Beurzen: Nederlandse bedrijven leveren goede resultaten

Diverse Nederlandse ondernemingen deden de boeken open deze ochtend en dat was gemiddeld genomen allemaal beter dan verwacht. ING boekte op vele fronten vooruitgang en ook Ahold Delhaize wist beleggers te overtuigen. De Franse verzekeraar AXA gaf een inkijkje in de bedrijfsontwikkeling en in de VS vertoonde Disney een matige film.
   

  • Ahold Delhaize belooft beterschap in VS

  • Europa: Verzekeraars aan zet

  • Allergan voorziet een zonnig 2017

Ahold Delhaize belooft beterschap in VS

Ahold Delhaize (+1,2%) blonk weer uit in de executie van de strategie. Dat valt op te maken uit de eerstekwartaalresultaten. Het bedrijf is goed op weg om de gestelde doelen te behalen; de synergievoordelen van € 220 miljoen, een vrije kasstroom van € 1,6 miljard en toenemende marges. Een minpuntje waren de resultaten in de VS maar daar verwacht Ahold Delhaize een verbetering in de tweede jaarhelft doordat de prijsdruk verder aan het afnemen is.

De ING-leeuw brult

Bij ING (+1,9%) ging de onderliggende winst voor belasting met 39% omhoog in het eerste kwartaal. Daarmee lag de winst circa 10% hoger dan de gemiddelde analistenverwachting. ING heeft een sterk kwartaal achter de rug waarbij de dienstverlening aan het grootzakelijke bedrijf floreerde en er meer commissies binnenkwamen met de handel in effecten. Verrassend sterk was de kostenontwikkeling, die nam met 1% af. De nettorentemarge nam licht toe tot 1,52%. Samengevat, een keurige update.

SBM Offshore herhaalt 2017 doelstelling

De omzetresultaten over het eerste kwartaal van SBM Offshore (+0,5%) lagen iets onder de verwachting. De netto-schuld lag onveranderd op $ 3,1 miljard. Ondanks de lastige marktomstandigheden handhaaft het management de omzetverwachting van $ 1,7 miljard voor 2017 en een EBITDA-winst van $ 750 miljoen. SBM Offshore geeft met de update aan dat het de moeilijke marktomstandigheden goed weet te pareren. En dat geeft vertrouwen. 

Wolters Kluwer: altijd saai maar degelijk

De trading-updates van Wolters-Kluwer (-1,1%) zijn nooit schokkend te noemen. En dat was ook deze keer het geval. Alle cijfertjes waren in lijn der verwachtingen en zeer verklaarbaar. Voor geheel 2017 herhaalde Wolters de doelstellingen waarbij de winststijging van rond de 5% per aandeel het meeste inzicht geeft. Verder geen bijzonderheden. 

IMCD heeft sterke jaarstart 

De brutowinst bij IMCD (+0,4%) sprong 11% omhoog tot € 106,4 miljoen en dat is iets beter dan voorzien. Vooral in EMEA en Azië boekte IMCD beter dan verwachte winstprestaties, in de Americas werd conform verwachting gepresteerd. Het bedrijf liet zich specifieker uit over 2017 en sluit daarmee aan bij onze verwachting dat de EBITA-winst met een kleine 9% zal groeien. De koers van IMCD heeft recentelijk een forse koerssprong doorgemaakt tot € 50,99 en dat verklaart de rustige ontvangst van de goede cijfers.

Europa: Verzekeraars aan zet

In Europa was het de beurt aan de verzekeraars om iets te vertellen over het eerste kwartaal. AXA meldde fraaie berichten, het Belgische Ageas liet een gemengd beeld zien.

AXA ligt op koers

De Franse verzekeraar AXA (+2,2%) maakte diverse sleutelindicatoren bekend voor het eerste kwartaal. De gecorrigeerde omzet was min of meer in lijn. Belangrijker was de positieve ontwikkeling van de kapitaalratio (Solvency 2). Die was met 196% sterk te noemen. Verder was er de aankondiging om de Amerikaanse activiteiten deels naar de beurs te brengen. Dat zou betekenen dat er extra kapitaal beschikbaar komt om uit te delen aan de aandeelhouders. Verder bevestigde AXA de eerder afgegeven doelstellingen voor 2020. Tot die tijd zal de onderliggende winst per aandeel stijgen tussen de 3% tot 7% op jaarbasis. Al met al een positieve update.

Winst bij Ageas opgeklopt

De Belgische verzekeraar Ageas (-0,5%) meldde eerste kwartaalresultaten die conform verwachting waren. De resultaten werden ondersteund door kapitaalswinsten op vastgoed- en aandelen investeringen. Het zorgenkind, de VK, presteerde onder de verwachtingen en Ageas zal daar een nieuwe kapitaalinjectie doen om de solvency ratio op peil te houden.

Cijfers, cijfers en nog eens cijfers

Wederom de nodige bedrijfscijfers in de VS. Priceline krijgt last van hogere marketingkosten in het lopende kwartaal en Disney kreeg de handen van beleggers niet op elkaar voor de cijfers. En Amazon gaat vol in de aanval.

Allergan voorziet een zonnig 2017

Farmaceut Allergan (-1,5%) meldde prima eerstekwartaalcijfers waarbij zowel omzet als de geschoonde nettowinst iets hoger uitpakte dan verwacht. Voor geheel 2017 is het management positief waarbij ook de omzet-en winstverwachting licht werd opgehoogd. Er komen nieuwe producten aan en de overname van Zeltiq gaat bijdragen aan de resultaten in de loop van 2017.

Priceline schetst ‘bleek’ vooruitzicht

Priceline kreeg nabeurs een flinke tik (-3,5%). De winst per aandeel was 10% hoger dan verwacht over het eerste kwartaal ($ 9,88 per aandeel) maar op het omzetvlak werd niet geheel voldaan. Het merk Booking.com groeit als kool. Er zijn nu wereldwijd 25,5 miljoen kamers te boeken. Voor het tweede kwartaal voorziet het bedrijf een winst per aandeel van $ 12,55 tot $ 13,25 en dat is 11% meer dan een jaar geleden. Een tegenvaller, aldus analisten. De verwachte hogere marketingkosten zijn de boosdoener.

Geen spannende film bij Disney

Disney wist beleggers nabeurs (-1,5%) niet te imponeren met de tweedekwartaalcijfers. De omzetverwachting werd niet gehaald en de hoger dan verwachte winst per aandeel kwam tot stand door een lagere belastingdruk. Het ging goed in divisie Parken en Resorts, maar bij de tv-divisie gaat het minder. Zo blijft de sportzender ESPN abonnees verliezen en de omzet valt tegen. Topman Iger belooft beterschap bij ESPN en zegt dat het pessimisme van beleggers overdreven is. Een ander puntje van zorg is dat de vrije kasstroom van Disney het afgelopen halfjaar stevig is teruggevallen. Onze conclusie is dat beleggers even geduld moeten hebben bij dit aandeel. Er is beterschap beloofd en dat vertrouwen krijgt Disney ook van beleggers.

Amazon gaat vol in de aanval

Het orderbedrag in de webshop van Amazon (+0,4%) voor kosteloze verzending gaat van $ 35,- naar $ 25,-. Een tijdje geleden was dat nog zelfs $ 49,-. De druk op de gewone retailers neemt hiermee verder toe. Het is te verwachten dat partijen als Wal-Mart en Target een tegenreactie zullen geven.

Van Lanschot maakt gebruik van cookies voor een goede werking van de site, voor tracking en voor het bijhouden van statistieken. Gaat u verder op de site? Dan stemt u erin toe dat wij cookies plaatsen. Lees meer over cookies bij Van Lanschot