‘Bij ons krijgt elke man een atletisch silhouet’
Oger is een family affair, een echt familiebedrijf. Broers Martijn en Sander werken al twintig jaar in de zaak, maar ook hun nicht Yvette, neef Patrick en diens zoon Joey spelen een rol in het bedrijf, vertelt Martijn. ‘Yvette is verantwoordelijk voor de financiën, Patrick doet de bedrijfskleding en Joey is verantwoordelijk voor een nieuw streetwear-concept. Sander is brand director en ik ben CEO.’
Vader Oger heeft zich in 2018 na zijn herseninfarct teruggetrokken uit de dagelijkse leiding van het bedrijf, maar zijn opvattingen over stijl zijn zeker niet verdwenen. Er bestaat zelfs een typische Oger-stijl, die bij sommige bedrijven op de Zuidas als kledingvoorschrift geldt. Maar toen sloeg corona toe en stak werkend Nederland zich en masse in iets makkelijks. ‘Vanaf het moment van de eerste persconferentie zagen we de pakkenverkoop afnemen,’ vertelt Sander. ‘We keken naar het nieuws en dachten meteen: dit is rampzalig. Toen ik daarna van vrienden uit het bedrijfsleven hoorde dat ze tot de zomer, en waarschijnlijk nog wel langer, thuis moesten werken, wist ik zeker dat we de koers moesten aanpassen.’
Binnen een week zaten de heren met alle inkopers en merchandisers aan tafel. Martijn: ‘We hebben het concept volledig omgegooid. Gelukkig konden we reeds ingekochte kostuums terugsturen naar de leveranciers en omruilen voor smart casual kleding. Geloof het of niet, maar Oger heeft nu ook joggingpakken in de winkel.’ Sander: ‘Wij noemen het loungepakken. Ze worden gemaakt van prachtige stoffen, zoals kasjmier en kunnen zelfs op maat gemaakt worden. Niet om in te sporten, maar om boodschappen in te doen en Netflix in te kijken.’
Iedereen werkte ineens thuis en de pakkenverkoop zakte in, dus we moesten ons concept drastisch omgooien
Espresso én een nieuwe outfit
Dat je de gemiddelde Nederlandse man kunt uittekenen in een hobbezakkige broek en verwassen fleeceshirt, klopt volgens Martijn en Sander niet. ‘Mannen houden ook van winkelen’, zegt Sander. ‘Zeker toen de horeca dicht ging, zagen we dat mannen bij ons kwamen om zichzelf te verwennen met nieuwe kleding. Een espresso of een wijntje drinken, bijkletsen en dan met mooie spullen weer naar huis. Het was een uitje voor ze.’ Zelfs nu vrijetijdskleding de voorkeur krijgt boven zakelijke pakken, blijft het advies van een echte kleermaker onmisbaar. ‘Wij hebben allemaal trucs in huis om iedereen er beter uit te laten zien. Door de tailleband wat hoger te plaatsen, zien benen er langer uit. En door de taille van een colbertje iets in te nemen of de knoop op de buik te plaatsen, krijgt elke man een atletisch silhouet. Het geeft zelfvertrouwen als je weet dat je er goed uitziet.’
Succesvol in bedrijfskleding
Corona betekende geen pauze of stilstand voor Oger. Het bedrijf plande de verbouwing, gaf vol gas op sociale media en de webwinkel, en pakte door met bedrijfskleding. ‘Dat onderdeel doet het erg goed, en die opdrachten hebben het omzetverlies in de winkels afgelopen jaar deels gecompenseerd’, vertelt Martijn. ‘We mochten avondtenues voor de luchtmacht verzorgen, en de vraag vanuit de hotelscholen komt ook weer op gang.’ Voor welke bedrijven zouden ze de bedrijfskleding nog meer willen verzorgen? Martijn: ‘Het personeel van de KLM zou ik graag willen kleden. Zowel de heren als de dames. Dat zou een mooie opdracht zijn.’ Sander: ‘Of Ajax. We zijn al twaalf jaar verantwoordelijk voor de kleding van Feyenoord, een mooi contact. De loyaliteit is groot: spelers en staf, maar ook de mannen van de businessclub shoppen regelmatig in onze winkel in Rotterdam. Ajax was jarenlang vaste klant bij ons en als Amsterdams bedrijf willen we Ajax graag weer kleden.’
De loyaliteit van Feyenoord is groot: spelers en staf komen graag in de winkel in Rotterdam
Geboortegrond
Ze investeerden afgelopen jaar in een nieuwe formule, gerund door neef Joey. Martijn: ‘Ons bedrijf is financieel gezond, dus die kans konden we grijpen. Didato is een jonger merk met streetwear, maar zeer exclusief: met spijkerbroeken en sneakers van merken zoals Balmain en Givenchy, voor prijzen waar ook wij wel even van moesten slikken, zelfs met de prijzen voor maatpakken in het achterhoofd. Maar het loopt als een trein.’ Ook de lang uitgestelde verbouwing moet nu eindelijk maar eens beginnen. Het pand aan de P.C. Hooftstraat moet ingrijpend worden vertimmerd. ‘We hebben lang getwijfeld of we een andere locatie moesten zoeken. Toen kwamen twee panden naast ons beschikbaar, die we tijdens de verbouwing kunnen gebruiken als tijdelijke winkelruimte. In september beginnen de aannemers.’ Sander: ‘Gelukkig maar, want er is in Amsterdam geen winkelgebied vergelijkbaar met deze straat. Bovendien: hier is mijn vader in 1990 gestart. Nee, dit is echt onze geboortegrond, de plek waar het succes is begonnen. Hier gaan we niet meer weg.’
Goedgeklede wereldleider
Dus die missie van hun vader, om de Nederlandse man wat mediterrane flair te geven, is geslaagd? Absoluut, volgens Martijn en Sander. Martijn: ‘We zijn niet de goedkoopste, maar onze kleding is wel perfect. En dat is wat waard. Voorbeeld: onze minister-president is uitgeroepen tot de op drie na best geklede wereldleider. Geen toeval dat hij zijn kleding bij ons koopt, haha. Ik zie genoeg goed geklede Nederlandse mannen. Soms ook wat mindere voorbeelden, op televisie zie ik outfits waar ik me over blijf verbazen. Waar is je stylist, denk ik dan, en waarom zijn de mouwen van je colbertje zo lang?’ Hebben de heren nog een droomklant? Sander: ‘Willem-Alexander zou ik graag willen kleden. Hij ziet er altijd goed verzorgd uit, maar zijn stijl is wat behoudend. Ik denk dat hij veel kleding in Groot-Brittannië koopt. Het zou wel wat dynamischer mogen, meer Italiaans. Hij is welkom bij Oger, ook tijdens de verbouwing.’