koploper

‘Ik heb de drive om elke dag maximaal te presteren’

Voordat een tweedehands auto trots glimmend op een verkoopsite staat, is er achter de schermen heel wat gebeurd, daar kan Bas Leseman (34) je alles over vertellen. Hij heeft als schoolverlater een autopoetsbedrijf met vier vestigingen en ruim tweehonderd man personeel opgebouwd, geen geringe prestatie. Leseman: ‘Intrinsieke motivatie, dat zoek ik in iedereen met wie ik samenwerk.’
Koploper Bas Leseman - Vermogend Nederland 2021

Jullie bedrijf doet wel iets meer dan alleen auto’s oppoetsen?

‘Klopt. Voordat een tweedehands auto de verkoop in gaat, wordt hij eerst helemaal nagelopen en schoongemaakt. Kleine schades worden hersteld, de auto wordt schoongemaakt en opgepoetst. Onze klanten zijn geen particuliere autoverkopers, maar grote dealers en leasemaatschappijen, die veel auto’s binnenkrijgen en weer willen verkopen. De auto’s worden rechtstreeks bij ons aangeleverd en wij zorgen ervoor dat ze zo snel mogelijk klaar zijn om te verkopen. We hebben laatst zelfs speciale led-schermen gekocht zodat de auto’s kunnen worden gefotografeerd met het logo en de branding van de klant op de achtergrond. Is de auto weer spic en span, dan kunnen we ‘m ook aanmelden op de grote autoverkoopsites, met alle informatie die daarbij hoort. Import uit het buitenland? Regelen we ook, inclusief het papierwerk. Een hele bulk leaseauto’s? Kom maar op.’ 

Uit liefde voor auto’s begonnen?

‘Min of meer. Ik zocht een bijbaantje toen ik een jaar of vijftien was. Op mijn fiets ging ik autobedrijven langs. Twintig keer hoorde ik: nee, we hebben niemand nodig. Eén keer was het ja, dus ik kon aan de slag. Zo is mijn eenmans-poetsbedrijf begonnen. Ik liep voor mijn mbo-opleiding stage op een accountantskantoor, maar daar vond ik weinig aan. Auto’s vond ik veel leuker, dus ik ben gestopt met school en verder gegaan met mijn autopoetsbedrijfje. Klant erbij, personeel erbij, en zo is het beetje bij beetje gegroeid. Inmiddels hebben we vier filialen en meer dan tweehonderd medewerkers.’ 

We willen elke dag op champions-league-niveau presteren

Waar zit jullie groei?

‘Hoe sneller wij een auto afleveren, hoe hoger de omloopsnelheid bij onze klanten. We bouwen nu software om die omloopsnelheid omhoog te brengen. We hebben zoveel data van alle auto’s die bij ons binnenkomen, dat we daarmee kunnen voorspellen hoeveel tijd we nodig hebben om een bepaald type auto klaar voor de showroom te maken. Hoe strakker we dat proces krijgen, hoe hoger het rendement is, zowel voor ons als voor onze klanten.’

Jullie bedrijf staat bekend als bijzonder sociaal bedrijf. Waar ligt dat aan?

‘We zorgen voor medewerkers die het wat minder goed voor elkaar hebben. Om ze te helpen, hebben we een levenscoach in dienst. Geen werkcoach, dat werken kunnen we zelf wel regelen, maar juist bij zaken om het werk heen kan de coach medewerkers helpen. Een lastig telefoontje met de Belastingdienst, problemen met een huurwoning, lastige brieven en formulieren, noem het maar op. Het zijn niet altijd grote problemen, maar toch, sommige mensen liggen ’s nachts wakker van hun administratie. Logisch dat ze dan ook minder productief zijn, als ze niet lekker in hun vel zitten. Kan iedereen toch overkomen? Een paar nieuwe medewerkers komen uit Eritrea. Ze zijn hartstikke gemotiveerd om te werken, maar ze hebben hulp nodig om huisvesting te regelen en wat zaken bij de gemeente af te handelen. Daar helpt die coach dan ook bij.’

Alle medewerkers zijn competitief, dat vind ik belangrijker dan een perfect cv

Waarom voel je het als verantwoordelijkheid van het bedrijf om daarbij te helpen?

‘Het is de verantwoordelijkheid van de hele maatschappij. Als ik iemand kan helpen, waarom zou ik dat dan laten? En het levert wat op: loyale medewerkers, veel meer werkplezier. Ook proberen we werknemers op andere manieren tegemoet te komen, bijvoorbeeld door zo flexibel mogelijk te werken. Wil iemand om zes uur ’s ochtends al beginnen, dan is dat prima. We hebben altijd genoeg werkopdrachten in voorraad staan, zodat iedereen gewoon door kan werken. En we zijn 24 uur per dag in bedrijf, dus iedereen kan werken wanneer hij wil. Mensen die zelf hun werktijden kunnen bepalen, zijn happy met hun werk.’

Is het moeilijk om de juiste medewerkers te vinden?

‘Valt wel mee. We zoeken mensen die intrinsiek gemotiveerd zijn. Chauffeurs die ervan genieten om de auto’s perfect af te leveren. Een controller die niet alleen heel goed is met cijfers, maar ook gelukkig wordt van een glimmende auto. Die drive, die zoek ik in iedereen met wie ik samenwerk. Al onze medewerkers staan ervoor open om te verbeteren. Ze zijn competitief, willen beter presteren dan de rest. Dat vind ik belangrijker dan een perfect cv. Twee jaar geleden zocht ik een mede-eigenaar, ik heb toen de helft van mijn bedrijf verkocht aan Alexander Gimbrère, een retail-ondernemer. Alexander en ik vullen elkaar heel goed aan: ik heb ervaring in de operatie, hij is analytisch en strategisch scherp. En wat ons verbindt is diezelfde ambitie, de drive om uit elke dag het maximale te halen. We willen iedere dag op champions-league-niveau presteren.’

Van welke auto gaat jouw hart sneller kloppen?

‘Staat er in onze werkruimte een perfect gepoetste auto te blinken, dan word ik daar echt blij van. De meeste auto’s die we binnenkrijgen zijn Golfjes, Opels, dat soort. Maar soms is er een Ferrari bij. Als zo’n mooie auto binnenkomt, dan staan we daar met een groepje wel even van te genieten. Of ik zelf ook in zo’n opvallende auto rijd? Nee, daar zou ik me niet fijn in voelen. Dat past gewoon niet bij me.’ 

Walther Kuppens - Vermogend Nederland 2021

Authentieke drive

Walther Kuppens | Senior Private Banker
De passie voor z’n bedrijf druipt ervan af bij Bas Leseman. Bij onze eerste ontmoeting viel meteen zijn openheid op. Hij heeft een authentieke drive om het goed te doen en hij betrekt zijn werknemers echt bij zijn bedrijf. Zo wil hij ook met ons samenwerken. Eerlijk en open, proactiviteit wordt gewaardeerd. De samenwerking met Bas houdt me scherp.