Waarom Van Lanschot kiest voor kunst

Waarom Van Lanschot kiest voor kunst

Mefferdt Hemelkaart Zuidelijk Halfrond - Andreas Cellarius, uitgever Janssonius, 1660

PAN staat voor Pictura Antiquair Nationaal, het is een kunstbeurs waar handelaren in antiek tot en met hedendaagse fotografie hun kunstwerken aanbieden. PAN werd achtentwintig jaar geleden opgericht en wij zijn nu voor het negende jaar trotse hoofdsponsor

Vaak krijg ik de vraag waarom wij dit eigenlijk doen. Hiervoor hebben we meerdere redenen, die ik graag hieronder uiteenzet.

Ondersteuning kunstwereld

Allereerst doe ik dat door Theo Daatselaar (commissaris van PAN en handelaar in antiek) aan het woord te laten. Toen ik hem vorige week sprak zei hij : ‘Ik ben Van Lanschot onnoemelijk dankbaar voor wat jullie als bank voor de kunst doen.’ En dat is daarmee reden nummer één: wij doen dit ter ondersteuning van de kunstwereld. Het is namelijk nooit makkelijk geweest binnen de kunsten genoeg geld te genereren. En zeker nu, in tijden van een terugtrekkende overheid, is het belangrijk dat de kunstwereld op andere manieren ondersteund wordt.

Communicatie met onze klanten

De tweede reden om deze taak op ons te nemen, is omdat onze (potentiële) klanten veel affiniteit met kunst hebben. Door ons met kunst te associëren communiceren we nog sterker met onze doelgroep dan wanneer we enkel op financiële aspecten een band hebben.

Verbinding

De laatste en belangrijkste reden ligt in het feit dat wij een wealth manager zijn. En ‘wealth’ oftewel ‘rijkdom’ in de brede zin van het woord gaat niet alleen over financiële zaken, maar ook over emotionele waarden. Onze wereld staat op dit moment in brand en ik denk dat het belangrijk is om de kunst te laten spreken. Kunst vertelt verhalen, geeft hoop en verbindt.

Laat ik dit illustreren aan de hand van twee kunstwerken die dit jaar op de PAN te zien zijn. Het eerste werk is van de Japanse fotograaf Eikoh Hosoe. Hij reist terug naar zijn geboortestreek in Noord-Japan om de legende van Kamaitachi, een wezelachtig duiveltje dat in de rijstvelden schuil zou gaan, te verbeelden. Maar de Kamaitachi is meer dan zomaar een legende. Het wezentje symboliseert de vrije ziel die zich niet laat beperken door geloof, tradities en taboes waar veel Japanners onder gebukt gaan. Hosoe wil hiermee vertellen dat we moeten proberen om een open geest te hebben en ons niet moeten laten beperken door wat anderen ons opleggen.

Het portret Ageing van Annemarie Busschers, de winnaar van de Van Lanschot Kunstprijs, is ook op PAN te zien en vertelt niet over onze ziel maar over ons lichaam. Ageing is geen ‘mooi’ portret, maar toch kunnen we er volgens haar troost uit halen. Busschers heeft een manier gevonden om met de werkelijkheid om te kunnen gaan, namelijk door die zonder enige verbloeming te tonen. Om kwetsbaarheid te laten bestaan en er juist kracht van te maken. Dit portret is van haar schoonvader die na een hersenbloeding zijn functies naar de linkerkant heeft weten te verplaatsen en zo nog een aantal jaren waardig heeft kunnen leven.

Om een lang verhaal kort te maken: wij verbinden ons aan de kunst, omdat het op onnoembaar veel manieren het leven van onze klanten, maar ook van onszelf kan verrijken. Hopelijk tot op PAN!

Ilka van Steen is conservator bij Van Lanschot, e-mail: i.vansteen@vanlanschot.com

PAN is dit jaar van 22 tm 29 november in de RAI in Amsterdam. U bent van harte welkom in onze lounge (stand 46) voor een drankje. Daar ziet u naast het winnende werk van de Van Lanschot Kunstprijs ook kunstwerken uit onze collectie. Klanten kunnen kosteloos twee toegangskaarten aanvragen via Online Bankieren. Beschikt u niet over Online Bankieren? Bel dan Van Lanschot Client Services.

Andere posts

Van Lanschot maakt gebruik van cookies voor een goede werking van de site, voor tracking en voor het bijhouden van statistieken. Gaat u verder op de site? Dan stemt u erin toe dat wij cookies plaatsen. Lees meer over cookies bij Van Lanschot