Consumentenvertrouwen VS door het dak en het is B-Day

Het consumentenvertrouwen in de VS, gemeten door economische marktonderzoeker The Conference Board, piekte op het hoogste niveau sinds 2001. En ook de stijging in de maand maart ten opzichte van februari was indrukwekkend. En verder gaat 29 maart de geschiedenis als B-Day. De dag waarop de bevrijding van het VK van de EU begon. De Japanners blijven zuinig en dat gaat ook de komende tijd niet veranderen. 
     

Amerikaanse consument in de 'sweet spot'

Lagere brandstofprijzen, Wall Street op recordniveau en de florerende arbeidsmarkt zorgden voor die recordstand in maart. Steeds meer Amerikanen schatten de kansen op de arbeidsmarkt rooskleuriger in en afgaand op de indicatoren uit dit consumentenrapport zal de werkloosheid terugvallen tot onder de 4% en de loongroei oplopen tot 3,5% op jaarbasis.

De relatief zwakke ontwikkeling van de Amerikaanse consumptie dit jaar moet hiermee tot het verleden gaan behoren. Tot op heden veel woorden (goede sentimentscijfers) maar weinig daden in de vorm van meer uitgaven. Daar moet zoetjes aan een forse inhaalslag komen. Uit de historie van de cijfers van dit consumentenvertrouwen rapport blijkt dat de reële consumptie met circa 6% op jaarbasis zou moeten groeien. Nu zitten we nog niet op de helft. Omdat de Amerikaanse consument voor bijna 70% de economische groei bepaalt in de VS, zou er een sterke expansie van het bruto nationaal product in aantocht moeten zijn?

B-Day

Vandaag wordt de officiële scheiding van het VK aangevraagd door artikel 50 in werking te stellen. Een langdurig proces staat ons vervolgens te wachten. De ontmanteling van 44 jaar aan verdragen en regelgeving is een grote kluif. Een groot breekpunt zijn de kosten van deze echtscheiding. Het VK moet mogelijk tientallen miljarden aftikken alvorens het EU-huis te kunnen verlaten. Vooralsnog zijn er de inleidende beschietingen, pas eind juni zullen waarschijnlijk de echte besprekingen worden opgestart. Dus voorlopig nog niet al te veel nieuws onder de zon. Het pond viel licht terug tot 1,1475 per euro.

Japanse consument blijft noodgedwongen zuinig

Wispelturigheid troef bij de Japanse burger. In februari bedroeg de stijging van de detailhandelsverkopen slechts 0,1% ten opzichte van een jaar eerder. Dat lag duidelijk onder de verwachte 0,7%-stijging. De reden zijn de karige loonstijgingen. Ondanks dat exporten aantrekken en krapte op de arbeidsmarkt zijn de eerste resultaten van de loononderhandelingen voor dit jaar wederom erg mager. Er wordt zelfs gesproken over de kleinste stijgingen van de afgelopen vier jaar. Hoewel de inflatie laag is, zien de Japanners hun koopkracht toch afkalven door de minimale (nog kleinere)  loonsverbeteringen. Dat staat een duurzaam herstel van de economie in de weg. 

Van Lanschot maakt gebruik van cookies voor een goede werking van de site, voor tracking en voor het bijhouden van statistieken. Gaat u verder op de site? Dan stemt u erin toe dat wij cookies plaatsen. Lees meer over cookies bij Van Lanschot