Contact met Van Lanschot

Bent u al klant?

Hoofdkantoor
Hooge Steenweg 29
5211 JN 's-Hertogenbosch
Postadres
Antwoordnummer 289
5200 VB 's-Hertogenbosch
Vanuit het buitenland bereikt u ons via +31 73 687 18 97. 
U bereikt ons op werkdagen van 8.30 tot 21.00 uur.

Actueel
Categorie

Online bankieren
Categorie

Betalen
Categorie
  • Meest gestelde vragen
    • Waar kan ik mijn IBAN vinden?

      Klanten van Van Lanschot vinden hun IBAN*:

      • in Van Lanschot Online Bankieren (in de module Betalen, menuoptie Mutaties)
      • op de papieren rekeningafschriften
      • op de Van Lanschot Wereldpas (onder het Van Lanschot-logo)

      Het IBAN van iemand anders vindt u bijvoorbeeld op een factuur of kunt u opvragen bij de persoon aan wie u wilt betalen.

      U kunt ook de IBAN-Omnummertool gebruiken. Daarvoor hebt u het oude, Nederlandse bankrekeningnummer en de naam van de bijbehorende bank nodig. De omnummertool geeft vervolgens het juiste, nieuwe, bankrekeningnummer. De omnummertool is een initiatief van Betaalvereniging Nederland en De Nederlandsche Bank.

      * IBAN staat voor International Bank Account Number. Sinds 1 augustus 2014 maakt iedereen in Europa alleen nog gebruik van IBAN als rekeningnummer voor het overschrijven van euro’s.

Gegevens wijzigen
Categorie

Hypotheken
Categorie
  • Meest gestelde vragen
    • Waarom betaal ik nu een productopslag en voorheen niet?
      Sluit u een aflossingsvrije hypotheek bij Van Lanschot af? Dan betaalt u een extra opslag op het standaard rentepercentage. U betaalt deze opslag omdat een (volledig) aflossingsvrij gefinancierde lening risicovoller en duurder voor ons is dan een lineair/annuïtair gefinancierde lening.

      Wilt u meer weten?

      Neemt u dan contact op met uw private banker. We helpen u graag verder.

    • Wanneer betaal ik een risico-opslag?

      Sluit u een hypotheeklening bij Van Lanschot af of continueert u uw bestaande hypotheeklening? Dan is het mogelijk dat u een extra opslag betaalt op de standaardrente. Bijvoorbeeld omdat uw hypotheeklening hoger is dan de waarde van uw woning. We noemen deze opslag ‘individuele risico-opslag’. De hoogte van de individuele risico-opslag is afhankelijk van de hoogte van uw hypotheeklening ten opzichte van de marktwaarde van uw woning.

      De marktwaarde is:

      • de waarde die staat vermeld in het door NWWI of de Taxateursunie goedgekeurde taxatierapport van de woning die u wilt kopen of verbouwen
      • de koop-/aanneemsom van uw nieuwbouwwoning, eventueel vermeerderd met de grondprijs, de bouwkosten, meerwerk, bouwrente of de aansluiting van nutsvoorzieningen

      Op de pagina Tarieven Hypotheken vindt u de individuele risico-opslag die u betaalt op basis van de marktwaarde van uw woning.

      Wanneer brengen wij de individuele risico-opslag in rekening?

      Wij brengen de individuele risico-opslag in rekening in de volgende gevallen:

      • bij bestaande woningen
      • bij nieuwbouwwoningen
      • als u een nieuwe hypotheeklening bij ons afsluit
      • bij een nieuwe rentelooptijd van een bestaande hypotheeklening
      Voorbeeld

      U koopt een woning van € 500.000,-. De koopprijs is de marktwaarde van de woning. U wilt een hypotheeklening van € 400.000,-. U financiert 80% van de marktwaarde van uw woning. U kiest een rentevaste periode van vijf jaar. De standaardrente is 3,85%. Uw individuele risico-opslag is 0,20%. De rente die u betaalt is dan 4,05% (de standaardrente 3,85% verhoogd met de individuele risico-opslag van 0,20%).

      Wanneer worden de risico-opslagen van mijn hypotheeklening aangepast?

      Hebt u risico-opslagen op de rente van uw hypotheeklening? Aan het begin van een nieuwe rentelooptijd berekenen we de risico-opslagen voor uw hypotheeklening opnieuw. Hierdoor kan het zijn dat de risico-opslag van uw hypotheeklening wordt aangepast.

      Wat moet u doen als u de individuele risico-opslag wilt laten vervallen?

      Als u de individuele risico-opslag wilt laten vervallen, dan moet u dit schriftelijk bij ons kenbaar maken. Wij kunnen de individuele risico-opslag tijdens de rentevastperiode van uw hypotheeklening aanpassen. De marktwaarde van uw woning moet in een gevalideerd taxatierapport staan. Het gevalideerde taxatierapport mag niet ouder zijn dan zes (6) maanden. Uit het gevalideerde taxatierapport kan blijken dat de verhouding tussen de hoogte van uw lening en de marktwaarde van de woning zodanig is veranderd, dat wij de individuele risico-opslag kunnen aanpassen. Wij kunnen de individuele risico-opslag ook aanpassen als u waarde hebt opgebouwd in een verpande leven-of spaarpolis die is gekoppeld aan uw Leven-of Spaarhypotheek, of als u extra hebt terugbetaald op uw lening. Ook hierbij geldt dat de verhouding tussen de hoogte van uw lening en de marktwaarde van de woning zodanig veranderd moet zijn, dat wij de individuele risico-opslag kunnen aanpassen. Voor een wijziging van de individuele risico-opslag brengen wij behandelingskosten in rekening. U vindt de hoogte van de behandelingskosten op de pagina Tarieven Hypotheken.

      Productopslag bij een aflossingsvrije hypotheeklening

      Hebt u een aflossingsvrije hypotheeklening dan betaalt u naast een eventuele individuele risico-opslag ook een productopslag bovenop de standaardrente.

      Wilt u meer weten?

      Neemt u dan contact op met uw private banker. We helpen u graag verder.

    • Wat is rentemiddeling?

      Met rentemiddeling kunt u mogelijk uw hypotheekrente en daardoor uw maandlasten verlagen.

      Stel: de rente die u nu betaalt is hoger dan de huidige rente en u wilt nu al voor een nieuwe lagere rente kiezen, terwijl uw huidige rentevastperiode nog loopt. Dat kan, maar daarmee breekt u het rentecontract open en betaalt u ons een vergoeding. Bij rentemiddeling betaalt u deze vergoeding niet in één keer, maar verspreid over de maanden tijdens de nieuwe rentevastperiode die u kiest. Dit doen we door het nieuwe rentepercentage dat u kiest te verhogen met een rentemiddelingsopslag.

      Belangrijk om te weten

      • Het verzoek tot rentemiddeling geeft u uiterlijk een maand van te voren schriftelijk aan ons door.
      • Voor rentemiddeling betaalt u ons eenmalig behandelingskosten. U vindt de actuele behandelingskosten op de pagina Tarieven hypotheken.
      • U kunt maximaal één keer per jaar gebruikmaken van de mogelijkheid tot rentemiddeling.
      • Rentemiddeling is alleen mogelijk als u uw rente omzet naar een vaste rentevorm.
Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Hebt u een vraag over Van Lanschot? Misschien is die al eerder gesteld. Kijk daarvoor in de lijst hieronder. 
Meest gestelde vragen
  • Waar kan ik mijn IBAN vinden?

    Klanten van Van Lanschot vinden hun IBAN*:

    • in Van Lanschot Online Bankieren (in de module Betalen, menuoptie Mutaties)
    • op de papieren rekeningafschriften
    • op de Van Lanschot Wereldpas (onder het Van Lanschot-logo)

    Het IBAN van iemand anders vindt u bijvoorbeeld op een factuur of kunt u opvragen bij de persoon aan wie u wilt betalen.

    U kunt ook de IBAN-Omnummertool gebruiken. Daarvoor hebt u het oude, Nederlandse bankrekeningnummer en de naam van de bijbehorende bank nodig. De omnummertool geeft vervolgens het juiste, nieuwe, bankrekeningnummer. De omnummertool is een initiatief van Betaalvereniging Nederland en De Nederlandsche Bank.

    * IBAN staat voor International Bank Account Number. Sinds 1 augustus 2014 maakt iedereen in Europa alleen nog gebruik van IBAN als rekeningnummer voor het overschrijven van euro’s.

Bekijk alle vragen