Praktische zaken voor senioren

senioren
  • Antwoorden op de veel voorkomende vragen
  • Online Bankieren Workshops
  • Samenwerking met SeniorWeb

Extra aandacht voor senioren

De veranderingen binnen de financiële markt volgen elkaar snel op. Steeds meer banken bieden hun diensten online aan. Bij Van Lanschot vinden wij het belangrijk dat alle klanten op een goede manier gebruik kunnen (blijven) maken van onze dienstverlening. Om deze reden bieden wij senioren hulpmiddelen aan om te faciliteren bij het gebruik van onze diensten en producten. Ook zijn wij een samenwerking aangegaan met SeniorWeb. SeniorWeb biedt u de kans om bijvoorbeeld meerdere cursussen te volgen op het gebied van de digitale wereld.  Daarnaast vindt u er tips om zelf aan de slag te gaan en u kunt er met al uw vragen over de werking van uw computer terecht.

Online bankieren workshops

Momenteel organiseren wij vanwege COVID-19 geen Online Bankieren Workshops in het belang van uw gezondheid en veiligheid. Zodra wij het veilig achten, zullen wij met gepaste maatregelen weer starten met de Online Bankieren Workshops. Houd hiervoor deze pagina in de gaten. Heeft u op dit moment vragen over Online Bankieren dan kunt u natuurlijk altijd contact opnemen met Client Services. Zij zijn op werkdagen bereikbaar van 8.00 uur tot 21.00 uur en op zaterdagen van 9.00 uur tot 17.00 uur via 0800-1737.
ipad

Do's and don'ts online

tips
    • Zorg voor een goede beveiliging van de apparatuur die u gebruikt voor uw bankzaken
    • Controleer uw bankrekening
    • Meld incidenten direct aan ons via 0800-1737 en volg de aanwijzingen op
    • Deel uw beveiligingscodes met niemand anders
    • Zorg ervoor dat uw bankpas nooit door een ander gebruikt wordt
    Wilt u meer weten over veilig online bankieren?

    Senioren services

    Wilt u veilig en zelfstandig uw bankzaken blijven regelen? Dat kan met de hulp van SeniorWeb. Dit is een organisatie voor en door senioren waar Van Lanschot een samenwerking mee heeft. SeniorWeb is gespecialiseerd in de participatie en zelfontplooiing van senioren in de digitale samenleving en wil hier graag de basiskennis voor aanreiken. Dit doen ze via informatie, educatie en hulp.

    5 oplossingen voor betaalbare woonlasten

    Steeds meer huiseigenaren zijn bezig met aflossen, en u? Behalve extra aflossen zijn er meer dingen die u kunt doen om zonder zorgen te blijven wonen waar u woont. Ook na uw pensioen als uw inkomen lager wordt.
    • Vermogen opbouwen
      Misschien hebt u al gespaard of u bent van plan om extra te gaan sparen. Beleggen met Evi is bijvoorbeeld een mooie manier om eigen vermogen op te bouwen voor de lange termijn. Zo bouwt u vermogen op waarmee u (deels) uw aflossingsvrije hypotheek kunt aflossen. 
    • Extra aflossen tijdens de looptijd
      Maandelijks of jaarlijks kunt u extra aflossen zolang uw hypotheek loopt. Meestal mag u tot 20% boetevrij aflossen. Wilt u meer aflossen? Dat kan, maar dan betaalt u een vergoeding voor de rente die de bank misloopt. 
    • Aflossingsvrije hypotheek omzetten
      Zet uw aflossingsvrije hypotheek om naar een lineaire of annuïtaire hypotheek. U lost dan automatisch maandelijks af. Dit betekent dat uw maandlasten omhooggaan, maar er blijft een lagere of geen hypotheekschuld over aan het einde van de looptijd. Zo zorgt u voor betaalbare maandlasten wanneer uw inkomen lager wordt en fiscale voordelen vervallen. Voor het omzetten van een hypotheek rekenen wij € 250 behandelingskosten. 
    • Hypotheek verlengen aan einde looptijd
      Op het moment dat uw aflossingsvrije hypotheek afloopt, kunt u opnieuw een hypotheek afsluiten of verlengen. Afhankelijk van de wettelijke regels die op dat moment gelden, kunt u opnieuw een aflossingsvrije hypotheek afsluiten. Ook wordt er gekeken naar de waarde van uw woning en of uw inkomen (en toekomstige pensioen) voldoende is om de maandlasten te dragen. 
    • Uw woning verkopen
      Misschien wilt u later uw huis wel verkopen om kleiner te gaan wonen of om te gaan huren. De opbrengst van uw woning bij de verkoop kan lager uitvallen dan het bedrag dat u nog moet aflossen. Het is verstandig om hier rekening mee te houden. 

    Meest gestelde vragen

    Hieronder vindt u de meest gestelde vragen van dit moment. Staat uw vraag hier niet bij? Ga dan naar de volledige lijst.
    • Kan ik contactloos betalen uitzetten?

      Ja, onze collega’s van Client Services kunnen contactloos betalen voor u uitzetten. Zij zijn op werkdagen bereikbaar van 8.30 uur tot 21.00 uur via telefoonnummer 0800 1737 (+31 73 687 18 97 vanuit het buitenland).

      Contact

    • Kan ik contactloos betalen met mijn Van Lanschot Wereldpas?

      Ja, u kunt contactloos betalen met uw Wereldpas.  

      Belangrijk om te weten 

      Hebt u een nieuwe pas? Dan moet u contactloos betalen eerst activeren. Dit doet u door eerst een keer een transactie in een geld- of betaalautomaat te doen waarbij u uw pincode moet invoeren.  

      contactloos betalen

    • Hoe geef ik mijn adreswijziging door?

      Adreswijziging Particulier 
      U wijzigt uw adres op een van de volgende manieren: 

      • Via Mijn van Lanschot 
        - Ga in het menu naar ‘Gegevens’.  
        - Of ga in het menu naar 'Berichten'. Vermeld in het bericht uw nieuwe adres, per welke datum u verhuist en of eventuele mederekeninghouders meeverhuizen.  

      • Telefonisch  
        Client Services is op werkdagen bereikbaar van 8.30 tot 21.00 uur via telefoonnummer 0800 1737 (vanuit het buitenland +31 73 687 18 97). Zij helpen u graag verder. 
      • Per post 
        Stuur een schriftelijk verzoek of het onderstaande Formulier Adreswijziging naar: 
        Van Lanschot
        T.a.v. Private Banking Support (T.3.02)
        Antwoordnummer 289
        5200 VB ’s-Hertogenbosch

      Adreswijziging Zakelijk 
      Wilt u uw zakelijke adres wijzigen, dan ontvangen wij graag een uittreksel van de Kamer van Koophandel waarin het nieuwe adres is opgenomen. Houdt u er rekening mee dat alleen een bestuurder het zakelijke adres mag wijzigen? Het uittreksel verstuurt u samen met uw verzoek op een van de volgende manieren: 

      • Via Mijn van Lanschot  
        Ga in het menu naar 'Berichten'. Vermeld in uw bericht het nieuwe adres en de ingangsdatum. 
         
      • Per post  
        Stuur een schriftelijk verzoek of het onderstaande Formulier Adreswijziging naar: 
        Van Lanschot
        T.a.v. Private Banking Support (T.3.02)
        Antwoordnummer 289
        5200 VB ’s-Hertogenbosch
    • Waar vind ik mijn saldo?

      In Mijn Van Lanschot kunt u het actuele saldo en de geboekte transacties raadplegen. Dit doet u als volgt:  

      • log in op Mijn Van Lanschot 
      • uw rekeningoverzicht verschijnt meteen. Daarin ziet u de meest actuele saldi van uw rekeningen. 

      Belangrijk om te weten 

      Is een specifieke rekening niet zichtbaar, maar wilt u deze wel zien in Mijn Van Lanschot? Neem voor de mogelijkheden contact op met uw adviseur of met Client Services. 

      Wilt u uw saldo weten en maakt u geen gebruik van Mijn Van Lanschot? Neem dan contact op met Client Services.  

      Client Services is bereikbaar via telefoonnummer 0800 1737 (+31 73 687 18 97 vanuit het buitenland) op werkdagen van 8.30 uur tot 21.00 uur.

      Contact

    Kennis & Expertise

    wijzers
    In onze wijzers vind u meer informatie voor u en de volgende generatie over vermogensoverdracht en nalatenschap.