Beurzen: Het cijferseizoen is in volle gang

In de VS laten diverse technologiebedrijven echt van zich spreken terwijl in eigen land een bedrijf in de vorm van Philips Lighting teleurstelt. Gelukkig zien we dat Vodafone zijn woorden nakomt. We kunnen dus met een gerust hart het weekeinde in.

  • Philips Lighting gedimd

  • Vodafone komt belofte na

  • Technologiecijfers VS klinken als een klok

Philips Lighting gedimd

De laatste handelsdag van de week is voor Beursplein 5 met een licht verlies begonnen. Beleggers werden onaangenaam verrast door de tegenvallende cijfers van Philips Lighting, maar zullen met enige mate van tevredenheid kijken naar het herstel van het aandeel Air France-KLM. Die luchtvaartmaatschappij introduceerde gisteren boutique JOON.

Gaat het licht uit bij Philips Lighting?

Zo’n vaart zal het niet lopen, maar feit is wel dat beleggers teleurgesteld zijn in de tweedekwartaalresultaten die Philips Lighting (-6,8%) vanochtend voorbeurs heeft laten zien.

Met een omzet van € 1,7 miljard wist de onderneming niet aan de verwachtingen te voldoen. De verwachte omzet lag immers op € 1,73 miljard. Kijken we naar de ontwikkeling van de winst voor rente, belasting en amortisatie (EBITA) en schonen we dit voor een eenmalige boekwinst van € 15 miljoen op een vastgoedtransactie dan komen we uit op een EBITA van € 157 miljoen. Dat is circa 5,0% onder de verwachting. Verder zien we een lichte toename van het werkkapitaal en een hogere belastingafdracht. Dit resulteert in een negatieve kasstroom van € 27 miljoen. Dat was niet voorzien.

De onderneming heeft een moeizaam kwartaal achter de rug naar nu blijkt. Toch houdt het management vast aan de eerder uitgesproken doelstelling om een margeverbetering van circa 50,0 tot 100,0 basispunten te realiseren in 2017.

Nieuwe loot aan stam Air France-KLM

Gisteren zag de nieuwe boutique JOON van Air France-KLM (+1,4%) het levenslicht. Met JOON richt de Nederlands-Franse luchtvaartreus zich op jonge reizigers in de leeftijdsgroep van 18 tot en met 35 jaar. Het management laat expliciet weten dat JOON geen budgetmaatschappij is, maar meer een lifestyle merk met een focus op design en digitale technologie. Een maatschappij dus gericht op millennials. Een slimme zet, zeker in een tijd waarin luchtvaartmaatschappijen niet alleen elkaar beconcurreren om de gunst van de reiziger, maar ook moeten strijden met andere aanbieders van passagiersvervoer. Met interesse kijken wij hoe deze zet door de markt en door reizigers wordt ervaren.

Vodafone komt belofte na

Telecommer Vodafone gaf een omzet-update af. Bij kogellagerfabrikant SKF was het toekomstbeeld, net als bij meerdere Europese industriele bedrijven, troebel te noemen. Swatch liet een tegenvallende operationele winst zien, maar blijft optimistisch richting de toekomst. 

Vodafone komt belofte na

De omzetcijfers van de mobiele telefonietak bij Vodafone (+1,9%) zijn met een 2,2% toename een stuk sterker dan de voorziene 1,6% stijging. De teruggang van de gemiddelde opbrengst per abonnement (ARPU) is lager dan voorzien in het VK. In Italië en Spanje boert Vodafone erg goed. Kortom, een prima update. Vodafone werkt al langer aan een verbeteringsprogramma voor de Europese activiteiten en dat werpt steeds meer vruchten af. Naast meer omzet voorzien wij ook verdergaande kostenbesparingen. Een uitgebreide strategie-update staat voor september gepland en dat kan wederom een nieuwe koerskatalysator opleveren. Vooral de integratie van de Indiase activiteiten in een nieuwe joint-venture kan positieve triggers geven.

Gemengde perspectieven van kogellagerfabrikant SKF

SKF (onveranderd) is een van die bedrijven die direct het wel en wee van de wereldeconomie voelt. De producten van de kogellagerfabrikant worden zeer breed ingezet. Tot op heden zijn de resultaten van de (Europese) industriële bedrijven zeer gemengd te noemen. De tweedekwartaalresultaten bij SKF waren gelukkig iets beter dan verwacht en ook op het margegebied, tot op heden het pijnpunt bij de industriële cijfers, lag iets hoger dan voorzien. Voor het lopende kwartaal overtuigt ook SKF helaas niet. Vooral de gang van zaken in Europa wordt minder ingeschat, dat is opmerkelijk. Samengevat: we zien ook hetzelfde gemengde beeld als bij andere industriële ondernemingen.

Swatch blijft optimistisch

Bij Swatch (-0,1%) bleef de operationele winst een kleine 5% achter bij de verwachting. Maar deze Zwitsers staan bekend om hun optimisme en ook die lijn trekken ze door richting het lopende kwartaal. Wij zijn voorzichtiger. Als toeleverancier van horloge-onderdelen is de verkoop van luxe goederen mondiaal gezien erg belangrijk en daarvan zijn de perspectieven matig te noemen.

Technologiecijfers VS klinken als een klok

Dat geldt zeker voor Microsoft en Visa. Bij veilinghuis Ebay hebben ze meer moeite om aan te haken bij de concurrentie. En Amazon schudt het retaillandschap weer eens op, ditmaal zijn de doe-het-zelf-zaken het slachtoffer.

It’s all about the cloud bij Microsoft

De cloudstrategie krijgt bij Microsoft (+0,5%) steeds meer vorm. Tot een jaar geleden werd Microsoft door analisten beticht van onvoldoende progressie op dit vlak, maar dat is echt achterhaald. Azure, het cloudplatform, steeg zelfs met 97% ten opzichte van een jaar eerder. De winst-per-aandeel over het vierde kwartaal bedroeg $ 0,98 waar slechts $ 0,71 was verwacht door analisten.

Toch was er een minpuntje: de verwachting voor het komende kwartaal. Deze werd door Microsoft erg conservatief gesteld. In de nabeurshandel klom het aandeel Microsoft 3,7% hoger.

Visa betaalt zich uit

Nabeurs kwamen er prima cijfers van creditcardmaatschappij Visa (-0,1%) naar buiten. Zowel op winst- als omzetniveau werden de gestelde doelen van analisten overtroffen. Het betaalvolume in landen als de VS, Mexico en India lag aanzienlijk hoger. Het concurrentievoordeel door innovaties lijkt Visa steeds meer duurzame voorsprong op te leveren. Voor geheel 2017 gaat Visa uit van een (geschoonde) winststijging van 20%. Visa heeft ook nog $ 5,5 miljard beschikbaar voor de inkoop van eigen aandelen. De cijfers van Visa onderstrepen de unieke (innovatieve) positie van de onderneming.

Ebay is niet verrassend genoeg

Het is het allemaal net niet bij Ebay. Het veilinghuis kan, ondanks de ingezette veranderstrategie, niet aanhaken bij de kop van het technologische peloton. Het activiteitenniveau groeit te traag en ook de geschetste perspectieven voor het komende kwartaal zijn niet inspirerend. De doelstellingen voor het lopende boekjaar liet het management ongewijzigd. Om nog enigszins de aandeelhouders te paaien, werd er een aandeleninkoopprogramma gelanceerd van $ 3 miljard. De beleggingscasus van Ebay heeft momenteel erg weinig triggers. Eerst zien en dan geloven, is de stelling van beleggers. Nabeurs dook het aandeel Ebay scherp lager (-4,3%).

Veelvraat Amazon schudt de boel op

Dit keer zijn het de doe-het-zelf-zaken die in de vuurlinie liggen. Home Depot (-4,1%) en Lowe’s (-5,6%) gingen hard onderuit nadat Sears (+10,6%) en Amazon (+0,2%) overeenkwamen de productlijn van Kenmore te gaan verkopen via Amazon. De vrees bestaat dat Amazon zich nog meer gaat begeven op het terrein van huishoudelijke apparaten en dat kan de winsten van Home Depot en Lowe’s gaan aantasten.

Van Lanschot maakt gebruik van cookies voor een goede werking van de site, voor tracking en voor het bijhouden van statistieken. Gaat u verder op de site? Dan stemt u erin toe dat wij cookies plaatsen. Lees meer over cookies bij Van Lanschot