Contact met Van Lanschot

Voor klanten

Hoofdkantoor
Hooge Steenweg 29
5211 JN 's-Hertogenbosch
Postadres
Antwoordnummer 289
5200 VB 's-Hertogenbosch
Vanuit het buitenland bereikt u ons via +31 73 687 18 97. 
U bereikt ons op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur, op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur.
Buiten openingstijden fraude melden? Lees hier wat te doen.

Nog geen klant?

Actueel
Categorie
  • Meest gestelde vragen
    • Hoe geef ik telefonisch een effectenorder door aan de Centrale Orderdesk?

      Om telefonisch een effectenorder door te geven belt u onze Centrale Orderdesk op telefoonnummer +31 73 548 37 38. De orderdesk is bereikbaar op beursdagen van 8.45 tot 17.30 uur. Uitzonderingen hierop vindt u op de pagina Openings- en sluitingstijden

    • Hoe vraag ik een standaardbankverklaring aan?
      Laat u uw jaarrekening opmaken door een accountant? Dan heeft hij of zij een overzicht nodig van een aantal bankzaken van uw bedrijf. Voor dat overzicht gebruikt u een standaardbankverklaring. Met bijgaand aanvraagformulier kunt u een standaardbankverklaring aanvragen.
    • Ik heb een digipas. Hoe kan ik de Login App registreren?

      Met uw Digipas registreert u de Login App op uw smartphone of tablet als volgt:

      Icoon Van Lanschot Login App

      1. Download de Login App in de App Store of Google Play.
      2. Open de Login App.
      3. Tik op ‘Digipas’. 
      4. Vul uw gebruikersnaam in. Dit is dezelfde gebruikersnaam die u gebruikt om met de Digipas in te loggen.
      5. Vul uw Digipasnummer in. Dit staat achterop uw Digipas.
      6. Volg de stappen met uw Digipas en vul de responsecode in op de app.
      7. Volg nogmaals de stappen (let op: bij 'APPLI' geeft u nu het cijfer 2 in) en vul de responsecode in op de app.
      8. Op uw smartphone of tablet krijgt u nu de mogelijkheid om een 5-cijferige pincode in te voeren. De app zal u vragen om de pincode te bevestigen. 
      9. De registratie is klaar. U kunt nu inloggen bij Mijn Van Lanschot met de Login App.

      Meer informatie 

      Als u vragen hebt, dan helpen wij graag. U bereikt Van Lanschot Client Services op telefoonnummer 0800 1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 18 97) op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdagen van 9.00 tot 17.00 uur.

      Contact
    • Wat moet ik doen in het geval (van een vermoeden) van fraude?

      Neem in de volgende gevallen direct contact op met Van Lanschot Client Services, telefoonnummer 0800 1737 (+31 73 687 18 97 vanuit het buitenland):

      • U hebt uw Wereldpas niet meer in uw bezit of weet niet waar deze is.
      • U hebt uw Digipas niet meer in uw bezit of weet niet waar deze is.
      • U hebt uw apparaat waarop de Login App is geïnstalleerd niet meer in uw bezit of weet niet waar dit is. 
      • U ziet dat er transacties op uw bankrekening hebben plaatsgevonden waarvoor u geen toestemming hebt gegeven.
      • U weet of vermoedt dat iemand anders uw pincode of de beveiligingscode van uw Digipas kent of heeft gebruikt.
      • U ervaart iets als vreemd of ongebruikelijk, zoals een andere manier van inloggen in Mijn Van Lanschot.

      Van Lanschot kan zorgen voor een blokkade om (verdere) schade te voorkomen. Als wij u aanwijzingen geven, bijvoorbeeld om nieuwe incidenten te voorkomen, volg deze aanwijzingen dan op. Ook hierbij zullen wij u nooit om beveiligingscodes vragen.

      Belangrijk om te weten

      Client Services is bereikbaar op werkdagen van 08.00 tot 21.00 uur en op zaterdagen van 9.00 tot 17.00 uur, maar ook buiten onze openingstijden, bijvoorbeeld op feestdagen, is het belangrijk dat u direct een melding maakt om eventuele (verdere) schade te voorkomen. Dat doet u als volgt:

      1. U neemt contact op via het telefoonnummer van Client Services: 0800 1737 (+31 73 687 18 97 vanuit het buitenland).
      2. Na de melding dat Client Services gesloten is volgt een keuzemenu.
      3. Kies in dit menu voor optie 2. U wordt automatisch doorgeschakeld naar onze partner, SOS International. SOS International staat in direct contact met onze fraudeafdeling en zal u helpen uw bankzaken te beschermen. 
    • Ik weet mijn gebruikersnaam van de Login App niet meer. Wat moet ik doen?

      Uw gebruikersnaam kunt u opvragen bij Van Lanschot Client Services. U bereikt deze afdeling op telefoonnummer 0800 1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 18 97) op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdagen van 9.00 tot 17.00 uur. 

      Wij sturen uw gebruikersnaam - die bestaat uit een letter en zeven cijfers - per e-mail naar u toe.

      Contact

Online bankieren
Categorie
  • Meest gestelde vragen
    • Hoe pas ik een geagendeerde of periodieke overboeking aan in Mijn Van Lanschot?

      Een geagendeerde of periodieke overboeking past u als volgt aan: 

      • Log in bij Mijn Van Lanschot.
      • Kies voor ‘Overboeken’ en daarna voor ‘Geagendeerde overboekingen’.
      • Selecteer de gewenste periodieke of geagendeerde overboeking.
      • Klik op de boeking. U krijgt nu de mogelijkheid deze te ‘wijzigen’.

      U kunt een geagendeerde overboeking afkeuren door via de knop ‘Overboeken’  naar de actielijst te gaan en dan te kiezen voor de optie ‘Geagendeerde overboekingen’. Vervolgens doorloopt u de volgende stappen:  


      • U klikt in de balk waarin staat ‘alle rekeningen’. Hierin selecteert u de betreffende rekening.
      • Nadat de rekening is geselecteerd, kunnen één  of meerdere af te keuren overboekingen/bestanden worden geselecteerd.
      • Vervolgens klikt u op ‘Afkeuren’. Hierdoor wordt er een samenvatting getoond van de geselecteerde overboekingen.

      Door op de button ‘Verzenden’ te klikken, wordt het handtekeningscherm van de Digipas of Login App getoond. Nadat succesvol is getekend zijn de overboekingen terug te vinden onder de menuoptie ‘Actielijst – Afgekeurd’.

      Belangrijk om te weten 

      U kunt het rekeningnummer van de begunstigde of het rekeningnummer waar de boeking van af wordt geschreven niet wijzigen. Wanneer u dit wel wilt veranderen, kunt u de huidige boeking afkeuren en raden we aan de boeking opnieuw in te voeren. 

      Meer informatie

      Als u vragen hebt, dan helpen wij graag. U bereikt Van Lanschot Client Services op telefoonnummer 0800 1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 18 97) op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdagen van 9.00 tot 17.00 uur.

      Contact

    • Hoe boek ik geld over naar een ander land dan Nederland in Mijn Van Lanschot?

      In Mijn Van Lanschot staat standaard alleen Nederland open als land waarbinnen u kunt overboeken. U kunt zelf een ander land toevoegen. Dat doet u als volgt: 

      1. Log in op Mijn Van Lanschot.
      2. Kies de rekening waarvan u de boeking wilt doen.
      3. Selecteer daar 'Landeninstellingen’ of scroll naar beneden.
      4. Klik vervolgens rechts voor ‘Wijzigen’ en kies de gewenste landen. U kunt een land tot maximaal één jaar in de toekomst openstellen.
      5. Bevestig dit met uw Login App of Digipas. 
         

      Belangrijk om te weten 

      Na het bevestigen van de wijziging met uw Login App of Digipas duurt het om veiligheidsredenen altijd één uur voordat de instellingen actief zijn. 

      Meer informatie

      Als u vragen hebt, dan helpen wij graag. U bereikt Van Lanschot Client Services op telefoonnummer 0800 1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 18 97) op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdagen van 9.00 tot 17.00 uur.

      Contact

    • Hoe pas ik de transactielimiet aan om een groot bedrag te betalen in Mijn Van Lanschot?

      Vanaf een particuliere of zakelijke betaalrekening kunt u standaard geld overboeken tot een maximumbedrag. U kunt een andere limiet instellen dan deze standaard transactielimiet. Dat doet u als volgt: 

      1. Log in op Mijn Van Lanschot.  
      2. Kies de rekening waarvan u de boeking wilt doen.
      3. Selecteer daar ‘Overboekingslimiet’ of scroll naar beneden.
      4. Klik vervolgens rechts voor ‘Wijzigen’ en kies de gewenste landen. U kunt een limiet tot maximaal één jaar in de toekomst openstellen.
      5. Bevestig uw wijzigingen met uw Login App of Digipas.

      Belangrijk om te weten  

      • Na het bevestigen van de wijziging met uw Login App of Digipas duurt het om veiligheidsredenen één uur voordat de instellingen actief zijn.  
      • De aanpassing is maximaal een jaar geldig.

      Meer informatie

      Als u vragen hebt, dan helpen wij graag. U bereikt Van Lanschot Client Services op telefoonnummer 0800 1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 18 97) op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdagen van 9.00 tot 17.00 uur.

      Contact

Betalen
Categorie
  • Meest gestelde vragen
    • Mijn Wereldpas is beschadigd. Hoe vraag ik een vervangende pas aan?

      U vraagt een vervangende Wereldpas aan bij Van Lanschot Client Services. U ontvangt uw vervangende pas binnen vijf werkdagen. U bereikt Van Lanschot Client Services op telefoonnummer 0800 1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 18 97) op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdagen van 9.00 tot 17.00 uur.

      Vraagt u geen vervangende Wereldpas aan? Dan ontvangt u automatisch enkele maanden voor de expiratiedatum van uw pas een nieuw exemplaar thuis.

      Contact

    • Hoeveel en hoe vaak kan ik geld opnemen in binnen- en buitenland?

      In dit overzicht ziet u de betaal- en opnamemogelijkheden van de Wereldpas.

        Maximaal aantal betaalopdrachten per dag  Limiet* 
      Betaalopdrachten     
      Nederland  99 Uw periodelimiet 
      Buiten Nederland  99 Periodelimiet met maximum van € 2.000 per dag 
      Geldautomaten    
      Geldmaat en Rabobank** in Nederland   99 Periodelimiet met maximum van € 5.000 per dag
      Andere banken in Nederland  5 Periodelimiet met maximum van € 1.000 per dag
      Buiten Nederland  2 Periodelimiet met maximum van € 1.000 per dag

      * Wat is een periodelimiet?
      Voor elke Wereldpas geldt een periodelimiet. Dit is het maximale bedrag dat u per periode kunt gebruiken met uw Wereldpas. Deze periode staat standaard op één week. Voor de periodelimiet tellen wij alle bedragen van de betaalautomaat (inclusief contactloze betalingen) en geldautomaat bij elkaar op. De periodelimiet van uw Wereldpas kunt u vinden in Mijn Van Lanschot. Maakt u geen gebruik van Mijn Van Lanschot, dan kunt u de periodelimiet opvragen bij Client Services. NB De periodelimiet is niet hetzelfde als het saldo op uw rekening. Het gebruik van de betaalpas kan leiden tot een debetstand op uw betaalrekening. 

      ** Geldmaat en Rabobank
      De periodelimiet van € 5.000 is vaak niet in één keer op te nemen. Meestal zijn hier twee tot drie achtereenvolgende opnames voor nodig, vanwege de maximale hoeveelheid bankbiljetten die per transactie uit een geldautomaat komt. 

      Meer informatie 

Gegevens wijzigen
Categorie
  • Meest gestelde vragen
    • Hoe geef ik mijn adreswijziging door?

      Adreswijziging Particulier 
      U wijzigt uw adres op een van de onderstaande manieren: 

      • Via Mijn van Lanschot 
        - Ga in het menu naar ‘Gegevens’.  
        - Of ga in het menu naar 'Berichten'. Vermeld in het bericht uw nieuwe adres, per welke datum u verhuist en of eventuele mederekeninghouders meeverhuizen.  

      • Telefonisch  
        Van Lanschot Client Services helpt u graag. U bereikt deze afdeling op telefoonnummer 0800 1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 18 97) op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdagen van 9.00 tot 17.00 uur.
      • Per post 
        Stuur een schriftelijk verzoek of het onderstaande Formulier Adreswijziging naar: 
        Van Lanschot
        T.a.v. Private Banking Support (T.3.02)
        Antwoordnummer 289
        5200 VB ’s-Hertogenbosch

      Adreswijziging Zakelijk 
      U wijzigt uw adres op een van de onderstaande manieren. Houdt u er rekening mee dat alleen een bestuurder het zakelijke adres mag wijzigen?  

      • Via Mijn van Lanschot  
        Ga in het menu naar 'Berichten'. Vermeld in uw bericht het nieuwe adres en de ingangsdatum. 
         
      • Per post  
        Stuur een schriftelijk verzoek of het onderstaande Formulier Adreswijziging naar: 
        Van Lanschot
        T.a.v. Private Banking Support (T.3.02)
        Antwoordnummer 289
        5200 VB ’s-Hertogenbosch
    • Hoe meld ik het overlijden van een klant van Van Lanschot?
      Ook bij een overlijden helpen wij u graag de bankzaken zorgvuldig te regelen. Op de pagina Bankzaken regelen na een overlijden leest u van ons kunt verwachten en wat wij van u nodig hebben.

Hypotheken
Categorie
  • Meest gestelde vragen
    • Hoe los ik (extra) af op mijn hypotheek?

      U kunt op twee manieren aflossen op uw hypotheek.  

      1. U maakt zelf het bedrag dat u wilt aflossen naar ons over. 
      2. U laat het bedrag dat u wilt aflossen door ons van uw bankrekening afschrijven. 

      U leest hierna wat de verschillen zijn, zodat u kunt bepalen wat voor u de beste manier is. Ook leest u wat wij van u verwachten en hoe wij uw aflossing verwerken.  

      Manier 1: Aflosbedrag zelf naar ons overmaken  

      U maakt het bedrag dat u wilt aflossen over naar bankrekening NL86ABNA0487037952 op naam van F. van Lanschot Bankiers N.V. te ’s-Hertogenbosch. Bij de omschrijving vermeldt u het 10-cijferige hypotheeknummer waarop u wilt aflossen. 

      Belangrijk om te weten 

      • Wij brengen het bedrag in mindering op uw hypotheeklening op de datum dat het bedrag op onze rekening staat.  
      • Staat het bedrag uiterlijk de 23e op onze rekening? Dan verwerken wij de aflossing administratief aan het einde van de maand. Staat het bedrag na de 23e op onze rekening? Dan verwerken wij de aflossing administratief pas aan het einde van de maand daarna. U ziet in Mijn Van Lanschot de aflossing pas terug nadat wij deze administratief verwerkt hebben. Dat kan dus maximaal twee maanden later zijn. Per brief informeren wij u al eerder over de aflossing. 
      • Omdat wij de aflossing pas administratief verwerken nadat u het bedrag op onze rekening boekt, betaalt u te veel rente over de tussenliggende periode. Deze te veel betaalde rente betalen wij u terug als extra aflossing op uw hypotheek. Wilt u deze extra aflossing voorkomen? Kiest u dan voor de tweede manier van aflossen. 

        Voorbeeld: 
        U hebt een hypotheek van € 750.000 aflossingsvrij en u wilt € 50.000 extra aflossen. U betaalt 3% rente. Dit komt neer op € 1.875 aan rente per maand. Het bedrag dat u extra wilt aflossen komt op 10 januari op onze bankrekening binnen. Eind januari verwerken wij uw aflossing administratief. Op 31 januari betaalt u voor de laatste keer € 1.875 aan rente. Het rentebedrag dat u te veel betaald hebt, over de periode tussen 10 en 31 januari, lossen wij extra af op uw hypotheek. Het nieuwe rentebedrag van € 1.750 schrijven wij eind februari voor het eerst van uw rekening af.  

      • Boekt u meer over dan het bedrag dat u jaarlijks vergoedingsvrij mag aflossen op uw hypotheek? Dan betaalt u mogelijk een vergoeding. Deze vergoeding trekken wij af van het bedrag dat u naar ons overgeboekt hebt. U lost dan dus een lager bedrag af op uw hypotheek. In de voorwaarden die op uw hypotheek van toepassing zijn, leest u hoeveel u jaarlijks vergoedingsvrij mag aflossen. Hebt u hier vragen over? Neemt u dan contact op met uw private banker of met onze collega’s van Client Services via 0800 1737.  

      Manier 2: Aflosbedrag door ons laten afschrijven van uw bankrekening 

      U verzoekt ons om het door u gewenste aflosbedrag af te schrijven van dezelfde bankrekening waarvan wij maandelijks uw hypotheeklasten afschrijven. U kunt het aflosverzoek op verschillende manieren indienen: telefonisch, via een brief of via een bericht in Mijn Van Lanschot. 

      Belangrijk om te weten 

      • Wij schrijven het bedrag dat u wilt aflossen van uw bankrekening af tegelijk met de maandelijkse hypotheeklasten op de laatste werkdag van de maand. Wilt u dat we het aflosbedrag op de laatste werkdag afschrijven van dezelfde maand waarin u het verzoek doet? Dan ontvangen wij uw verzoek graag uiterlijk op de 10e van de betreffende maand. Ontvangen wij uw verzoek na de 10e van de maand? Dan schrijven we het bedrag niet aan het einde van diezelfde maand af, maar van de daaropvolgende maand.
      • Wilt u meer aflossen dan het bedrag dat u jaarlijks vergoedingsvrij mag aflossen op uw hypotheek? Dan betaalt u mogelijk een vergoeding. U informeert ons bij uw extra aflosverzoek of u de vergoeding in mindering wilt laten brengen op het gewenste aflosbedrag of dat u de vergoeding als extra bedrag wilt laten afschrijven. 

      Meer informatie 

      • Lees de voorwaarden voor hypotheken bij Van Lanschot. 
      • Neem contact op met uw private banker of Van Lanschot Client Services. U bereikt Van Lanschot Client Services op telefoonnummer 0800 1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 18 97) op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdagen van 9.00 tot 17.00 uur.

      Contact

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Hebt u een vraag over Van Lanschot? Misschien is die al eerder gesteld. Kijk daarvoor in de lijst hieronder. 
Meest gestelde vragen
  • Hoe los ik (extra) af op mijn hypotheek?

    U kunt op twee manieren aflossen op uw hypotheek.  

    1. U maakt zelf het bedrag dat u wilt aflossen naar ons over. 
    2. U laat het bedrag dat u wilt aflossen door ons van uw bankrekening afschrijven. 

    U leest hierna wat de verschillen zijn, zodat u kunt bepalen wat voor u de beste manier is. Ook leest u wat wij van u verwachten en hoe wij uw aflossing verwerken.  

    Manier 1: Aflosbedrag zelf naar ons overmaken  

    U maakt het bedrag dat u wilt aflossen over naar bankrekening NL86ABNA0487037952 op naam van F. van Lanschot Bankiers N.V. te ’s-Hertogenbosch. Bij de omschrijving vermeldt u het 10-cijferige hypotheeknummer waarop u wilt aflossen. 

    Belangrijk om te weten 

    • Wij brengen het bedrag in mindering op uw hypotheeklening op de datum dat het bedrag op onze rekening staat.  
    • Staat het bedrag uiterlijk de 23e op onze rekening? Dan verwerken wij de aflossing administratief aan het einde van de maand. Staat het bedrag na de 23e op onze rekening? Dan verwerken wij de aflossing administratief pas aan het einde van de maand daarna. U ziet in Mijn Van Lanschot de aflossing pas terug nadat wij deze administratief verwerkt hebben. Dat kan dus maximaal twee maanden later zijn. Per brief informeren wij u al eerder over de aflossing. 
    • Omdat wij de aflossing pas administratief verwerken nadat u het bedrag op onze rekening boekt, betaalt u te veel rente over de tussenliggende periode. Deze te veel betaalde rente betalen wij u terug als extra aflossing op uw hypotheek. Wilt u deze extra aflossing voorkomen? Kiest u dan voor de tweede manier van aflossen. 

      Voorbeeld: 
      U hebt een hypotheek van € 750.000 aflossingsvrij en u wilt € 50.000 extra aflossen. U betaalt 3% rente. Dit komt neer op € 1.875 aan rente per maand. Het bedrag dat u extra wilt aflossen komt op 10 januari op onze bankrekening binnen. Eind januari verwerken wij uw aflossing administratief. Op 31 januari betaalt u voor de laatste keer € 1.875 aan rente. Het rentebedrag dat u te veel betaald hebt, over de periode tussen 10 en 31 januari, lossen wij extra af op uw hypotheek. Het nieuwe rentebedrag van € 1.750 schrijven wij eind februari voor het eerst van uw rekening af.  

    • Boekt u meer over dan het bedrag dat u jaarlijks vergoedingsvrij mag aflossen op uw hypotheek? Dan betaalt u mogelijk een vergoeding. Deze vergoeding trekken wij af van het bedrag dat u naar ons overgeboekt hebt. U lost dan dus een lager bedrag af op uw hypotheek. In de voorwaarden die op uw hypotheek van toepassing zijn, leest u hoeveel u jaarlijks vergoedingsvrij mag aflossen. Hebt u hier vragen over? Neemt u dan contact op met uw private banker of met onze collega’s van Client Services via 0800 1737.  

    Manier 2: Aflosbedrag door ons laten afschrijven van uw bankrekening 

    U verzoekt ons om het door u gewenste aflosbedrag af te schrijven van dezelfde bankrekening waarvan wij maandelijks uw hypotheeklasten afschrijven. U kunt het aflosverzoek op verschillende manieren indienen: telefonisch, via een brief of via een bericht in Mijn Van Lanschot. 

    Belangrijk om te weten 

    • Wij schrijven het bedrag dat u wilt aflossen van uw bankrekening af tegelijk met de maandelijkse hypotheeklasten op de laatste werkdag van de maand. Wilt u dat we het aflosbedrag op de laatste werkdag afschrijven van dezelfde maand waarin u het verzoek doet? Dan ontvangen wij uw verzoek graag uiterlijk op de 10e van de betreffende maand. Ontvangen wij uw verzoek na de 10e van de maand? Dan schrijven we het bedrag niet aan het einde van diezelfde maand af, maar van de daaropvolgende maand.
    • Wilt u meer aflossen dan het bedrag dat u jaarlijks vergoedingsvrij mag aflossen op uw hypotheek? Dan betaalt u mogelijk een vergoeding. U informeert ons bij uw extra aflosverzoek of u de vergoeding in mindering wilt laten brengen op het gewenste aflosbedrag of dat u de vergoeding als extra bedrag wilt laten afschrijven. 

    Meer informatie 

    • Lees de voorwaarden voor hypotheken bij Van Lanschot. 
    • Neem contact op met uw private banker of Van Lanschot Client Services. U bereikt Van Lanschot Client Services op telefoonnummer 0800 1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 18 97) op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdagen van 9.00 tot 17.00 uur.

    Contact

Bekijk alle vragen