Waarom het doel van uw bedrijf net zo belangrijk is als de winst

Waarom het doel van uw bedrijf net zo belangrijk is als de winst

Waarschijnlijk is het een ‘leeftijdsdingetje’. Nu ik de 50 gepasseerd ben en ik veel economische en materiële doelen in meer of mindere mate binnen bereik of gerealiseerd heb, betrap ik mijzelf er steeds meer op dat andere zaken belangrijker worden.

Zaken als: wat kan ik met mijn kennis, ervaring en energie voor anderen betekenen? Hoe wil ik bekendstaan en, voor hopelijk veel later: hoe wil ik herinnerd worden? Daardoor worden gesprekken merkbaar anders. Gesprekken met familie, met vrienden en kennissen, maar ook gesprekken met klanten en relaties. En dan blijk ik niet uniek te zijn in deze behoefte aan verdieping en zingeving. En zonder uitzondering wint het gesprek aan kwaliteit en verdiept de relatie.

Wat voor ons als individuen geldt, zie je ook steeds vaker terug bij bedrijven en instellingen. Als de fase voorbij is waarin profit prioriteit nummer één is om de groei en ontwikkeling financierbaar te houden, wordt de vraag ‘wat is de footprint die wij als organisatie achter willen laten?’ ook steeds belangrijker.

Goed nieuws

En dan is er goed nieuws: het leiden van een organisatie vanuit een purpose anders dan de focus op winst lijkt juist tot een hogere winstgevendheid te leiden. Baanbrekende managementboeken als Built to Last van Jim Collins van begin jaren’90 en meer recent Start with Why van Simon Sinek onderstrepen dit. Klanten worden niet vanuit de verleiding van prijs of promotie naar je producten of diensten getrokken, maar vanuit een diepere inspiratie ergens bij te willen horen. Met het eerste (de verleiding) realiseer je een transactie, met het tweede (de purpose) realiseer je loyaliteit en een relatie met een veel grotere kans op een herhalingsaankoop.

Generatie Y

Bijkomend voordeel is dat je daarmee ook een betere aansluiting vindt bij de arbeidsmarkt van nu: generatie Y (geboren grofweg tussen 1980 en 1995) is niet meer alleen te verleiden met status, financiële compensatie of positie. Zelfontplooiing, voldoening, iets creëren, aan iets goeds bijdragen en dáár de vruchten van plukken zijn voor deze generatie veel belangrijker. Zo zat ik niet zo lang geleden met een ondernemer aan tafel die zijn overwinst uitkeert naar een stichting die als doel heeft een houdbare en betere samenleving vorm te geven.

Verrijking

Als bankier en exponent van generatie X (een generatie waarvoor nuchterheid, zelfstandigheid en individualisme belangrijke waarden zijn) omarm ik deze ontwikkeling van harte. De verdieping van het gesprek met onze klanten en relaties geeft een enorme verrijking. Niet alleen meer de financiering van een nieuw productiemiddel of de ontwikkeling van de financiële ratio’s op de agenda, zoals in een traditioneel klant-bankgesprek. Natuurlijk bespreken we ook deze onderwerpen nog, maar steeds meer in het kielzog van het ‘echte’ gesprek. Het gesprek over de wensen, de doelen en de dromen van de ondernemer. Voor hemzelf en voor zijn onderneming.

Wij voeren dat gesprek graag met u. Niet alleen verrijkt het ons als bankier, wij kunnen u ook met onze kennis, ervaring en netwerk helpen met het realiseren van uw dromen en uw doelen.

Meer weten?

Neem contact op met Theo Timmers via 06 55 81 63 35 of t.timmers@vanlanschot.com. U kunt ook meer informatie vinden op www.vanlanschot.nl/ondernemers.   

Theo Timmers werkt als business advisor bij Van Lanschot. 

Van Lanschot maakt gebruik van cookies voor een goede werking van de site, voor tracking en voor het bijhouden van statistieken. Gaat u verder op de site? Dan stemt u erin toe dat wij cookies plaatsen. Lees meer over cookies bij Van Lanschot