Beurzen: ECB duwt Europese beurzen hoger

De positievere economische toon van de ECB zorgt voor een vriendelijke stemming waarvan vooral banken profiteren. Vanmiddag staan de belangrijke arbeidsmarktcijfers in de VS op de rol en die kunnen wel eens veel beter uitpakken dan verwacht. Verder gaat de weging in Altice omhoog in de AEX-index en dat leidt tot forse extra vraag naar aandelen. Total is goed op weg en in de VS zagen de producenten van kunstmeststoffen opveren.

Verder in dit artikel:

  • Nederlandse banken weer gevraagd
  • Adfronk BMW-cijfer niet goed, maar...
  • Onrustig Wall Street

Nederlandse banken weer gevraagd

ING (+1,1%) en ABN Amro (+0,5%) gaan wederom hoger vandaag. De uitspraken van de ECB gisteren waren koren op de bankenmolen. De meer optimistische economische toon is mogelijk opmaat voor een verkrappend monetair beleid waarbij de negatieve depositorente wordt teruggedraaid. Die maatregel kosten banken nu veel geld.

Wat tegengas voor het optimisme gaf Jeroen Dijsselbloem af vanochtend in het FD. Hij pleitte voor hogere kapitaaleisen voor Nederlandse banken. Daarvoor is ruimte gezien de goede winstgevendheid. Zijn voorstellen zijn vrij serieus. Bij ABN Amro zou dat zelfs betekenen dat er 50% meer aandeelhouderskapitaal bij moet. Mogelijk moeten de uitspraken ook gezien worden in het licht van de verkiezingen. Beleggers trekken zich er weinig van aan en kijken liever naar de mooie woorden van de ECB. Het aantrekken van het sentiment bij banken zal bovengemiddeld positief uitpakken voor de sterke Benelux-banken. In het kader noemen wij ook de Belgische KBC bank (+1,1%). 

Extra Altice in AEX-index

Altice (+2,1%) krijgt een extra weging in de AEX-index en dat zal meer vraag uitlokken. Uit berekeningen blijkt dat er circa 2,2 miljoen extra aandelen Altice moeten worden ingekocht door de AEX-volgers (o.a. indextrackers). Dat is bijna tweemaal de dagomzet en de dag van de AEX-index aanpassing is 17 maart. Dat kan mogelijk nog koersvuurwerk opleveren.

NN Group licht cijfers toe

Op een roadshow lichtte de financieel topman van NN Group (+0,5%) een aantal onderwerpen toe; de kapitaalpositie na de overname van Delta Lloyd en de vierdekwartaalresultaten. De kapitaalratio, Solvency 2, is en blijft goed onder controle. De gevolgen van rentewijzigingen zijn goed in beeld. Het aandeel krijgt steun van het fraaie en stabiele dividendrendement van 5,1%.   

Afdronk BMW-cijfers niet goed, maar…

De gisteren gemelde cijfers bij BMW (+0,8%) kregen geen warme ontvangst bij analisten. De investeringen in nieuwe technologieën kostten veel geld en dat drukte de winstmarge bij de autodivisie tot 8,9% in 2016 (2015: 9,2%). En daar komen nog de kosten bij voor het redesign van diverse modellen.

Verder zien we dat de mondiale autoverkopen minder hard groeiden in 2016 en dat zal ook BMW raken. Het management gaat ervanuit dat de afzet van auto’s in 2017 die van 2016 overtreft.

Analisten hebben nog geen volledig beeld van de situatie bij BMW, pas op 21 maart komen de echte details over de cijfers naar buiten. Een positief punt is het dividend, dat werd verhoogd naar € 3,50 per aandeel. Het dividendrendement komt daarmee uit op een 4,1%.

Total is goed op weg

Volgens broker Goldman Sachs past Total (+1,1%) zich zeer snel aan de veranderende marktomstandigheden en loopt met deze ontwikkeling voorop bij andere vergelijkbare oliereuzen. Sterke kostenbesparingen en aantrekkelijke pijplijnprojecten zijn de drijfveren. De break-evenprijs voor nieuwe projecten ligt inmiddels al op $ 47,-. En daarmee heeft het bedrijf een aanzienlijke voorsprong op de concurrentie en kan het beter omgaan met een (mogelijk) opnieuw dalende olieprijs.

Onderhuids een onrustig Wall Street

De tienjaarsrente in de VS tikte boven de 2,6% en dat vinden de rentegevoelige sectoren als telecom en vastgoed niet fijn. De gezondheidszorgsector (+0,6%) kwam weer iets bij van de uitspraken van president Trump eerder deze week. De olieprijs tikte lager vanwege een zorgelijke reden en we zien opnieuw turbulentie in de Amerikaanse luchtvaartsector. De mondiale markt voor kunstmeststoffen komt meer in balans en dat maakt beleggen hierin interessanter.

Gaat de olie-industrie weer zware tijden tegemoet?

De voortekenen zijn niet al te best. De prijs voor een vat WTI-olie daalde tot onder de $ 50,- per vat. De oorzaak hiervan is de snel stijgende Amerikaanse schalie-olieproductie. Bij een prijs van $ 50,- of meer is de oliewinning in de VS zeer rendabel, dus gaat de productie verder omhoog de komende tijd. Dat zorgt voor meer aanbod en kost de OPEC marktaandeel. En dat willen de Saoedi-Arabië niet. Dat gaven zij aan in gesprekken met OPEC. Diverse andere olieproducerende landen merken dat de productiebeperkingen niet werken en een continuatie van deze afspraken in mei lijkt steeds minder waarschijnlijk.

Conclusie is dat de neerwaartse druk op de olieprijs blijft bestaan en mogelijk toeneemt. Bij een olieprijs van rond de $ 40,- per vat zal de activiteit in de Amerikaanse schalie-olie-industrie fors remmen. Die prijsbeweging doet de olie-industrie geen goed.

Kunstmeststoffen weer interessanter

De prijsvorming op de kunstmestmarkt wordt sterk gestuurd door productiekartels. Deze kartels gunden elkaar het licht niet in de ogen en dreven met overproductie de prijzen naar ongezond lage niveaus. Dat tij lijkt te keren. De grote kartels uit de voormalige Sovjet-Unie willen met elkaar samenwerken om zo een hogere opbrengstprijs te krijgen. Een ander gegeven is dat de prijzen voor diverse belangrijke landbouwproducten nog erg laag zijn, een eventueel prijsherstel voor deze producten zal de vraag naar kunstmeststoffen laten groeien. De koersen van kunstmestproducenten hebben lastige jaren achter de rug, maar nu de verwachting is dat vraag en aanbod meer in balans komen, kunnen er voorzichtig betere tijden aanbreken.

Opnieuw een ‘lager vliegende’ airliner

American Airlines (-3,5%) zag het aantal passagierskilometers in februari met 3,3% dalen ten opzichte van de vergelijkbare periode vorig jaar. De kosten in de luchtvaartsector lopen harder op dan de omzetgroei dit jaar. Eerder deze week gaf concurrent Delta Airlines eenzelfde signaal af. We mogen concluderen dat de marktomstandigheden in de luchtvaartindustrie verharden.

Van Lanschot maakt gebruik van cookies voor een goede werking van de site, voor tracking en voor het bijhouden van statistieken. Gaat u verder op de site? Dan stemt u erin toe dat wij cookies plaatsen. Lees meer over cookies bij Van Lanschot