Beurzen: laat die kwartaalcijfers maar komen

We zijn er klaar voor. De start van het cijferseizoen welteverstaan. Vandaag trappen Pepsico en Yum!Brands in de VS af. Daarmee is het cijferspel dan op de wagen. Tot die tijd moeten we het doen met koersbewegingen in eigen land. Onder andere die van Randstad en ArcelorMittal. Een kwestie van Jantje huilt, Jantje lacht.

  • Randstad huilt, ArcelorMittal lacht
  • Europese oliemaatschappijen komen met update
  • Klaar voor de start...

Randstad huilt, ArcelorMittal lacht

Beursplein laat een gemengd beeld zien deze ochtend. Randstad huilt na een Duitse adviesverlaging en ArcelorMittal lacht omdat Europa in de bres springt. En wat te denken van ING dat naar mogelijkheden kijkt om Nederlandse klanten in Spanje te faciliteren.

Randstad onderuit dankzij Deutsche Bank

Het aandeel Randstad (-1,9%) heeft deze ochtend behoorlijk last van de adviesverlaging die de analisten bij Deutsche Bank. Het is wellicht een teken aan de wand dat dit cyclische aandeel door onze Duitse concullega’s op de verkooplijst wordt geplaatst. Zeggen zij daarmee dat de eurozone-economie qua groei op zijn top zit, of dat Randstad naar hun mening niet genoeg kan profiteren van een verdere economische groei in Europa?

Komt ING Spaanse Nederlanders tegemoet?

Spaanse media melden dat ING (+0,5%) interesse heeft in de overname van de Spaanse activiteiten van Deutsche Bank. Daarmee lijkt de Nederlandse bank snel op zoek te zijn naar een alternatief voor het onlangs omgevallen Banco Popular. ING had met deze bank een deal dat de klanten van ING kosteloos geld konden opnemen in Spanje. Een eventuele overname moet zorgen voor continuatie van deze faciliteit. De activiteiten van Deutsche Bank staan al langer in de etalage, maar van echte interesse is vooralsnog geen sprake. Wellicht dat ING hier een slaatje uit kan slaan. Wij vinden dit een goede zaak.

Europa in de bres voor ArcelorMittal?

Goed nieuws voor staalproducent ArcelorMittal (+1,6%). De Europese Commissie heeft zijn douane-autoriteiten bevolen om de import van Chinees roestvrijstaal in kaart te brengen. Daarmee geeft Europa een helder en duidelijk signaal af en wordt de dreiging van het invoeren importtarieven serieuzer. Europa wil duidelijk krijgen of China staal onder de kostprijs op de Europese markt dumpt. Door de importen nu in kaart te brengen, kunnen er – indien blijkt dat Chinese producenten inderdaad roestvrijstaal op de Europese markt dumpt – met terugwerkende kracht hoge importtarieven in rekening gebracht worden.

Europese oliemaatschappijen komen met update

Diverse olieconcerns geven deze ochtend productie-updates af. Dat laat beleggers relatief koud. De strategiewijzigingen bij Schneider Electric krijgen veel goedkeuring bij analisten, die de koersdoelen verhogen. Verder zijn de Duitse autobouwers gevraagd, de waarderingen zijn wel erg laag. Dit wordt mede veroorzaakt door een positief rapport van UBS over de Europese auto-industrie.      

Repsol presteert naar behoren

De Spaanse oliemaatschappij Repsol (-0,6%) gaf vanochtend een trading-update over het tweede kwartaal. De productie daalde met 2,6% kwartaal-op-kwartaal en de raffinagemarges doken 12,7% lager. Dit was allemaal conform verwachting. In het tweede kwartaal lag de gemiddelde olieprijs rond de $ 50,- per vat en die situatie is wel verslechterd. Dat geeft aan dat de resultaten van de grote oliemaatschappijen meer onder druk kunnen komen in het derde kwartaal, ondanks de verbeterende macrovooruitzichten.

Voorlopige productiecijfers van Statoil

Ook de Noorse oliemaatschappij Statoil (-0,3%) liet van zich horen. De voorlopige productiecijfers van juni wijzen op een afnemende olieproductie (-0,6%) tot 1,9 miljoen vaten per dag op maandbasis. Ook de gasproductie ging met 0,5% lager dan in mei. Verder meldde het bedrijf geen resultaten te hebben geboekt met proefboringen voor de kust van Newfoundland. Het aandeel van het Noorse oliebedrijf is door de recente koersdaling van de olieprijs stevig gecorrigeerd, dit jaar staat er een min van 13,2% op de borden. Het dividendrendement van 5,1% legt een bodem onder de koers.  

Europese auto-industrie heeft goed kwartaal achter de rug

Volgens broker UBS gaan de winsten (EBIT) bij de Europese autobouwers dit kwartaal met 8,5% omhoog, de omzet groeit daarbij met 6%. Daimler (+1,3%) zal profiteren van de sterke performance van het merk Mercedes en herstel bij de truckdivisie. Bij Volkswagen (+1,4%) verwachten de Zwitsers een operationeel herstel in de tweede jaarhelft. En dat zou leiden tot een hoger dan verwachte winst per aandeel. Wij geven binnen de Duitse autosector de voorkeur aan BMW (+1,6%) en Daimler. Vooral het laatste bedrijf is laag gewaardeerd met een koerswinstverhouding van 7 maal de winst per aandeel. Het dividendrendement van 5,1% is fraai te noemen.     

Strategiewijziging Schneider Electric wordt beloond

Broker Kepler Cheuvreux zet het aandeel Schneider Electric (+1,2%) op Kopen met een koersdoel van € 76,-. Gisteren waren de Franse collega’s van Exane ook al positiever gestemd op het aandeel. Schneider is bezig met de strategische heroriëntatie en de gemaakte stappen beoordelen beleggers en analisten als positief. Vooral de uitbreidingen op het gebied van automation worden toegejuicht. Wij vinden Schneider een van de meer aantrekkelijke namen binnen de sector índustrials. Wij hanteren een koersdoel van € 74,- voor het aandeel. 

Klaar voor de start…

Beleggers wachten op de start van het Amerikaanse cijferseizoen. Normaliter werd die aftrap gedaan door Alcoa, maar die tijden zijn voorbij. Het bedrijf heeft zichzelf opgesplitst en als zodanig gebroken met tradities. Vandaag wordt de aftrap verricht door Pepsico en Yum!Brands. Er is licht aan het einde van de tunnel voor automobielproducenten die actief zijn in de VS. Tenminste, als het aan de regering Trump ligt. En klanten van Goldman Sachs worden meer in de watten gelegd. Althans, dat is de bedoeling.

Goed nieuws voor de Amerikaanse automobielindustrie

De regering Trump overweegt om de teugels voor deze sector wat te laten vieren. Teugels die door de Obama-regering waren aangetrokken en de sector dwongen om brandstofzuinige maatregelen door te voeren in het productieproces en in het uiteindelijke product, de auto.

Dit kan vooral voor diverse luxemerken voor de nodige opluchting zorgen. Het waren juist deze merken die in het verleden geconfronteerd werden met hoge boetes omdat ze niet aan de strenge regelgeving wisten te voldoen.

De Trump-regering gaat onderzoeken hoe men deze teugels kan laten vieren zodat deze in het bouwjaar 2019 kunnen ingaan. Om een idee te geven waar we over praten en hoe zwaar de Obama-teugels waren. Dit bericht was koren op de molen voor het aandeel Ford (+0,7%). .

Goldman Sachs gaat klantgerichter werken

En dat moet de bank, of beter gezegd de handelsdivisie, ook wel nadat het eerste kwartaal het slechtste was in meer dan tien jaar tijd.

Klantgerichter betekent in de ogen van Pablo Salame, hoofd van de genoemde afdeling, dat de bank klanten gaat geven waar ze om vragen zonder daar iets voor in rekening te brengen. Tenminste, als het om kleinigheden gaat. Nu rekent de bank daar kosten voor. Verder gaat de bank ervoor zorgen dat afdelingen, wanneer een klant afdelingsoverschrijdende vragen heeft, meer met elkaar samenwerken. Om de klant optimaal te kunnen bedienen.

Vanuit ons oogpunt gezien is dat een goede zaak, maar wel eentje waar we toch een beetje verbaasd over zijn, omdat je verwacht dat dergelijke zaken bij een bank met de statuur van Goldman Sachs goed geregeld zijn. Niets is minder waar dus.

Van Lanschot maakt gebruik van cookies voor een goede werking van de site, voor tracking en voor het bijhouden van statistieken. Gaat u verder op de site? Dan stemt u erin toe dat wij cookies plaatsen. Lees meer over cookies bij Van Lanschot