Amerikaanse burgers blaken van vertrouwen

Het Amerikaanse consumentenvertrouwen, gemeten door de Universiteit van Michigan, bereikte in december de hoogste stand sinds 2004. En de Chinese economie vertoont een verdere stabilisatie. Dat blijkt uit de ontwikkeling van de industriële bedrijfswinsten en uit een persbericht van het staatspersbureau Xinhua. In Japan blijven de consumentenprijzen in een neerwaartse trend zitten.
  

Amerikaans consumentenvertrouwen stijgt en stijgt

Waarom zijn de Amerikaanse burgers zo enthousiast? Simpelweg de verkiezing van Trump. Het vooruitzicht op belastingverlagingen en meer banen door fiscale stimulering stuwt het vertrouwen hoger. Vooral de economische perspectieven voor de komende zes maanden kregen een zet omhoog van de burgers. De inflatieverwachting voor de komende tien jaar bij de gemiddelde Amerikaan daalde flink tot 2,3% op jaarbasis, bij de vorige peiling lag dat nog op 2,6%. Overigens is die lage uitslag moeilijk te rijmen met de verwachting voor hogere lonen van burgers. Over een punt waren de consumenten minder enthousiast, de aankoop van huizen en auto’s. De hogere rentelasten wegen daarbij sterk door. Conclusie is dat de verwachtingen bij burgers flink zijn opgeklopt voor het aantreden van Trump. Nu nog even leveren graag.

Chinese economie voldaan aan 2016 groeidoelstelling

China behaalt dit jaar de geprojecteerde economische groei van 6,5% tot 7,0%, dit deelde het staatspersbureau mede. Na een zwakke start van het jaar herstelde de Chinese economie zich sterk in de tweede jaarhelft. Toch waarschuwde het persbureau voor 2017. De groeilat komt weliswaar iets lager te liggen, meer rond de 6,5%, maar dat wordt geen eenvoudige klus. De afkoelende Chinese vastgoedsector, minder kredietverlening en dreigend protectionisme bedreigen die groei. China geeft ook aan de markten te sluiten voor die landen die handelsbarrières opwerpen. Dit is een rechtstreekse waarschuwing aan het adres van Trump.

Samengevat: het persbureau ziet de nodige (externe) uitdagingen voor de Chinese economie. De ingezette weg naar een meer consumptiegedreven economie blijft prioriteit.

Chinese industriële bedrijfswinsten in de lift

De grote Chinese fabrikanten zagen hun winsten met 14,5% stijgen in november ten opzichte van een jaar eerder. In oktober lag de stijging nog op slechts 9,8% op jaarbasis. Ja, het gaat beter met de industrie. Maar een groot deel van de hogere winsten komt voor rekening van de gestegen grondstoffenprijzen en het is de vraag hoe duurzaam die stijgingen zijn.

Japanse consument geeft nog niet thuis

De cijfers uit de Japanse consumentenhoek blijven teleurstellen. De consumentenprijzen voor de kernproducten daalden in november met 0,4% op jaarbasis. Economen hadden een daling van 0,3% voorzien. De huishoudelijke bestedingen lagen in november op een 1,5% lager niveau dan een jaar eerder. Het zijn allemaal signalen dat de Japanse burger weinig optimistisch is. Niet zo vreemd want de loonstijgingen zijn aan de zeer magere kant en dat zet een stevige rem op de koopkracht. Om de Japanse economie echt vlot te kunnen trekken is hulp van de Japanse consument nodig en die blijft voorlopig uit. Afwachten wat de komende loonrondes in het voorjaar zullen brengen voor de Japanse burger.

Van Lanschot maakt gebruik van cookies voor een goede werking van de site, voor tracking en voor het bijhouden van statistieken. Gaat u verder op de site? Dan stemt u erin toe dat wij cookies plaatsen. Lees meer over cookies bij Van Lanschot