koploper

‘Succes is je gevoel volgen, en nooit stilzitten’

Hun campings in Frankrijk werden een groot succes, en nu bouwen Rida en Jurian Brekelmans al acht jaar aan het perfecte vakantiepark in Nederland. ‘Het geheim van ons succes? Creatief zijn, aanvoelen wat de doelgroep wil en doorzetten.’
Koploper Jurian en Rida - Vermogend Nederland 2021

Rida (60) en Jurian (58) Brekelmans houden van kamperen, maar dat primitieve gedoe hoeft voor hen niet zo. ‘Een paar dagen slapen op zo’n dun slaapmatje is niet erg, maar langer wordt het echt vervelend’, zegt Jurian. ‘Dus we vroegen ons af: kan het niet beter? Het echte campinggevoel, genieten van het buitenleven en wakker worden van de zon die op het tentdoek schijnt, maar dan met een behoorlijk bed en alle comfort van thuis.’

Zo begon in 2002 hun campingavontuur in Frankrijk, waar ze al jaren woonden en werkten. ‘Ik had in die tijd een goede baan bij een technisch bedrijf, Rida had in Nederland als bouwkundig ingenieur gewerkt, maar concentreerde zich de eerste jaren in Frankrijk op het gezin. Maar we wilden graag voor onszelf beginnen. We hebben toen van een verwaarloosde camping in de Loire een goedlopend bedrijf gemaakt. Daarna zijn we verhuisd naar Zuid-Bretagne om daar hetzelfde te doen. De omzet wisten we in vijf jaar tijd te verdrievoudigen, een groot succes.’

Acht jaar geleden kwam het gezin Brekelmans weer naar Nederland. ‘De kinderen gingen uit huis en wij hadden zin om nog een avontuur aan te pakken. Maar een geschikte plek vinden in Nederland was niet makkelijk. We vonden het hier erg volgebouwd, in vergelijking met Frankrijk. Je kunt geen vijf kilometer fietsen of je zit alweer op een industrieterrein.’

Willen we hier zelf kamperen? Is het antwoord ja, dan is de beslissing goed

Gestroomlijnde samenwerking

In het Drentse Ruinen vonden ze een plek met alle rust en ruimte, ze waren direct verkocht. Het gevoel was dus goed, maar ze blijven ook zakelijk. ‘Allebei kunnen we zien hoe mooi iets nu is, en hoeveel mooier het nog kan worden’, vertelt Rida. ‘We zijn verstandig, we besteden niet direct het hele budget aan de aanschaf. Zo kunnen we flink investeren. Bij deze camping hebben we meteen een overdekt zwembad laten bouwen, een mooi centrumgebouw neergezet en een binnenspeeltuin gemaakt. Dat moest wel, anders zou de camping niet verbeteren. Dat is echt de input van Jurian, als bedrijfskundige heeft hij een duidelijke visie hoe we dat het beste kunnen doen.’
De strikte taakverdeling zorgt voor een gestroomlijnde samenwerking. Jurian is verantwoordelijk voor alle technische zaken, Rida regelt de reserveringen en alles wat met personeel te maken heeft. Rida: ‘We hoeven niet te discussiëren, er is geen overlap tussen onze taken.’
Met één uitzondering: het ontwikkelen van nieuwe producten en gebouwen doet het echtpaar samen. ‘Door onze achtergrond hebben we hier echt allebei kijk op. Onze vier-seizoenen-tenten, waar je ook in de winter in kunt slapen, hebben we met z’n tweeën ontwikkeld. We werken daarnaast samen met een studievriend, die architect is. Hij heeft bijvoorbeeld het centrumgebouw van deze camping ontworpen, precies zoals wij het in gedachten hadden.

In onze boomhut zit je in je eigen jacuzzi, met uitzicht over de boomtoppen

Blije kampeerders

Denken vanuit je doelgroep en anticiperen op hun wensen is volkomen vanzelfsprekend. ‘Willen we hier zelf kamperen?’, vraagt Jurian zich af bij elke beslissing. ‘Is het antwoord ja, dan is het goed. We zitten nooit stil, willen steeds iets nieuws en iets beters bedenken. En daarbij letten we goed op wat de gasten belangrijk vinden. Toen het deze winter in Nederland flink sneeuwde, stonden bij ons op de camping een paar koepeltentjes met hele blije kampeerders. Dat vinden mensen kennelijk mooi, realiseerden we ons. Dus zijn we de safaritenten gaan verbouwen: isolatie, dubbele ramen. Dat was meteen een succes, net als de kampeerplekken met eigen sanitaire voorzieningen. We moesten verbouwen om te voldoen aan de coronarichtlijnen, en we merken dat kampeerders er heel enthousiast over zijn. Een eigen badhokje met warm water en een eigen wc vinden mensen prettiger dan een groot sanitairgebouw.’
Het pronkstuk van de camping is een boomhut die zo uit een kinderboek lijkt te komen. Geen kierende planken in een wiebelende boom, maar comfortabele slaapkamers met twee badkamers en een jacuzzi op het terras. Waar komt zo’n idee vandaan? ‘We droomden hiervan,’ vertelt Jurian. ‘Jammer genoeg is het erg ingewikkeld om de vergunningen voor zo’n bouwwerk rond te krijgen. Maar toen we meededen met Boomhut XXL, een televisieprogramma wie de mooiste boomhut kon bouwen, was het in een oogwenk geregeld. En die boomhut is een hit, het hele jaar door is hij volgeboekt.’

Volhouden

Wat is het geheim van hun succes? Jurian: ‘Sommige nieuwe ondernemers verwachten dat ze met een briljant idee in één klap succesvol zijn. Zo werkt het niet. Wij hebben succes, omdat we creatief zijn en doorzetten. De eerste jaren op de camping in Frankrijk waren moeilijk, want we kregen de financiering niet makkelijk rond en we moesten tegenslagen incasseren. Maar we hebben volgehouden. Dus als je als ondernemer denkt: dit is iets, dan moet je aanpakken terwijl je blijft zoeken naar manieren om het nog beter te doen. Succesvol ondernemen is hard werken, maar als het lukt, geeft dat zoveel energie!’

Landgoed Camping Ruinen

Koploper Jurian en Rida - Vermogend Nederland 2021

Een soepele samenwerking

Marcel Zwiers | private banker
Ik wil Jurian en Rida dezelfde service bieden die zij hun klanten bieden. Toen ze dertien jaar geleden bij mij aanklopten, woonden en werkten ze nog in Frankrijk. Dat vormde voor mij juist een uitdaging. Diezelfde proactieve houding herken ik bij deze ondernemers. Zij zijn echte doeners, en bovendien bescheiden mensen met een hoge gunfactor. Ze vormen een goed team en zijn geweldig op elkaar ingespeeld. Onze samenwerking loopt ook soepel: we vertrouwen elkaar en ze laten zich graag adviseren door mij.