal trainer

Hartstichting: ‘We willen niet de Don Quichot van de gezonde leefstijl worden’

interview
20 april 2021
Iedereen kent de Hartstichting van de voorlichtingscampagnes, de collecterende vrijwilligers en de AED’s op elke straathoek. Directeur Floris Italianer: ‘Onze defibrillators redden elk jaar 2.500 levens. Dat lijkt abstract, maar het kan je buurman zijn.’
Anderhalf miljoen Nederlanders hebben last van hart- en vaatziekten en als we daar niks aan doen, komen er de komende tien jaar nog een half miljoen bij. ‘We denken dat 70% van de hart- en vaatziekten te voorkomen zijn door een gezonde levensstijl,’ zegt Floris Italianer. Daar wil de Hartstichting alle Nederlanders van overtuigen, maar zonder het schoolmeesterachtige vingertje. ‘De meeste mensen weten dat roken slecht is, maar het is lastig om te stoppen. De verleidingen zijn groot. En wij streven er ook niet naar dat er niks meer mag, dat je geen glas wijn of reep chocolade meer zou mogen nemen. We moeten oppassen dat we niet als een soort Don Quichot de leefstijl van mensen willen bepalen, want uiteindelijk zijn mensen vrij om te doen en laten wat ze zelf willen.’

AED’s redden elk jaar 2.500 levens. Een abstract getal, maar het kan je buurman zijn.

Floris Italianer

Sneller dan de ambulance

In elke straat een AED, een Automatische Externe Defibrillator, dat is een van de campagnes van de Hartstichting. Italianer: ‘Als iemand een hartstilstand krijgt buiten het ziekenhuis, moet hij binnen zes minuten worden geholpen. We hebben een netwerk van 230.000 burgerhulpverleners, die een berichtje op hun telefoon krijgen als iemand in de buurt een hartaanval heeft.’ Zij zijn sneller ter plaatse dan de ambulance, die er in Nederland gemiddeld vijftien minuten over doet. Dat maakt een groot verschil, vertelt Italianer. ‘Elk jaar redden we daarmee ongeveer 2.500 levens. Een abstract getal, maar als je het vertaalt naar je buurman die een hartstilstand krijgt en door die AED binnen zes minuten kan worden gered, dan is het heel concreet.’

Onderzoek

 De Hartstichting is niet alleen bezig met bewustwordingscampagnes, ook wordt veel onderzoek mogelijk gemaakt dankzij financiële steun door de Hartstichting, vertelt Marina Senten, manager Allianties, Wetenschap & Innovatie bij de Hartstichting. ‘Ongeveer negenhonderd onderzoekers zijn voor ons aan het werk. Want ondanks alle aandacht voor preventie, blijven mensen hart- en vaatziekten krijgen, omdat het bijvoorbeeld in de familie zit en een erfelijke aandoening betreft. Daar doen we onderzoek naar: hoe kunnen we deze mensen behandelen, hoe kunnen we schade voorkomen.’

Bijna 55 jaar geleden overleed bijna de helft van de mensen aan hart- en vaatziekten. Nu zitten we dicht bij 20 procent.

Marina Senten

Voorlichtingscampagnes hebben echt effect 

De Hartstichting is als stichting afhankelijk van ‘geef-geld’, zoals Italianer het noemt. Dat betekent dat de Hartstichting met grote donateurs kan overleggen aan welk specifiek project of onderzoek hun gift wordt besteed. ‘Wil iemand een AED in de buurt, dan kunnen we daarbij helpen.’ En als iemand zegt: doe er wat moois mee? ‘Dan gaat het naar belangrijke voorlichtingscampagnes,’ zegt Senten. ‘Die hebben echt effect. Toen de Hartstichting bijna 55 jaar geleden werd opgericht, overleed bijna de helft van de mensen aan hart- en vaatziekten. Nu is dat gedaald tot bijna 20 procent.’

Lange adem, maar wel haast

Het is een zaak van de lange adem, zegt Senten. ‘Maar we maken echt verschil, zowel in acute zorg en preventie als in de langdurige zorg. Dat is prachtig.’ Ook Italianer ziet dat verschil. ‘Ik wil graag dat de volgende generatie een beter leven krijgt. Dat heeft tijd nodig. En juist daarom moeten we haast maken, om dat zo snel mogelijk te realiseren.’
De Hartstichting heeft een missie: hart- en vaatziekten verslaan. Op hun website staat meer over de activiteiten van de Hartstichting, en hoe donateurs kunnen bijdragen. ‘Veel klanten van Van Lanschot zijn medisch specialist, zij kunnen helpen de boodschap van de Hartstichting uit te dragen door bij hun patiënten het belang van een gezonde leefstijl te benadrukken,’ zegt Italianer. ‘En de andere klanten zijn welkom om op een andere manier te steunen. We krijgen geen subsidie, dus elke euro die wij besteden, moet eerst opgehaald worden.’

Luister naar ‘Goed Doen’, de podcast met de Hartstichting

Ongeveer 900 onderzoekers doen wetenschappelijk onderzoek naar hart- en vaatziekten, in samenwerking met de Hartstichting. Wat is het speerpunt van die onderzoeken? En leidt meer onderzoek altijd tot meer resultaat?
Luister naar het interview met Floris Italianer (directeur) en Marina Senten (manager Allianties, Wetenschap & Innovatie) van de Hartstichting, in de eerste aflevering van Goed Doen, de podcast-serie waarin Marnix Kluiters in gesprek gaat met bestuurders van goededoelenorganisaties in Nederland.