Beurzen: cijferseizoen kan voor de nodige volatiliteit zorgen

Het kwartaalcijferseizoen dient zich zowel in de VS als in Europa aan. De vraag die menig belegger zichzelf stelt, is of het bedrijfsleven de verwachtingen waar weet te maken. Vooral in Europa horen we die vraag regelmatig. Het eerste kwartaal van dit jaar was bijzonder goed en de uitdaging om dit te overtreffen is groot. Ook in de VS worden soortgelijke vragen gesteld. Enkel hier zagen we de afgelopen weken, naar aanleiding van ietwat tegenvallende macro-economische cijfers, al wat neerwaartse bijstellingen. Spannende weken breken dus aan. Weken die ook de nodige volatiliteit kunnen geven. Houd hier rekening mee.

  • Wordt Unilever opnieuw belaagd?

  • Bevestigd Europees cijferseizoen de goede stemming?
  • Dienen teleurstellingen zich in de VS aan?

Wordt Unilever opnieuw belaagd?

De nieuwe beursweek is, afgaand op de opening van de AEX-index, redelijk positief gestart. Air France-KLM kwam met prima vervoercijfers op de proppen. Dat geldt eveneens voor de openheid die beoogd Sligro-belager Jumbo heeft gegeven. Hoe dat is bij Unilever zullen we de komende weken zien. Volgens een Amerikaanse vermogensbeheerder gaat Kraft Heinz nogmaals een poging wagen om Unilever in te lijven.

Air France-KLM houdt de wind onder de vleugels

Dat blijkt niet alleen uit de vorstelijke stijging die de aandelenkoers sinds de start van dit beursjaar heeft laten zien. Air France-KLM (+1,5%) meldt dat het ook in juni wederom meer passagiers heeft kunnen vervoeren. Het aantal passagiers steeg in deze maand met ruim 8,0% tot een totaal van 9 miljoen.

De stijging komt grotendeels op het conto van budgetdochter Transavia dat het aantal passagiers met maar liefst 11,4% heeft zien groeien. Gelukkig zagen ook Air France (4,6 miljoen) en KLM (2,9 miljoen) de aantallen passagiers groeien. Kortom, juni was een goede maand voor de luchtvaartmaatschappij. Iets dat we terug zullen zien in de koersontwikkeling van het aandeel.

Sligro heeft niets te vrezen

Mocht de directie van Sligro (-0,1%) voet bij stuk houden en duidelijk maken dat het niet gediend is van enige overnamepoging ook zal Jumbo geen pogingen ondernemen om de Sligro-directie alsnog hiertoe te bewegen.

Afgelopen week gingen er hardnekkige geruchten dat Jumbo achter een bod op Sligro’s supermarktformule Emté zou zitten. Een bod dat overigens door de Sligro-directie resoluut van tafel werd geveegd. Naar verluidt zou Jumbo tezamen met Coop € 300 miljoen over hebben voor de overname van de Emté-supermarkten.

Nu zowel Sligro als Jumbo ‘openheid’ van zaken heeft gegeven lijkt het ons niet aannemelijk dat deze schermutseling nog tot een huwelijk gaat leiden.

Vijandig bod op Unilever in de maak?

Bij de Amerikaanse vermogensbeheerder Susquehanna weten ze met 75,0% zekerheid dat Kraft Heinz met een vijandig bod op Unilever (+0,9%) gaat komen. De analisten aldaar vinden het namelijk bijzonder dat het Amerikaanse bedrijf zich de afgelopen vijf maanden niet meer geroerd heeft op het fusie- en overnamevlak.

Verder is Susquehanna van mening dat Kraft Heinz bijna gedwongen is om een hernieuwde poging te wagen omdat de inmiddels uitgestippelde doelstelling om te groeien op het gebied van consumentengoederen anders ernstig gevaar loopt. Een nieuwe mislukking is daarmee, zowel voor Kraft Heinz als voor grootaandeelhouder 3G, geen optie.

Volgens de Amerikaanse vermogensbeheerder kan een nieuw bod wel eens richting de $ 200 miljard (= € 175 miljard) gaan. Op basis van de slotkoers van vrijdag 7 juli 2017 bedraagt de actuele marktkapitalisatie zo’n € 142 miljard.

Bevestigd Europees cijferseizoen de goede stemming?

Net als in de VS staat ook in Europa het cijferseizoen voor de deur. Dit keer zal het moeilijker zijn voor het Europese bedrijfsleven om beleggers en analisten te imponeren. Zeker omdat in het eerste kwartaal van 2017 de gemiddelde winstgroei groter was dan we de voorgaande zes jaar hebben gezien. Door die goede resultaten en de destijds aantrekkelijke waarderingen werden beleggers naar Europese aandelen gelokt, met als gevolg dat Europese aandelen iets ‘duurder’ zijn geworden. En dat vergroot de druk op het bedrijfsleven om dit kwartaal met solide cijfers naar buiten te komen. Gebeurt dat niet, dat is de kans groot dat een deel van de beleggers de pijp aan Maarten geeft, met koersdruk als gevolg.

Vooralsnog geloven wij in het Europese bedrijfsleven. De vooruitzichten zijn nog altijd gunstig. De ECB blijft monetair stimuleren en van noemenswaardige inflatie is geen sprake. Een mooie cocktail voor verder groei van de Europese bedrijfswinsten.

Goed gevulde oorlogskas voor Euronext

De eigenaar van de aandelen- en optiebeurzen in Amsterdam, Parijs, Brussel en Lissabon zit boven op een oorlogskas van zo’n € 2 miljard. Geld dat klaar ligt om overnames te doen. Nu het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie verlaat, verandert het werkgebied van de financiële markten in rap tempo. Euronext wil niet wachten tot deze veranderingen hebben plaatsgevonden, maar wil hierop inspelen door het doen van overnames. Overnames die gericht zijn op het creëren van schaalgrootte. Verder moeten deze overnames voor nieuwe bronnen van inkomsten zorgen. Op deze manier wil Euronext de risico’s spreiden. In onze ogen is dit een goede zaak.

E.On verhoogt mogelijk dividend

Volgens broker Bernstein heeft E.On de ruimte om een groter deel van de winst uit te betalen. De dividend pay-out ratio kan daarbij omhoog tot zelfs tot 70%. Momenteel zit E.On op een percentage van 50% tot 60%. Door de positieve beslissing over de nucleaire belasting in Duitsland en de mogelijk verkoop van Uniper kunnen de financieringslasten met € 300 miljoen naar beneden op jaarbasis in 2020. Opvallend is dat Bernstein stelt dat een hogere rentestand zelfs positief is voor E.On. De koers van E.On mag op al dit goede nieuws 2,8% hoger.     

Dienen teleurstellingen zich in de VS aan?

Het Amerikaanse cijferseizoen staat voor de deur. De afgelopen weken hebben diverse analisten hun verwachtingen neerwaarts bijgesteld met het oog op macro-economische cijfers die aangeven dat de groei van de Amerikaanse economie mogelijk onder druk komt. Apple staat ook onder druk. Op film- en videogebied welteverstaan. De concurrentie zit niet stil. Stilzitten doet T-Mobile US zeker niet. De onderneming blijft maar winkels openen om de groei vast te houden. En wat te denken van Tesla. De eerste Model 3 liep afgelopen week van de band, maar nu beginnen de productie-uitdagingen pas. Wij zijn en blijven sceptisch.

Apple minder in trek

Voor zover het de verhuur en koop van films betreft. Anonieme bronnen melden bij The Wall Street Journal dat Apple (+1,0%) op dit gebied marktaandeel heeft ingeleverd ten opzichte van opkomende concurrenten als Comcast (+0,8%) en Amazon (+1,4%). Laatstgenoemde timmert behoorlijk aan de weg met zijn dienst genaamd Prime.

Waar Apple vijf jaar geleden op film- en videogebied nog een marktaandeel had van circa 50,0% is dat volgens het opgetekende artikel nu teruggelopen naar 20,0% tot 35,0%. We moeten wel concluderen dat de markt voor filmverhuur in 2016 met 4,0% is gekrompen tot een omvang van $ 1,8 miljard en dat de markt voor filmverkoop wel groeide, maar de groei lag zo’n 20,0% lager dan het voorgaande jaar 2015. Kortom de marktvraag is tanende, maar de concurrentie hijgt Apple behoorlijk in de nek op dit gebied

Tesla bereikt mijlpaal, maar problemen verre van weg

De eerste en langverwachte Tesla Model 3 is van de band gerold. Tesla’s (+1,4%) oprichter en eigenaar Elon Musk twitterde foto’s hiervan. Daarmee is een mijlpaal behaald, maar dat neemt niet weg dat de uitdagingen enorm zijn. Deze maand zullen er naar verwachting 30 Model 3’s van de band rollen, maar tegen het eind van het jaar moeten dat er 20.000 per maand zijn. Wij zetten grote vraagtekens bij de haalbaarheid van die doelstelling.

T-Mobile US timmert nog altijd behoorlijk aan de weg

Dat kan gezegd worden. De Amerikaanse dochter van Deutsche Telekom heeft de afgelopen drie weken gemiddeld 14 winkels per dag geopend in de VS. Daarmee ligt de onderneming behoorlijk voor op schema om de doelstelling van 1.500 winkelopeningen dit jaar te realiseren. In de eerste 6 maanden zijn er al zo’n 1.000 nieuwe winkels geopend.  Vorig jaar opende het telecombedrijf slechts 400 winkels, hoofdzakelijk in gebieden waar het al aanwezig was, nu is het overige deel van de VS aan beurt, aldus financieel topman Braxton Carter. De winkelopeningen zijn onderdeel van een eerste uitgestippelde strategie waarin T-Mobile US (+0,9%) duidelijk aanwezig wil zijn in de VS om verder te kunnen blijven groeien in een tempo dat we ook de afgelopen jaren hebben gezien.

Van Lanschot maakt gebruik van cookies voor een goede werking van de site, voor tracking en voor het bijhouden van statistieken. Gaat u verder op de site? Dan stemt u erin toe dat wij cookies plaatsen. Lees meer over cookies bij Van Lanschot