Actueel
Categorie
  • Veelgestelde vragen
    • Hoe geef ik telefonisch een effectenorder door aan de Centrale Orderdesk?
      Om telefonisch een effectenorder door te geven belt u onze Centrale Orderdesk op telefoonnummer +31 73 548 37 38. De orderdesk is bereikbaar op beursdagen van 9.00 tot 17.30 uur. Op de pagina Feestdagen ziet u wanneer Euronext geopend is.
    • Mijn Webber toont ‘pin error’ / ‘warning last pin’ / ‘card blocked contact bank’ / ‘battery warning’ / ‘card error’
      PIN ERROR

      U hebt een pincode ingetoetst die niet bij de Wereldpas hoort. Druk op OK en toets de juiste pincode in.

      WARNING LAST PIN

      U hebt tweemaal achter elkaar een verkeerde pincode ingetoetst. Toetst u wederom een verkeerde pincode in? Dan wordt de Wereldpas geblokkeerd voor Mijn Van Lanschot.

      CARD BLOCKED CONTACT BANK

      De Webber wordt geactiveerd met de pincode van uw Wereldpas. Als u hierbij driemaal achter elkaar een verkeerde pincode intoetst, wordt uw Wereldpas direct geblokkeerd. U kunt dan niet meer inloggen in Mijn Van Lanschot. Wel kunt u met uw Wereldpas nog geld opnemen bij de geldautomaat. Om weer gebruik te kunnen maken van Mijn Van Lanschot moet u de Wereldpas deblokkeren. Dit doet u door bij een geldautomaat een transactie te doen met de juiste pincode.

      BATTERY WARNING

      Wanneer de Webber deze melding geeft, is de batterij op. U kunt contact opnemen met Van Lanschot Client Services, telefoon 0800-1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 18 97).  NB Sinds 4 april 2016 geven wij geen Webbers meer uit. In plaats van een nieuwe Webber kunt u gebruikmaken van de Login App of ontvangt u als dat wilt een digipas.

      CARD ERROR

      De Webber toont "CARD ERROR" in de volgende gevallen:

      • De Wereldpas is niet correct in de Webber geplaatst. Plaats de Wereldpas met de chip naar u toe in de Webber.
      • De chip van de Wereldpas is beschadigd. Neem contact op met Van Lanschot Client Services, telefoon 0800-1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 18 97).

      Contact

    • Ik heb al een Webber of digipas. Hoe kan ik de Login App registreren? (met demovideo)

      Met uw Webber of digipas registreert u de Login App als volgt:

      1. Ga naar vanlanschot.nl en klik op ‘Inloggen’.
      2. Log in met uw Webber of digipas en klik onder in het scherm op ‘Appregistratie’.
      3. Klik bij Login App op ‘Registreren’ en vervolgens op de button ‘Login App’.
      4. Volg de stappen in uw scherm om de Login App te registreren.

       

      Ook in de video en handleiding ziet u precies hoe u de app registreert. Hebt u hulp nodig? Neem dan contact met ons op.

      Contact

Beleggen
Categorie
  • Beleggen App
  • Effectenorders doorgeven
  • Rendement en kosten
    • Hoe gaan jullie om met retrocessies?

      Retrocessies over beleggingsfondsen

      Een retrocessie is een vergoeding die een fondsbeheerder betaalt aan de verdeler van een fonds, bijvoorbeeld een bank. Ook Van Lanschot heeft in het verleden afspraken gemaakt met fondsbeheerders over het ontvangen van retrocessies. Vanwege de invoering van het provisieverbod mogen banken geen retrocessies meer ontvangen. Sinds 1 januari 2015 ontvangen wij daarom geen retrocessies meer.

      Retrocessies over gestructureerde producten

      In de uitgiftekoers van een gestructureerd product zijn kosten opgenomen voor structurering, plaatsingsrisico, marketing en winstopslag. De hoogte van deze kosten vindt u onder meer in de brochure en/of final terms. Van Lanschot kan éénmalig bij introductie of jaarlijks, gedurende de looptijd van het gestructureerde product uit deze kosten een vergoeding ontvangen in de vorm van retrocessies. Retrocessies worden berekend als een percentage over het (nominaal) belegd vermogen in het gestructureerde product. Retrocessies kunnen, afhankelijk van de gemaakte afspraak, per product verschillen. In het Overzicht retrocessies gestructureerde producten (pdf) ziet u wat Van Lanschot aan retrocessies ontvangt. Dit overzicht bestaat slechts uit acht producten die gestructureerd zijn door Kempen en voor 2013 zijn geïntroduceerd.

  • Vermogensbeheer App
    • Hoe koppel ik de Vermogensbeheer App aan mijn portefeuille?

      Dit doet u via Mijn Van Lanschot (online bankieren). In de video ziet u welke 4 stappen u moet zetten. U leest de stappen ook hieronder.

      Stap 1: Download de App
      Download de App op uw telefoon en klik op 'Registreren'. Klik daarna op ‘Start de registratie’.

      Stap 2: Ga naar Mijn Van Lanschot
      Log in bij Mijn Van Lanschot met uw Webber of digipas. Onder aan de homepage, in het onderdeel ‘Direct naar’, klikt u op ‘App registratie’.

      Stap 3: Registreer de app
      In de app verschijnt nu een registratiecode. Gebruik deze registratiecode in Mijn Van Lanschot bij het onderdeel ‘App registratie’. Klik vervolgens op 'Genereer bevestigingscode'. Ga nu terug naar de app, klik op ‘Stap 2’ en gebruik de bevestigingscode uit Mijn Van Lanschot om u te registreren.

      Stap 4: Accepteer de voorwaarden en kies uw inlogcode
      Om de app te gebruiken, moet u eerst akkoord gaan met de algemene voorwaarden. Daarna kunt u uw persoonlijke 5-cijferige toegangscode kiezen.

      De Vermogensbeheer App is nu klaar voor gebruik.

    • Ik ben mijn toegangscode vergeten/ik heb een verkeerde toegangscode gebruikt. Wat nu?
      Als u de toegangscode bent vergeten, kunt u de Vermogensbeheer App niet meer gebruiken. U kiest dan op het inlogscherm van de app voor de functie ‘Pincode vergeten?’ Vervolgens wordt u gevraagd of u de app-registratie wilt opheffen. U kiest voor deze optie, de registratie wordt opgeheven en u komt in het introductiescherm van de app. Daar kiest u voor ‘App registreren’ en start daarmee een nieuw registratieproces.

      Als u een verkeerde toegangscode hebt gebruikt, geeft de app dat aan met het aantal pogingen dat nog resteert. Als u het maximale aantal van 3 pogingen hebt gebruikt, wordt de registratie automatisch opgeheven. U komt dan in het introductiescherm van de app waar u kunt kiezen voor ‘Registreren’.
    • Moet ik altijd uitloggen op de Vermogensbeheer App?
      Wij adviseren u om na gebruik van de app altijd uit te loggen.
    • Wat kan ik doen met de Vermogensbeheer App?
      De Van Lanschot Vermogensbeheer App geeft u op elk moment toegang tot uw Vermogensbeheerportefeuille. U kunt uw rendement inzien en de verdeling over de beleggingen en regio’s bekijken. Ook leest u meer over de achtergrond van relevante beleggingsbeslissingen.

      Meer informatie over de functionaliteiten vindt u op de pagina Van Lanschot Vermogensbeheer App.

Betalen
Categorie
  • Bankpas
    • Hoe activeer ik contactloos betalen?
      Contactloos betalen activeert u door eerst een keer een ‘gewone’ transactie met uw pincode te doen in een geld- of betaalautomaat.
    • Hoe deblokkeer ik mijn Wereldpas?
      Wanneer u uw bankpas hebt geblokkeerd kunt u de bankpas helaas niet zelf deblokkeren. Neem contact op met onze afdeling Client Services op telefoonnummer 0800-1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 1897).
    • Hoeveel en hoe vaak kan ik geld opnemen in binnen- en buitenland?

      Opnamemogelijkheden Wereldpas

      Betalen bij betaalautomaat 

      Nederland 99 transacties per dag Maximaal periodelimiet
      Buitenland 99 transacties per dag Periodelimiet € 1.000,- per dag

      Geld opnemen bij geldautomaat

      Nederland gastgebruik 5 transacties per dag € 1.000,- per dag
      Rabobank 99 transactiesper dag Periodelimiet € 5.000,- per dag
      Buitenland 2 transacties per dag Periodelimiet € 1.000,- per dag
    • Ik heb 3 keer een foutieve pincode ingevoerd. Wat nu?
      Wanneer u uw bankpas hebt geblokkeerd kunt u de bankpas helaas niet zelf deblokkeren. Neem contact op met onze afdeling Client Services op telefoonnummer 0800-1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 1897).
    • Kan ik contactloos betalen met mijn Van Lanschot Wereldpas?

      Met de nieuwe Van Lanschot Wereldpas kunt u betalen en geld opnemen zoals u gewend bent en contactloos betalen. U herkent de nieuwe Wereldpas aan het logo voor contactloos betalen op de achterkant van de pas:

      contactloos betalen

      Is uw Van Lanschot Wereldpas nog niet geschikt voor contactloos betalen en wilt u de nieuwe contactloze Wereldpas graag ontvangen? Dan kunt u deze aanvragen via Van Lanschot Client Services.

    • Kan ik contactloos betalen uitzetten?
      Contactloos betalen staat standaard aan op elke nieuwe Van Lanschot Wereldpas. Wilt u geen gebruikmaken van contactloos betalen? Dan kunnen wij dit voor u uitzetten. Neemt u hiervoor contact op met Van Lanschot Client Services.
    • Wanneer krijg ik een pas waarmee ik contactloos kan betalen?

      Met de nieuwe Van Lanschot Wereldpas kunt u betalen en geld opnemen zoals u gewend bent en contactloos betalen. U herkent de nieuwe Wereldpas aan het logo voor contactloos betalen op de achterkant van de pas:

      contactloos betalen

      Is uw Van Lanschot Wereldpas nog niet geschikt voor contactloos betalen en wilt u de nieuwe contactloze Wereldpas graag ontvangen? Dan kunt u deze aanvragen via Van Lanschot Client Services.

  • Contant
    • Bij welke bank kan ik grote bedragen opnemen?
      U kunt als gastgebruiker bij een geldautomaat van een andere bank vijf keer per dag een bedrag pinnen. Het maximum bedrag per dag is € 250,-. De uitzondering hierop zijn de automaten van de Rabobank: bij de Rabobank-automaten kunt u tot aan de weeklimiet op uw pas een opname doen (met een maximum van  € 5000,- per dag). Deze bedragen kunt u in meerdere transacties opnemen.
  • Credit card
  • Formulieren
  • Incasso
    • Hoe kan ik een incasso storneren?
      Wanneer u het niet eens bent met een afschrijving van een SEPA-incasso, kunt u het bedrag zelf online terugboeken (storneren). Hiervoor hebt u 55 dagen de tijd.

      In Mijn Van Lanschot ziet u in het Mutatieoverzicht van uw rekening alle opdrachten staan. Bij de incasso-opdrachten staat het icoon ‘Terugboeken incasso’: Incasso terugboeken

      Klikt u hierop, dan controleren wij of het mogelijk is de opdracht terug te boeken. Vervolgens moet u voor deze terugboeking nog een digitale handtekening plaatsen.

      Als het niet mogelijk is om het bedrag terug te boeken, krijgt u hiervan een melding op het moment dat u op het betreffende icoon klikt.
    • Hoe kan ik mijn SEPA-incasso Zakelijke machtiging registreren, wijzigen of verwijderen?

      Machtiging registreren

      Vul het registratieformulier in om bij Van Lanschot een SEPA incasso Zakelijke machtiging te laten registreren.

      Machtiging wijzigen/verwijderen

      Vul het wijzigingsformulier in als u een SEPA incasso Zakelijke machtiging hebt opgegeven bij Van Lanschot en deze wilt wijzigen of verwijderen.

      Formulier opsturen

      U kunt de formulieren digitaal invullen, printen en ondertekenen of, als dat niet mogelijk is, eerst printen en dan invullen en ondertekenen. Stuur het formulier naar het onderstaande adres en wij passen de machtiging zo snel mogelijk voor u aan:

      Van Lanschot Bankiers
      Afdeling SC Operations (T.10)
      Postbus 1021
      5200 HC  's-Hertogenbosch

  • Overboeken
    • Hoe boek ik geld over naar een ander land dan Nederland?

      In Mijn Van Lanschot staat standaard alleen Nederland open als land waarbinnen u kunt overboeken. U kunt u zelf een ander land toevoegen. Bij het toevoegen van een land kunt u een termijn van maximaal één jaar instellen.

      Let op: na het tekenen van uw wijziging duurt het altijd één uur voordat de instellingen actief zijn.

      In de video ziet u stap voor stap hoe u dit doet. U kunt dit ook nalezen in onderstaande handleiding:

    • Hoe pas ik een geagendeerde of periodieke overboeking aan?

       

      In de video ziet u hoe u een geagendeerde of periodieke overboeking aanpast in Mijn Van Lanschot. U kunt dit ook nalezen in onderstaand pdf-document.

    • Hoe wijzig ik een periodieke betaling?

       

      In de video ziet u hoe u een geagendeerde of periodieke overboeking aanpast in Mijn Van Lanschot. U kunt dit ook nalezen in onderstaand pdf-document.

    • Kan ik een (incidentele) limietsaanpassing voor het uitvoeren van een transactie instellen?

      Vanaf een particuliere of zakelijke betaalrekening kunt u standaard geld overboeken tot een maximumbedrag. U kunt een andere limiet instellen dan deze standaard transactielimiet.

      In de video ziet u stap voor stap hoe u dat doet. U kunt dit ook nalezen in: Mijn Van Lanschot - Hoe stel ik een transactielimiet in? (pdf) (hieronder te downloaden).

      Let op: Na het tekenen van uw wijziging duurt het altijd één uur voordat de instelling actief is.

       

       

      Wat is de limiet voor een overboeking?

      • Particuliere rekening
        Voor een Privé- of KroonRekening is de standaardlimiet € 25.000. U kunt de limiet voor deze rekeningen verhogen tot maximaal € 250.000.

      • Zakelijke rekening
        Voor een (zakelijke) rekening-courant is de standaardlimiet € 200.000. U kunt de limiet voor deze rekening verhogen tot maximaal € 2.000.000.

      Hoe lang is de aanpassing geldig?

      • Een hogere limiet dan de standaardlimiet kunt u voor maximaal één jaar instellen.
      • Een lagere limiet dan de standaardlimiet kunt u voor onbepaalde tijd instellen.
    • Wat zijn de doorlooptijden van SEPA-betalingen?

      Betaalopdrachten die vóór de onderstaande tijdstippen binnen zijn, worden dezelfde werkdag nog verwerkt.

      SEPA Uiterste tijdstip van ontvangst
      Overboeking 15.25 uur
      Betaling eigen rekening 15.25 uur
      Spoed 15.55 uur (NB In verband met de telefonische controle die wij uitvoeren, adviseren wij u de opdracht één uur voor dit uiterste moment van ontvangst door te geven.)
      Buitenland Uiterste tijdstip van ontvangst
      Worldtransfer in EUR binnen EER 14.25 uur
      Worldtransfer 14.25 uur
      Uitvoer spoed 15.55 uur (NB In verband met de telefonische controle die wij uitvoeren, adviseren wij u de opdracht één uur voor dit uiterste moment van ontvangst door te geven.
    • Waar kan ik mijn IBAN vinden?

      Klanten van Van Lanschot vinden hun IBAN*:

      • in Van Lanschot Online Bankieren (in de module Betalen, menuoptie Mutaties)
      • op de papieren rekeningafschriften
      • op de Van Lanschot Wereldpas (onder het Van Lanschot-logo)

      Het IBAN van iemand anders vindt u bijvoorbeeld op een factuur of kunt u opvragen bij de persoon aan wie u wilt betalen.

      U kunt ook de IBAN-Omnummertool gebruiken. Daarvoor hebt u het oude, Nederlandse bankrekeningnummer en de naam van de bijbehorende bank nodig. De omnummertool geeft vervolgens het juiste, nieuwe, bankrekeningnummer. De omnummertool is een initiatief van Betaalvereniging Nederland en De Nederlandsche Bank.

      * IBAN staat voor International Bank Account Number. Sinds 1 augustus 2014 maakt iedereen in Europa alleen nog gebruik van IBAN als rekeningnummer voor het overschrijven van euro’s.

    • Wat is de BIC van Van Lanschot?
      De BIC van Van Lanschot is FVLBNL22. BIC staat voor Bank Identifier Code.
  • Rekeninginfo

Gegevens wijzigen
Categorie

Hypotheken
Categorie
  • Aanvragen of wijzigen
  • Aflossen
    • Hoe kan ik een aflossing doen?

      U kunt zelf op elk moment (vervroegd) aflossen. Dit doet u door het bedrag dat u wilt aflossen over te maken naar NL86ABNA0487037952 t.n.v. F. van Lanschot Bankiers NV te ‘s-Hertogenbosch o.v.v. het leningnummer.

      Doet u dit vóór de 23e van de maand op onze ABN Amro-rekening? Dan verwerken we de aflossing nog in dezelfde maand. Aflossingen na de 23e, zijn pas aan het eind van de daaropvolgende maand zichtbaar. De aflossing verwerken we wel op de juiste valutadatum in de renteberekening. De hierdoor eventueel teveel betaalde rente nemen we automatisch mee als vervroegde aflossing.

      Lost u lineair of annuïtair af op uw lening? Dan wordt het maandelijkse aflosbedrag verlaagd. De looptijd van uw lening blijft gelijk.

      Stuurt u liever een aflosverzoek naar Van Lanschot? Dan vragen wij u vriendelijk dit verzoek naar uw banker te sturen.

      Let op
      Houdt u er rekening mee dat er een maximum geldt voor het bedrag dat u per jaar kunt aflossen zonder vergoeding.

    • Kan ik vervroegd aflossen?

      U kunt zelf op elk moment (vervroegd) aflossen. Dit doet u door het bedrag dat u wilt aflossen over te maken naar NL86ABNA0487037952 t.n.v. F. van Lanschot Bankiers NV te ‘s-Hertogenbosch o.v.v. het leningnummer.

      Doet u dit vóór de 23e van de maand op onze ABN Amro-rekening? Dan verwerken we de aflossing nog in dezelfde maand. Aflossingen na de 23e, zijn pas aan het eind van de daaropvolgende maand zichtbaar. De aflossing verwerken we wel op de juiste valutadatum in de renteberekening. De hierdoor eventueel teveel betaalde rente nemen we automatisch mee als vervroegde aflossing.

      Lost u lineair of annuïtair af op uw lening? Dan wordt het maandelijkse aflosbedrag verlaagd. De looptijd van uw lening blijft gelijk.

      Stuurt u liever een aflosverzoek naar Van Lanschot? Dan vragen wij u vriendelijk dit verzoek naar uw banker te sturen.

      Let op
      Houdt u er rekening mee dat er een maximum geldt voor het bedrag dat u per jaar kunt aflossen zonder vergoeding?

  • BKR
    • Hoe lang blijft een registratie bij Bureau Krediet Registratie (BKR) geldig?
      Nadat u een krediet hebt afgelost of opgezegd, bewaart BKR uw gegevens maximaal vijf jaar. Het maakt hierbij niet uit of u uw krediet binnen de afgesproken looptijd hebt afgelost.
    • Wat is BKR?
      Bureau Krediet Registratie (BKR) is een onafhankelijke stichting die leengegevens registreert bij het afsluiten van een lening. Kredietverstrekkers, zoals Van Lanschot, geven dit door aan het Centraal Krediet Informatiesysteem van BKR. Dit is een wettelijke plicht. Kredietverstrekkers kunnen zo zien welke leningen u al hebt lopen en of u betalingsachterstanden hebt. Meer informatie over BKR vindt u op bkr.nl.
    • Wordt mijn krediet bij Bureau Krediet Registratie (BKR) geregistreerd?

      Ja, net als andere banken en geldverstrekkers is Van Lanschot verplicht om uw krediet vanaf € 250,- te registreren bij BKR (vanaf 1 december 2016). BKR kent een zogeheten positieve en negatieve registratie. Bij een positieve registratie kunnen kredietverstrekkers zien welke kredieten u al hebt lopen. Er is sprake van een negatieve registratie bij een betalingsachterstand.

      Geregistreerd worden: uw naam, adres, geboortedatum, soort krediet, kredietbedrag, contractnummer, looptijd, aflos- en vervaldatum en eventuele betalingsachterstanden. BKR behandelt uw gegevens vertrouwelijk.

  • Rente
    • Hoe is het rentetarief in het verlengingsvoorstel opgebouwd?

      De berekening van de rentemiddelingsopslag bestaat uit drie stappen. Eerst berekenen we de contante waarde van de misgelopen rente-inkomsten. Dit is de vergoeding die u zou betalen als u niet voor rentemiddeling kiest. Vervolgens berekenen we rente over de misgelopen rente-inkomsten. Als laatste berekenen we de rentemiddelingsopslag.

      Voorbeeldberekening rentemiddelingsopslag

      Per 1 mei wilt u de hypotheekrente van uw hypotheeklening wijzigen naar een lagere hypotheekrente met een rentelooptijd van 5 jaar.

      • De actuele standaardrente van deze rentelooptijd is 1,65%.
      • De restant hoofdsom is € 500.000,-.

      Stap 1: Berekening vergoeding over de misgelopen rente-inkomsten

      De vergoeding over de misgelopen rente-inkomsten is € 5.854,47. Zie voor de berekening veelgestelde vraag 'Hoe berekent Van Lanschot de vergoeding (voorheen boeterente) voor de wijziging van mijn hypotheekrente?’

      Stap 2: Berekening rente over de vergoeding

      De rente over de vergoeding berekenen we met de volgende formule:
      Vergoeding per maand x (1 + actuele standaardrente per maand %)^x

      Waarbij x de maand is waarover de rente wordt berekend. De vergoeding per maand voor de nieuwe rentelooptijd is: € 5.854,47/ 60 = € 97,57. De actuele standaardrente per maand berekenen wij als volgt: 1,65 % / 12 = 0,1375 %.

      De berekening voeren we net zo vaak uit als het aantal maanden van de nieuwe rentelooptijd.
      Maand 1: zonder rente over de vergoeding = € 97,57
      Maand 2: € 97,57 x (1 + 0,1375 %)^2 = € 97,84
      Etc.
      Maand 60: € 97,57 x (1 + 0,1375 %)^59 = € 105,96

      De opnieuw berekende vergoedingen per maand tellen we bij elkaar op. Hiermee komen we op een totale vergoeding van € 6.106,63.

      Stap 3: Berekening rentemiddelingsopslag

      De rentemiddelingsopslag berekenen wij met de volgende formule:
      ((Totale vergoeding / aantal jaren nieuwe rentelooptijd) / restant hoofdsom) x 100

      Voor uw lening is dit:
      ((6.106,63 / 5) / € 500.000,-) x 100 = 0,2442 % afgerond in veelvouden van 0,05% naar boven = 0,25 %.

      De nieuwe hypotheekrente voor uw lening is dan 1,65 % + 0,25 % = 1,90 % voor een rentelooptijd van 5 jaar.

    • Kunt u mij uitleggen hoe de vergoedingsrente wordt berekend?

      De berekening van de vergoeding bij een aflossingsvrije lening bestaat uit twee stappen. Eerst berekenen we de misgelopen rente-inkomsten. Vervolgens maken we de misgelopen rente-inkomsten contant met behulp van de contante waarde-methode.

      In de berekening maken we gebruik van de volgende gegevens van uw lening:

      • Oorspronkelijke hoofdsom
      • Restant hoofdsom
      • Bedrag aflossing
      • Huidig rentepercentage
      • Overeengekomen standaardrente
      • Vergelijkingsrente
      • Resterende rentelooptijd

      De overeengekomen standaardrente van uw lening is het huidig rentepercentage van uw lening zonder individuele risico-opslagen en kortingen. De overeengekomen standaardrente leggen wij vast op de ingangsdatum van de rentelooptijd in ons hypotheeksysteem.

      Voor de vergelijkingsrente gebruiken wij de actuele standaardrente voor hypotheekleningen. De rentelooptijd van de actuele standaardrente is gelijk aan de resterende rentelooptijd van uw hypotheeklening op het moment van de wijziging van de hypotheekrente. Dit rentepercentage is zonder persoonlijke opslagen en/of kortingen. Bieden wij de resterende rentelooptijd niet standaard aan? Dan berekenen wij de vergelijkingsrente zo nauwkeurig mogelijk met de rentepercentages van de dichtstbijzijnde rentelooptijden.

      Hebt u een lening met een lineaire of annuïteiten aflossing? Dan berekenen we de maandelijkse lineaire aflossing of annuïteit opnieuw over het verschil tussen de restant hoofdsom en het bedrag dat u in het lopende jaar zonder vergoeding nog mag aflossen. In de berekening van de misgelopen rente-inkomsten verrekenen we de nieuw berekende maandelijkse lineaire aflossing of annuïteit.

      Voorbeeldberekening vergoeding hypotheekrente verlagen

      Op 1 mei besluit u een lagere hypotheekrente voor uw aflossingsvrije hypotheeklening te kiezen. Op dat moment is uw hypotheeklening € 500.000,-.

      Oorspronkelijke hoofdsom € 500.000,-
      Restant hoofdsom € 500.000,-
      Bedrag aflossing € 500.000,-
      Huidig rentepercentage 2,30 %
      Overeengekomen standaardrente 2,10 %
      Vergelijkingsrente per 1 mei 1,60 %
      Resterende rentelooptijd 36 maanden

      De vergoeding berekenen wij over het verschil tussen € 500.000,- en het bedrag waarmee u per jaar zonder vergoeding mag aflossen. Dit percentage is standaard 20% van de oorspronkelijke hoofdsom per jaar.

      Stap 1: Berekenen misgelopen rente-inkomsten

      De misgelopen rente is het verschil tussen de overeengekomen standaardrente en de vergelijkingsrente (= de actuele standaardrente). Dit is voor uw lening:
      Overeengekomen standaardrente (2,10 %) – vergelijkingsrente (1,60 %) = 0,50 %.

      De misgelopen rente-inkomsten berekenen we met de volgende formule: (Resterende hoofdsom – vergoedingsvrij bedrag) x (misgelopen rente / 12).

      Dit is voor uw lening:
      Resterende hoofdsom (€ 500.000,-) – vergoedingsvrij bedrag (€ 100.000,-) =
      € 400.000,-.

      De misgelopen rente-inkomsten per jaar zijn € 400.000,- x 0,50 % = € 2.000,-. Per maand is dit € 166,666667. Voor de resterende rentelooptijd van 36 maanden zijn de totaal misgelopen rente-inkomsten voor de bank: € 6.000,-.

      Stap 2: Contant maken van de misgelopen rente-inkomsten

      De misgelopen rente-inkomsten maken we contant omdat u de misgelopen rente-inkomsten in één keer betaalt in plaats van over de resterende maanden van de rentelooptijd. Hierdoor zijn onze misgelopen rente-inkomsten lager, waardoor de vergoeding lager is.

      De uiteindelijke vergoeding stellen we vast door de misgelopen rente-inkomsten per maand contant te maken tegen de vergelijkingsrente met de volgende formule:

      Misgelopen rente-inkomsten per maand / (1 + vergelijkingsrente per maand)x.

      Waarbij x de maand is waarover de vergoeding wordt berekend. De misgelopen rente-inkomsten per maand zijn € 166,666667 en de vergelijkingsrente per maand berekenen wij als volgt: 1,60 % / 12 = 0,1333 %.

      De berekening voeren we net zo vaak uit als het aantal maanden van de resterende rentelooptijd.
      Maand 1: € 166,666667 / (1+ (0,1333/100))1 = € 166,44
      Maand 2: € 166,666667 / (1+ (0,1333/100))2 = € 166,22
      Etc.
      Maand 36: € 166,666667 / (1+ (0,1333/100))36 = € 158,86

      De contant gemaakte vergoedingen per maand tellen we bij elkaar op. Hiermee komen we op de door u te betalen vergoeding van € 5.854,47.

    • Waarom betaal ik nu een productopslag en voorheen niet?

      Sluit u een hypotheeklening bij Van Lanschot af of continueert u uw bestaande hypotheeklening? Dan is het mogelijk dat u een extra opslag betaalt op de standaardrente. Bijvoorbeeld omdat uw hypotheeklening hoger is dan de waarde van uw woning. We noemen deze opslag ‘individuele risico-opslag’. De hoogte van de individuele risico-opslag is afhankelijk van de hoogte van uw hypotheeklening ten opzichte van de marktwaarde van uw woning.

      De marktwaarde is:

      • de waarde die staat vermeld in het door NWWI of de Taxateursunie goedgekeurde taxatierapport van de woning die u wilt kopen of verbouwen
      • de koop-/aanneemsom van uw nieuwbouwwoning, eventueel vermeerderd met de grondprijs, de bouwkosten, meerwerk, bouwrente of de aansluiting van nutsvoorzieningen

      Op de pagina Tarieven Hypotheken vindt u de individuele risico-opslag die u betaalt op basis van de marktwaarde van uw woning.

      Wanneer brengen wij de individuele risico-opslag in rekening?

      Wij brengen de individuele risico-opslag in rekening in de volgende gevallen:

      • bij bestaande woningen
      • bij nieuwbouwwoningen
      • als u een nieuwe hypotheeklening bij ons afsluit
      • bij een nieuwe rentelooptijd van een bestaande hypotheeklening
      Voorbeeld

      U koopt een woning van € 500.000,-. De koopprijs is de marktwaarde van de woning. U wilt een hypotheeklening van € 400.000,-. U financiert 80% van de marktwaarde van uw woning. U kiest een rentevaste periode van vijf jaar. De standaardrente is 3,85%. Uw individuele risico-opslag is 0,20%. De rente die u betaalt is dan 4,05% (de standaardrente 3,85% verhoogd met de individuele risico-opslag van 0,20%).

      Wanneer worden de risico-opslagen van mijn hypotheeklening aangepast?

      Hebt u risico-opslagen op de rente van uw hypotheeklening? Aan het begin van een nieuwe rentelooptijd berekenen we de risico-opslagen voor uw hypotheeklening opnieuw. Hierdoor kan het zijn dat de risico-opslag van uw hypotheeklening wordt aangepast.

      Wat moet u doen als u de individuele risico-opslag wilt laten vervallen?

      Als u de individuele risico-opslag wilt laten vervallen, dan moet u dit schriftelijk bij ons kenbaar maken. Wij kunnen de individuele risico-opslag tijdens de rentevastperiode van uw hypotheeklening aanpassen. De marktwaarde van uw woning moet in een gevalideerd taxatierapport staan. Het gevalideerde taxatierapport mag niet ouder zijn dan zes (6) maanden. Uit het gevalideerde taxatierapport kan blijken dat de verhouding tussen de hoogte van uw lening en de marktwaarde van de woning zodanig is veranderd, dat wij de individuele risico-opslag kunnen aanpassen. Wij kunnen de individuele risico-opslag ook aanpassen als u waarde hebt opgebouwd in een verpande leven-of spaarpolis die is gekoppeld aan uw Leven-of Spaarhypotheek, of als u extra hebt terugbetaald op uw lening. Ook hierbij geldt dat de verhouding tussen de hoogte van uw lening en de marktwaarde van de woning zodanig veranderd moet zijn, dat wij de individuele risico-opslag kunnen aanpassen. Voor een wijziging van de individuele risico-opslag brengen wij behandelingskosten in rekening. U vindt de hoogte van de behandelingskosten op de pagina Tarieven Hypotheken.

      Productopslag bij een aflossingsvrije hypotheeklening

      Hebt u een aflossingsvrije hypotheeklening dan betaalt u naast een eventuele individuele risico-opslag ook een productopslag bovenop de standaardrente.

      Wilt u meer weten?

      Neemt u dan contact op met uw private banker. We helpen u graag verder.

    • Wat houdt het jaarlijks kostenpercentage in?
      Het jaarlijks kostenpercentage (JKP) heeft betrekking op de daadwerkelijke kostprijs van de hypotheeklening. Dit is het rentepercentage inclusief de eventuele kosten verbonden aan uw hypotheeklening. Hierbij houden wij rekening met de behandelingskosten, het nominale rentepercentage, het betaalmoment en het aantal betalingen per jaar.

      De nominale rente is het rentepercentage dat u betaalt. In tegensteling tot het jaarlijks kostenpercentage is in de nominale rente geen rekening gehouden met eventuele kosten en met het voor- of achteraf betalen van rente.

      De kosten die u betaalt voor uw hypotheekleningen kunnen worden onderverdeeld in eenmalige kosten en terugkerende kosten.

      Eenmalige kosten die onderdeel kunnen zijn van het JKP:

      • Taxatiekosten
      • Advieskosten
      • Behandelingskosten
      • Kosten aankoopgarantie

      Terugkerende kosten die onderdeel kunnen zijn van het JKP:

      • Overlijdensrisicoverzekering
      • Opstalverzekering
      • Werkloosheidsverzekering (Inkomensbeschermer)
      • Arbeidsongeschiktheidsverzekering

      Het jaarlijks kostenpercentage vind u terug in uw hypotheekofferte en het bijgevoegde informatieblad. Met het jaarlijks kostenpercentage kunt u informatiebladen van verschillende aanbieders beter met elkaar vergelijken.

      Hoe berekenen we het jaarlijks kostenpercentage?

      Onderstaande berekening is een voorbeeld.

      Stel de hoofdsom van uw Aflossingsvrije hypotheek is € 150.000.
      Looptijd van het krediet is 360 maanden.
      Nominale rente voor 5 jaar Variabel is 3,014 % per jaar.

      Eenmalige kosten:

      • Taxatiekosten  € 350,00
      • Hypotheekadvieskosten  € 2.150,00
      • Behandelingskosten  € 850,00

      Terugkerende kosten zijn niet bekend.

      Het jaarlijks kostenpercentage op basis van deze gegevens bedraagt 3,1%.

      Het jaarlijks kostenpercentage wordt berekend door aannames te doen over de rente tijdens de hele looptijd van de lening. In dit voorbeeld zijn we bij de berekening ervan uitgegaan dat het rentepercentage tijdens de hele looptijd van de lening niet wijzigt.

    • Wat is rentemiddeling?
      Rentemiddeling is het samenvoegen van de lagere nieuwe hypotheekrente met de vergoeding voor het wijzigen van de hypotheekrente. U betaalt de vergoeding gespreid in de vorm van een rentemiddelingsopslag tijdens de nieuwe rentelooptijd van uw hypotheeklening. Bij de berekening van de rentemiddelingsopslag houden we rekening met rente over de vergoeding. Dit doen wij omdat u de vergoeding niet in één keer betaalt, maar gespreid tijdens de nieuwe rentelooptijd. Hierdoor hebben wij meer misgelopen rente-inkomsten dan als u de vergoeding in één keer zou betalen.

      Als u de rente van uw hypotheeklening wilt middelen dan betaalt u € 250,- aan behandelingskosten.
    • Wat zou mijn boeterente zijn indien ik rentemiddeling toepas?

      De berekening van de rentemiddelingsopslag bestaat uit drie stappen. Eerst berekenen we de contante waarde van de misgelopen rente-inkomsten. Dit is de vergoeding die u zou betalen als u niet voor rentemiddeling kiest. Vervolgens berekenen we rente over de misgelopen rente-inkomsten. Als laatste berekenen we de rentemiddelingsopslag.

      Voorbeeldberekening rentemiddelingsopslag

      Per 1 mei wilt u de hypotheekrente van uw hypotheeklening wijzigen naar een lagere hypotheekrente met een rentelooptijd van 5 jaar.

      • De actuele standaardrente van deze rentelooptijd is 1,65%.
      • De restant hoofdsom is € 500.000,-.

      Stap 1: Berekening vergoeding over de misgelopen rente-inkomsten

      De vergoeding over de misgelopen rente-inkomsten is € 5.854,47. Zie voor de berekening veelgestelde vraag 'Hoe berekent Van Lanschot de vergoeding (voorheen boeterente) voor de wijziging van mijn hypotheekrente?’

      Stap 2: Berekening rente over de vergoeding

      De rente over de vergoeding berekenen we met de volgende formule:
      Vergoeding per maand x (1 + actuele standaardrente per maand %)^x

      Waarbij x de maand is waarover de rente wordt berekend. De vergoeding per maand voor de nieuwe rentelooptijd is: € 5.854,47/ 60 = € 97,57. De actuele standaardrente per maand berekenen wij als volgt: 1,65 % / 12 = 0,1375 %.

      De berekening voeren we net zo vaak uit als het aantal maanden van de nieuwe rentelooptijd.
      Maand 1: zonder rente over de vergoeding = € 97,57
      Maand 2: € 97,57 x (1 + 0,1375 %)^2 = € 97,84
      Etc.
      Maand 60: € 97,57 x (1 + 0,1375 %)^59 = € 105,96

      De opnieuw berekende vergoedingen per maand tellen we bij elkaar op. Hiermee komen we op een totale vergoeding van € 6.106,63.

      Stap 3: Berekening rentemiddelingsopslag

      De rentemiddelingsopslag berekenen wij met de volgende formule:
      ((Totale vergoeding / aantal jaren nieuwe rentelooptijd) / restant hoofdsom) x 100

      Voor uw lening is dit:
      ((6.106,63 / 5) / € 500.000,-) x 100 = 0,2442 % afgerond in veelvouden van 0,05% naar boven = 0,25 %.

      De nieuwe hypotheekrente voor uw lening is dan 1,65 % + 0,25 % = 1,90 % voor een rentelooptijd van 5 jaar.

    • Welke gegevens zie ik bij 'Hypotheken' in het Financieel Jaaroverzicht 2017?

      We hebben de administratie van onze hypotheekproducten in de loop van 2017 ondergebracht bij onze business partner Stater NV. In Financieel Jaaroverzicht over 2017 ziet u bij ‘Hypotheken’ daarom de volgende gegevens:

      • De leningdelen met de oorspronkelijke Van Lanschot-leningnummers
        Bij deze leningen staat het uitstaande bedrag in euro vermeld in de kolom ‘Waarde op 01-01-2017’.  In de kolom ‘Waarde op 31-12-2017’ staat € 0,00 vermeld. In de kolom ‘Betaalde rente’ ziet u hoeveel rente u over deze leningen betaald hebt vanaf 01-01-2017 tot aan de overgang naar Stater.
      • De leningdelen met de actuele leningnummers bij Stater
        Deze nummers zijn 7-cijferig, aangevuld met een 3-cijferig volgnummer. Bij deze leningen staat het uitstaande saldo in euro vermeld in de kolom ‘Waarde op 31-12-2017’. In de kolom ‘Waarde op 01-01-2017’ staat € 0,00 vermeld. In de kolom ‘Betaalde rente’ ziet u hoeveel rente u over deze leningen betaald hebt vanaf de overgang van Stater tot en met 31-12-2017.
      • Vervallen volgnummers van Stater
        Hebt u in het laatste kwartaal van 2017 (dus na de overgang naar Stater) gekozen voor een wijziging op een van de leningdelen zoals rentemiddeling, een andere rentelooptijd of een andere hypotheekvorm? In die situaties krijgt uw lening een ander 3-cijferig volgnummer. Bij de vervallen volgnummers ziet u zowel bij ‘Waarde op 01-01-2107’ als bij ‘Waarde op 31-12-2017’ geen uitstaand saldo staan. Alleen in de kolom ‘Betaalde rente’ ziet u wat u aan rente over deze leningen hebt betaald vanaf de overgang van Stater tot aan het moment van de door u gekozen wijziging. In dat geval staat er bij de leningdelen met de actuele leningnummers bij Stater in de kolom ‘Betaalde rente’ de rente die u betaald hebt vanaf het moment van de gekozen wijziging tot en met 31-12-2017.

Mijn Van Lanschot
Categorie

Digipas
Categorie
  • Vragen over Digipas
    • Hoe kan ik mijn digipas vervangen?

      Werkt uw digipas niet goed? Neem dan contact op met Van Lanschot Client Services, telefoon 0800-1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 18 97), elke werkdag bereikbaar van 08:30 tot 21:00 uur.

      Contact

      Tegenwoordig kunt u ook gebruikmaken van de Van Lanschot Login App. Het voordeel van de app is dat u overal veilig en makkelijk inlogt via uw smartphone of tablet bij Mijn Van Lanschot. U hebt dan geen digipas meer nodig om uw rekeningen in te zien of een betaalopdracht te doen. Hieronder leest u waar u de Login App downloadt. Om de app te installeren hebt u nog één keer uw digipas nodig.

    • Hoe log ik in met mijn digipas? (met demovideo)

       

       

      In de video ziet u stap voor stap hoe u inlogt in Mijn Van Lanschot. U kunt dit ook nalezen in de handleiding (pdf).

      Hebt u hulp nodig? Neem dan contact met ons op.

      Contact

    • Wat is mijn digipasnummer?

      Het nummer van uw digipas vindt u achter op uw digipas.

      Contact

    • Mijn digipas toont ‘Fail 1’ / ‘Fail 2’ / ‘Fail 3’
      FAIL 1 OF FAIL 2

      U hebt eenmaal of tweemaal achter elkaar een pincode ingetoetst die niet bij deze digipas hoort. Druk op de ► knop van uw digipas om opnieuw de pincode in te toetsen.

      LOCK FAIL 3

      U hebt driemaal achter elkaar een verkeerde pincode ingetoetst. Als gevolg daarvan is uw digipas geblokkeerd. Om weer gebruik te kunnen maken van Mijn Van Lanschot dient u contact op te nemen met Van Lanschot Client Services, telefoon 0800-1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 18 97).

      Contact

    • Mijn digipas is gestolen of vermist. Wat moet ik doen?

      Bij diefstal, verlies of misbruik van de digipas en/of pincode dient u zo snel mogelijk contact op te nemen met Van Lanschot Client Services, telefoon 0800-1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 18 97).

      Contact

      Tegenwoordig kunt u ook gebruikmaken van de Van Lanschot Login App. Het voordeel van de app is dat u overal veilig en makkelijk inlogt via uw smartphone of tablet bij Mijn Van Lanschot. U hebt dan geen digipas meer nodig om uw rekeningen in te zien of een betaalopdracht te doen. Hieronder leest u waar u de Login App downloadt. Om de app te installeren hebt u nog één keer uw digipas nodig. Hebt u hierbij hulp nodig? Dan helpt Van Lanschot Client Services u graag.

    • Mijn digipas is geblokkeerd. Wat moet ik doen?

      Wij kunnen uw digipas deblokkeren. Neem daarvoor contact op met onze afdeling Client Services op 0800-1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 1897). Wij verzoeken u uw digipas bij de hand te houden.

      Contact

Login App
Categorie
  • Registratie
  • Gebruik
    • Hoe log ik in met mijn Login App? (met demovideo)

      In de video ziet u stap voor stap hoe u inlogt in Mijn Van Lanschot.

       

      Hebt u hulp nodig? Neem dan contact met ons op.

      Contact

    • Ik weet mijn gebruikersnaam van de Login App niet meer. Wat moet ik doen?
      Om in te kunnen loggen met de Login App hebt u ook een gebruikersnaam nodig. Deze hebt u eerder via e-mail van ons ontvangen of is tijdens het registreren getoond in het scherm.

      Weet u uw gebruikersnaam niet meer en hebt u nog een digipas of Webber?
      Log dan in met uw digipas of Webber. Nadat u bent ingelogd gaat u helemaal naar beneden en kiest u in het onderdeel ‘Direct aanvragen’ voor ‘App registratie’. Vervolgens ziet u een overzicht van alle geregistreerde apps. Bij ‘Login App’ staat uw gebruikersnaam.

      Weet u uw gebruikersnaam niet meer en hebt u geen digipas of Webber?
      Neem dan op werkdagen van 08.30 tot 21.00 uur contact met ons op via 0800-1737 (vanuit het buitenland +3173 687 18 97).

      Contact

    • Hoe wijzig ik mijn pincode van de Login App?

      U kunt uw pincode van de Login App als volgt wijzigen:

      1. Start de Login App.
      2. Druk rechtsboven op het ‘tandwieltje’.
      3. Druk op ‘Wijzigen pincode’.
      4. Vul uw huidige pincode in.
      5. Vul uw nieuwe pincode in en bevestig deze.
      6. Druk op ‘Ok’.

      Hebt u hulp nodig? Neem dan contact met ons op.

      Contact

    • Ik ben mijn pincode van de Login App vergeten. Wat moet ik doen?

      Als u uw pincode bent vergeten, kunt u de Login App niet meer gebruiken. U moet de app dan opnieuw registreren op het betreffende toestel. Dit doet u als volgt:

      1. Start de Login App.
      2. Druk rechtsboven op het ‘tandwieltje’ en vervolgens op ‘Deregistreren Login App’. Op de vraag of u de app wilt deregistreren drukt u op ‘Ja deregistreren’.
      3. Hebt u nog een actieve Login App op een ander toestel of hebt u nog een digipas of Webber? Kijk dan bij vraag 3 hoe u de Login App opnieuw kunt registreren.
      4. Hebt u geen actieve Login App op een ander toestel en hebt u geen digipas of Webber? Dan moeten wij u een nieuwe kleurcode sturen om de Login App te registreren. Neem hiervoor contact op met Client Services op nummer 0800-1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 1897).

      Als u een verkeerde pincode hebt gebruikt, geeft de app dat aan met het aantal pogingen dat nog resteert. Als u het maximale aantal pogingen hebt gebruikt, wordt de registratie automatisch opgeheven. U moet de Login App dan opnieuw registeren. Zie hierboven punt 3 en 4.

      Hebt u hulp nodig? Neem dan contact met ons op.

      Contact

    • Hoe stel ik vingerafdrukherkenning in voor de Login App?

      Hebt u 'vingerafdruk' ingesteld op uw smartphone of tablet? Dan kunt u ook voor de Login App vingerafdruk instellen. Dit doet u als volgt:

      1. Start de Login App.
      2. Druk rechtsboven op het ‘tandwieltje’.
      3. Druk op ‘Instellen vingerafdruk’.
      4. Op de vraag ‘Wilt u vingerafdrukherkenning voor de Login App inschakelen?’ drukt u ‘Ja’.
      5. Voer uw pincode in en druk op ‘Ja’.
      6. Scan vervolgens uw vinger totdat het scherm ‘Instellingen’ weer wordt getoond.

      Hebt u hulp nodig? Neem dan contact met ons op.

      Contact

    • Wat moet ik doen met de Login App als ik een ander toestel ga gebruiken?

      Wanneer u een ander toestel gaat gebruiken, moet u de Login App op het andere toestel installeren en registreren. Dit doet u als volgt:

      1. Start de Login App op uw huidige toestel en log in bij Mijn Van Lanschot.
      2. Ga helemaal naar beneden en kies voor ‘App registratie’.
      3. Klik daarna op de knop ‘Login App’.
      4. In ‘Stap 1 van 5’ vult u uw handtekening in met de Login App op uw huidige toestel.
      5. In de volgende stappen registreert u de Login App op het andere toestel.

      Hebt u hulp nodig? Neem dan contact met ons op.

      Contact

    • Waar kan ik zien welke Van Lanschot apps ik geregistreerd heb?

      In Mijn Van Lanschot kunt u een overzicht opvragen van alle geregistreerde apps onder uw gebruikersnaam.

      Hiervoor gaat u, nadat u bent ingelogd in Mijn Van Lanschot, helemaal naar beneden en kiest u in het onderdeel ‘Direct naar’ voor ‘App registratie’. Op deze pagina ziet u een overzicht van alle geregistreerde apps.

      Hebt u hulp nodig? Neem dan contact met ons op.

      Contact

    • Hoe kan ik een registratie van de Login App opheffen?

      U kunt de registratie van de Login App opheffen in Mijn Van Lanschot. Na het inloggen in Mijn Van Lanschot gaat u helemaal naar beneden en kiest in het onderdeel ‘Direct aanvragen’ voor ‘App registratie’. Vervolgens kunt u in het overzicht ‘Geregistreerde apps’ de registratie opheffen.

      Hebt u geen toegang tot Mijn Van Lanschot? Dan kunt u op werkdagen van 08.30 tot 21.00 uur contact met ons opnemen via 0800-1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 18 97 ).

      Hebt u hulp nodig? Neem dan contact met ons op.

      Contact

  • Veiligheid
    • Mijn smartphone/tablet met Login App is gestolen of verloren. Wat moet ik doen?

      U kunt de registratie van de Login App opheffen in Mijn Van Lanschot. Na het inloggen in Mijn Van Lanschot gaat u helemaal naar beneden en kiest in het onderdeel 'Direct naar' voor ‘App registratie’. ‘Vervolgens kunt u in het overzicht ‘Geregistreerde apps’ de app(s) op de verloren telefoon opheffen.

      Hebt u geen toegang tot Mijn Van Lanschot? Dan kunt u op werkdagen van 08.30 tot 21.00 uur contact met ons opnemen via 0800-1737 (vanuit het buitenland +3173 687 18 97).

      Hebt u hulp nodig? Neem dan contact met ons op.

      Contact

    • Hoe ga ik veilig om met de Login App?

      Wij doen er alles aan om u veilig te laten bankieren. Maar het is net zo belangrijk dat u zelf weet hoe u veilig omgaat met uw toestel en uw gegevens. We helpen u hier graag bij. Daarom zetten we hieronder een aantal veiligheidstips voor u op een rij.

      • Houd de pincode van de Login App geheim.
      • Stel schermvergrendeling in op uw toestel. Alleen u kunt dan het scherm ontgrendelen met een code, patroon of uw vingerafdruk. Zo kan niemand zomaar bij uw gegevens als u er even niet bij bent.
      • Gebruik geen 'open' draadloos wifi-netwerk, zoals in een café of in een winkel. Een open wifi-netwerk is een verbinding die u zonder wachtwoord kunt gebruiken, of met een wachtwoord dat iedere bezoeker kan krijgen. Hoewel uw gegevens via de app versleuteld worden verstuurd, weet u niet of de wifi-verbinding wel goed beveiligd is. Gebruik liever het 4G netwerk van uw eigen mobiele provider.
      • Installeer altijd direct de updates van de Login App en het besturingssysteem van uw toestel (iOS of Android). Of geef deze apps toestemming om updates automatisch uit te voeren. U weet dan zeker dat u de meest recente beveiligingen gebruikt.
      • Installeer een antivirus-app op uw toestel. Hiermee worden alle apps op uw toestel gecontroleerd op malware.
      • Installeer nieuwe apps alleen via de App Store of Google Play Store. Installeer altijd een app van een officiële of betrouwbare uitgever. Maak geen gebruik van apps die buiten de officiële app stores om worden aangeboden. Wees kritisch als apps om meer rechten vragen.

      Hebt u hulp nodig? Neem dan contact met ons op.

      Contact

Webber
Categorie

Verzekeren
Categorie
Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Hebt u een vraag over Van Lanschot? Misschien is deze al eerder gesteld. Kijk daarvoor in de lijst hieronder. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.
Veelgestelde vragen
  • Hoe geef ik telefonisch een effectenorder door aan de Centrale Orderdesk?
    Om telefonisch een effectenorder door te geven belt u onze Centrale Orderdesk op telefoonnummer +31 73 548 37 38. De orderdesk is bereikbaar op beursdagen van 9.00 tot 17.30 uur. Op de pagina Feestdagen ziet u wanneer Euronext geopend is.
  • Mijn Webber toont ‘pin error’ / ‘warning last pin’ / ‘card blocked contact bank’ / ‘battery warning’ / ‘card error’
    PIN ERROR

    U hebt een pincode ingetoetst die niet bij de Wereldpas hoort. Druk op OK en toets de juiste pincode in.

    WARNING LAST PIN

    U hebt tweemaal achter elkaar een verkeerde pincode ingetoetst. Toetst u wederom een verkeerde pincode in? Dan wordt de Wereldpas geblokkeerd voor Mijn Van Lanschot.

    CARD BLOCKED CONTACT BANK

    De Webber wordt geactiveerd met de pincode van uw Wereldpas. Als u hierbij driemaal achter elkaar een verkeerde pincode intoetst, wordt uw Wereldpas direct geblokkeerd. U kunt dan niet meer inloggen in Mijn Van Lanschot. Wel kunt u met uw Wereldpas nog geld opnemen bij de geldautomaat. Om weer gebruik te kunnen maken van Mijn Van Lanschot moet u de Wereldpas deblokkeren. Dit doet u door bij een geldautomaat een transactie te doen met de juiste pincode.

    BATTERY WARNING

    Wanneer de Webber deze melding geeft, is de batterij op. U kunt contact opnemen met Van Lanschot Client Services, telefoon 0800-1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 18 97).  NB Sinds 4 april 2016 geven wij geen Webbers meer uit. In plaats van een nieuwe Webber kunt u gebruikmaken van de Login App of ontvangt u als dat wilt een digipas.

    CARD ERROR

    De Webber toont "CARD ERROR" in de volgende gevallen:

    • De Wereldpas is niet correct in de Webber geplaatst. Plaats de Wereldpas met de chip naar u toe in de Webber.
    • De chip van de Wereldpas is beschadigd. Neem contact op met Van Lanschot Client Services, telefoon 0800-1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 18 97).

    Contact

  • Ik heb al een Webber of digipas. Hoe kan ik de Login App registreren? (met demovideo)

    Met uw Webber of digipas registreert u de Login App als volgt:

    1. Ga naar vanlanschot.nl en klik op ‘Inloggen’.
    2. Log in met uw Webber of digipas en klik onder in het scherm op ‘Appregistratie’.
    3. Klik bij Login App op ‘Registreren’ en vervolgens op de button ‘Login App’.
    4. Volg de stappen in uw scherm om de Login App te registreren.

     

    Ook in de video en handleiding ziet u precies hoe u de app registreert. Hebt u hulp nodig? Neem dan contact met ons op.

    Contact

Contact met Van Lanschot

Bent u al klant?

Hoofdkantoor
Hooge Steenweg 29
5211 JN 's-Hertogenbosch
Postadres
Antwoordnummer 289
5200 VB 's-Hertogenbosch
Vanuit het buitenland bereikt u ons via +31 73 687 18 97. 
U bereikt ons op werkdagen van 8.30 tot 21.00 uur.