1. Aanbod
  2. Hypotheken
  3. Hypotheekinformatie

Aanvraagproces voor uw hypotheek

Met deze informatie helpen wij u makkelijk en snel op weg. U leest wat wij voor u kunnen betekenen bij het afsluiten van een hypotheek. En dit tegen een aantrekkelijke rente en voorwaarden. Verder leest u wat u zelf kunt doen om alles rond uw hypotheek goed en vlot te regelen.
  • 1. Hoe werkt de oriëntatiefase?
    U hebt een huis op het oog

    Een huis kopen is een belangrijke gebeurtenis in uw leven. Voordat u tot de aankoop van een huis overgaat, is het goed om na te denken over de  kosten die daarbij komen kijken. Zo betaalt u behalve het aankoopbedrag vaak ook nog taxatiekosten, notariskosten en overdrachtsbelasting. Daarnaast denkt u natuurlijk ook na over wat u (maximaal) kunt lenen, en welk bedrag u aan rente en aflossing wilt betalen.

    Als u het met de verkoper eens bent over de prijs van de woning, tekent u eerst een koopcontract. In dit contract staan de rechten en plichten van u en de verkoper. Zo kan er bijvoorbeeld in staan dat de koop pas definitief doorgaat als de hypotheek is geregeld. Na het tekenen van het koopcontract hebt u drie dagen bedenktijd waarin u zonder opgaaf van reden van de koop kunt afzien.
     
    Wilt u zelf uw hypotheek afsluiten of wilt u dit samen met een expert doen?
    Voor het afsluiten van een hypotheek hebt u bij ons de volgende twee mogelijkheden.
     
    1. Hypotheekadvies
    Wij begeleiden u volledig bij uw keuze voor een passende hypotheek en bijbehorende (maandelijkse) kosten.
    • In de inventarisatiefase analyseren wij eerst uw situatie en uw hypotheekvraag. We brengen uw volledige financiële situatie in beeld. Ook praten we met u over uw inkomensontwikkeling, verhuizing op termijn en verwachte uitgavenpatroon. Daarmee kunnen we ons advies aan u zo passend mogelijk maken, zowel op korte als op langere termijn.
    • Op basis daarvan stellen wij een Adviesrapport Hypotheek op dat volledig aansluit bij uw persoonlijke en financiële situatie. Daarin vindt u ook passend advies over de hoogte, de aflosvorm, de rentevorm en de betaalbaarheid van de hypotheek en de mogelijkheden om vermogen op te bouwen voor de aflossing.
    • Ook adviseren wij u over de betaalbaarheid van uw hypotheek bij pensionering, overlijden, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid.
    • U ontvangt een uitgebreide toelichting op ons advies. Ook leggen wij u uit waarom deze hypotheek het beste bij u past. U beslist zelf of u ons advies opvolgt.

    2. Zelf een hypotheek afsluiten
    Bij deze mogelijkheid maakt u alle keuzes zelf bijvoorbeeld over aflosvormen rentevorm, ook moet u zelf onderzoeken of u de rente en aflossing nog kunt betalen in de situatie dat u bijvoorbeeld werkloos wordt. Het is van belang dat u zelf over ruim voldoende kennis en ervaring op hypotheekgebied beschikt, zodat u een afgewogen beslissing kunt nemen – ook anticiperend op veranderingen in uw financiële en/of persoonlijke situatie. U accepteert dat er risico’s zijn verbonden aan het zelf afsluiten van een hypotheek.

  • 2. Hoe vraagt u een hypotheekofferte aan?
    Als u een hypotheek bij ons aanvraagt, krijgt u een hypotheekaanbod. Het hypotheekaanbod stellen we op, nadat we alle benodigde informatie van u hebben ontvangen. In het aanbod staan de afspraken die wij met u maken over uw hypotheek. Dit hypotheekaanbod is 14 dagen na dagtekening geldig. Als u het hypotheekaanbod wilt accepteren, dient u het binnen deze termijn te ondertekenen en terug te sturen.

    Het kan zijn dat u van ons eerst een renteaanbod ontvangt waarin wij u alvast een voorstel doen voor het rentepercentage. U krijgt zo’n voorstel van ons als u het rentepercentage alvast wilt weten, omdat u nog niet alle benodigde documenten hebt kunnen aanleveren of we nog bezig zijn met het adviestraject.
  • 3. U maakt een afspraak met de notaris
    Door uw ondertekening van ons hypotheekaanbod accepteert u het. Op dat moment is de financiering van uw nieuwe huis rond. Dan moet het huis nog officieel van eigenaar wisselen. U bent verplicht om hiervoor een notaris in te schakelen. De notaris regelt voor u de koop-, leverings- en hypotheekakte. Wij zorgen ervoor dat de gelden op tijd naar de bankrekening van de notaris worden overgeboekt en dat de hypotheekakte op tijd bij de notaris is. Denkt u eraan dat u zelf op tijd (vóór passeren) de opstalverzekering moet regelen? Van Lanschot Chabot kan u hierbij van dienst zijn. Na het passeren van de hypotheek bij de notaris bent u de eigenaar van uw nieuwe huis.
  • 4. Onze actuele tarieven en rentekorting
    Actuele rentetarieven
    Hier vindt u onze actuele rentetarieven.
     
    Rentekortingen
    In sommige situaties bieden wij onze klanten of bepaalde klantgroepen een rentekorting aan. Hierna leest u daar meer over.
     
    Vermogensarrangement
    Als u vermogen bij Van Lanschot in Nederland aanhoudt, kunt u in aanmerking komen voor een korting op uw hypotheekrente. Deze korting kan oplopen tot 0,3%. Het percentage is afhankelijk van uw situatie. Wilt u weten of u in aanmerking komt voor dit arrangement of meer weten, bekijk dan ons Vermogensarrangement.
     
    Healthcare-arrangement
    Bent u medisch professional? Dan komt u in aanmerking voor een korting op uw hypotheekrente. U krijgt de korting automatisch.
  • 5. Welke hypotheekvormen hebben wij?

    Bij Van Lanschot hebt u de keuze uit drie hypotheekvormen. Hieronder leest u de kenmerken van de verschillende vormen.

    Aflossingsvrij Annuitair  Lineair 
     U lost niet af gedurende de looptijd  U lost gedurende de looptijd af  U lost gedurende de looptijd af
     U betaalt alleen rente  U betaalt rente en aflossing  U betaalt rente en aflossing
     Gehele looptijd, gelijke bruto maandlasten   Gehele looptijd, gelijke bruto maandlasten   Uw bruto maandlasten worden steeds lager 
     Einde looptijd is uw hypotheek niet afgelost  Einde looptijd is uw hypotheek afgelost  Einde looptijd is uw hypotheek afgelost
  • 6. Kunt u uw hypotheek aanpassen?
    Door wijzigingen in uw persoonlijke situatie gedurende de looptijd van de hypotheek kan het verstandig zijn om uw hypotheek aan te passen. Onze adviseurs geven u hierover graag advies. Of wij kosten in rekening brengen en welke kosten dat zijn kunt u nalezen bij 7.
     
    De meest voorkomende wijzigingen
    • Kiezen voor een nieuwe rentevorm en -looptijd
    • Aflossen op de hypotheek
    • Aflosvorm aanpassen
    • Rente middelen
    • Looptijd van de hypotheek verlengen

    Als u een aanpassing doet in uw hypotheek, dan betaalt u kosten. Welke kosten wij in rekening brengen vindt u op de pagina Tarieven. Voor de meeste aanpassingen zijn de kosten € 250.

  • 7. Welke kosten betaalt u?
    Het oriëntatiegesprek is gratis. Zo kunt u in ieder geval kosteloos bepalen of uw woonwens financieel haalbaar is. Hierna vindt u de mogelijke overige kosten.
     
    Behandelingskosten
    Voor het afsluiten van een hypotheek brengen wij € 850 behandelingskosten in rekening. Dit geldt voor het afsluiten van zowel een hypotheek met als zonder advies.
     
    Advieskosten
    Wilt u een hypotheek met advies afsluiten, dan zijn de kosten voor het advies € 2.150. Deze kosten brengen wij in rekening naast de behandelingskosten. Uw adviseur adviseert u over de best passende hypotheek en begeleidt u bij het aanvraagproces, zodat u zeker weet dat de lening aansluit op uw persoonlijke situatie.
     
    Overbruggingskrediet
    Dit is een tijdelijke lening die u kunt afsluiten als u uw huidige huis nog niet hebt verkocht, maar u de overwaarde daarvan nodig hebt voor het betalen van uw nieuwe huis. Dit is een financiële overbrugging totdat u uw huidige huis hebt verkocht. Meer informatie vindt u onder Tarieven.
     
    Bereidstellingsprovisie
    Dit zijn kosten die u betaalt als u het renteaanbod wilt verlengen na de geldigheidsduur van het hypotheekaanbod. Meer informatie vindt u onder Tarieven.
     
    Wijzigingskosten
    Als u uw hypotheek wilt wijzigen, dan betaalt u daar wijzigingskosten voor. Welke kosten wij in rekening brengen vindt u onder Tarieven. Voor de meeste wijzigingen zijn de kosten € 250.
  • 8. Belangrijke documenten voor u
    Dienstverleningsdocument hypotheken
    In ons Dienstverleningsdocument kunt u nalezen wat wij voor u kunnen doen en hoeveel dat kost. Andere financiële dienstverleners hebben ook zo’n document. Zo kunt u ons en onze kosten vergelijken met anderen.

    Voorwaarden
    Lees de meest recente voorwaarden en productkenmerken voor de Van Lanschot Hypotheek.
     
    Wilt u oude hypotheekvoorwaarden terugvinden? Ga dan naar het archief: hypotheken afgesloten voor september 2017.

    Overige formulieren
    • Formulier bouwbegroting. Met het Formulier bouwbegroting geeft u ons een opgave van de kosten die u maakt voor de (ver)bouw van uw woning.

    • Formulier uitbetaling bouwdepot. Als u uw huis gaat verbouwen, kan het zijn dat u een bouwdepot hebt.
      - Wilt u een betaling uit uw bouwdepot doen, gebruik dan het Declaratieformulier bouwdepot.
      - Hebt u een  bouwdepot afgesloten voor 11 september 2017, gebruik dan het Betalingsverzoek bouwdepot.
  • 9. Overige informatie
    Wij streven ernaar onze klanten kwalitatief hoogwaardige dienstverlening en persoonlijke aandacht te bieden. Bent u toch niet tevreden? Laat het ons dan weten! Wij stellen uw klacht of suggestie zeer op prijs. Meer informatie vindt u onder Niet tevreden.
     
    Contact met Client Services
    Voor algemene vragen kunt u bellen of mailen met Client Services. Deze afdeling is op werkdagen bereikbaar van 8.30 tot 21.00 uur.

Hebben wij uw interesse gewekt?

Wij komen graag met u in contact.