‘Onze vintage designmeubels veroveren de wereld’
Hoe is uw loopbaan als ondernemer begonnen?
‘In de financiële wereld. Ik werkte na mijn studie op de beleggingsafdeling van een bank, ik was verantwoordelijk voor beleggingsfondsen wereldwijd. In de avonduren bedacht ik een geautomatiseerde manier van vermogensbeheer. Ik stelde een team samen en begon mijn eigen beleggingsbedrijf, Pritle, we namen een ander bedrijf over om aan de vereiste licenties te komen en werkten ons kapot. Na bijna twee jaar hebben we onze zaak voor € 12,5 miljoen verkocht aan een andere bank.’Was het lastig om afstand te doen van iets wat u zelf had bedacht?
‘Totaal niet. Zakendoen is rationeel zijn, zo zie ik dat. Als ondernemer moet je doen wat goed is voor het bedrijf. Onze start-up kreeg regelmatig aanbiedingen voor overnames en ik zag de concurrentie groeien. Toen ben ik met het MT om tafel gaan zitten: wat doen we? Het besluit viel: we gaan op een van de aanbiedingen in.’Hoe begon uw volgende avontuur?
‘Eerst werkte ik nog negen maanden bij de bank die ons bedrijf overnam, maar dat was qua cultuur niet zo’n lekkere match. Tijdens een sabbatical daarna, op reis met mijn vrouw in Zuid-Amerika, werd me duidelijk dat ik opnieuw een bedrijf wilde beginnen. Ik had wat uiteenlopende ideeën, bijvoorbeeld over een duurzaam vastgoedbedrijf en een machine om CO2 uit de lucht te halen. De rode draad: ze hadden allemaal met duurzaamheid te maken. De gevolgen van klimaatverandering vielen me op tijdens de reis. Ik wil daar als ondernemer een verschil in maken, dat inspireert me.’We willen de perceptie van tweedehands meubels een nieuw elan geven
Waar komt het idee voor Whoppah dan vandaan?
‘Eenmaal thuis, in voorbereiding op een verhuizing, bedachten mijn vrouw en ik Whoppah. We wilden wat meubels verkopen en zagen dat er geen specifiek platform was waar je designmeubels kon kopen of verkopen. Het principe is simpel: een website waar je een account kunt aanmaken, advertenties kunt plaatsen, meubels kunt zoeken en kopen. Op detailniveau is het een intellectuele uitdaging. De website moet helder en transparant zijn, dat geeft bezoekers vertrouwen. Je moet vechten om te winnen. Noodzakelijk, want wij willen de perceptie van tweedehands meubels nieuw elan geven. Bovendien zijn de meubels die via ons platform worden verhandeld, niet goedkoop. Dan moet er vertrouwen bestaan om online zo’n uitgave te doen. Dat verklaart ook het verschil met andere platforms. Wij laten elke advertentie controleren door een team: zijn de foto’s goed, klopt de omschrijving, is het meubel authentiek en in goede staat? En we hebben een transportdienst om de bestellingen op te halen en te laten bezorgen. We begonnen in 2019, inmiddels werken we met een team van 85 mensen, waarvan ruwweg de helft zich bezighoudt met IT, marketing, klantenservice en sales. De andere helft zorgt voor de logistieke afhandeling van de aankopen. De naam van ons bedrijf kwam direct bij ons op. Elke stap in de transactie moet de klant een “whoppah-gevoel” geven: goed en snel geregeld. Gewoon een energiek woord, wat voor ons het gevoel van ons merk goed weergeeft.’
Ons bedrijf bespaart net zoveel CO2 als een stad als Tilburg in een dag uitstoot
U heeft het over duurzaamheid. Hoe duurzaam is een platform voor designmeubels?
‘Daar zul je van opkijken. Het productieproces van meubels legt een flinke druk op het klimaat en de uitputting van de aarde. Met ons platform hebben we dit jaar 5,5 miljoen kilo CO2 bespaard. Dat is hetzelfde als de dagelijkse uitstoot van 204.000 mensen, dus een stad zo groot als bijvoorbeeld Tilburg. We willen in 2030 naar een dagelijkse CO2 -besparing van omgerekend 5,1 miljoen mensen. Dat betekent dat we flink moeten groeien, we moeten dan € 1 miljard aan verkoopvolume realiseren. Dat is een realistisch doel, 3% van het marktvolume. Momenteel is 2% van alle wereldwijd verkochte meubels tweedehands, die markt stijgt jaarlijks met 10 tot 20%.’
Lukt die groei door alleen in Nederland te blijven?
‘We werken ook al in België en Duitsland. In de tweede helft van 2023 komen daar Frankrijk en Italië bij. Volgend jaar voegen we meer Europese landen toe. Daarna volgen China, Korea, Australië en de VS. Met name in China is vintage design uit Europa enorm populair. We kunnen daar hetzelfde groeimodel hanteren als in Europa, met een groot deel van de handel uitsluitend online. Een deel van de meubels nemen we in consignatie. Wij maken de foto’s en de advertenties, ze staan in ons magazijn en als ze verkocht zijn, ontvangt de verkoper zijn verkoopopbrengst – min onze commissie. De stukken die in ons magazijn staan, zijn met name duurdere of grote meubels. We merkten dat klanten het fijn vinden als het uit hun huis weg is. Bovendien hebben ze er vaak geen zin in om mensen thuis te ontvangen. En wij beschikken over warehouses van duizenden vierkante meters, dus kunnen de meubels vanuit daar worden verkocht.’
Dat zijn ambitieuze groeiplannen. Hoe krijgt u de financiering rond?
‘Ik heb een deel zelf gefinancierd en we hebben de allerleukste groep angel investors die je kunt bedenken. BN’ers zoals Winston Gerschtanowitz, Wilfred Genee en Nick Schilder, en ervaren ondernemers zoals John de Mol, Ivo Lurvink, Lorenzo Bas, Daniel Gebler van Picnic en Guido Fambach van Just Eat Takeaway zijn betrokken bij ons bedrijf. Ze denken mee, komen met suggesties en investeren. Ze zien Whoppah als een raceauto in de Formule 1: we investeren continu in verbetering van het platform, sales en marketing. Volgend jaar verwachten we zwarte cijfers te gaan schrijven, de afgelopen tijd hebben we 400 tot 600% groei laten zien, geweldig! Ik merkte het al toen ik bij de bank werkte: ik ben toch een echte ondernemer. Samen met een team het beste bedrijf bouwen, steeds beter begrijpen wat de klant wil en zo stapje voor stapje de wereld verbeteren, dat inspireert me. Ik vind ondernemen het mooiste spel wat er is. En dat spel wil ik winnen.’