'Het gaat niet om status of geld, maar om verbinding'
Communicatietalent in de beleggingswereld, verandermanager bij een verzekeraar en nu als niet-jurist in het bestuur van een advocatenkantoor: Dorothee van Vredenburch (56) is het gewend om een buitenbeentje te zijn. Haar drijfveer? ‘Menselijke verbinding. Sommige mensen laten hun persoonlijkheid thuis als ze naar hun werk gaan, onbegrijpelijk.’
U bent nu partner bij De Brauw Blackstone Westbroek, maar u bent geen jurist. Hoe zit dat?
‘Ik heb een hele andere loopbaan dan mijn collega’s bij De Brauw, dat is waar. Ik heb in Cambridge business en finance gestudeerd, en begon daarna in Nederland een bedrijf voor financiële PR en investor relations. In Groot-Brittannië was dat toen al normaal, maar in Nederland kreeg je als institutionele belegger niet altijd de informatie die je wilde van bedrijven. Wat is de visie? Welke strategie volgen ze? Dat waren maar lastige vragen. Mijn bedrijf heb ik na enkele jaren verkocht, en ik ben daarna voor een bank en later voor een verzekeringsmaatschappij gaan werken. En overal waar ik kwam, was ik een vreemde eend in de bijt. Die positie als buitenstaander heeft een groot voordeel: ik kijk anders tegen de business aan.’
Zoek contact van mens tot mens, niet van visitekaartje tot visitekaartje
Wat is het grote verschil tussen u en de juristen?
‘In het bestuur van het advocatenkantoor wordt besproken of bepaalde zaken moeten worden aangenomen of niet. De juristen letten dan op de haalbaarheid en de expertise. Ik let op de reputatie, zowel intern als extern. Is dit een interessante, uitdagende zaak om aan te werken? Dat is ook belangrijk. Kijk, mijn collega-bestuursleden hebben allebei ruime ervaring als advocaat, maar ik heb juist weer ervaring met alle aspecten van human resources en marketing. Dat is een goede aanvulling.’
U pleit voor verbinding tussen bedrijven en mensen. Kunt u dat toelichten?
‘Ik heb gemerkt dat sommige mensen hun menselijke jas lijken uit te trekken als ze bij hun werk binnenstappen, ze willen zichzelf daar niet laten zien. Maar dat werkt niet. We moeten ook in een zakelijke context zoeken naar echt contact, van mens tot mens, niet van visitekaartje tot visitekaartje. Hoe vind je die verbinding? Ga het gesprek aan. What makes people tick, daar moet je naar zoeken. Ga eens wandelen met elkaar, ga echt praten. Niet over het werk, over cijfers of over vakinhoudelijke zaken, maar over jezelf en over de ander. Leer elkaar kennen.’
Wat drijft mensen, daar moet je naar zoeken
Is dat een grote verandering voor een advocatenkantoor?
‘Niet voor de nieuwe generatie. Die hebben hele andere wensen op werkgebied, merken we. Ze willen weten hoe de sfeer op kantoor is en zijn niet zo geïnteresseerd in stoere verhalen over nachten doorwerken en deals sluiten. In het traject van werving en selectie krijgen we vragen over het diversiteitsbeleid en de mogelijkheden die nieuwkomers binnen ons bedrijf krijgen om zich te ontwikkelen en te groeien als jurist. Lastig aspect is dat de mensen die de verandering moeten doorvoeren, voornamelijk van mijn generatie zijn: vijftig plus met een flinke carrière. En die groep heeft er meer moeite mee, dus die moeten we overtuigen.’
Hoe overtuigt u ze?
‘Mijn mantra is: connecting purpose, people and performance. Losjes vertaald: de reden waarom we doen wat we doen als bedrijf, de mensen die het doen en het rendement staan met elkaar in verbinding. Die drie aspecten moeten met elkaar in balans zijn. Het gaat niet alleen om marktaandeel en winst, er moet ook aandacht zijn voor relationele aspecten, zoals het aansturen van een team en het verbinden met klanten. Persoonlijke aandacht kan het onderscheidend vermogen zijn.’
De nieuwe generatie juristen is niet geïnteresseerd in stoere verhalen over nachten doorwerken
Wat is het onderscheidend vermogen van De Brauw?
‘Onze bedrijfsactiviteiten is excellent juridisch advies geven op de meest complexe zaken. Maar dat is niet onderscheidend genoeg. Ons juridisch advies is uitstekend, geen enkele twijfel. Maar we hebben concurrenten die ook heel goed juridisch advies geven. Het gaat dus om vertrouwen geven en krijgen. We moeten ons inleven in de organisatie van onze klanten, en zien hoe de juridische vraagstukken passen in het grotere geheel. Als we daar ons advies op baseren, past het binnen het strategische kader van dat bedrijf. Bovendien maken we dan op een persoonlijke manier verbinding met een andere organisatie.’
Bent u niet bang dat mensen u een zweverig type vinden?
‘Mijn achtergrond als beleggingsanalist komt me goed van pas. Als ik me alleen zou richten op de purpose, wordt het inderdaad een zweverige toestand. Maar ik kijk ook naar performance, en daar kan ik mensen mee overtuigen. Een goede verbinding tussen collega’s maakt een bedrijf extra waardevol. Het ziekteverzuim gaat naar beneden als we aandacht besteden aan onze medewerkers, mensen blijven langer bij een bedrijf werken en stappen niet snel over naar de concurrent. Helemaal niet zo zweverig, dus.’
Het klinkt zo simpel, verbinding maken. Waarom doet niet iedereen dat?
‘Het is inderdaad niet ingewikkeld: elk mens heeft aandacht nodig. Iedereen wil gezien worden. Mensen bloeien op als je ze aandacht geeft en waardering toont. En investeren in relaties klinkt duur, maar dat is het niet. Het kost tijd, dat is alles. Een handgeschreven kaartje wordt vaak meer gewaardeerd dan een duur relatiegeschenk. Maar er is een andere kant: als je investeert in relaties moet je ook jezelf durven laten zien. En dat is voor sommige mensen nog best spannend.’
Verschillende rollen vragen om maatwerk
Dorothee is al lang klant
bij Van Lanschot. Ik vind het mooi dat we haar altijd hebben kunnen adviseren
over de bancaire vraagstukken die horen bij de verschillende fases van haar
carrière: eerst als ondernemer, daarna als bestuurder van grote ondernemingen.
Bij die verschillende rollen horen verschillende vragen, bijvoorbeeld over
financieren of over compliance-aspecten bij beleggen. Dat is maatwerk en daar is
ons team Business Professionals in gespecialiseerd.