koploper

Van feesttent naar corona-testlocatie

Het jaar 2020 zou een topjaar voor Neptunus Structures worden, met prestigieuze evenementen als Paris Fashion Week, het Songfestival en de Olympische spelen op de planning. Maar Covid-19 veegde in maart de hele agenda leeg. Directeur Dorrie Eilers (50): ‘Snel schakelen zijn we als leverancier van tijdelijke huisvesting en feesttenten wel gewend. Dat improvisatietalent hadden we nu heel hard nodig.’
Dorrie Eilers - Koploper Cornelis Magazine 2020

Neptunus Structures is begonnen met één legertent? Hoe zit dat?

‘Tijdens het strandjutten in Noord-Groningen vond mijn opa in 1937 een kist met daarin een oude legertent. Die leek ‘m wel handig voor een feestje in de tuin, en toen de buren dat zagen wilden ze de tent ook wel een keer lenen. Dat kwam steeds vaker voor, dus opa dacht: dan kan ik er net zo goed huur voor vragen. En zo is ons familiebedrijf begonnen. De bedrijfsnaam? Op de deksel van de kist stond een drietand, het symbool van Neptunus, dus vandaar. Mijn opa verhuisde het bedrijf in 1939 van Groningen naar Limburg, mijn vader nam het later van hem over en bouwde het bedrijf succesvol verder uit. In 2000 droeg hij de aandelen over aan mijn broer Antoine, mijn zus Betty en mij, in de jaren erna heeft hij zich stap voor stap teruggetrokken. Vanaf 2014 vormen wij met z’n drieën de directie.’

Veerkracht zit in ons bedrijf

Inmiddels plaatsen jullie tenten over de hele wereld?

‘Tenten, maar ook demontabele gebouwen, die worden ingezet als supermarkt, sporthal of opslaghal. Zo hebben we een tijdelijk theater gebouwd  voor de musical Soldaat van Oranje, maar ook sporthallen voor bijvoorbeeld Nationaal Sportcentrum Papendal en tijdelijke airportterminals bij Schiphol, in Berlijn en Budapest. Eigenlijk overal waar tijdelijk ruimte nodig is. Onze tenten staan op festivals als Pinkpop en bij sportevenementen zoals de Formule 1. We ontwerpen alles zelf en fabriceren in onze fabriek in Polen. Inmiddels zijn we actief in heel Europa, en ook daarbuiten. We zouden bijvoorbeeld ook een tijdelijke accommodatie neerzetten voor de Olympische Spelen in Japan.’

Veel grote evenementen, dus corona heeft bij jullie hard toegeslagen?

‘We kregen de eerste signalen al in februari. We bouwden in Parijs accommodaties voor modeshows op de Paris Fashion Week en kregen van modehuizen het verzoek om de plannen aan te passen. ‘Bouw maar kleinere  accommodaties, want alle genodigden uit Azië komen niet,’ hoorden we. De tenten en gebouwen voor een dance-evenement op de Alpe d’Huez konden we drie dagen voor de geplande opening weer afbreken, heel bizar. En daarna ging het hard, de ene na de andere annulering kwam binnen. Op 16 maart wisten we dat Nederland ook in lockdown ging. We hebben direct samen met het directieteam overlegd.’

Konden jullie snel de plannen bijstellen?

‘Eerst kregen we een zware tegenslag te verwerken, want op 23 maart overleed onverwacht onze moeder. Ze is gaan slapen, en werd niet meer wakker. Alles stond ineens op z’n kop. En ja, dan is niks meer echt belangrijk, behalve waardig afscheid van haar nemen. Gelukkig hebben we een goed team op kantoor, we konden alles zorgeloos overdragen. En door die maatregelen ging er sowieso al veel op afstand. We wonen allemaal vlak bij het bedrijf, dus we liepen wel binnen om lopende zaken af te handelen. Maar de prioriteiten lagen even ergens anders.’

We gingen direct met het salesteam om tafel: waar zien we kansen?

Wat een zware tijd. Hoe hebben jullie je kunnen herpakken?

‘Veerkracht zit in ons bedrijf en in ons als familie. Mensen die ook in de evenementenbranche werken, zullen dit herkennen: je moet altijd kunnen improviseren, snel oplossingen bedenken en flexibel omgaan met onverwachte situaties. Dat vermogen om snel te schakelen, hadden we hard nodig. 

En daarna? Jullie hebben als bedrijf een grote draai gemaakt, hoe ging dat?

‘Met het salesteam hebben we geïnventariseerd waar we kansen zagen. Gelukkig zijn we niet voor honderd procent afhankelijk van theaters, horeca of evenementen, we bouwen dus ook semi-permanente gebouwen zoals bijvoorbeeld sporthallen, opslaghallen en supermarkten. Dat werk kwam, na een korte pauze, al snel weer op gang. Daarnaast kregen we bijvoorbeeld opdrachten om een tijdelijk ziekenhuis te bouwen in het stadion van Cardiff, en hebben we triage-tenten in Ahoy en bij het ziekenhuis in Maastricht neergezet. Gelukkig maar, want we hebben driehonderd medewerkers die we graag aan het werk willen houden. Dat zijn geen types om rustig thuis te zitten, die willen iets doen.’

Onze medewerkers zijn geen types om thuis te zitten, die willen iets doen

Toch waren ontslagen onvermijdelijk?

‘Ja, en dat was lastig, heel lastig. We hadden het nog nooit meegemaakt, we groeiden alleen maar. Eerst hebben we personeel collegiaal uitgeleend, en daarmee bedrijven in de regio geholpen. Maar ondanks dat hebben we toch afscheid moeten nemen van een aantal medewerkers. Moeilijk, sommigen werkten al jaren bij ons. Onze recruiter die we aan het begin van het jaar hadden aangenomen om personeel te werven, heeft geholpen om mensen te begeleiden naar een nieuwe baan. We hebben met iedereen persoonlijk gesprekken gevoerd en geen kwaad woord gehoord, ze begrepen het.’

Inmiddels hebben jullie nieuwe projecten weten aan te trekken. Wat voor projecten?

Vooral in de medische hoek. We zijn bijvoorbeeld heel blij met de XL-teststraten die we bouwen. Dat zijn goed geïsoleerde tijdelijke hallen, waar de GGD kan testen. In Rotterdam, Utrecht en Amsterdam wordt nu gebouwd, ik geniet van die bedrijvigheid. In het weekend ga ik dan graag even kijken. We zijn een familiebedrijf, dus onze gezinnen zijn allemaal nauw betrokken. Zo bouwen mijn zoons ook keihard mee aan zo’n nieuw project. Op die manier houden we de spirit erin, we merken dat de motivatie bij alle medewerkers groot is. Iedereen is blij dat we weer aan het werk kunnen.’

Hoe ziet het komende jaar eruit voor de evenementenbranche?

‘Niemand weet hoe lang dit gaat duren en wat voor maatregelen er nog komen. Maar ik zie bij onze opdrachtgevers dat ze scenario’s uitwerken om komend seizoen op een veilige manier evenementen te houden. Het is spannend, want corona heeft veel financiële schade aangericht bij het bedrijfsleven. Grote evenementen zijn afhankelijk van sponsors. Zullen die blijven investeren? En zal het publiek wel durven komen? Mensen zullen vast even nadenken voordat ze weer naar een groot evenement gaan, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het safe zal zijn. Neem bijvoorbeeld de sportevenementen: die organisaties zijn zo professioneel, zij laten echt niks aan het toeval over.’
Koploper Dorrie Eilers - Cornelis Magazine 2020

Veel bewondering voor de familie

Marischka Meijer-Jussen | private banker
Hartelijk en warm, zo heb ik de familie Eilers leren kennen. Ik heb veel bewondering voor de manier waarop ze zich in 2020 staande houden. Het zou een topjaar voor ze worden, maar dat pakte door Covid-19 anders uit. Dorrie is op 14 december door dagblad De Limburger uitgeroepen tot winnaar van de verkiezing van de Limburgs Ondernemer van het Jaar 2020. Deze titel is haar van harte gegund en een fantastisch eerbetoon voor de hele familie.