Hoofd Kenniscentrum Van Lanschot
Eigen woning verbouwd? Bewaar uw bonnetjes 30 jaar
Dit is het gevolg van een uitspraak van de Hoge Raad op 19 april 2019. Wat speelde er?
Een echtpaar heeft in 2007 een verbouwing gedaan en daarvoor hun hypotheek verhoogd. De rente over die verhoging wordt sinds 2007 ieder jaar in aftrek gebracht. De Belastingdienst accepteert jarenlang de aangifte.
Het echtpaar raakte de doos met nota's kwijt
In 2013 stelt de Belastingdienst voor het eerst vragen over de verhoging van de hypotheek. Het echtpaar is echter de doos met bankafschriften en de nota’s van de verbouwing kwijt. Daarmee kunnen zij dus niet meer aan de wettelijke eis voldoen om met schriftelijke documenten de kosten van de verbouwing aan te tonen.
De Belastingdienst corrigeert vervolgens de belastingaangiftes over de jaren 2010, 2011 en 2012. Het echtpaar is het hier niet mee eens en stelt dat de Belastingdienst niet zes jaar na de verbouwing mag eisen dat het bewijs van de verbouwing met nota’s onderbouwd wordt, zeker nu in de voorgaande jaren de aangiftes geaccepteerd zijn.
Het Hof geeft het echtpaar in eerste instantie gelijk, maar de Hoge Raad corrigeert dit en geeft de Belastingdienst gelijk. Het echtpaar mag dus de rente over de hypotheekverhoging uit 2007 niet in aftrek brengen nu zij de verbouwing niet met nota’s kunnen aantonen.
Verkeerde veronderstelling
Ondernemers zijn gewend aan wettelijke bewaartermijnen. De administratie van een onderneming moet zeven jaar worden bewaard, en als het om onroerend zaken gaat zelfs tien jaar. Maar bij de meeste particulieren leeft vaak de veronderstelling dat je na vijf jaar grote opruiming mag houden. Dat ligt vanaf nu dus anders.
Geschreven naar de stand van zaken op 29 april 2019.
Hoofd Kenniscentrum Van Lanschot