Beurzen: verzekeraars in beeld

Nu in de VS de storm is gaan liggen wordt het tijd om de schade te bepalen. Voor Munich Re is het duidelijk dat deze aanzienlijk zal zijn en dat zij flink in de buidel moeten tasten. Een winstwaarschuwing is het gevolg. De komst van de nieuwe iPhone zorgt in de VS voor beweging in de telecomsector aldaar en in eigen land wordt verheugd gereageerd op het bericht dat ASR weer op eigen benen staat.

  • ASR weer publiek bezit

  • Orkaan Irma zorgt voor schade bij Munich Re

  • Olie en telecom, veelbesproken op Wall Street

ASR weer publiek bezit

Een licht lagere opening voor Beursplein 5 deze ochtend. De koersen van verzekeraars zijn deze ochtend in beweging. ASR omdat het weer op eigen benen staat en Aegon mogelijk vanwege de winstwaarschuwing die Munich Re gisteravond wereldkundig maakte. ArcelorMittal staat onder druk, en Unilever maakt geen indruk met zijn nieuwe plannen.

ASR op eigen benen

De staat heeft zijn laatste deel (20,5%) in verzekeraar ASR (+0,5%) verkocht. De 30,15 miljoen aandelen werden onlangs voor € 33,75 per stuk verkocht. Van dat belang kocht ASR zelf 3 miljoen aandelen in.

Met de verkoop van het staatsbelang zijn alle aandelen wederom via de beurs verhandelbaar en is ASR publiek bezit geworden. Het aandeel wordt per 18 september aanstaande opgenomen in de Stoxx Europe 600-index.

ArcelorMittal onder druk door China

Het aandeel ArcelorMittal (-1,6%) levert deze ochtend iets in op berichten dat het minder gaat met de Chinese industrie. Het is geen geheim dat China een belangrijke vrager is van ijzererts en staal. Nu blijkt dat de groei van de Chinese industrie vertraagt, veronderstellen beleggers dat dit ook een drukkend (toekomstig) effect heeft op de verdiensten van ’s werelds grootste staalproducenten. ArcelorMittal is de grootste.

Beleggers niet onder indruk van plannen Unilever

Afgaand op de koersbeweging van het aandeel Unilever (-0,1%) nemen beleggers weinig notie van het bericht dat Unilever zijn belangen in Azië wil uitbreiden. Om deze ambitie te verwezenlijken, gaat de onderneming op zoek naar geschikte overnamekandidaten. Dat is de snelste manier om de groeidoelstelling in te vullen. Ambities zijn leuk, maar het is nog maar de vraag of deze op een goede manier ingevuld kunnen worden. Niet alle overnames blijken succesvol te zijn. Zeker niet als de portemonnee flink getrokken moet worden.

Orkaan Irma zorgt voor schade bij Munich Re

Europa begon licht lager aan de handelsdag. De schade die orkaan Irma achterliet, wordt langzaam maar zeker zichtbaar. Niet alleen in de VS, maar ook in Europa, onder andere bij verzekeraar Munich Re. De Europese automobielproducenten hebben afgelopen zomer goede zaken gedaan en het einde is gelukkig nog niet in zicht.

Munich Re loopt averij op

De orkanen Harvey en Irma hebben toch voor schade in Europa gezorgd. Gisteravond laat liet het management van herverzekeraar Munich Re weten dat het een flinke kluif wordt om de eerder uitgesproken winstverwachting te realiseren. Eerder voorzag Munich Re een jaarwinst tussen de € 2 miljard en € 2,4 miljard. Hoewel het nog te vroeg is om de exacte verzekerde schade van beide orkanen vast te stellen, is wel duidelijk dat er is zeker sprake van een hoog verzekerd bedrag. En dat leidt ertoe dat Munich Re het derde kwartaal met verlies afsluit.

Zomer goed voor Europese automobielproducenten

De groei van de eurozone-economie heeft de Europese auto-industrie geen windeieren gelegd. De verkoopcijfers voor de maand augustus waren beter dan voorzien. Het aantal geregistreerde auto’s steeg in de zomermaand met 5,5% op jaarbasis. In juni bedroeg de stijging ‘slechts’ 2,6%.

De verwachting is dat de verkoopcijfers blijven stijgen aangezien producenten met diverse acties komen, zoals het inleveren van vuile diesels voor schonere modellen. Een initiatief waar we vooral in Duitsland, waar Volkswagen onder druk staat vanwege het schandaal met sjoemelsoftware, veel beweging zien.

Verder zien we dat diverse producenten waaronder Renault met nieuwe modellen naar buiten zijn gekomen.

Olie en telecom, veelbesproken op Wall Street

Het was op het nippertje, maar wederom zorgden de Amerikaanse aandelenindices voor nieuwe records. Met dank aan de aandelen uit de energiesector. En er is volop reuring in de telecomsector. Enerzijds vanwege de nieuwe iPhones, anderzijds vanwege het uitstel (of wordt het toch afstel?) van de komst van internet-tv bij Verizon.

Stijgende olieprijs ondanks oplopen voorraad

Beleggers hadden duidelijk trek in energie-aandelen. De sector ging binnen de S&P500-index behoorlijk (+1,2%) omhoog. Dat had alles te maken met de stijging van de olieprijs (+2,2%). Dit ondanks een bericht van het Amerikaanse Energie Agentschap dat de wekelijkse olievoorraad in de VS flink gestegen is in de week eindigend op 8 september.

De prijsstijging werd op haar beurt veroorzaakt door een uitspraak van het Internationaal Energie Agentschap, dat verwacht dat de komende twee jaar de vraag naar olie versnelt naar een tempo dat we in de afgelopen twee jaar niet hebben gezien.

Wel of geen internet-tv bij Verizon

Verizon (+1,0%) neemt binnen nu en zes maanden een besluit over het in eigen beheer op de markt brengen van internet-tv. Dat meldde topman McAdam tijdens een Bloomberg-conference. Mocht Verizon besluiten deze overvolle markt te betreden dan moet het product van topklasse zijn, wil het onderscheidend zijn en een bestaansrecht hebben.

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat Verizon deze zomer al een besluit zou nemen, maar dat was niet mogelijk, omdat er volgens het management van Verizon onvoldoende netwerken interesse toonden.

Verizon zal internet-tv via dochter Oath op de markt brengen. Oath is het resultaat van de aankoop van de AOL- en Yahoo!-activiteiten.

T-Mobile US wacht even af

Met de komst van de nieuwe iPhones is een nieuwe prijzenoorlog in het Amerikaanse telecomlandschap gestart. AT&T gaf het startschot met de actie ‘Buy one / get one for free’. Verizon (+1,0%) en Sprint (-0,1%) volgden door hun acties wereldkundig te maken.

Alleen T-Mobile US (-0,3%) houdt zich vooralsnog afzijdig. Vorig jaar was de Amerikaanse dochter van Deutsche Telekom de eerste en de meest agressieve telecommer als het gaat om actiemarketing. De vraag is waarom T-Mobile US zich afzijdig houdt?

Vanwege de mogelijke productieproblemen rondom de iPhone 8, of zijn er andere redenen? Wij kunnen er enkel maar naar gissen, maar de eerste lijkt een logische. Wat heeft het voor zin om een actie te starten rondom de nieuwe iPhones als het risico bestaat, dat je deze niet kunt leveren.

Van Lanschot maakt gebruik van cookies voor een goede werking van de site, voor tracking en voor het bijhouden van statistieken. Gaat u verder op de site? Dan stemt u erin toe dat wij cookies plaatsen. Lees meer over cookies bij Van Lanschot