Beurzen: Eerste Amerikaanse winstklappen zijn daalders waard

Adobe Systems en FedEx kwamen nabeurs met prima winstcijfers naar buiten. Dat geeft de burger moed. Overaanbod aan ijzererts drukt de koersen van mijnbouwers en Arcadis krijgt een koopaanbeveling van ING.

  • Royal Dutch Shell onder druk

  • Overaanbod ijzererts raakt mijnbouwers

  • Adobe Systems schetst prima vooruitzichten

Royal Dutch Shell onder druk

Nieuws- en beursminnend Nederland komt er deze dagen maar karig van af. Van enig noemenswaardig richtinggevend nieuws is geen sprake. Of het moet de malaise zijn die de olie-industrie momenteel treft. En dat heeft effect op de koersvorming van Royal Dutch Shell.

Malaise treft Royal Dutch Shell

De malaise waar de wereldwijde oliesector zich momenteel in begeeft, zorgt voor een grote hoeveelheid advieswijzigingen. Vanochtend kwam de Australische beheerder Macquarie met een negatief rapport over de sector naar buiten. De jaarverwachtingen voor de prijs van Noordzee-olie zijn voor dit jaar met 6,0% verlaagd en in 2018 met 12,0% en voor 2019 met 13,0%. Verder wordt de langetermijnolieprijs verlaagd van $ 70,- per vat naar $ 65,- per vat.

Bovengenoemde bijstelling heeft tot gevolg dat de Australische beheerder het advies voor Royal Dutch Shell (-0,8%) bijstelde van outperform naar neutraal. Met koersdruk tot gevolg.

Arcadis opgehemeld door ING

Het aandeel Arcadis (+5,2%) is een van de weinige stijgers deze ochtend. De reden voor dit enthousiasme is een koopaanbeveling van broker ING die daarbij een koersdoel hanteert van € 20,-. In het verleden was ING terughoudend op het aandeel vanwege een aanhoudende reeks van teleurstellingen, maar ING ziet momenteel een aantal positieve katalysatoren. De balans is op orde gebleven en ING verwacht geen aandelenemissie meer.

Overaanbod ijzererts raakt mijnbouwers

Overaanbod aan ijzererts drukt de koersen van mijnbouwers deze ochtend. De Engelse financiële dienstverlener Provident Financial waarschuwt voor een aanzienlijk minder resultaat in de consumentendivisie. Een teken dat de Engelse consument het moeilijker krijgt. En de Belgische supermarktketen Colruyt boekte tegenvallende resultaten over het afgelopen boekjaar.            

Colruyt mist winstprojectie

De EBIT-winstmaatstaf bij Colruyt (-4,9%) viel met € 493 miljoen ronduit tegen. Er was gerekend op € 508 miljoen door het analistenkorps. De boosdoener is de brutomarge die 0,15% lager uitpakte dan voorzien. Het hield allemaal niet over. De omzetgroei viel terug tot 2,4% op jaarbasis in de tweede jaarhelft, ten opzichte van 2,7% in het eerste gedeelte. Colruyt gaf aan dat de marktomstandigheden lastig blijven de komende tijd. De concurrentiedruk wordt in België stevig opgevoerd door de nieuwe combinatie Ahold Delhaize.

Overaanbod aan ijzererts

Broker Citigroup verlaagde de verwachting voor ijzererts naar de range $ 40,- tot $ 45,- per ton. Die prijs kan mogelijk rond de jaarwisseling op de borden gaan verschijnen, aldus Citigroup. De Chinese voorraden zitten nu al op recordhoogte en door de productie-expansie zal het ijzerertsoverschot dit jaar in de wereld verdubbelen tot bijna 120 miljoen ton. Daarnaast ziet Citigroup de productie van staal in China aantrekken door de relatief hoge marges. Die hogere marges zijn te wijten aan lagere inputkosten van ijzererts en kolen. De lagere ijzerertsprijs zal de winstgevendheid van mijnbouwers als BHP Billiton (-0,8%) en Rio Tinto (-0,6%) stevig aantasten waar een groot deel van de winst komt uit ijzerertswinning.

Voor staalproducenten is een lagere ijzerertsprijs een voordeel, tenzij er eigen mijnbouwactiviteiten zijn zoals bij ArcelorMittal (+0,9%) het geval is. Dit concern heeft juist veel geld verdiend in het eerste kwartaal door duur ijzererts te verkopen. Die meewind komt nu te vervallen.                                            

Komt de Engelse consument meer in de problemen?

Het Engelse Provident Financial (-19,0%) dook stevig lager nadat het bedrijf waarschuwde dat de consumentenkredietdivisie de winst ziet halveren de komende tijd. Provident is gespecialiseerd in kredietverlening aan minder solvabele (sub-prime) consumenten. Het bedrijf gaf eerder aan dat het vooral interne problemen betreft dat de inning van schulden bemoeilijkte, echter dat wordt niet als zoete koek geslikt door analisten. Die vrezen dat mede ook betalingsproblemen bij consumenten een oorzaak zijn. Wel geeft de koersreactie aan dat de schrik voor een hernieuwde ‘kredietcrisis’ stevig in de benen zit.                     

Adobe Systems schetst prima vooruitzichten

De tweedekwartaalomzet bij Adobe steeg tot een recordhoogte van $ 1,77 miljard, ook voor het lopende kwartaal is Adobe positief gestemd. Ook pakketbezorger FedEx maakte uitstekende winstcijfers bekend over het afgelopen kwartaal. Bij General Electric blijft het rommelig.

Adobe Systems blijft succesvol 

De tweedekwartaalomzet bij Adobe steeg met 27% tot $ 1,77 miljard en dat lag boven analistenverwachting van $ 1,73 miljard. De geschoonde winst kwam uit op $ 1,02 per aandeel en dat was 7% meer dan verwacht. Voor het lopende kwartaal gaat Adobe uit van een winst per aandeel van $ 1,-, 3% hoger dan de analistenprojecties. Kortom, op zowel wInst- als omzetgebied verloopt het op rolletjes. De transitie van traditionele software-oplossingen naar de cloud blijft ook de komende tijd de omzet voeden. Het bedrijf heeft de juiste keuzes gemaakt en daarop een prima line-up van producten gecreëerd. Die vruchten worden nu geplukt. En daar wringt dan ook de schoen. De waardering van Adobe is zeer pittig te noemen en veel goed nieuws is verwerkt in de koers. Nabeurs was er een koersstijging van 3,1% tot $ 146,-.

Winstgevendheid FedEx flink hoger

De geschoonde winst per aandeel steeg in het fiscale vierde kwartaal door tot $ 4,25. En dat overtrof ruim de gestelde verwachting van $ 3,88. Het zijn vooral hogere tarieven die de winst opklopten. In de 'gronddivisie' van FedEx zijn recent veel investeringen gedaan, maar de opbrengsten daarvan zijn nog mager. De operationele marge viel zelfs terug van 15,3% naar 15%. In dit segment wordt wel verbetering voorzien in het lopende fiscale jaar 2018. In de nabeurshandel kreeg FedEx er 1,9% bij.

Onduidelijkheid troef bij General Electric

Na het vertrek van topman Immelt is de situatie er niet duidelijker op geworden. Er wordt openlijk gespeculeerd door analisten over een verdere break-up van het concern. De 'aviation' divisie is het pareltje in de kroon dat moet worden uitgebouwd. Verkoop van andere onderdelen moeten daarvoor ruimte maken. Kortom, de nieuwe topman Flannery treft geen stabiel schip aan. Stappen zijn noodzakelijk, anders zal de druk van aandeelhouders toenemen. En dan is het roer mogelijk niet meer in eigen handen.

Van Lanschot maakt gebruik van cookies voor een goede werking van de site, voor tracking en voor het bijhouden van statistieken. Gaat u verder op de site? Dan stemt u erin toe dat wij cookies plaatsen. Lees meer over cookies bij Van Lanschot