Beurzen: Komkommertijd is aangebroken

Weinig nieuws en weinig beweging deze ochtend in Europa. Het is wachten op relevant bedrijfsnieuws en op de Fed-notulen van afgelopen beleidsvergadering die vanavond gedeeld worden. Beleggers vragen zich af wanneer Air France-KLM eens wat lager gaat vliegen en in China lijken beleggers in staal op hol te zijn geslagen.

Verder in dit artikel:

  • Blijft Air France-KLM stijgen?

  • Engelse kredietverstrekkers tot kalmte gemaand
  • Staal is 'hot' in China

Blijft Air France-KLM stijgen?

Wanneer komt er een eind aan de opstijgende koers van Air France-KLM? Die vraag stellen analisten zich al een heel lange tijd. Het koersrendement van 144% in 2017 is ongewoon hoog en daarnaast is de beleggingscasus op zijn zachtst gezegd ‘troebel’. De opmars wordt mede toegedicht aan lagere brandstofkosten, maar de druk op tarieven blijft bestaan. Ook de overcapaciteit hangt nog boven de markt. Marktkenners zoeken de uitzonderlijke koersprestatie meer in de grote shortpositie in Air France-KLM. In februari zat maar liefst 13% van het aandelenvermogen short. Dat wil zeggen dat beleggers speculeerden op een koersdaling. Die kwam niet, en nu blijkt uit marktgegevens dat die beleggers hun posities hebben teruggekocht (met grote verliezen). Er zit nu slechts nog 1,1% short. De conclusie is dat die extra vraag naar aandelen weg is. En dat de koers nu wel de daling kan inzetten.

TomTom werkt samen met Baidu

Baidu en TomTom (+5,1%) gaan samenwerken op het gebied van het maken van HD-kaarten en artificial intelligence in China. De overeenkomst past binnen de strategie van TomTom om te komen tot een standaard voor HD-mappen. Het bedrijf gaf aan dat bijna geheel de VS in beeld is gebracht en diverse landen in West-Europa. Hoewel de samenwerking niet direct materiële impact heeft op het lopende fiscale boekjaar is de afdronk zeer positief bij beleggers. De koers mag hierop 5,4% hoger.   

KPN brengt WeChat in Europa

KPN gaat WeChat toegang verlenen aan Chinese toeristen. Dit is het bedrijf overeengekomen met het Chinese Tencent. De WeChat Go Sim-card levert ook 4G-dataservices, Chinese videocontent en reisinformatie. De service WeChat heeft inmiddels 850 miljoen Chinese gebruikers. De koers van KPN blijft onveranderd liggen op het persbericht.

Engelse kredietverstrekkers tot kalmte gemaand

De Engelse bankensector heeft last van opmerkingen van de centrale bank. Air Liquide geeft een cijferinkijkje over het eerste halfjaar en Vodafone reorganiseert in Duitsland. In China lijken staalbeleggers op hol ter zijn geslagen.

Kredietteugels aantrekken graag

Engelse banken moeten kritischer worden bij de kredietverstrekking, aldus de centrale bankiers in het VK. De kredietkwaliteit van leningen is stevig afgenomen door de lage rentestand, grote concurrentie en lossere voorwaarden. Nu de economie een lastigere periode voor de boeg tegemoet gaat vanwege de Brexit, kan het aantal probleemgevallen oplopen. De Bank of England zit niet te wachten op een herhaling van de kredietcrisis en maant nu tot kalmte. Vooral bij creditcards en autoleningen zit de pijn. We zien dat de Engelse bankensector vandaag licht terrein verliest. 

Air Liquide geeft cijferinkijkje

De belangrijkste boodschap is dat de valutaire meewind is gaan liggen in het tweede kwartaal. De recente kracht van de euro geeft lichte druk op de resultaten van Air Liquide. Op operationeel gebied waren er geen noemenswaardige afwijkingen ten opzichte van eerdere aannames. De koers van Air Liquide reageerde licht negatief op de berichtgeving.

Vodafone reorganiseert in Duitsland

Volgens de gezaghebbende Duitse zakenkrant Handelsblatt staan er 1.000 banen op de tocht bij Vodafone Duitsland. Daarover wordt volgens bronnen vandaag gesproken in een managementmeeting. Het telecomconcern is voortdurend bezig de kosten te verlagen. In India heeft het bedrijf een zakenbank in de arm genomen om bijna 10.000 zendmasten te verkopen. Dit moet gebeuren voordat Vodafone India fuseert met Idea Cellular. Het zijn allemaal stappen naar een nieuw lean and mean Vodafone.   

Staal is 'hot' in China

De termijnprijs voor Chinees constructiestaal -rebar- genoemd, spoot omhoog de afgelopen dagen. De reden is dat Chinezen massaal speculeren op een aanhoudende bouwwoede in het land en dat de economie stabiel blijft doorgroeien. Het aantal openstaande termijncontracten op het constructiestaal in Shanghai is dubbel zo hoog als aan het begin van het jaar, wat een stevige koersrally heeft veroorzaakt. Wij zien hetzelfde beeld terug bij andere staalsoorten in China.

Marktkenners waarschuwen voor naderend onheil omdat de fysieke prijzen simpelweg achterblijven en de marktcondities voor staal een dergelijke stijging niet rechtvaardigen.

De recente koersstijgingen binnen de wereldwijde staalsector zijn gevoed door oplopende staalprijzen in China.

Daarnaast hebben analisten 'hoop' dat de Amerikaanse regering mogelijk importheffingen op Chinees staal invoert van 20% vanwege dreiging voor de staatsveiligheid. Dit heeft eveneens de (Amerikaanse) staalaandelen gevoed. Samengevat: de beleggingscasus voor de staalsector is uiterst volatiel en rust op dubieuze triggers in onze opinie.

Van Lanschot maakt gebruik van cookies voor een goede werking van de site, voor tracking en voor het bijhouden van statistieken. Gaat u verder op de site? Dan stemt u erin toe dat wij cookies plaatsen. Lees meer over cookies bij Van Lanschot