KPN stelt teleur

Beursplein 5 opent hoger. Dit ondanks dat beleggers worden overspoeld door een trits aan bedrijfscijfers. De omzetdaling van KPN wordt niet gewaardeerd, dat geldt ook voor de tegenvallende resultaten van Arcadis. Air France-KLM schrijft wel zwarte cijfers, maar stakingen en terroristische aanslagen hangen als dreigende wolken boven het bedrijf.

KPN met de hakken..

KPN (-2,7%) zag zijn omzet in het tweede kwartaal met 4,0% dalen tot een niveau van € 1,7 miljard. De winst voor rente, belasting en amortisatie bedroeg € 592 miljoen. Dat was in lijn met de verwachtingen. Onder de streep hield KPN € 162 miljoen over. Dat is 1,0% meer dan in de vergelijkbare periode vorig jaar.

Topman Blok herhaalde de verwachtingen voor geheel 2016 en stelde een interimdividend van € 0,033 in het vooruitzicht en handhaaft het jaar dividend op € 0,10 per aandeel. 

Brazilië en Brexit bezorgen Arcadis buikpijn

Arcadis (-9,5%) kwam met halfjaarcijfers naar buiten. De winst voor rente, belasting en amortisatie bedroeg aan het einde van het halfjaar € 88 miljoen. En dat is in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar een daling van € 3,5 miljoen. Ook de omzet viel licht (-1,0%) terug tot € 1,68 miljard. Het management wijdt de teruggang enerzijds aan de toegenomen onzekerheid als gevolg van de Brexit. Arcadis doet veel zaken in het Verenigd Koninkrijk. Anderzijds blijft de onderneming last houden van de recessie waar de Braziliaanse economie al tijden in verkeert.

Air France-KLM blijft onder druk staan

Air France-KLM (+4,0%) heeft een moeilijk tweede kwartaal achter de rug. Toegenomen concurrentie en de angst voor terroristische aanslagen hebben de inkomsten onder druk gezet. Vandaar dat de tweedekwartaalomzet met 5,0% daalde tot € 6,22 miljard. Bij deze omzet wist de luchtvaartreus een nettowinst van € 41 miljoen te realiseren. En dat is een hele verbetering ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. In dat kwartaal werd nog een verlies van € 79 miljoen geleden. Toch kan het management zich niet rijk rekenen. Verre van. Het management wil verder reorganiseren en dat raakt het (cabine-)personeel. Daar zijn de vakbonden niet blij mee en die roepen dus op tot stakingen. Het verleden heeft ons geleerd dat dergelijke stakingen Air France-KLM een aardige duit kosten.

Van Lanschot maakt gebruik van cookies voor een goede werking van de site, voor tracking en voor het bijhouden van statistieken. Gaat u verder op de site? Dan stemt u erin toe dat wij cookies plaatsen. Lees meer over cookies bij Van Lanschot