Beurzen: Pepsico en Yum! Brands voorbode van mooi cijferseizoen?

Gisteren losten Pepsico en Yum! Brands in de VS het startschot voor het tweedekwartaalcijferseizoen. Beide kwamen met beter dan verwachte cijfers op de proppen. Als dat een voorbode is, dan wordt het een mooi cijferseizoen. In eigen land heeft SBM Offshore in twee opzichten baat bij de verkoop van een FPSO aan Shell. En wat wil Vivendi nu eigenlijk met Telecom Italia? Dat vraagt de Italiaanse toezichthouder Consob zich ook af.

  • Verkoop helpt SBM Offshore schulden te verlagen
  • Wat wil Vivendi met Telecom Italia?
  • Het startschot is gegeven

Verkoop helpt SBM Offshore schulden te verlagen

De Amsterdamse koersborden kleuren groen deze ochtend. En waarom ook niet. In de VS waren beleggers ook goed geluimd na de start van het Amerikaanse cijferseizoen. En de olieprijs steeg behoorlijk en dat zorgt voor koren op de molen van Nederlandse olieaandelen. Onder andere bij SBM Offshore. De onderneming verkoopt haar belang in een FPSO genaamd Turritella. Verder lezen we dat Altice het heft in eigen handen wil nemen in Frankrijk.

Olie-aandelen in de lift

De Nederlandse oliefondsen SBM Offshore (+1,2%) en Royal Dutch Shell (+0,8%) veren deze ochtend op als gevolg van de olieprijsstijging. Dit was het gevolg van de forse afname van de Amerikaanse olievoorraden.

SBM Offshore verkoopt FPSO

Beleggers zetten het aandeel SBM Offshore niet alleen hoger vanwege de olieprijs. Het aandeel profiteert ook van het bericht dat SBM Offshore een drijvend productie- en opslagplatform (FPSO) verkoopt aan Shell. SBM was gedeeltelijk eigenaar van deze FPSO.

Gistermiddag nabeurs werd bekend dat Shell $ 1 miljard overmaakt naar SBM Offshore om volledig eigenaar te worden van de FPSO genaamd Turritella. De verkoopopbrengst wordt deels gebruikt om de schuldpositie te verlagen. .

Altice gaat glasvezelnetwerk aanleggen

Het goed geïnformeerde Franse dagblad Les Echos meldt dat het Franse kabelbedrijf Altice via dochter SFR voornemens is om in Frankrijk op eigen kosten een glasvezelnetwerk aan te leggen. Daarmee komt het bedrijf tegemoet aan de wens van de Franse telecomtoezichthouder om het glasvezelnetwerk verder uit te breiden. Uiteraard heeft Altice er zelf baat bij dit te doen. Immers, het bedrijf kan dan snellere internetdiensten aanbieden en zo zijn klantenbasis vergroten. Groeien dus.

Vooralsnog was het idee om dit netwerk in samenspraak met de Franse overheid uit te breiden, maar afgaand op een interview dat topman Michel Paulin gaf aan Les Echos is Altice serieus van plan de investeringen – die tussen de € 8 miljard en € 15 miljard bedragen – zelf voor zijn rekening te nemen. Een gedurfd plan.

Wat wil Vivendi met Telecom Italia?

Het kwartaalcijferseizoen is begonnen. Althans in de VS, maar Europa zal weldra volgen. Tot die tijd kunnen beleggers zich verlekkeren aan de verkoopcijfers van de Duitse automobielproducenten en aan de intenties van Vivendi. Of wil het Franse mediabedrijf niets van Telecom Italia?

Brengt Vivendi een bod uit op Telecom Italia?

Het Franse mediabedrijf, dat momenteel een belang van 23,9% in het Italiaanse telecombedrijf aanhoudt, wordt mogelijk gedwongen tot het uitbrengen van een bod. In eerste instantie wil de Italiaanse toezichthouder Consob weten welke plannen Vivendi (+0,3%) heeft met Telecom Italia (+1,7%). Het is namelijk een publiek geheim dat Vivendi al enige tijd in de clinch ligt met de topman van het Italiaanse telecombedrijf. Vivendi wil hun positie in de Raad van Commissarissen gebruiken om een drietal topfunctionarissen bij Telecom Italia te plaatsen, mocht de genoemde topman niet naar de pijpen van Vivendi dansen. En dat is Consob een doorn in het oog, zeker gezien de stijgende invloed van Vivendi op het bedrijf. Er is wetgeving in de maak in Italië die de toezichthouder mogelijkheden geeft om, in dit geval, Vivendi te dwingen tot het doen van een bod.

Mercedes-Benz geeft gas

Mercedes-Benz, onderdeel van het Duitse Daimler (+0,6%) heeft zijn wereldwijde marktleiderschap op het gebied van luxe automobielen in de eerste zes maanden van dit jaar verstevigd.

Terwijl concurrent BMW (+0,9%) in de genoemde periode de omzet met 5,2% zag groeien, groeide de omzet bij Mercedes-Benz met maar liefst 14,0%. Audi haakt af in deze ‘strijd’. Het merk - dat onder Volkswagen AG hangt - zag de omzet dalen.

Het moet gezegd dat BMW onlangs meldde dat het winstgroei belangrijker vindt dan volumegroei. En dat is te prijzen. Maar met deze cijfers heeft BMW nog een lange weg te gaan om invulling te geven aan de plannen die BMW’s topman Krueger onlangs uitsprak. Plannen die moeten leiden tot een inhaalslag van BMW ten opzichte van Mercedes-Benz.

Het startschot is gegeven

Pepsico en Yum! Brands openden hun boeken en publiceerden hun tweedekwartaalresultaten. In beide gevallen waren de resultaten beter dan verwacht. Verder verwachten we dat de aandelenkoersen van diverse grote olieproducenten vandaag in de lift zitten. Gisteren nabeurs steeg de olieprijs en een echte koersreactie bleef vooralsnog uit.

Pepsico heeft een goed tweede kwartaal achter de rug

De onderneming meldde gisteren een omzetgroei van 3,1% tot $ 15,71 miljard. Daarmee overtrof het de gemiddelde analistenverwachting met $ 100 miljoen. Ook verdiende de onderneming meer dan verwacht. De winst per aandeel kwam eind tweede kwartaal uit op $1,50, $ 0,10 meer dan gemiddeld werd verwacht.

Voor 2017 verwacht het management een omzetgroei van 3,0%. De winst per aandeel zal vermoedelijk uitkomen op $ 5,13. Een prima update. Het aandeel heeft het ten opzichte van concurrenten als Coca-Cola en Dr Pepper Snapple dit jaar prima gedaan. Pepsico heeft dit jaar een stijging van bijna 9,0% laten zien, waar de genoemde aandelen van de concurrentie respectievelijk 3,3% en 2,6% in waarde stegen.

Olieproducenten weinig baat bij de stijging olieprijs

De aandelenkoersen van ExxonMobil (+0,6%) en Chevron (-0,1%) hadden gisteren vooralsnog weinig baat bij de stijging die de olieprijs liet zien. Kon ook niet, want de olieprijs steeg pas echt na het sluiten van de handel.

De prijs van een vat Amerikaanse olie steeg gisteren nabeurs met 3,1% naar $ 45,07. Dit was het gevolg van een daling van de wekelijkse olievoorraden. Deze daalden met 801.000 vaten tot een voorraad van 2,08 miljoen vaten per dag.

Yum! Brands sluit tweede kwartaal prima af

De uitbater van onder andere Taco Bells, Pizza Hut en KFC zag de tweedekwartaalomzet uitkomen op $ 1,42 miljard. Vergeleken met de gemiddelde analistenverwachting betekent dit dat er $ 70 miljoen meer omgezet is. Maken we de vergelijking met het omzetniveau een jaar eerder, dan moeten we helaas constateren dat dat destijds 1,4% hoger lag.

Maar niet getreurd, de onderneming verdiende $ 0,65 per aandeel en dat is $ 0,05 meer dan analisten die het bedrijf volgen gemiddeld hadden verwacht. En dus mocht het aandeel in de nabeurshandel 1,6% omhoog.

Van Lanschot maakt gebruik van cookies voor een goede werking van de site, voor tracking en voor het bijhouden van statistieken. Gaat u verder op de site? Dan stemt u erin toe dat wij cookies plaatsen. Lees meer over cookies bij Van Lanschot